Gå til innhold

tester av teleconvertere


Anbefalte innlegg

Hei

 

Finnes det noen tester og reviews av teleconvertere?

 

Jeg vet om disse:

Canon 1.4x The-Digital-Picture.com

Canon 2.0x The-Digital-Picture.com

Nikon 1.4x

Nikon 1.7x

Nikon 2.0x

Sigma 1.4x

Sigma 2.0x

Tamron 1.4x (Finnes i 2 utgaver. En vanlig og en hvit versjon betegnese SP)

Tamron 2.0x (Finnes i 2 utgaver. En vanlig og en hvit versjon betegnese SP)

 

Finnes det flere?

Endret av btl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror heller du må ta utgangspunkt i objektivet, og hvilken telekonverter som passer best til det. Når du sier f.eks Nikon 1.4x, så er det flere utgaver oppgjennom årene.

De siste utgavene av Nikon sine, passer kun på et fåtall objektiver.

 

Kenko er vel det mest solgte merke, både for telekonvertere og mellomringer for tiden.

Kenko sin Teleplus Pro serie er laget for å passe det meste i de forskjellige fatningene.

 

Kenko er vel samme telekonverter som Sigma og Tamron, eller en av de to?

Lenke til kommentar

Ja, det eneste jeg vet om er reviews av Canon 1.4x og 2x på The-Digital-Picture.com. Editerte første post og lenket dem.

Her finner jeg ikke noen tall eller oppløsningsgrafer slik man gjør på Photozone.de og DPreview.com. Jeg fant nettopp ut at man kan sammenligne noen objektiver på teleconvertere på den The-Digital-Picture.com, men man må bruke litt tid på å velge forskjellige objektiver og teste med forskjellige kameraer.

Her kan du sammenligne Canon 200L f2.0 med og uten 2x Teleconverter

Flere objektiver man kan sammenlignes med teleconvertere er:

135L (1.4x og 2x)

180L (1.4x og 2x)

alle 70-200L (1.4x og 2x)

alle 200L (1.4x og 2x)

begge 300L is (kun 1.4x)

 

På Photozone.de er det noen objektiver som er testet med telconvertere. Mener å huske at dette stortsett er 1.4x converter. Tror det er noen 70-200L og 300L som er testet med disse. Samt noen Nikkor objektiver.

 

Bildekvaliteten blir selvfølgelig dårligere ved bruk av teleconverter, og jeg har også høst om påstander der folk mener at resultatet blir bedre hvis man forstørrer bildet i bildebehandling enn å forstørre det med teleconverter. Når jeg testet pappas gamle Soligor 400mm f/5.6 med pentax 2x teleconverter på mitt Canon 450D, kom jeg frem til at det var bedre med teleconverter med tanke på digital forstørring vs teleconverter.

Lenke til kommentar
Tror heller du må ta utgangspunkt i objektivet, og hvilken telekonverter som passer best til det. Når du sier f.eks Nikon 1.4x, så er det flere utgaver oppgjennom årene.

De siste utgavene av Nikon sine, passer kun på et fåtall objektiver.

 

Kenko er vel det mest solgte merke, både for telekonvertere og mellomringer for tiden.

Kenko sin Teleplus Pro serie er laget for å passe det meste i de forskjellige fatningene.

 

Kenko er vel samme telekonverter som Sigma og Tamron, eller en av de to?

Er Kenkoo mellomringer like bra som Canon eller andre sine mellomringer? Jeg tenker på tilpasnings osv. Vil man oppleve at Kenkoo sin kan virke mer slarkette eller kommunisere dårligere enn Canon/Nikon/Pentax osv?

 

Du skriver at Kenko kanskje er samme telekonverter som Sigma og/eller Tamron. Dette betyr at den vil/burde prestere like bra optisk som minst en av disse?

 

Jeg har denne,Canon 100-400 vs 70-200 + 2x

Om den er helt relevant her får du avgjøre.

Ja, flott! Bare post flere hvis du vet om :-)

Endret av btl
Lenke til kommentar

Jeg kjører selv Nikkor AF-S VR 70-200mm f/2.8G IF-ED med en TC14E II og det fungerer veldig bra. Fra f/5.6 klarer ikke jeg å se noe reduksjon av bildekvaliteten. Eneste minuset jeg kan se fra mitt ståsted, er en markant økning i CA. Men den er som regel grei å få bukt med i ACR, Capture NX e.l.

Endret av Vultur Gryphus
Lenke til kommentar
Er Kenkoo mellomringer like bra som Canon eller andre sine mellomringer? Jeg tenker på tilpasnings osv. Vil man oppleve at Kenkoo sin kan virke mer slarkette eller kommunisere dårligere enn Canon/Nikon/Pentax osv?

Tja - for meg virker de bra bortsett fra at en av ringene gir slark i koplinga mot et objektiv. Nikon sine mellomringer gir ikke EXIF data og AF, så slik er Kenko sine et godt valg på Nikon. Hvordan de fungerer på andre fatninger vet jeg ikke, men tipper de er ok.

 

Du skriver at Kenko kanskje er samme telekonverter som Sigma og/eller Tamron. Dette betyr at den vil/burde prestere like bra optisk som minst en av disse?

Jeg tror det er en av disse som eier Kenko, og lager samme produkt med flere navn.

 

edit:

Bildekvaliteten blir selvfølgelig dårligere ved bruk av teleconverter, og jeg har også høst om påstander der folk mener at resultatet blir bedre hvis man forstørrer bildet i bildebehandling enn å forstørre det med teleconverter. Når jeg testet pappas gamle Soligor 400mm f/5.6 med pentax 2x teleconverter på mitt Canon 450D, kom jeg frem til at det var bedre med teleconverter med tanke på digital forstørring vs teleconverter.

Dette er vel veldig avhengig av objektiv og tc.

Telekonvertere ble laget, og er vel det ennå, for bruk på teleobjektiv.

Det at et Soligor 400mm klarer seg godt med telekonverter, overrasker meg ikke

Noen få zoomer, som Nikon AF-S 70-200 og 80-200 og 200-400, gir meget bra bilder med 1,4x og 1,7x, men stort sett er det vel bare produsentene av telekonvertere som anbefaler disse på forbrukerzoomer.

Jeg leker meg av og til med Nikon 70-300mm VR med Kenko 1,4 konverter, og bildene blir tålelig ok, ikke topp, men ok. Problemet er at AF ikke henger med, slik at jeg er avhengig av å fokuseringa manuelt.

Når jeg tester denne kombinasjonen mot min faste 300mm med samme konverter, så er det lett å se forskjell i skarphet. - artig læll

Endret av arela
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Også jeg ser på teleconverter. Har bestemt meg for å kjøpe inn et Tamron 70-300mm teleobjektiv om et par måneder, og har derfor søkt etter reviews på Tamron sin SP AF 1,4x.

 

Noen her inne som har dette eller vet om gode brukererfaringer på det?

Lenke til kommentar

Teleconverter gjør at det går langsomt å fokusere - i den grad du får autofokus i det hele tatt på Canon-huset ditt med så lyssvak optikk - går det over f/5.6 (som det gjør her) kan det godt hende Canon-huset "skrur av" autofokus.

Og - blendertallene går også opp med et blendertrinn, så du skal opp i ISO eller lukkertid.

 

Teleconverter er egentlig mest å anbefale på spesielt god optikk - helst fastoptikk og spesielt god zoomoptikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Teleconverter gjør at det går langsomt å fokusere - i den grad du får autofokus i det hele tatt på Canon-huset ditt med så lyssvak optikk - går det over f/5.6 (som det gjør her) kan det godt hende Canon-huset "skrur av" autofokus.

Og - blendertallene går også opp med et blendertrinn, så du skal opp i ISO eller lukkertid.

 

Teleconverter er egentlig mest å anbefale på spesielt god optikk - helst fastoptikk og spesielt god zoomoptikk.

 

Var ikke klar over det at AF kunne bli slått av ved bruk av Tc. Takk for info!

Lenke til kommentar

Sikler på nikon 135mm F2, men den er stiv i pris. Kan jeg få noe av de samme egenskapene med mitt 85mm F1,8 med en 1,4 convorter, eller blir dette helt feil?

En 85mm f/1.8 med 1.4x converter blir en 120mm f/2.5 med teleconverter. Og - med tregere autofokus, ekstra optiske feil fra konverteren og forsterkning av de optiske feilene du allerede har i objektivet. Og - du får ikke mindre dybdeskarphet - du får eksakt samme dybdeskarphet som om du croppet inn et bilde med objektivet uten teleconverter.

 

Typisk er forskjellige 135/2-objektiver anerkjente fordi de er spesielt gode optisk, med bløt bokeh og skarphet fra største blender - dette får du ikke automatisk ved å putte teleconverter på annen optikk - det er egenskaper ved det spesifikke 135mm-objektivet. Noe annet som er spesielt med Nikkor 135/2 DC er "DC"-biten - Defocus Control - at du kan manipulere bokeh på objektivet - forbedre/endre bokeh foran/bak fokusplanet - og nei, dette får du i hvert fall ikke med annen optikk.

 

(Forøvrig skal du ha D90/D7000/D7100, D200/D300 eller "høyere" for å få autofokus med 135/2 DC - den har ikke innebygd fokusmotor.)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Sikler på nikon 135mm F2, men den er stiv i pris. Kan jeg få noe av de samme egenskapene med mitt 85mm F1,8 med en 1,4 convorter, eller blir dette helt feil?

 

Mmneeei!

Brennvidden blir ikke så ulik, men 135mm f/2 er nå et litt spesielt objektiv med spesielle egenskaper.

Dette er et objektiv med defokus bildekontroll. Kreves noe øvelse for å mestre dette.

Men det er et interessant spørsmål.. Tenkte jeg skulle sammenligne 135 f/2 med 85mm f/1,4 D, men jeg tror ikke mitt objektiv passer på TC1,4 II

Lenke til kommentar

Har man fullformat-kamera og noen teleobjektiv, er den aller beste "telekonverteren" å kjøpe seg et crop-kamera med samme fatning.

Jeg har Nikon D600 FX (24mp) og kjøpte meg i tillegg en D3200 DX (24mp), og får et mye bedre resultat enn om jeg hadde kjøpt en 1.4x eller 1.7x telekonverter til omtrent samme pris.

Klart man mister sitt store dyre kameras funksjoner, men i mange situasjoner er det helt greit!

 

Ikke glem denne muligheten folkens! :)

Lenke til kommentar

Har man fullformat-kamera og noen teleobjektiv, er den aller beste "telekonverteren" å kjøpe seg et crop-kamera med samme fatning.

Jeg har Nikon D600 FX (24mp) og kjøpte meg i tillegg en D3200 DX (24mp), og får et mye bedre resultat enn om jeg hadde kjøpt en 1.4x eller 1.7x telekonverter til omtrent samme pris.

Klart man mister sitt store dyre kameras funksjoner, men i mange situasjoner er det helt greit!

 

Ikke glem denne muligheten folkens! :)

Kan du ikke sette DX-modus manuelt i D600, så sparer du enda mer og slipper å dra med ekstra kamera?

Eventuelt så kan du også beskjære i etterbehandling...

 

/Jan

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...