Gå til innhold

Ånder av avdøde?


Anbefalte innlegg

Lyder av ånder ER faktisk blitt fanget opp elektronisk, og dette kalles på engelsk EVP (Electronic Voice Phenomena).

 

Det er lyder - og da først og fremst stemmer - som ikke kan høres av det menneskelige øre, men som kommer for dagen bed lydopptak. Det er jo alltid de som vil avvise dette fenomenet og kalle det "tilfeldigheter" og lignende, men man kan jo selv se på en del opptak som har blitt gjort og vurdere det selv.

 

Det er klart at man skal være skeptisk, men man må også ha evnen til å se at det faktisk kan være ånder som eksisterer, og som er i stand til å kommunisere.

 

Her har vi et par videosnutter om fenomenet:

Dette er jo kommersielt TV. De har tilogmed lagt inn lydeffekter for å øke spenningen tidlig i det første klippet der. Hva jeg tror? Jeg tror produsentene for dette TV programmet (som har som hovedmål å TJENE PENGER) har sagt inn "THERE IS NO JANE HERE" og legger på noen hekkans sus og white noise over for å få det til å høres forvrengt ut. De to "gjestene" er betalte skuespillere som høres overrasket ut (uten at de høres særlig overrasket ut).

 

Blerhgifhghiu beklager pesimistisk innlegg, er klar over at du ikke tror 100% på det du ser på klippene osv., men det er så essensielt å få med seg at dette er TV, og TV handler om penger og underholdning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja det måtte vel komme et sånt svar. Det er jo klart at hjernen kan spille oss mange slags puss, men du hører vel i det minste at det er stemmer som det er opptak av i de videoene jeg la ut?

 

Når du har lyder på bånd, da er det ikke snakk om at hjernen spiller oss et puss. At du kun hørt sus og gurgling blir din sak, men de fleste kan høre at det her er snakk om stemmer.

Hva er det med konfirmasjonsbias og pareidolia du ikke skjønner?

 

Hva er logikken i å tolke et sett skurrelyder som er mikset og editert som stemmer?

Om en kun hadde hørt dette så hadde det bare vært skurr og gurgling også for deg, men siden de legger til undertekster så "hører" en plutselig det som sies.

 

Personlig har jeg etterhver fått en ganske god legmannsforståelse av de psykologiske fenomenene som ligger til grunn for dette, nevrologien bak er også interessant, det finnes mye fin litteratur om emnet.

Hva får deg til å forkaste rasjonelle og aldeles gode naturlige forklaringer til fordel for det fantastiske og upåviste?

 

Er det det at du tror på dette eller at du vil tro på dette som gjør det?

Jeg er faktisk oppriktig interessert i å vite hva som driver deg her :)

 

Sjøl er jeg skeptisk av meg, men det betyr også at jeg er åpen for det meste, bare det foreligger gode bevis.

Ekstraordinære påstander krever dog ekstraordinære bevis og så lenge "ånder" kan forklares med enkle mekanismer som er fullstendig naturlige og påvisbare vil de Occamske skjæreredskaper effektivt kutte vekk alt annet som ikke har substans slik jeg ser det.

Hvorfor gjøre noe som er enkelt å forklare på en rasjonell måte til noe komplisert og "mystisk" når dette "mystiske" i seg selv ikke gir svar men heller åpner for flere spørsmål?

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Jeg synes for eksempel følgende video er overbevisende. Jeg har sett den sikkert hundre ganger, og ser ikke noe som åpenbart er juks her. Ikke ser jeg noen tråder, ikke ser jeg noen som smeller i døra eller skremmer hundene. Jeg har altså sett på den med et kritisk blikk, men har til slutt latt meg overbevise om at dette er ekte. Likevel holder jeg muligheten for juks åpen, og hvis noen ser noe som tyder på fantestreker, må de gjerne si fra. Men hvis man bare kan spekulere i om ditt og datt er gjort, er man jo like langt.

 

Se filmen hos Youtube

Lenke til kommentar
Men kan dere peke på noe eksakt, synlig i filmen som viser at det er juks? Jeg sier jo at jeg holder muligheten åpen, men så lenge både dere og jeg ikke gjør annet enn å spekulere, kommer man jo ingen vei.

Enkelt.

 

"Lysfenomenet" er en optisk effekt så langt jeg kan se, mest sannsynlig lys som reflekteres inn på linsen fre an spiss vinkel, men dette kan også lett gjenskapes i Premiere, After-effects, Pinnacle eller andre redigeringsprogrammer. Ikke særlig overbevisende med andre ord.

Det er kun i to tilfeller på slutten av dørslamringa der dunkelyden er i synk med bevegelsen.

Papirrullen som "flyr" av seg selv kan - som nevnt - lett fikses med fiskesene.

Hundene gjesper mm, men det kommer ikke lyd av dette, noe som tyder på at lyd er redigert inn i etterkant og originallyden er fjernet eller volumet av denne er kraftig redusert.

Enhver hund som reagerer på noe som uroer den vil så langt jeg erfarer lage lyd, kvinking, småbjeffing eller knurring. her høres ikke et eneste pip. Ikke engang tassing av poter mot gulvet høres, bankingen av noe hard i gulvet skulle antyde at det ikke er snakk om teppegulv og om klørne ikke er totalt fjernet så klakker det godt av hunder som er såpass store.

Og hva den ene hunden ser etter kan jo godt være eieren selv, den virker ikke særlig urolig, men det er noe uvant der som det reageres på en gang, men "uvant" for en hund kan jo være å dra en sokk over hodet ;)

 

Det at enhver med videokamera og windows moviemaker kunne lagd noe bedre er også noe en bør tenke over, det som skjer er hverken fantastisk eller uforklarlig.

Lenke til kommentar
Jeg sitter med andre ord ikke her og tviholder på mine teorier og spekulative beviser, men har et kritisk, og åpent syn på det hele. Ja, for det er faktisk mulig å kombinere.

Anbefaler at du tar en titt på det Joe Nickell har å si :)

 

Likeledes vil jeg anbefale en titt innom randi.org, det å få tips fra bl.a tryllekunstnere om hvordan ting kan fakes og folk kan lures vil garantert medføre etpar aha-opplevelser ;)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

jeg har en historie fra da jeg var liten...

Jeg var på overnattingsbesøk hos venninna mi, vi hadde lagt oss og lå som vanlig å skravla til langt på natt... plutselig hørte vi skritt i gangen og noen som åpnet døra.. vi latet som vi sov og var musestille.. døren ble lukket igjen og vi hørte etterpå noen som dro i en kjøkkenstol på kjøkkenet som var rett over oss... Vi trodde det var faren som hadde kommet hjem fra jobb, men da vi fortalte han det dagen etter hadde ikke han kommet hjem før noen timer senere dette skjedde... så hvem var det? spoooky!!

 

I mitt barndomshjem har det også skjedd mye rart.. Flere personer har hørt at folk har ropt på de da de har gått ute på natten.. (ingen av de har visst at det spøker).. Det merkeligste jeg har opplevd er at det i kjellerstuen har hørt ut som en haug med klosser bare har rast ned i gulvet i kjellerstua..(som om noen har en sekk med klosser de bare heller ut på gulvet) Jeg fortalte mamma om det en dag men hun bare lo av meg.. så satt vi å spiste middag i mørket fordi lyset hadde gått.. og da skjedde det igjen... alle så på hverandre og da ble jeg trodd.. hehe.. men vi fant aldri noen naturlig forklaring på hva som hadde skjedd...

 

Men jeg har aldri sett noe.. bare hørt.. heldigvis! :)

Lenke til kommentar

Kvelden da farmor døde(hun døde tidlig på morgenen) og jeg skulle legge meg, fikk jeg ikke skikkelig sove. Da jeg åpnet øynene kunne jeg klart se at hun lå ved siden av meg i senga. Var en skremmende opplevelse, så jeg måtte stå opp og fortelle det til mor. Hun så på meg at noe var galt. Men mest sannsynlig var det bare innbilning fra min side. Men likevel skremmende.

 

Ellers er jeg litt skeptisk til slike ting, med mindre jeg får det bevist. At det finnes ånder kan godt være, men hvordan ser de ut og hvordan oppfører de seg?

 

Opplever til tider litt merkelige opplevelser, men de fleste har en naturlig forklaring.

Endret av Geggse
Lenke til kommentar
Ellers er jeg litt skeptisk til slike ting, med mindre jeg får det bevist. At det finnes ånder kan godt være, men hvordan ser de ut og hvordan oppfører de seg?

 

De oppfører seg slik de oppførte seg da de var i live. Akkurat hvordan de ser ut kan nok variere veldig, alt fra en svevende røyksky til en tilsynelatende fysisk kropp.

 

Men dette har ikke jeg noen fasit på, altså.

 

 

Jalla: Jeg er klar over risikoen man tar ved å gå inn i situasjoner slik jeg gjør, men jeg kan love deg at jeg har en veldig høy terskel for hva jeg tolker som mistenkelig og ikke. Jeg er på utkikk etter noe paranormalt hele tiden, uansett hvor jeg er, og har ennå ikke oppdaget noe som har overbevist meg. Og så redd som jeg er, skulle man tro jeg slukte det meste rått. :p

 

Hvis det hadde vært ånder i blandt oss. Så hadde garantert noen mennesker utnyttet dette ved å drive folk til vanvidd eller fått de til å rane banker elns. [...]

 

Hva får deg til å tro at man kan bruke en ånd som et redskap?

Lenke til kommentar
Spennende, Cyrenia. :)

 

Har du gått i kjelleren og sett etter når du har hørt disse lydene?

 

Nei det har jeg ikke turt, men pappa gikk ned med lommelykt og fant ingenting..

 

Jeg kom på en annen ting jeg har opplevd også.. En dag på skolen holdt jeg på å besvime av en sinnsykt stikk i hjertet.. jeg fikk nesten ikke puste og det ble svart.. jeg følte at noe var alvorlig galt.. På kvelden ringte broren min og fortalte at hans gravide kjæresten hadde født 3 mndr for tidlig og at barnet døde den formiddagen...

Lenke til kommentar
Spennende, Cyrenia. :)

 

Har du gått i kjelleren og sett etter når du har hørt disse lydene?

 

Nei det har jeg ikke turt, men pappa gikk ned med lommelykt og fant ingenting..

 

Jeg kom på en annen ting jeg har opplevd også.. En dag på skolen holdt jeg på å besvime av en sinnsykt stikk i hjertet.. jeg fikk nesten ikke puste og det ble svart.. jeg følte at noe var alvorlig galt.. På kvelden ringte broren min og fortalte at hans gravide kjæresten hadde født 3 mndr for tidlig og at barnet døde den formiddagen...

 

Har du opplevd noen av disse helseplagene før? Noen i familien som har vært dårlig i det siste? En katt som liker å ta lange turer? hmm ...

Lenke til kommentar
Spennende, Cyrenia. :)

 

Har du gått i kjelleren og sett etter når du har hørt disse lydene?

 

Nei det har jeg ikke turt, men pappa gikk ned med lommelykt og fant ingenting..

 

Jeg kom på en annen ting jeg har opplevd også.. En dag på skolen holdt jeg på å besvime av en sinnsykt stikk i hjertet.. jeg fikk nesten ikke puste og det ble svart.. jeg følte at noe var alvorlig galt.. På kvelden ringte broren min og fortalte at hans gravide kjæresten hadde født 3 mndr for tidlig og at barnet døde den formiddagen...

 

Har du opplevd noen av disse helseplagene før? Noen i familien som har vært dårlig i det siste? En katt som liker å ta lange turer? hmm ...

 

Jeg har ikke opplevd noe lignende hverken før eller siden..ingen i fam som har vært dårlig...ingen logisk forklaring på noe..

Lenke til kommentar
Nei det har jeg ikke turt, men pappa gikk ned med lommelykt og fant ingenting..

 

Jeg kom på en annen ting jeg har opplevd også.. En dag på skolen holdt jeg på å besvime av en sinnsykt stikk i hjertet.. jeg fikk nesten ikke puste og det ble svart.. jeg følte at noe var alvorlig galt.. På kvelden ringte broren min og fortalte at hans gravide kjæresten hadde født 3 mndr for tidlig og at barnet døde den formiddagen...

 

Modig pappa. :p

 

Akkurat det med stikket i hjertet hadde jeg ikke nødvendigvis lagt veldig mye mer tanke bak, enn at det var tilfeldig. Men det er klart, det finnes mange som reagerer fysisk når det skjer noe med noen man har sterke bånd til, så man skal jo ikke avfeie det heller.

Lenke til kommentar
Dette er jo kommersielt TV. De har tilogmed lagt inn lydeffekter for å øke spenningen tidlig i det første klippet der. Hva jeg tror? Jeg tror produsentene for dette TV programmet (som har som hovedmål å TJENE PENGER) har sagt inn "THERE IS NO JANE HERE" og legger på noen hekkans sus og white noise over for å få det til å høres forvrengt ut. De to "gjestene" er betalte skuespillere som høres overrasket ut (uten at de høres særlig overrasket ut).

 

Blerhgifhghiu beklager pesimistisk innlegg, er klar over at du ikke tror 100% på det du ser på klippene osv., men det er så essensielt å få med seg at dette er TV, og TV handler om penger og underholdning.

Vel, du får tro hva du vil, men lyder av ånder er noe som ikke bare har blitt fanget opp av folk som jobber med TV. Det er veldig mange som har fanget de opp. Og spesielt gjelder dette de som hjelper folk som har fått sine hus hjemsøkt.

 

Hadde det vært svindel fra TV-folkenes side så hadde nokdette vært avslørt ganske raskt.

Lenke til kommentar
Poenget mitt er at man ikke kan bevise noe som helst med filmklipp, fotografier eller opptak. Vil man ikke tro, så vil man ikke tro, og da nytter det ikke uansett hva man legger fram. Alt kan fakes.

Riktig det ja. Når folk på forhånd har bestemt seg for at gjenferd ikke kan eksistere uansett, så nytter det jo ikke med hva slags bevis eller argumenter man enn kommer med

Lenke til kommentar
Hva er logikken i å tolke et sett skurrelyder som er mikset og editert som stemmer?

Om en kun hadde hørt dette så hadde det bare vært skurr og gurgling også for deg, men siden de legger til undertekster så "hører" en plutselig det som sies.

Man jo finne andre forklaringer på slike hendelser så mye man bare vil, og uansett om man ikke første gang hører eksakt hva som blir sagt, så hører man at dette er stemmer.

 

Er det det at du tror på dette eller at du vil tro på dette som gjør det?

Jeg er faktisk oppriktig interessert i å vite hva som driver deg her :)

Hva som driver meg? Søken etter sannhet er hva som driver meg. Jeg kjenner folk som har opplevd ånders nærvær, samt at jeg har opplevd slike ting selv. Det jeg opplevde var så virkelighetstro at jeg i dag ikke er i tvil om at dette virkelig skjedde. Da det pågikk ville jeg helst avfeie det som innbildning, siden jeg da ikke trodde på slike ting. Men det var likevel så sterkt og nært det jeg opplevde at jeg ikke kunne avfeie det på den måten. Siden har jeg fått bekreftet fra andre at de har opplevd akkurat samme type ting i samme hus. Da TV-serien Åndenes makt begynte å gå , kunne jeg også se at det var mange likhetstrekk mellom det jeg selv opplevde og det man i denne serien satte fokus på. Jeg kjente veldig godt igjen noen av de samme situasjonene.

 

Hadde jeg ikke opplevd det jeg har opplevd så er det tvilsomt at jeg ville ha brukt noe tid på dette, siden jeg før dette var veldig avvisende til slike ting som gjenferd. Men i dag vet jeg at avdødes ånder er i blant oss og en del av naturen og tilværelsen.

Endret av GisleLarsen
Lenke til kommentar
Jeg har ikke opplevd noe lignende hverken før eller siden..ingen i fam som har vært dårlig...ingen logisk forklaring på noe..

Dette med at man hverken har opplevd slike ting før eller senere, er i det hele tatt noe som går igjen for folk om har opplevd overnaturlige fenomener.

Endret av GisleLarsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...