Gå til innhold

tester av teleconvertere


Anbefalte innlegg

Hva er forholdet på crop sensor til FF på brenvidde? Ta utgangspunkt i et 100mm fast objektiv på FF, hva tilsvarer denne linsen på crop?

På Canon vil den gi deg samme utsnitt, som en 160mm

På Nikon vil den gi det samme utsnitt som 150mm.

De ulike merkene har ikke samme størrelse på "Crop" sensor.

 

/Jan

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du ikke sette DX-modus manuelt i D600, så sparer du enda mer og slipper å dra med ekstra kamera?

Eventuelt så kan du også beskjære i etterbehandling...

 

/Jan

Jo, men da "tjener" du ingenting, men bare endrer utsnitt!

Å velge DX-utsnitt på et FX kamera, beskjærer bare bildet i kamera!

 

Men ved å bruke et DX-kamera med like mange (eller fler) megapiksler som ditt FX-kamera, oppnår man faktisk det man egentlig prøver å oppnå med en telekonverter: En forstørring uten tap, og med like god oppløsning.

 

Mens med telekonverteren blir det alltid et visst tap i oppløsning, kontrast osv.

 

Derfor er DX-løsningen klart best. Men man er jo begrenset til 1.5x

 

Med adapter på Nikon 1 (CX-brikke) kan man oppnå mer forstørring (2,7 eller 3x?), men det har jeg ikke testet.

Lenke til kommentar

Men ved å bruke et DX-kamera med like mange (eller fler) megapiksler som ditt FX-kamera, oppnår man faktisk det man egentlig prøver å oppnå med en telekonverter: En forstørring uten tap, og med like god oppløsning.

Med andre ord - det du egentlig vil ha er et enda mer høyoppløst FX-kamera, så du kan croppe og allikevel få høy oppløsning. Å croppe inn på en D800 blir jo samme detaljer som å skyte med en D7000. :)

 

Ellers - med å croppe inn - om man cropper inn i etterbehandlingen, i kameraet eller ved å bruke kamera med mindre sensor er jo likegyldig - så blir det alltid et visst tap i bildekvalitet i oppløsning, kontrast og så videre i forhold til det ucroppede bildet - hvis du skalerer både det ucroppede og croppede bildet til samme størrelse. Man får ingenting gratis. ;)

Lenke til kommentar

Jo, men da "tjener" du ingenting, men bare endrer utsnitt!

Å velge DX-utsnitt på et FX kamera, beskjærer bare bildet i kamera!

 

Men ved å bruke et DX-kamera med like mange (eller fler) megapiksler som ditt FX-kamera, oppnår man faktisk det man egentlig prøver å oppnå med en telekonverter: En forstørring uten tap, og med like god oppløsning.

 

Mens med telekonverteren blir det alltid et visst tap i oppløsning, kontrast osv.

 

Derfor er DX-løsningen klart best. Men man er jo begrenset til 1.5x

 

Med adapter på Nikon 1 (CX-brikke) kan man oppnå mer forstørring (2,7 eller 3x?), men det har jeg ikke testet.

 

Er det korrekt som denne karen sier?

I do not use the 1.3 crop mode. I think this crop mode is just a kind of trick as it makes no difference if you do the cropping yourself at home with the pic taken with normal mode. The only advantage of this mode is the extra 1 more shot in a second in continuous shot mode.

 

Hans bilder med Nikon D7100 + 300 f2.8 + teleconverter 20E TC

http://www.dpreview....s/post/51182209

Endret av fasst
Lenke til kommentar

Er det korrekt som denne karen sier?

I do not use the 1.3 crop mode. I think this crop mode is just a kind of trick as it makes no difference if you do the cropping yourself at home with the pic taken with normal mode. The only advantage of this mode is the extra 1 more shot in a second in continuous shot mode.

Det er helt korrekt. Cropper du i kameraet får du det samme som om du cropper i etterbehandlingen - de eneste fordelene ved å croppe i kameraet er at du får "riktig" utsnitt på bildet med det samme og bittelitt høyere skuddtakt.

Lenke til kommentar

Det er helt korrekt. Cropper du i kameraet får du det samme som om du cropper i etterbehandlingen - de eneste fordelene ved å croppe i kameraet er at du får "riktig" utsnitt på bildet med det samme og bittelitt høyere skuddtakt.

Bildene tar mindre plass på minnebrikken, kan være vesentlig med feks D800.

Bruker du Crop mode i kamera, vil AF-punktene dekke mer av bildeflaten, samt at lysmålingen, dersom du bruker matrisemåling, bare vil ta hensyn til det utsnittet du har valgt.

Fordelen ed å beskjære bildet i etterbehandling er at man kan beskjære det området som en ønsker.

/Jan

Lenke til kommentar

Ja dette med FF kontra Crop-kamera og brennvidder er vanskelig å bli klok på , tror nok noen kan bli lurt.

 

F.eks så oppgraderte jeg fra 7D til 5D MkIII og har b.l.a et EF 200mm f2,8 L og et nylig anskaffet EF 70-300mm f4-5,6 L objektiv.

 

Jeg antok at jeg ville trenge et tilnærmet 300mm objektiv på 5D MkIII for å komme like "nært" soom med 200mm på 7Den .

 

Men når jeg nå sammenligner i mine øyne (ikke bilde mot bilde) så virker det likevel som jeg kommer en god del "nærmere" med 70-300 på 5D en 200mm på 7D ???

Mulig utsnittet blir det samme men likevel føles objektet nærere ?

 

Eller er det kanskje jeg som begynner å bli litt surrete :fun:

Endret av Helge Bringeland
Lenke til kommentar

Men når jeg nå sammenligner i mine øyne (ikke bilde mot bilde) så virker det likevel som jeg kommer en god del "nærmere" med 70-300 på 5D en 200mm på 7D ???

Mulig utsnittet blir det samme men likevel føles objektet nærere ?

 

Eller er det kanskje jeg som begynner å bli litt surrete :fun:

Det siste - en 200mm på 7D gir samme utsnitt som en 320mm på 5D. ;)

Lenke til kommentar

Ja , det vet jeg men det rare er at det virker likevel som om jeg kommer "nærmere" med 5D og 300mm enn 7D og 200mm.

Det er derfor jeg tenker på om man med utsnitt kan mene like nærme?

Optisk bedrag på grunn av større søker?

Prøv å sammenligne en gang med et cropkamera ved siden av på samme fokusavstand og se hva du synes når du ikke bare prøver å sammenligne med et minne av hvordan det kanskje var.. ;)

Lenke til kommentar

Optisk bedrag på grunn av større søker?

Prøv å sammenligne en gang med et cropkamera ved siden av på samme fokusavstand og se hva du synes når du ikke bare prøver å sammenligne med et minne av hvordan det kanskje var.. ;)

 

Ok , det kan være forskjellen. Har dessverre ikke et Crop kamera for hånden , men det er uansett ikke så viktig for meg siden det uansett ble så likt. Var bare usikker på begrepene akkurat nå fordi det finnes nok av spørsmål som ; "blir et 100mm objektiv et 150/160mm objektiv på et Crop hus" :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...