Gå til innhold

BT finner frem gapestokken - henger ut bråkmakere


Anbefalte innlegg

Våknet idag til følgende artikkel:

http://www.bt.no/lokalt/bergen/article848184.ece

 

Kort oppsumert ønsker BT å henge ut bråkmakere i forbindelse med fotballkamper med navn og bilde.

 

BT har rykte på seg for å være en noenlunde seriøs aktør i nyhetsbransjen i Norge, så om BT starter med en slik praksis kan en nærmest regne med at de andre avisene følger etter.

 

Hva mener foilk egentlig om dette? Hvorfor ønsker de å henge ut bråkmakere i forbindelse med fotballkamper når voldtektsmenn, pedofile og andre gjengangskriminelle blir beskyttet?

 

Er det slik vi ønsker det i Norge? At media kan henge ut folk alt etter som hvordan de føler det vedkommende gjør er riktig eller galt? At media tar på seg rollen som dommer, jury og bøddel?

 

Kjør debatt!

 

Edit: Link fungerte ikke. Takk for å bli gjort oppmerksom på dette

Endret av monzilla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt enig med trådstarter; casuals er et så lite problem i den store sammenhengen at det er helt på viddene å henge ut folk som lekeslåss med hverandre (og ytterst sjelden fører til noen skade på utenforstående) når andre langt mere alvorlige forbrytere 99 av 100 ganger beskyttes og anonymiseres i media.

Lenke til kommentar

Here you goes

 

Jeg tror ikke dette er riktige veien å gå. Media skal ikke brukes på den måten, det kan fort oppstå uønskede problemer. Det er opp til politi og rettsvesen å sørge for at disse får som fortjent, ikke folket. De skriver at det er for å beskytte folk, men det kan like fort virke andre veien. Dessuten er det vell ikke så veldig vanskelig å få øye på en slik gjeng? Det er ikke akkurat slik at de sniker seg opp i underbuksene dine å biter deg i pungen før du vet ordet av det? Hva hjelper navn og adresse i avisa da?

 

Vil også legge til at jeg synes slikt fotballbråk er toppen av barnslighet. Det er så jeg blir flau over å være menneske når jeg ser filmklipp av disse forvokste snørrungene skrike å brøle mens de flyr på hverandre.

Endret av Mirzá_Rezá_Kirmán
Lenke til kommentar

Må selv si meg enig i trådstarters konklusjon. Det er merkelig at de skal begynne å henge ut en såpass "uskyldig" gruppe med casuals i forhold til voldteksmenn og overgripere som blir beskyttet fra media. Dersom dete skulle vært praksis i fremtiden, skulle vel stort sett alle kriminelle blitt hengt ut?

Lenke til kommentar

Om en ser vekk fra gruppen artikkelen omhavner og snakker om "usosial" oppførsel generelt, så er det fortsatt ingen grunn for presen å omtale folk med navn og bilde. Jeg skjønner ikke at det ikke blir mer oppstyr rundt dette i andre medier. Hva om media konstant hadde trykket navn og bilde av alle som media mistenkte for å være med på et eller annet tvilsomt?

Lenke til kommentar

Hvorfor akkurat casuals? De slåss jo stort sett bare med hverandre ... At et og annet "juletre" av og til havner i kryssilden er nå så, men ikke så galt at BT trenger å gå til dette skrittet.

 

Disse fotballpøblene har da heller aldri skadet noen alvorlig, ikke engang hverandre. Alt det er snakk om er noen blåveiser og ribbebeinsbrudd.

Lenke til kommentar

Farlig drapsmann på rømmen

 

Denne saken omhandler altså en mann som av ymse grunner har fått perm etter at han har begått ett drap og her skal ikke befolkningen få bilde av denne mannen slik at de kan beskytte seg?

 

Så videre i dag kan jeg lese i Aftenposten at Bergens Tidene vurdere å henge ut fotballpøbler

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3079155.ece

 

Og alikavel så er det folk som skal ha det til at pressen i dette landet hvor vi setter ytringsfrihet såpass høyt ikke er kjøpt og betalt?

 

Hva er forskjellen i disse to sakene? er det noen som kan fortelle meg? hvorfor skal ikke en drapsmann bli hengt ut, men fotballpøbler skal det?

Lenke til kommentar
Hva om media konstant hadde trykket navn og bilde av alle som media mistenkte for å være med på et eller annet tvilsomt?

Syntes dette er et veldig viktig poeng. Jeg har ingen ting til overs for casuals eller noe de står for, men om media først begynner med en mer løssluppen praksis for skjerming av enkeltpersoner, kan det få katastrofale følger om det får utvikle seg. Med så stor påvirkningskraft media har i dag, ville det vært forferdelig om en person som for eksempel blir utpekt som pedofil, men faktisk er uskyldig, henges ut og hånes med navn og bilde i full offentlighet på den måten. I verste fall kan det føre til at noen sporer opp personen og tar loven i egne hender (det gjelder forsåvidt også om personen er skyldig).

Lenke til kommentar
Når voksne mennesker begynner å slåss med hverandre istedet for å løse problemer ved bruk av ord, så er det noe galt et sted.

De har ikke problemer med hverandre, saken er at de vil slåss. Så lenge de slåss med hverandre og ikke skader utenforstående så ser jeg ikke helt hvorfor media er så voldsomt indignert at de velger å identifisere dem.

Lenke til kommentar

Hvis media starter of offentliggjøre alle og en vær så foreslår jeg att internett brukere skal starte og grave i de aktuelle jornalistenes og andre ansvarlige i media sit liv og offentliggjøre allt på internett. Offentliggjøring av allt om dem. Dermed får de smake sin egen medisin om de starter med noe slikt.

Lenke til kommentar
Hva er forskjellen i disse to sakene? er det noen som kan fortelle meg? hvorfor skal ikke en drapsmann bli hengt ut, men fotballpøbler skal det?

 

Nå er det vel i den saken Politiet som ikke vil gå ut med relevant informasjon som navn og bilde på ettersøkt drapsmann, så å skylde på pressen i dette tilfellet blir feil.

Lenke til kommentar
Nå er det vel i den saken Politiet som ikke vil gå ut med relevant informasjon som navn og bilde på ettersøkt drapsmann, så å skylde på pressen i dette tilfellet blir feil.

I slike saker så har pressen tilgang på navnet, men de offentliggjør det ikke. Om de gjør så blåser de kilden sin, og det vil de ikke. Da har de ikke tilgang på informasjon i større saker, som feks lommemannen (der VGTV faktisk var med på pågripelsen)

 

Om pressen vet hvem det er, burde det være fritt frem å legge ut infoen.

Hvorfor?

Lenke til kommentar
Here you goes

 

Jeg tror ikke dette er riktige veien å gå. Media skal ikke brukes på den måten, det kan fort oppstå uønskede problemer. Det er opp til politi og rettsvesen å sørge for at disse får som fortjent, ikke folket. De skriver at det er for å beskytte folk, men det kan like fort virke andre veien. Dessuten er det vell ikke så veldig vanskelig å få øye på en slik gjeng? Det er ikke akkurat slik at de sniker seg opp i underbuksene dine å biter deg i pungen før du vet ordet av det? Hva hjelper navn og adresse i avisa da?

 

Vil også legge til at jeg synes slikt fotballbråk er toppen av barnslighet. Det er så jeg blir flau over å være menneske når jeg ser filmklipp av disse forvokste snørrungene skrike å brøle mens de flyr på hverandre.

 

Helt og holdent enig Mirza. Både i at dette er en sak for politiet og ikke media, og at "casuals" oppfører seg så tåpelig at det er flaut bare å tillhøre samme dyreart som de.

 

Om Casuals hadde blitt hengt ut offentlig hadde jeg ikke hatt sympati med dem personlig, de har jeg nok svakt med sympati for. Er alikevel mot offentlig uthenging fordi dette er som sagt en sak for politiet, og det vil være umulig å sikre at ingen uskyldige blir latterligjort og uthengt dersom media står fritt til å trykke.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...