Gå til innhold

Ånder av avdøde?


Anbefalte innlegg

Etter som jeg kan lese på dette forumet er det flere her som mener de har vært i kontakt med ånder av avdøde, eller rettere sagt "gjenferd". Det hadde i den anledning vært interessant å fått høre en del om konkrete eksempler, og hvorfor man tror det er gjenferd man har opplevd. Hvorfor det ikke er "fantasi" eller lignende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal ikke kritisere noen i denne tråden eller noe, jeg syntes bare at det ville være interesant å høre hva folk har å si om hva dere tror kan være alternativt svar på dette også! Ofte blir dette fremstilt veldig ensrettet og "slik det være" men det hadde da vært gøy å fått høre om vedkommende som har opplevd noe slikt har gjort seg noen tanker om andre løsninger enn det hensidige, eller åndelige, svarene...

 

 

:)

Lenke til kommentar

Det gjenferdet som lever her jeg bor vises i form av energi. Bølgende , pulserende. Det går fra kjøkkenet mitt , inn til stua , før det ender på soverommet og tilbake . Noen ganger beveger det seg raskere , andre ganger synes jeg å høre det ( sikkert bullshit )

 

Aldri opplevd et gjenferd så nærgående før.

 

Teorien min er at det er en mannsperson i 70 - 80 års alderen som har levd sine siste år her, brukte mesteparten av tiden til å traske fram å tilbake i leiligheten sin. Derav Energisporene jeg ser ?

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hatt noen opplevelser med noe som kan beskrives eller ligne på ånder eller gjennferd, derfor antar jeg at det ikke eksisterer.

 

Jeg skal heller ikke kritisere folk for hva de tror i denne tråden, men jeg vil også be folk om å prøve å se en "gjennferd opllevelense" fra en mer naturlig vinkel, finnes det kansje en naturlig og ikke-åndelig forklaring på dette ? Dersom noen har en fin gjenferd historie de har lyst å dele i tråden, forklar gjerne også hvorfor dere ikke tror at dette har en helt alminnelig og naturlig forklaring.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
Det gjenferdet som lever her jeg bor vises i form av energi. Bølgende , pulserende. Det går fra kjøkkenet mitt , inn til stua , før det ender på soverommet og tilbake . Noen ganger beveger det seg raskere , andre ganger synes jeg å høre det ( sikkert bullshit )

 

Aldri opplevd et gjenferd så nærgående før.

 

Teorien min er at det er en mannsperson i 70 - 80 års alderen som har levd sine siste år her, brukte mesteparten av tiden til å traske fram å tilbake i leiligheten sin. Derav Energisporene jeg ser ?

 

Tja, det er jo sant om personer kan se inn i den fjerde dimensjon. Men siden den er utenfor vår fatteevne (siden vi bare kan sanse den tredje), virker det litt rart.

Lenke til kommentar

Spennende tråd. :fun:

 

Jeg synes det er snodig at jeg ikke har opplevd noe paranormalt ennå, jeg som tror av hele meg og drar på spøkelsesjakt så ofte som mulig. Sikkert min underbevissthet som beskytter meg, for jeg hadde nok omkommet på flekken om jeg skulle oppleve noe.

 

Men jeg kan godt gjenfortelle erfaringer folk jeg kjenner har gjort seg, altså.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+65132

Har ei rar historie frå mine yngre dager. Det har seg slik at det var ei leselampe som lyste når eg låg i senga. Vips skrudde den seg av med eit klikk av knappen. Sto sikkert av i nokre sekund før eg hørte eit nytt klikk og det kom lys i rommet igjen.

 

Det var ei gammal lampe. Skal innrømme at eg har litt vanskeligheitar med å tru at noke(noken) sto bak dette. Søskenbarnet mitt var der også. Kan ikkje hugse ka ho sa om det. Var sikkert rundt 10 år eller noke, og kan dermed vere hjernen som har spelt meg eit puss.

Lenke til kommentar
Har ei rar historie frå mine yngre dager. Det har seg slik at det var ei leselampe som lyste når eg låg i senga. Vips skrudde den seg av med eit klikk av knappen. Sto sikkert av i nokre sekund før eg hørte eit nytt klikk og det kom lys i rommet igjen.

 

Det var ei gammal lampe. Skal innrømme at eg har litt vanskeligheitar med å tru at noke(noken) sto bak dette. Søskenbarnet mitt var der også. Kan ikkje hugse ka ho sa om det. Var sikkert rundt 10 år eller noke, og kan dermed vere hjernen som har spelt meg eit puss.

Eller at lampa elektrisk spilte deg et puss rett og slett :) ...

Er utdannet elektrikker og har 13 år med feilsøking og reperasjon av tog bak meg så jeg vet hvor mye rart elektriske ting kan gjøre... tilsynelatende uten noen innvirkning av mekanisk art... :)

 

Så kanskje de fleste togene har spøkelser også :p ?

Lenke til kommentar
Har ei rar historie frå mine yngre dager. Det har seg slik at det var ei leselampe som lyste når eg låg i senga. Vips skrudde den seg av med eit klikk av knappen. Sto sikkert av i nokre sekund før eg hørte eit nytt klikk og det kom lys i rommet igjen.

 

Det var ei gammal lampe. Skal innrømme at eg har litt vanskeligheitar med å tru at noke(noken) sto bak dette. Søskenbarnet mitt var der også. Kan ikkje hugse ka ho sa om det. Var sikkert rundt 10 år eller noke, og kan dermed vere hjernen som har spelt meg eit puss.

Slikt som dette har folk opplevd mye av, og grunnen til at ånder "kommuniserer" på den måten, skal være at det er lett for dem å benytte seg av elektrisitet.

 

Vanligvis når man hører om slike tilfeller, dreier det seg om gjentatte tilfeller, gjerne over lang tid, i samme hus, og ikke om enkelttilfeller.

 

At mange føler seg sikre på at det er gjenferd de har opplevd, er bl.a. slike ting som at det de har opplevd har de opplevd kun i ett bestemt hus og over lengre tid. Folk som har en kirkegård (med mange ånder) som nabo, kan være spesielt utsatte.

 

For ditt tilfelle kan du ikke trekke noen konklusjoner, men det er andre som har opplevd slike ting mye sterkere og hyppigere.

Endret av GisleLarsen
Lenke til kommentar
Har ei rar historie frå mine yngre dager. Det har seg slik at det var ei leselampe som lyste når eg låg i senga. Vips skrudde den seg av med eit klikk av knappen. Sto sikkert av i nokre sekund før eg hørte eit nytt klikk og det kom lys i rommet igjen.

 

Det var ei gammal lampe. Skal innrømme at eg har litt vanskeligheitar med å tru at noke(noken) sto bak dette. Søskenbarnet mitt var der også. Kan ikkje hugse ka ho sa om det. Var sikkert rundt 10 år eller noke, og kan dermed vere hjernen som har spelt meg eit puss.

Slikt som dette har folk opplevd mye av, og grunnen til at ånder "kommuniserer" på den måten, skal være at det er lett for dem å benytte seg av elektrisitet.

 

Vanligvis når man hører om slike tilfeller, dreier det seg om gjentatte tilfeller, gjerne over lang tid, i samme hus, og ikke om enkelttilfeller.

 

At mange føler seg sikre på at det er gjenferd de har opplevd, er bl.a. slike ting som at det de har opplevd har de opplevd kun i ett bestemt hus og over lengre tid.

Folk som har en kirkegård (med mange ånder) som nabo, kan være spesielt utsatte.

 

 

For ditt tilfelle kan du ikke trekke noen konklusjoner, men det er andre som har opplevd slike ting mye sterkere og hyppigere.

 

 

Har i min tid jevnelig tatt snarveier over tilsammen tre kirkegårder sent på kvelden/natta til eller fra jobb og jeg har aldri sett, hørt eller luktet noen ånder der, ever. Så så veldig vanlig kan ikke dette være. Jobbet til og med under en Vålerenga kirkegård i Oslo og så ingen der heller :) Så mye annet rart, som rotter på størrelse med en voksen terrier hund, men aldri spøkelser...

 

 

Men det er som det er sagt, kan dette sees/høres/føles så er det målbart! Det er altså ingen unnskyldning lenger at det ikke går an å måle det, for kan et menneske, med våre heller dårlige sanser, føle/se/høre det så kan vi også måle det! Vi kan faktisk måle i spektre vi ikke klarer å få med oss med våre sanser i det hele tatt, så nå står bevis byrden på dere som påstår dette. Kom igjen, bevis det. Dere vil lage verdens sensasjon!!!. :)

Lenke til kommentar
Har i min tid jevnelig tatt snarveier over tilsammen tre kirkegårder sent på kvelden/natta til eller fra jobb og jeg har aldri sett, hørt eller luktet noen ånder der, ever. Så så veldig vanlig kan ikke dette være. Jobbet til og med under en Vålerenga kirkegård i Oslo og så ingen der heller :) Så mye annet rart, som rotter på størrelse med en voksen terrier hund, men aldri spøkelser...

Det er en utbredt oppfatning blant folks om kjenner til emnet, åpenbarer som regel ikke gjenferd seg uten grunn, og heller ikke til alle og enhver, så der har du vel forklaringen.

 

 

Vi kan faktisk måle i spektre vi ikke klarer å få med oss med våre sanser i det hele tatt, så nå står bevis byrden på dere som påstår dette. Kom igjen, bevis det. Dere vil lage verdens sensasjon!!!. :)

Bevisene er der (teknisk i form av bl.a. lydoptak), men du må nok tro om igjen om media og den etablerte vitenskap vil reklamere noe særlig for dette.

Lenke til kommentar
***men du må nok tro om igjen om media og den etablerte vitenskap vil reklamere noe særlig for dette.

Og her har du det igjen, denne automatiske mistroen til alle som ikke tror på spøkelser og hvordan de liksom skal dupere faktiske bevis! det er ikke slik skjønner du, selv om du gjerne må tro det, at vitenskapen på noen måte duperer, eller lar være å legge frem, faktiske bevis! Hvilken sensasjon tror du ikke at det ville være om noen faktisk kunne bevise at spøkelser fantes? Du er vel ikke dummere enn at du også ser et potesiale her, ikke sant?

 

Når det er sagt er det sikkert sant at det ikke er alle som gidder å forske på dette da det aldri har gitt noen positiv tilbake melding i det hele tatt, av noe slag, så jeg har ingen vanskeligheter med å se at forskere ikke gidder å sløse bort både tid, ressurser og prestisje på noe som ikke en eneste gang har gitt noen resultater eller som er "bevist" på annen måte enn at folk sier de har sett/hørt ditt og datt...

 

Men det er da nok av amatører som flyr rundt og måler og veier og lytter så det er egentlig litt rart at ingen har funnet noe når det er så himla mye av det.....

 

 

Det er en utbredt oppfatning blant folks om kjenner til emnet, åpenbarer som regel ikke gjenferd seg uten grunn, og heller ikke til alle og enhver, så der har du vel forklaringen.
Dette luktet det religiøst vissvass forklaring av.... Det du ikke kan forklare det bortforklarer du og så er vi alle fornøyd med det? Eller kanskje spøkelsene skjønte at jeg ikke var en lettskremt sjel siden jeg støtt og stadig turte å vasse over kirkegården midt på natta? :)
Lenke til kommentar
***men du må nok tro om igjen om media og den etablerte vitenskap vil reklamere noe særlig for dette.

Og her har du det igjen, denne automatiske mistroen til alle som ikke tror på spøkelser og hvordan de liksom skal dupere faktiske bevis! det er ikke slik skjønner du, selv om du gjerne må tro det, at vitenskapen på noen måte duperer, eller lar være å legge frem, faktiske bevis! Hvilken sensasjon tror du ikke at det ville være om noen faktisk kunne bevise at spøkelser fantes? Du er vel ikke dummere enn at du også ser et potesiale her, ikke sant?

Her har du misforstått helt. Jeg mistenker selvsagt ikke vitenskapen for å ha noen baktanker (jeg vet imidlkertid at noen vitenskapsfolk som har befattet seg med å bevise at raser ikke eksisterer, har det, men det blir jo en annen sak). Poenget her er at den etablerte vitenskap ikke vil gå god for noe som er så kontroversielt og "uvitenskapelig" som gjenferd. Man er redd for å bli gjort til latter, o.l. Samt at gjenferd er ganske vanskelige å bevise rent teknisk (og det tekniske er jo som vi vet veldig viktig i dagens vitenskap).

Når det er sagt er det sikkert sant at det ikke er alle som gidder å forske på dette da det aldri har gitt noen positiv tilbake melding i det hele tatt, av noe slag, så jeg har ingen vanskeligheter med å se at forskere ikke gidder å sløse bort både tid, ressurser og prestisje på noe som ikke en eneste gang har gitt noen resultater eller som er "bevist" på annen måte enn at folk sier de har sett/hørt ditt og datt...

 

Men det er da nok av amatører som flyr rundt og måler og veier og lytter så det er egentlig litt rart at ingen har funnet noe når det er så himla mye av det.....

Her tar du feil. Det er forskning som har kommet med oppsiktsvekkende avsløringer ang. det åndelige, men siden denne typen forskning ikke stuerent og heller ikke støttes eller oppfordres fra det etablerte, så har vi hittil ikke så mange konkrete resultater å vise til, rent tekninsk.

 

 

Dette luktet det religiøst vissvass forklaring av.... Det du ikke kan forklare det bortforklarer du og så er vi alle fornøyd med det? Eller kanskje spøkelsene skjønte at jeg ikke var en lettskremt sjel siden jeg støtt og stadig turte å vasse over kirkegården midt på natta? :)

Vel jeg har også gått på kirkegårder uten å merke noe, men det blir noe annet om huset ditt er bygd oppå en kirkegård eller andre gravsteder. Mange er de som har høstet erfaringer med et åndelige av dette.

Lenke til kommentar
Poenget her er at den etablerte vitenskap ikke vil gå god for noe som er så kontroversielt og "uvitenskapelig" som gjenferd. Man er redd for å bli gjort til latter, o.l. Samt at gjenferd er ganske vanskelige å bevise rent teknisk (og det tekniske er jo som vi vet veldig viktig i dagens vitenskap).

 

Kan DU ense det kan vi måle det!

 

Så dere kan slutte å komme med at teknikken ikke klarer ditt og datt, for kan et menneske ense det kan jeg garantere deg at vi kan måle det! Vi kan også måle en hel masse annet som mennesker ikke er i nærheten av å sanse. Jeg vet det, for jeg jobber i en test avdeling som faktisk måler veldig mye som vi mennesker ikke kan sanse, som elektriske forstyrrelser, EMC, ESD og temperatur endringer, mekaniske endringer (helt ned i ti tusendels millimeter scalaen) osv osv osv, så å prøve å dra en "vi kan ikke måle dette" må du lenger ut på landet med er jeg redd. Det er egentlig ganske simpelt, kan et menneske ense det så kan det måles. Med mindre dette mennesket plutselig kan ense noe vi ikke kan måle da såklart :roll: men det kan vi også måle oss frem til, ved å rett og slett måle hva dette mennesket kan sanse.... og om det avviker fra de vanlige mennskelige sansene...

 

Syntes dere driver med VELDIG mye "vi blir ikke trodd fordi..." her jeg....

 

 

Her tar du feil. Det er forskning som har kommet med oppsiktsvekkende avsløringer ang. det åndelige, men siden denne typen forskning ikke stuerent og heller ikke støttes eller oppfordres fra det etablerte, så har vi hittil ikke så mange konkrete resultater å vise til, rent tekninsk.

 

Ikke stueren? Ala ønskekvist "vitenskap "liksom.... da forstår sikkert du også at vi ikke kan bruke dette også da? Som jeg sa, rent teknisk er det ingen problem å måle ALT som har noe med naturlover å gjøre.... Men det er kanskje ikke under noen naturlov? :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...