Gå til innhold

Visual Studio 2010 beta snart klar


Anbefalte innlegg

Men hva er det du sikter til når lurer på om VS ikke er bakover/fremoverkompatibelt?

jeg vet ikke helt hva du mener der.

 

Akkurat det med å få riktig versjon når du har et større firma eller lignende har jeg ikke så mye erfaring med selv. Så jeg vet ærlig talt ikke hva MS sin løsning er der. På universitetet der jeg gikk tror jeg de lasta opp en ny image på maskinene med oppdateringene til VS, men det var ærligtalt ikke den letteste løsningen.

Kanskje noen andre kan opplyse oss.

 

For kodeversjonering og samarbeidsverktøy for større prosjekter, kan du ta en titt på team foundation server som integreres utrolig bra i visual studio. Glimrende kode versjonering, rapportering, dokumentasjon, bug-rapporter, unit testing og mye mye mer.

 

Skal legges til at dette er myntet på større prosjekter og nok er en smule overkill for hobby-programmering.

 

Det var ikke helt det jeg mente. Jeg fikk sommerjobb på et ganske stort prosjekt, for en tid tilbake, og da var det masse surr med å få riktig versjon av VS, dvs. kunne ikke bruke 2008, måtte bruke 2005 for et gitt prosjekt eller liknende. Det var det jeg mente med fremover/bakoverkompatibelt.

Jeg vet ikke helt hva som problemet måtte være der. Dere brukte vel ikke feil versjon av .net?

Hvis ikke jeg tar feil så er .net v2 standard i VS2005, og jeg tror det er v3 eller v3.5 som er standard i 2008

Men har ikke selv prøvd å kjøre et prosjekt med forskjellige VS versjoner.

 

For versjonskontroll vil jeg vel alltid foretrekke open source-løsningene ( svn, git, bzr...) , men det ser jo ut som om TFS har en del av featuresene. Er det et DVCS? Jeg prøvde meg bare på Visual Source Safe da jeg jobbet, som jeg ikke likte noe særlig...

 

Du er ikke den eneste som ikke liker Source safe.

Selvsagt, den versjonen jeg brukte var fra 98 eller 93

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og som første linken der viser, så må du konfigurer det i VS for å få det til. Jeg vidte deg det.

Og nå vil du plutselig ha en plugin. Dette er første gang du har nevnt noe om kompileren som plugin.

 

For som hele denne delen dreide seg om var:

DU hevdet at VS ikke støtta GCC.. Og når jeg viste deg hvordan det kunne gjøres prøver du å vri det om til at det hele har dreid seg om det fantes i plugin form eller ikke.

Fra din egen lenke:

I managed to get VS build with gcc (creating a makefile and invoking make), but I can't debug my code with VS. Is it possible?

Han har med andre ord satt opp kommandolinje manuelt fra VS for å kompilere. Det å få makefile oppe er ikke helt trivielt heller. Det er mulig dette kvalifiserer for din definisjon av støtte. Plugin er måten VS støtter andre moduler. Beklager at jeg ikke gjorde dette klart for deg, jeg trodde du kjente VS godt.

Nå vrir du igjen.
Nei, jeg presiserer.
Du hevdet at Vs ikke tilbydde:
ikke at du vil få denne fleksibiliteten i praksis. Eksempelvis vil KDevelop automatisk gi deg valget mellom en rekke forskjellige versjonskontrollsystemer første gang du lager et prosjekt
Akkurat hva er det du finner feil med den påstanden? Merk at jeg bruker ordet i praksis, et poeng jeg har forsøkt å formidle til deg men det er svært vanskelig å nå inn. Det er i teorien mulig å gjøre hva du vil, du kan jo skrive dine egne plugins (eller hacke med gcc fra kommandolinje inne i VS), men i praksis vil du bli dratt mot MS sine løsninger, uavhengig av om de er bedre. Jeg synes jo det er morsomt at du bruker subversion, men jeg har vel allerede forstått at du føler noe ubehag ved å gjøre rede for hvordan du har satt opp dette utenfor VS.
Tatt direkte fra sia "We want to enable everyone who downloads Qt from our website to have the option of using Qt together with Visual Studio, regardless of whether they choose to use a commercial evaluation version, the GPL or the LGPL"

Så, hvis du driver med hobby prosjekt eller utvikler gratise tjenester eller programmer. Er det helt gratis, bare velg GPL eller LGPL versjonene.

 

Du kan forresten se her hva forskjellen på versjonene er:

http://www.qtsoftware.com/downloads

Si meg hva er det jeg går glipp av igjen...?

Jeg er litt overrasket over at du ikke dro frem Intel kompilatoren med det samme, den er også gratis for ikke-kommersielt bruk. Men i dette tilfellet ser jeg at du har helt rett. Jeg beklager, jeg trodde faktisk det var sterkere begrensninger til Qt-plugin for VS, mulig de åpnet opp i forbindelse med LGPL lisensieringen i kjølvannet av Nokia overtagelsen. Dette gjør det faktisk såvidt jeg kan se svært enkelt å kode Qt i VS, men jeg er vel redd mange likevel ikke vet om disse mulighetene.
Siden når du så at jeg brukte ankhsvn som eksempel, så prøvde du å få det til at de svakhetene ankhsvn hadde var VS sin feil. Noe jeg også fremhevet i svaret mitt, men du har taktisk fjernet den delen.
Nok en stråmann. Jeg sa ikke at det var VS sin feil, jeg forklarte bare at disse utvidelsene til VS fort blir annenrangs borgere av utviklingsmiljøet, og gjorde deg oppmerksom på at ankhsvn faktisk ikke hadde gitt deg full glede av svn før inntil svært nylig, noe du enten ikke var klar over, eller dyttet under teppet. Jeg har vel fortsatt mine tvil til om du får like mye utav subversion som du ville gjort om du hadde sittet på en annen plattform.
DU SPURTE RETT UT OM ÅPNE GUI LØSNINGER TIL VS. OG JEG GA DEG DI. HVA F*EN HAR DET MED SAKEN Å GJØRE OM HVOR MANGE SOM BRUKER DE!!!!
Ah, caps-lock. Charlie hadde rett.

 

EDIT: Jeg tok feil når det gjelder lisensiering av Qt-plugin til VS, den er friere enn jeg trodde.

Endret av Del
Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hva som ligger i begrepet DVCS. SourceSafe har uansett vært ment til mindre prosjekter. TFS implementerer et annet system ment for større prosjekter.
Såpass mye støy i tråden at spørsmålet ditt druknet, beklager. DVCS står for distributed version control system og er spesielt godt tilrettelagt for situasjoner hvor klienter ikke har kontakt med server, hvilket gir behov for litt mer kompleks funksjonalitet for å fungere godt. Subversion regnes ikke blant disse, og jeg vet ærlig talt ikke om TFS gjør det heller.

 

meastp, takk for fine innspill. Versjonsystemene du nevnte er uten tvil solide, og brukes med suksess av store prosjekt. Et annet DVCS som også er verdt å få med er Mercurial:

http://www.selenic.com/mercurial/wiki/

 

Angående TFS så bygger denne på Sharepoint, et system jeg har rimelig opp i halsen. Hvis TFS er like dårlig har jeg vært alt for snill med enkelte i tråden. Hvilke lisenser som må handles inn for å få tilgang til denne tar et vondt år å finne ut:

http://www.microsoft.com/visualstudio/en-u...uy/default.mspx

men stand-alone versjonen får du til innbruddsprisen $2800 over nett. Flere features står oppført som unknown på wikipedia, og MS er mest opptatt av fine ord, så nøyaktig hvilken funksjonalitet den har tror jeg nesten vi trenger flere dagsverk for å rulle opp i. At det er marked for slikt frykter jeg beror på grov uvitenhet, eventuelt at alternativer blir for krøkkete å få på plass skikkelig (jamfør subversion med VS).

Endret av Del
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Jeg vet ikke hva som ligger i begrepet DVCS. SourceSafe har uansett vært ment til mindre prosjekter. TFS implementerer et annet system ment for større prosjekter.
Såpass mye støy i tråden at spørsmålet ditt druknet, beklager. DVCS står for distributed version control system og er spesielt godt tilrettelagt for situasjoner hvor klienter ikke har kontakt med server, hvilket gir behov for litt mer kompleks funksjonalitet for å fungere godt. Subversion regnes ikke blant disse, og jeg vet ærlig talt ikke om TFS gjør det heller.

 

meastp, takk for fine innspill. Versjonsystemene du nevnte er uten tvil solide, og brukes med suksess av store prosjekt. Et annet DVCS som også er verdt å få med er Mercurial:

http://www.selenic.com/mercurial/wiki/

 

Angående TFS så bygger denne på Sharepoint, et system jeg har rimelig opp i halsen. Hvis TFS er like dårlig har jeg vært alt for snill med enkelte i tråden. Hvilke lisenser som må handles inn for å få tilgang til denne tar et vondt år å finne ut:

http://www.microsoft.com/visualstudio/en-u...uy/default.mspx

men stand-alone versjonen får du til innbruddsprisen $2800 over nett. Flere features står oppført som unknown på wikipedia, og MS er mest opptatt av fine ord, så nøyaktig hvilken funksjonalitet den har tror jeg nesten vi trenger flere dagsverk for å rulle opp i. At det er marked for slikt frykter jeg beror på grov uvitenhet, eventuelt at alternativer blir for krøkkete å få på plass skikkelig (jamfør subversion med VS).

 

Såvidt jeg sjønte så har man da bla.a all kildekoden tilgjengelig lokalt i tillegg til sentralt på en server ? Må vel være rimelig tungvindt hvis det blir store mengder data men ?

Såvidt jeg kunne se, så implementerer ikke TFS et DVCS, og det stemmer vel godt med mine egne erfaringer fra bruk også.

(Om de hadde det ser jeg vel for meg det som et fint ord de hadde slått opp i reklamen? :))

 

Og joda, det koster. Noe jeg forsåvidt heller ikke har lagt sjul på. Men med tanke på hva slags oppgaver dette systemet er ment for, så tviler jeg på det utgjør den største posten på prosjekt-budsjettet. Det skal ikke så altfor mange ingeniør-timer spart, for å forsvare prisen.

 

Lisensene er en annen ting, og er glad for at jeg slipper å finne ut av

 

og Rybak eier! :)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Et annet DVCS som også er verdt å få med er Mercurial:

http://www.selenic.com/mercurial/wiki/

 

Ja, jeg nevnte det som Hg. Det er altså det samme ( Hg = Mercurial | Hg -> grunnstoffet kvikksølv (Mercury) -> Mercurial ) :)

 

@zevs : distribuerte versjonskontrollsystemer har gode metoder for å takle dette med størrelse dersom du har flere brancher lokalt (felles historie osv). Du kan vanligvis også gjøre en tradisjonell checkout à la 'vanlige' VCS'er, men da mister du antakelig litt fleksibilitet.

Lenke til kommentar

Vi er nødt til å presisere en del ting her.

 

TFS (Team Foudation Server) er ikke det samme som Team Foundation Version Control.

Team Foundation Version Control er en av byggeklossene i TFS.

 

Når det gjelder TFS eller Team Foundation Version Control så bygger de ikke på Sharepoint. Å si at TFS bygger på Sharepoint vil være det samme som å si at Linux bygger på GNOME eller KDE (eller andre skrivebordsmiljøer). Derimot bruker TFS Sharepoint som at av GUI'ene som kan brukes mot TFS sine tjenester.

Lenke til kommentar
og Rybak eier! :)
Helt klart, utrolig at han fikk så mye poeng.
Ja, jeg nevnte det som Hg. Det er altså det samme ( Hg = Mercurial | Hg -> grunnstoffet kvikksølv (Mercury) -> Mercurial ) :)
Javisst gjorde du det, det glapp for meg midt oppe i Git og Bazaar :)
Vi er nødt til å presisere en del ting her.

 

TFS (Team Foudation Server) er ikke det samme som Team Foundation Version Control.

Team Foundation Version Control er en av byggeklossene i TFS.

 

Når det gjelder TFS eller Team Foundation Version Control så bygger de ikke på Sharepoint. Å si at TFS bygger på Sharepoint vil være det samme som å si at Linux bygger på GNOME eller KDE (eller andre skrivebordsmiljøer). Derimot bruker TFS Sharepoint som at av GUI'ene som kan brukes mot TFS sine tjenester.

Skulle likt å visst hvor du har informasjonen ifra. Jeg synes det er plent umulig å få oversikt over produktene til MS fra nettsidene deres. Selv på Wikipedia bærer det ofte preg av ullent reklameprat. I dette tilfelle baserte jeg meg på informasjon fra wikipedia:
TFVC is not limited to source code only, but using the Windows SharePoint Services infrastructure it is built on

ref. http://en.wikipedia.org/wiki/Team_Foundati...#Source_control

 

Siden du nevner web-grensesnittet, jeg håper du holder deg unna slik styggedom som Firefox og Opera. Du er klar over at kun internet explorer kan brukes? Fiffig liten vri, ikke sant. Kan vel også legge til at Sharepoint protokollen som brukes for å sjekke ut og inn er proprietær, EU måtte gå til rettslige skritt for å få MS til å gi ut specs. Og dette i våre dager hvor MS har blitt så åpen, tsk, tsk. En lukket protokoll stenger effektivt ute alle andre front-ends (og back-ends for den saks skyld), det er et klassisk eksempel på lock-in.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Tenkte å ta et lite oppsamlingsheat med det samme:

Debuggeren funker teknisk sett for alle språk (som alle andre debuggere) men det finnes noen ting i Visual Studio som gjør at en kan for eksempel endre koden under debugging (som ikke går med GDB)
Det går da fint å endre koden under debugging med GDB, hvorfor sier du det?

 

Jeg har ikke noe behov for hverken post-mortem debugging, eller å kunne bruke det fra kommandolinja fordi etter min mening er det selve poenget med et IDE (frigjøres fra komanndolinja)
Hovedpoenget med kommandolinje interface er ikke nødvendigvis å kjøre den direkte fra kommandolinja. Det gir fleksibilitet, eksempelvis muliggjør det å lage enkle wrappere som det finnes en del av. Det er meget effent når systemet du skal debugge ikke er samme plass som deg. MS har jo nettopp kopiert GNU/Linux og tilbyr nå server uten grafisk desktop.

Remote debugging? funker fint i Visual Studio det, trenger ingen kommandolinje for å gjøre det.

Debug->Attach to process (velg oppsett av transport osv)

Riktig så enkelt er det dessverre ikke, jeg vil faktisk hevde at det er meget krøkkete å sette opp. Du er nødt til å installere programvare på den fjerne maskinen også skjønner du, og det er litt mer en et par klikk som skal til.
Nå kan du jo kjøre både kompilerene og debuggerene til VS igjennom kommandolinjen. og har du vel alltid kunne gjort.
Kanskje du kan vise meg noe dokumentasjon på hvordan debuggeren styres fra kommandolinja, og hvordan du kjører den?
Lenke til kommentar

Hmmm..

 

kan noen forklare meg hvorfor VS10 er så fantastisk spennende??

 

Etter å ha oppgradert en maskin til VS8, så stoppet det der. Produktiviteten i C/C++ under VS6 var bedre og grunnlag for oppgradering VS8 ikke-eksisterende. Hvilke nye ISO standarder støtter så VS10?

 

Det er helt fantastisk at full C99 støtte fortsatt er fraværende fra Microsoft, hvor lenge skal man gidde å vente?? For C/C++ utviklere, synes det å være på tide å flytte utvikling over til Linux eller OS X, og la Microsoft seile sin egen sjø.

Lenke til kommentar

Når de snakket om built on tenker de nok på prosjektstyrings biten som er en del ALM (Application Lifecylce Mangement) som er fullt implementert i VS 2010. På prosjekt siten kan man lagre dokumenter som er relatert til selve prosjektet og her kommer Sharepoint Services inn.

 

Jeg er fan både av Opera og Firefox. Opera bruker jeg mest mulig da jeg opplever den som raskest mens jeg bruker Firefox med FireBug plugin som etter min mening er utrolig bra til testing og feil søking. IE bruker jeg når ikke de to andre ikke "virker".

 

Som GUI mot TFS har jeg stort sett brukt VS, Excel eller MS Project. At du kan vedlikeholde dine oppgaver igjennom VS,Excel eller MS Project synes jeg er bra. Det er bra at prosjekt ledere ikke trenger å forlate sitt prosjketverktøy for å sjekke hvordan programmeringen og prosjektet går. Samtidig som en programmerer ikke trenger å forlate VS for å jobbe med sine oppgaver. Men det skal sies at TFS er egentlig best egnet hvis din bedrift kjører ALM fullt ut. Eller så er det vel det å si at TFS er hovedsaklig ment for store miljøer. I en forelesning om TFS sa foreleseren: How many of you work in a company with more than 10 000 developers?

Så gikk han ned til tusen og videre til hundre og men forsatt var den ingen som løftet armen og han begynte bare å le. Jeg personlig vil nok si at TFS er veldig bra hvis du bruker full pakke (Det noen kaller å selge sjela si). Når du kjører full pakke synes jeg det er få som kan konkurrere med MS. MS er noen ganger det jeg kaller "all inn". Du kan ta hele potten og vinne men kan også tape alt. Litt tabliod sagt selvsagt.

 

Ellers vil jeg si at folk burde bruke mer Open Source rammeverk enn de gjør. Jeg ser stadig vekk mennesker som finner opp hjulet om og om igjen.

Bruk heller tiden på noe som ikke finnes fra før og vær ikke redd for å prøve Open Source verktøy. Mange av de er bedre enn du tror.

 

og Rybak eier! :)
Helt klart, utrolig at han fikk så mye poeng.
Ja, jeg nevnte det som Hg. Det er altså det samme ( Hg = Mercurial | Hg -> grunnstoffet kvikksølv (Mercury) -> Mercurial ) :)
Javisst gjorde du det, det glapp for meg midt oppe i GIT og Bazar :)
Vi er nødt til å presisere en del ting her.

 

TFS (Team Foudation Server) er ikke det samme som Team Foundation Version Control.

Team Foundation Version Control er en av byggeklossene i TFS.

 

Når det gjelder TFS eller Team Foundation Version Control så bygger de ikke på Sharepoint. Å si at TFS bygger på Sharepoint vil være det samme som å si at Linux bygger på GNOME eller KDE (eller andre skrivebordsmiljøer). Derimot bruker TFS Sharepoint som at av GUI'ene som kan brukes mot TFS sine tjenester.

Skulle likt å visst hvor du har informasjonen ifra. Jeg synes det er plent umulig å få oversikt over produktene til MS fra nettsidene deres. Selv på Wikipedia bærer det ofte preg av ullent reklameprat. I dette tilfelle baserte jeg meg på informasjon fra wikipedia:
TFVC is not limited to source code only, but using the Windows SharePoint Services infrastructure it is built on

ref. http://en.wikipedia.org/wiki/Team_Foundati...#Source_control

 

Siden du nevner web-grensesnittet, jeg håper du holder deg unna slik styggedom som Firefox og Opera. Du er klar over at kun internet explorer kan brukes? Fiffig liten vri, ikke sant. Kan vel også legge til at Sharepoint protokollen som brukes for å sjekke ut og inn er proprietær, EU måtte gå til rettslige skritt for å få MS til å gi ut specs. Og dette i våre dager hvor MS har blitt så åpen, tsk, tsk. En lukket protokoll stenger effektivt ute alle andre front-ends (og back-ends for den saks skyld), det er et klassisk eksempel på lock-in.

Lenke til kommentar
Når de snakket om built on tenker de nok på prosjektstyrings biten som er en del ALM (Application Lifecylce Mangement) som er fullt implementert i VS 2010. På prosjekt siten kan man lagre dokumenter som er relatert til selve prosjektet og her kommer Sharepoint Services inn.
Kunne vært fint å se oppbyggingen svart på hvitt, har du noe dokumentasjon? Sharepoint har innebygget versjonskontrollsystem, så jeg føler meg ikke så sikker som deg. Det står dessuten eksplisitt i forbindelse med versjonskontrollbiten, så hvis dette er noe du kan dokumentere, så bør du redigere wikipedia. Hvis ikke kan det være greit å klargjøre hva du baserer antagelsene dine på.
Jeg er fan både av Opera og Firefox. Opera bruker jeg mest mulig da jeg opplever den som raskest mens jeg bruker Firefox med FireBug plugin som etter min mening er utrolig bra til testing og feil søking. IE bruker jeg når ikke de to andre ikke "virker".
Både Firefox og Opera er flotte produkt, må innrømme at jeg blir rimelig irritert når noe ikke virker i dem fordi MS bevisst har brukt mine lisenspenger på å legge ut snubletråder for å frata meg et fritt valg blant nettlesere. Det hadde vært billigere for MS å bare følge standard.
Jeg personlig vil nok si at TFS er veldig bra hvis du bruker full pakke (Det noen kaller å selge sjela si).
Sjela skal man være forsiktig med :) Apropos kommentaren til Zevs om at lisenskostnadene ikke utgjør særlig for ingeniører. Full pakke for TFSfant jeg her:

https://om2.one.microsoft.com/opa/Product.a...ocaleCode=en-us

til den nette pris av $11.000 eks. mva. Så kommer naturligvis kostnader til hardware og drifting. Hvis du kjører full pakke fra MS over hele linja, så er ikke TFS det eneste produktet som drar unna. Faktisk er IT-utgifter en betydelig post for ingeniører. Det er mye penger å spare.

Når du kjører full pakke synes jeg det er få som kan konkurrere med MS. MS er noen ganger det jeg kaller "all inn". Du kan ta hele potten og vinne men kan også tape alt. Litt tabliod sagt selvsagt.
Enig i det. Det eneste konkurransedyktige valget jeg ser er åpne løsninger, men der er det heldigvis bra utvalg og sunn konkurranse mellom prosjekter. Dessuten så har vi nettopp avdekket at selv TFS i full pakke ikke har DVCS funksjonalitet. Det er ganske utrolig spør du meg. Det som er verre er at MS siden 2008 versjonen begynte å ta ekstra betalt for det eneste MS-alternativet til TFS, VSS. En fin måte å tvinge brukere til å punge ut for nye lisenser. Jeg visste faktisk ikke at det var så ille, men jeg begynner å forstå hvorfor tjomi oppsøkte subversion.
Ellers vil jeg si at folk burde bruke mer Open Source rammeverk enn de gjør. Jeg ser stadig vekk mennesker som finner opp hjulet om og om igjen.

Bruk heller tiden på noe som ikke finnes fra før og vær ikke redd for å prøve Open Source verktøy. Mange av de er bedre enn du tror.

Helt enig, det er kjempeviktig å få denne kunnskapen ut. Alt for mange svir av tid på ting som er gjort før.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...