Gå til innhold

Ånder av avdøde?


Anbefalte innlegg

Hvilket utstyr brukes til slik måling ? Koster sikkert flesk for det billigste utstyret også

Det koster ja, men ikke over evne. Utstyret er der ihvertfall og ikke vet jeg hvorfor de aldri har klart å påvise alle de tusenvis av tilfellene det faktisk er snakk om.... Det vil si, jeg tror jeg vet det, for jeg tror at dette er i menneskers fantasi og en vilje til at det skal være sant som er bak dette. Hvis ingen hadde hørt om spøkelser og gjenferd var det heller ingen som hadde sett dette heller. Da hadde de sett hobbitter og orker kanskje, men ikke spøkelser og gjenferd... Samme som med guder forøvrig..... Har du ikke hørt om noe slikt er det også VELDIG tvilsomt at du hadde sett dette... For legg merke til at kristne ALLTID ser den kristne guden osv.... noe som burde satt på håndbrekket hos flere enn meg....

 

Men mørkeredde hadde vi vært fordet, for dette er det overlevelses instiktet i oss som styrer og ikke god gammel overtro, selv om de henger godt sammen når de blandes.. :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilket utstyr brukes til slik måling ? Koster sikkert flesk for det billigste utstyret også

Det koster ja, men ikke over evne. Utstyret er der ihvertfall og ikke vet jeg hvorfor de aldri har klart å påvise alle de tusenvis av tilfellene det faktisk er snakk om.... Det vil si, jeg tror jeg vet det, for jeg tror at dette er i menneskers fantasi og en vilje til at det skal være sant som er bak dette. Hvis ingen hadde hørt om spøkelser og gjenferd var det heller ingen som hadde sett dette heller. Da hadde de sett hobbitter og orker kanskje, men ikke spøkelser og gjenferd... Samme som med guder forøvrig..... Har du ikke hørt om noe slikt er det også VELDIG tvilsomt at du hadde sett dette... For legg merke til at kristne ALLTID ser den kristne guden osv.... noe som burde satt på håndbrekket hos flere enn meg....

 

Men mørkeredde hadde vi vært fordet, for dette er det overlevelses instiktet i oss som styrer og ikke god gammel overtro, selv om de henger godt sammen når de blandes.. :)

 

Gjenferd HAR faktisk blitt påvist ved elektronisk utstyr, lydopptak, fotografier o.l., en det er jo alltid de som vil si at ALLE eksempler på dette er bløff.

 

At mennesket ikke trives i mørket og lager seg forestillinger er ikke ukjent. Men dette var for å verne seg mot orvdyr - ikke gjenferd. Ellers er det å si historier om gjenferd ikke er oppstått uten grunn, men folk lager seg forskjellige forklaringer ut fra forskjellige utgangspunkter. En kristen vil som regel kalle slike opplevelser for nærkontakt med Jesus eller "demoner". Muslimer vil ha sine egne forklaringer, osv.

Lenke til kommentar
Man kan aldri si med sikkerhet at det er gjenferd nei. Det er ikke det jeg mener. Men der ser du hvor lett det er å avfeie ALT av slikt som alt annet enn gjenferd.

Klart det er lett å avfeie noe som som ikke er et gjenferd. Det er lys og støv, når man i tillegg vet at hjernen vår er fantastisk flink til å se menneskelignende skikkelser i alt fra skyer, steine, skygger i skogen og toast så burde konklusjonen være rimelig klar. Når dette museet i tillegg har en utstilling som heter "spøkelser på loftet" så er det vel egentlig ikke noe spørsmål?

Lenke til kommentar
Nå er det jo slik da, at absolutt alt som finnes av lydopptak, filmopptak, fotografier og lignende kan bortforklares på én eller annen måte om man vil. Slikt er altså ikke nok for å overbevise en som ikke tror på gjenferd, samme hvor mange "beviser" du kaster i fjeset hans.

 

Å jo da, for hadde det vært NOE tak i noen av disse "bevisene" så hadde det ikke het overnaturlig i det hele tatt, men naturlig....

 

Men dere ser ut til å tro at dere er gjenstand for en diger konspirasjon, der vitenskaps menn gjør hva som helst for å sveerte, lyge og bedra dere på alle mulige måter og det er ikke slik at selv om vi ikke omgående kan se hva det er for noe på det bildet så skal alle automatisk hoppe til "gjenferd" tolkningen... :no: Der er dere veldig raske til å hoppe syntes jeg...

Lenke til kommentar

Det pussige er at alt som kommer frem av slike "seanser" og "opplevelser" er inkoherent, udefinerbart og i tilfelle bilder og film; uklart og ute av fokus med ditto eller manglende lyd.

 

En skulle tro det gikk an å få noe bedre resultater om det virkelig var "ånder" i sving som hadde noe å formidle...

 

Jeg har sjøl opplevd at ting tilsynelatende har flyttet på seg, følt "nærvær" av ett eller annet og opplevd at garasjeporten plutselig åpna seg uten at jeg hadde fikla med fjernkontrollen.

Men jeg finner ingen som helst grunn til å tro at dette skyldes annet enn naturlige årsaker.

Glemsomhet, infralyd og hikke i elektronikk er mye mer nærliggende her.

 

Jeg velger å si det med Thomas H. Huxley:

"Better live a crossing-sweeper than die and be made to talk twaddle by a 'medium' hired at a guinea a séance."

 

Og det oppsummerer dette temaet ganske fint for min del, det er pengene, ikke det som blir "sagt" som er i sentrum for "mediet" ;)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Lyder av ånder ER faktisk blitt fanget opp elektronisk, og dette kalles på engelsk EVP (Electronic Voice Phenomena).

 

Det er lyder - og da først og fremst stemmer - som ikke kan høres av det menneskelige øre, men som kommer for dagen bed lydopptak. Det er jo alltid de som vil avvise dette fenomenet og kalle det "tilfeldigheter" og lignende, men man kan jo selv se på en del opptak som har blitt gjort og vurdere det selv.

 

Det er klart at man skal være skeptisk, men man må også ha evnen til å se at det faktisk kan være ånder som eksisterer, og som er i stand til å kommunisere.

 

Her har vi et par videosnutter om fenomenet:

 

Se filmen hos Youtube

 

Se filmen hos Youtube

Endret av GisleLarsen
Lenke til kommentar
Lyder av ånder ER faktisk blitt fanget opp elektronisk, og dette kalles på engelsk EVP (Electronic Voice Phenomena).

 

Det finnes ingen indikasjoner på hva dette er.

Det er ikke opptak som er gjort i kontrollerte omgivelser, parametrene for opptaket er ikke gitt, hvor mange mikrofoner, følsomheten på disse omgivelsene mm.

Alt jeg hørte var sus og gurgling.

Jeg lukter et sterkt konfirmasjonsbias parret med pareidolia.

 

Dette er kun et resultat av disse (og muligens etpar andre) faktorer, hjernen søker etter kjente mønstre, fyller ut og tilpasser slik at vi det vi ønsker å se eller høre tilpasses hva det nå er som foreligger av lyd og/eller bilde.

 

Om vi hører litt uklare/ukjente lyder, men samtidig leser en undertekst så "hører" vi plutselig det som blir "sagt", pareidolioa med andre ord.

Du kan jo lukke øynene og høre hva du får ut av Carmina Burana, for deretter åpne gluggene og spille den av mens du ser teksten, det er ganske "aha"-fremkallende samtidig som det er morsomt ;)

Se filmen hos Youtube

Lenke til kommentar

Ja det måtte vel komme et sånt svar. Det er jo klart at hjernen kan spille oss mange slags puss, men du hører vel i det minste at det er stemmer som det er opptak av i de videoene jeg la ut?

 

Når du har lyder på bånd, da er det ikke snakk om at hjernen spiller oss et puss. At du kun hørt sus og gurgling blir din sak, men de fleste kan høre at det her er snakk om stemmer.

Endret av GisleLarsen
Lenke til kommentar
Ja det måtte vel komme et sånt svar. Det er jo klart at hjernen kan spille oss mange slags puss, men du hører vel i det minste at det er stemmer som det er opptak av i de videoene jeg la ut?

 

Når du har lyder på bånd, da er det ikke snakk om at hjernen spiller oss et puss. At du kun hørt sus og gurgling blir din sak, men de fleste kan høre at det her er snakk om stemmer.

 

 

Si meg, leste du eller leste du ikke hva Jalla skrev? Grunnen til at du hører stemmer isteden for gurgling og sus ER jo, akkurat det som han skriver, måten vår hjerne TOLKER det vi TROR det kan være! Nå vet vi at dette skal tolkes som stemmer FØR vi har hørt på klippet men jeg skal vedde på at hvis du lar noen som ikke vet hva dette er for noe, i hvilken forbinnesle det er tatt opp, så hører de gurgling og sus. Du gjør ikke det for du vet at dette kan tolkes som stemmer og derfor gjør hjernen din det.

 

Tror rett og slett du undervurderer din egen hjerne og hva den hjernen er i stand til å se/høre/innbille deg jeg.... :)

 

Vi gir deg så godt vi kan et alternativ til hva du kommer med, men jeg sitter vel igjen med inntrykket at du har bestemt deg for at spøkelser/gjenferd/fandens farmor finnes og det er ingenting som kan rokke ved det... Men da er jeg redd du får det du spør etter også når du vil høre/se/føle/lukte spøkelser og andre ting vi enn så lenge bare har noen vage og uklare "tolkninger" som bevis for. Og for all del, det er deg helt fritt å høre/se/føle/lukte OG tro på ånder og dens like, men jeg syntes du lukker deg litt for muligheten til at dette, og annet, kan ha helt naturlige forklaringer...

 

 

Det lyd opptaket minnet med på noe som skjedde for noen somre siden. Min kone og jeg var på tur med campingvognen da vi stoppet på en raste plass nede på sørlandet et sted. Der sto det et bord som vi satte oss ned ved og vi hadde ikke sittet der lenge før vi begge mente vi hørte stemmer... Det var bare det at det ikke fantes en bil eller et menneske i nærheten. Stemmene steg og sank i styrke og hørtes tyske ut så jeg lo og sa til min kone at det sikkert var noen tyske soldater som hadde tatt kvelden her under krigen vi hørte, for det var jo ikke en kjeft her! Så plutselig, rett før vi skulle dra, spratt det plutselig opp to hoder på den andre siden av veien, det var et tyskt par på motor sykkel som hadde sittet på bakken ved siden av veien slik at vi ikke så dem og pratet ved siden av avløps røret som gikk under veien. :) Det var derfor stemmene steg og sank hele tiden... Så spøkelsene fra krigen var bare noen tyske turister, men hadde vi vært av den mer overtroiske sorten og dratt før vi visste at de satt der kunne dette lett ha blitt en creepy historie som vi kunne fortalt til våre overtroiske venner som igjen fortelte den til..... i steden fikk det hele en naturlig forklaring.... :)

 

Ei fjær blir veldig fort til fem høns i den overtroiske gjengen har jeg erfart :)

Lenke til kommentar
Si meg, leste du eller leste du ikke hva Jalla skrev? Grunnen til at du hører stemmer isteden for gurgling og sus ER jo, akkurat det som han skriver, måten vår hjerne TOLKER det vi TROR det kan være! Nå vet vi at dette skal tolkes som stemmer FØR vi har hørt på klippet men jeg skal vedde på at hvis du lar noen som ikke vet hva dette er for noe, i hvilken forbinnesle det er tatt opp, så hører de gurgling og sus. Du gjør ikke det for du vet at dette kan tolkes som stemmer og derfor gjør hjernen din det.

 

Tror rett og slett du undervurderer din egen hjerne og hva den hjernen er i stand til å se/høre/innbille deg jeg.... :)

 

Vi gir deg så godt vi kan et alternativ til hva du kommer med, men jeg sitter vel igjen med inntrykket at du har bestemt deg for at spøkelser/gjenferd/fandens farmor finnes og det er ingenting som kan rokke ved det... Men da er jeg redd du får det du spør etter også når du vil høre/se/føle/lukte spøkelser og andre ting vi enn så lenge bare har noen vage og uklare "tolkninger" som bevis for. Og for all del, det er deg helt fritt å høre/se/føle/lukte OG tro på ånder og dens like, men jeg syntes du lukker deg litt for muligheten til at dette, og annet, kan ha helt naturlige forklaringer...

På meg virker det som om det er du som lukker deg litt for mye og ikke vil innse at noe åndelig kan eksistere.

 

Og ja, det er jo nærliggende å tro at mange som deg kun ville hørt gurgling og sus, men dette er altså snakk om at man med hensikt har prøvd å få kontakt med ånder og opnådd dette. Jeg har sett en del av disse episodene fra diverse serier som omhandler emnet og der har det bl.a. kommet fram at man har fått disse stemmene på bånd umiddelbart etter man har stilt et spørsmål. Da har man fått svar på spørsmålet man stiller. Så klart og tydelig at det ikke kan være tvil. Ved et tilfelle hørte man et navn og sjekket dette opp med folkeregister, hvorpå man fant ut at vedkommende hadde jobbet i huset det var snakk om.

 

 

Det lyd opptaket minnet med på noe som skjedde for noen somre siden. Min kone og jeg var på tur med campingvognen da vi stoppet på en raste plass nede på sørlandet et sted. Der sto det et bord som vi satte oss ned ved og vi hadde ikke sittet der lenge før vi begge mente vi hørte stemmer... Det var bare det at det ikke fantes en bil eller et menneske i nærheten. Stemmene steg og sank i styrke og hørtes tyske ut så jeg lo og sa til min kone at det sikkert var noen tyske soldater som hadde tatt kvelden her under krigen vi hørte, for det var jo ikke en kjeft her! Så plutselig, rett før vi skulle dra, spratt det plutselig opp to hoder på den andre siden av veien, det var et tyskt par på motor sykkel som hadde sittet på bakken ved siden av veien slik at vi ikke så dem og pratet ved siden av avløps røret som gikk under veien. :) Det var derfor stemmene steg og sank hele tiden... Så spøkelsene fra krigen var bare noen tyske turister, men hadde vi vært av den mer overtroiske sorten og dratt før vi visste at de satt der kunne dette lett ha blitt en creepy historie som vi kunne fortalt til våre overtroiske venner som igjen fortelte den til..... i steden fikk det hele en naturlig forklaring.... :)

Morsom hendelse som fikk en naturlig forklaring. Men det blir nok uansett for dårlig å bruke som eksempelmot det jeg her skriver om..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...