Gå til innhold

Visual Studio 2010 beta snart klar


Anbefalte innlegg

Oser litt religion i noen av kommentarene her.
Tenk deg litt bedre om før du starter en post med slike slengbemerkinger.
Hvis man skal lage applikasjoner utelukkende for Windows ville de aller fleste valgt VS som utviklingsverktøy. VS er et ekstremt bra verktøy når du skal lage applikajsoner utelukkende på Windows platformen.
og likevel er du i løpet av posten ikke i stand til å peke på en eneste konkret styrke til VS. Beklager at jeg ikke er av den religiøse typen, jeg foretrekker saklig argumentasjon fremfor blind tro. Vet du hva som kjennetegner religion?
Skal man derimot lage applikasjoner som skal kjøre på flest mulige platformer ville ingen valgt VS.
Feil. Jeg kjenner profesjonelle utviklere som har brukt VS til å utvikle programmer for *nix. Synd å se et så labert kunnskapsnivå krydret med skråsikre ubegrunnede påstander.
Da ville man gått for Java (Netbeans og Eclipse er to bra verktøy her) eller C/C++ verktøy.
Jepp, netbeans og Eclipse er flotte verktøy til Java. For C/C++ er derimot KDevelop verdt en titt for de som liker opplegget i VS.
Det er ikke slik at et verktøy er det beste. Det som er avgjørende er hva utvikler kan fra før og hva man skal bruke det til.
Slike enkeltstående sannheter er jeg redd har ingen verdi, sånn rent bortsett fra å høres fornuftig ut. Du skjønner, hva en utvikler kan og hva han bruker sin kunnskap til er ikke statisk. Det som virker fornuftig på kort sikt kan ende opp med å pisse i buksa for å holde seg varm.
Nå er det også slik at mange ikke ønsker å lage applikasjoner for for eksempel Linux da den platformet har for liten markedsandel. For mange er det lite å hente økonomisk på å lage applikasjoner som også kjører på Linux. Årsaken til dette er mange men utbredelse er en ting. Det at de som jobber med Linux er vant til at ting ikke skal koste noe gjør det også mindre attraktivt for bedrifter som lever av å selge produkter.
På tide å åpne øyene litt. Industrien bruker en hel masse programvare på tvers av plattformer. Vi snakker lisenser som gjerne koster oppi en million per stykk per år, og kjører på GNU/Linux. Faktisk utvikles en god slump slike i Norge.
Når alt det er sagt så er det viktig at Microsoft lager et så bra VS som mulig. VS har gjort både Netbeans og Eclipse mye bedre enn de var før MS kom med VS. Det som er viktig er at vi som utviklere kan velge mellom flere verktøy og at markedet inneholder relativt likeverdige konkurrenter slik at produktene blir best mulig. Konkurranse gjør alle bedre.
Hm, mener du VS gjør de andre bedre ved å ta fra dem markedet? Det virker som en utbredt misforståelse at MS driver programvare fremover. MS er faktisk i svært liten grad innovative.

 

Kan vi nå være så snill å la religion ligge, og holde oss til sak?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kanskje du kan opplyse meg Del, sist jeg brukte KDevelop til utvikling var vel for en 3-4 år siden når jeg gikk på skolen. Den gang ble jeg ikke imponert i det hele tatt, og ble egentlig overrasket da jeg tok i bruk Visual Studio hvor mye bedre og mer gjennomført det var. På mitt daverende nivå, satt jeg stor pris på en bedre code-completion, myye bedre debugger, og ikke minst lettere GUI utvikling. QT designeren var nå etter min smak noe tungrodde greier..

 

Men jeg regner med det har sjedd ting i KDevelop leiren de siste åra også ?

Ja, jeg vil si at det har skjedd mye både med KDevelop og Qt designer. Fire år gamle erfaringer er ikke representative. Du kan jo gi kdevelop4 en prøvetur, den blir ferdigstilt i disse dager.

 

EDIT: Hva savner du i GDB?

Endret av Del
Lenke til kommentar

Debuggeren i Visual Studio er jo veldig bra, den tillater blant annet endringer i koden under debugging (for eksempel for å rette småfeil) uten å måtte stoppe debuggingsprosessen.

I tillegg fungerer debuggeren likt for Visual C++, Visual C# og Visual Basic.

 

I tillegg følger det med en del for å lage Windows Installer filer på en svært enkel og oversiktelig måte.

 

Det er også en server explorer (som finnes i andre verktøy også) som er enkel å bruke og gjør at en kan se alle databaser, gjøre koblinger til dem i C# og VB med et museklikk.

 

Du har jo også utviklingsmiljø for både Visual C++, C++/CLI, Visual C# og Visual Basic i ett miljø.

 

Det er også et program for å tegne klassediagrammer...som jeg aldri bruker, men det er der.

 

Sist, men ikke minst, er C# der, som jeg synes er et utrolig bra språk.

 

Andre IDE-er satser kun på et område, Visual Studio dekker så mye mer, og det er ikke noen avskrekkende pris på det.

Lenke til kommentar
Oser litt religion i noen av kommentarene her.
Tenk deg litt bedre om før du starter en post med slike slengbemerkinger.
Hvis man skal lage applikasjoner utelukkende for Windows ville de aller fleste valgt VS som utviklingsverktøy. VS er et ekstremt bra verktøy når du skal lage applikajsoner utelukkende på Windows platformen.
og likevel er du i løpet av posten ikke i stand til å peke på en eneste konkret styrke til VS. Beklager at jeg ikke er av den religiøse typen, jeg foretrekker saklig argumentasjon fremfor blind tro. Vet du hva som kjennetegner religion?
Skal man derimot lage applikasjoner som skal kjøre på flest mulige platformer ville ingen valgt VS.
Feil. Jeg kjenner profesjonelle utviklere som har brukt VS til å utvikle programmer for *nix. Synd å se et så labert kunnskapsnivå krydret med skråsikre ubegrunnede påstander.
Da ville man gått for Java (Netbeans og Eclipse er to bra verktøy her) eller C/C++ verktøy.
Jepp, netbeans og Eclipse er flotte verktøy til Java. For C/C++ er derimot KDevelop verdt en titt for de som liker opplegget i VS.
Det er ikke slik at et verktøy er det beste. Det som er avgjørende er hva utvikler kan fra før og hva man skal bruke det til.
Slike enkeltstående sannheter er jeg redd har ingen verdi, sånn rent bortsett fra å høres fornuftig ut. Du skjønner, hva en utvikler kan og hva han bruker sin kunnskap til er ikke statisk. Det som virker fornuftig på kort sikt kan ende opp med å pisse i buksa for å holde seg varm.
Nå er det også slik at mange ikke ønsker å lage applikasjoner for for eksempel Linux da den platformet har for liten markedsandel. For mange er det lite å hente økonomisk på å lage applikasjoner som også kjører på Linux. Årsaken til dette er mange men utbredelse er en ting. Det at de som jobber med Linux er vant til at ting ikke skal koste noe gjør det også mindre attraktivt for bedrifter som lever av å selge produkter.
På tide å åpne øyene litt. Industrien bruker en hel masse programvare på tvers av plattformer. Vi snakker lisenser som gjerne koster oppi en million per stykk per år, og kjører på GNU/Linux. Faktisk utvikles en god slump slike i Norge.
Når alt det er sagt så er det viktig at Microsoft lager et så bra VS som mulig. VS har gjort både Netbeans og Eclipse mye bedre enn de var før MS kom med VS. Det som er viktig er at vi som utviklere kan velge mellom flere verktøy og at markedet inneholder relativt likeverdige konkurrenter slik at produktene blir best mulig. Konkurranse gjør alle bedre.
Hm, mener du VS gjør de andre bedre ved å ta fra dem markedet? Det virker som en utbredt misforståelse at MS driver programvare fremover. MS er faktisk i svært liten grad innovative.

 

Kan vi nå være så snill å la religion ligge, og holde oss til sak?

 

Det er absolutt ingen missforståelse at MS driver programmvare fremover. MS er også svært innovative men siden de driver med å selge produkter forteller de ikke om alt de holder på med. MS er konkurrenten alle de andre vil slå noe som gjøre at de andre blir bedre og bedre. Noe MS bør ha kritikk for er at de er ikke åpne nok og følger ikke alltid standarder. Men de har endret seg. De har nå egen Open Source avdeling. De har ukentlig møter med Mono teamet for å hjelpe de så godt de kan. IE 8 baserer seg nå på standarder mer enn noen gang. Et ting som er sikkert er at MS har gjort alle konkurrentene bedre. Adobe for eksempel sov lenge i timen helt til MS introduserte nytt dokument format og Silverlight noe som gjorde at de våknet å gjorde sine produkter bedre.

 

Hm, mener du VS gjør de andre bedre ved å ta fra dem markedet?

 

Dette spørsmålet er tåpelig. VS tar ikke fra dem markedet. Hvem er dem lille IBM? Eller lille Oracle? For Open Source og gratis produkter er MS bare en insprasjon for å bli bedre. Du tar ikke flere markedsandeler enn det markedet tilsier. Hvis VS hadde vært et elendig verktøy ville de ikke hatt noen store markedsandeler. Så det beste verktøyet (i følget merkedet) er det som får flest markedsandeler. For min egen del bruker jeg det verktøyet jeg mener er best i det enkelte senario. For Java synes jeg NetBeans er best og for Windows programmering synes jeg VS er best. Hvilket verktøy som jeg synes er best om et år gjenstår å se. Jeg bare ønsker at selskapene konkurerer mest mulig for å skape de beste produktene. Skulle du lure er ikke jeg noen MS love'er. Oppgaven og hvor godt man kan et verktøy bestemmer hvilket verktøy som er best.

Lenke til kommentar
Debuggeren i Visual Studio er jo veldig bra, den tillater blant annet endringer i koden under debugging (for eksempel for å rette småfeil) uten å måtte stoppe debuggingsprosessen.
De-buggeren i VS er helt grei den, men den mangler vel blant annet post mortem analyse, men mer alvorlig, den er låst til VS. GDB kan kjøres rett fra kommandolinje, inne i KDevelop, inne i Eclipse, etc. M.a.o. du kan legge hvilken funksjonalitet du vil, det er kun begrenset av den som designer brukergrensesnittet.
I tillegg fungerer debuggeren likt for Visual C++, Visual C# og Visual Basic.
Jepp. Tre språk jeg vel mener man maler seg inn i et hjørne med. GDB støtter det meste av åpne språk.
I tillegg følger det med en del for å lage Windows Installer filer på en svært enkel og oversiktelig måte.
Jepp, only for windows.
Sist, men ikke minst, er C# der, som jeg synes er et utrolig bra språk.
Jeg plasserer vel C# en plass mellom Python og C++, og jeg foretrekker begge de to sistnevnte.
Andre IDE-er satser kun på et område
Dette er feil. Eksempelvis KDevelop dekker et bredt område. Den største kritikken mot Emacs er at det er et OS i seg selv, altså at det dekker alt.

 

Morsomt at du hele veien drar frem akkurat Visual Basic. Et godt eksempel på noe som sikkert var en god ide der og da, men etterhvert ga umiskjennelig følelse av klam og kald urin:

Mainstream Support for Microsoft Visual Basic 6.0 ended on March 31, 2005. Extended support ended in March 2008.[8] In response, the Visual Basic user community expressed its grave concern and lobbied users to sign a petition to keep the product alive.[9] Microsoft has so far refused to change their position on the matter. (but see [10]) Ironically, around this time (2005), it was exposed that Microsoft's new anti-spyware offering, Microsoft AntiSpyware (part of the GIANT Company Software purchase), was coded in Visual Basic 6.0.[11]Its replacement, Windows Defender, was rewritten as C++ code.

ref. http://en.wikipedia.org/wiki/Visual_basic

 

EDIT:

Takk for at du bragte en saklig post inn. Selv om jeg ikke er helt enig i alt setter jeg pris på argumentasjon.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Debuggeren funker teknisk sett for alle språk (som alle andre debuggere) men det finnes noen ting i Visual Studio som gjør at en kan for eksempel endre koden under debugging (som ikke går med GDB)

Jeg har ikke noe behov for hverken post-mortem debugging, eller å kunne bruke det fra kommandolinja fordi etter min mening er det selve poenget med et IDE (frigjøres fra komanndolinja)

 

Jeg har heller ingen problemer med å binde meg til Windows, hvis dette er det beste alternativet til programvareutvikling.

 

Hehe, Visual Basic 6.0 ja, det var tider ^^

Nei, det er ikke Visual Basic 6.0 jeg snakker om, men Visual Basic 2008 som er noe ganske annet ;)

 

Og KDevelop er jo like plattformbundet som Visual Studio er :)

Lenke til kommentar

Må bare skyte inn at noen preges på skolebenken. Riktig nok gjelder det ikke absolutt alle, men mange programmerere får gjerne ett par språk med seg fra skolebenken, og da er kanskje banen for den programmereren forutsagt. Selvsagt kan en som er opplært på Visual Basic lære seg Python om han vil. Men skjer det sånn uten at vedkommende av en eller annen grunn er nødt til det? F.eks. fordi jobben krever det.

 

Microsoft har tilført oss mye. Men de hadde også bra konkurranse på veien, og det er vel det som har ført oss til hvor vi er i dag. Borland var en sterk konkurrent, Sun likeså..

 

Det beste programmeringsverktøyet er det som er best til oppgaven. Og ikke nødvendigvis det som flokken velger. Men det flokken velger, kan ofte være det beste siden det ble valgt av en stor mengde folk som er vant med programmering.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
QT designeren var nå etter min smak noe tungrodde greier..
Jeg synes den er rimelig enkel. Du kan jo ta en titt her å sjekke ut litt:

 

Det var ikke selve design verktøyet jeg tenkte på, beklager men jeg var noe uklar. Det var kodingen bak GUI som jeg synes var håpløst tungrodd. Nå skal det legges til at jeg programmerte QT2, så jeg regner med det er sjedd markante bedringer siden da :)

 

Nå programmerer jeg ikke stort lenger heller, annet enn at jeg synes det er artig å teste en gang iblandt for å se hvordan utviklingen går. Så du skal ikke se bort ifra at jeg tester KDevelop en dag, i likhet med Visual Studio. Nå driver jeg med PLS programmering istedet.. der hverken VS eller KDevelop hjelper stort ;)

 

Jeg må bare legge til at for de av dere som har brukt team foundation i større prosjekter, vet hvor bra alt er integrert i Visual Studio. Noe som etter min mening er en av VS' største fordeler. Subversion gikk ut døra for min del da..

 

Men Del, jeg sjønner overhodet ikke hva Microsoft gjør som forhindrer innovasjon. Konkurranse har da aldri forhindret innovasjon, heller motsatt.

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Jeg har ikke noe behov for hverken post-mortem debugging, eller å kunne bruke det fra kommandolinja fordi etter min mening er det selve poenget med et IDE (frigjøres fra komanndolinja)
Hovedpoenget med kommandolinje interface er ikke nødvendigvis å kjøre den direkte fra kommandolinja. Det gir fleksibilitet, eksempelvis muliggjør det å lage enkle wrappere som det finnes en del av. Det er meget effent når systemet du skal debugge ikke er samme plass som deg. MS har jo nettopp kopiert GNU/Linux og tilbyr nå server uten grafisk desktop.
Jeg har heller ingen problemer med å binde meg til Windows, hvis dette er det beste alternativet til programvareutvikling.
Enn hvis det ikke er det beste da?
Hehe, Visual Basic 6.0 ja, det var tider ^^

Nei, det er ikke Visual Basic 6.0 jeg snakker om, men Visual Basic 2008 som er noe ganske annet ;)

Kanskje du heller bør si det til alle de som laget programmet sitt før 2008?
Og KDevelop er jo like plattformbundet som Visual Studio er :)
KDevelop finnes til alle plattformer. Forskjellen er hvor godt den er portet, hvilket igjen avhenger en god del av hvilke plattformer utviklerne foretrekker. You do the math.
Lenke til kommentar

Qt, var ikke det Trolltech som stod bak det? Trolltech ble vel nokså nylig kjøpt opp av Nokia (tror jeg det var).

 

At Microsoft skrinla Visual Basic, kan en vel egentlig se på som at de gjorde oss en tjeneste, om en da ser vekk i fra alle dem som er opplært på det. :!:

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Men Del, jeg sjønner overhodet ikke hva Microsoft gjør som forhindrer innovasjon. Konkurranse har da aldri forhindret innovasjon, heller motsatt.
Den er omstendelig å svare på, men hvis du tar deg tid til å gå igjennom materialet i disse to lenkene har du svaret:

http://en.wikipedia.org/wiki/Embrace,_extend_and_extinguish

http://www.groklaw.net/staticpages/index.p...005010107100653

 

Dette er jeg fullstendig klar over, men å dra MS' antitrust anklager ifb med bundling av IE over hele produktportefølgen er å gå altfor langt. Vil du påstå at Microsoft har like stor markedsandel på IDE som på OS fronten ?

Det er dessuten en vesentlig forsjell på markedsmetoder og kvalitet på selve produktet! Jeg hører antakelig ikke deg si at Microsofts markedsdominans på OS markedet har hindret innovasjon i konkurrerende produkter ?

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva dere krangler om.

 

Er det noen her som seriøst koder en webside i c++?

 

.net er skummelt bra.

http://www.dotnetpowered.com/languages.aspx

 

Og lock in pisset som dere snakker om. Hva slags lock in?

 

Om du lager en applikasjon som bruker en mysql base - er ikke det lock in?

Hvor mye arbeid er det å bytte ut mysql med oracle i ditt prosjekt? Helvetes jobb?

Hva med motsatt, bytte fra oracle til mysql *grøss*?

 

Applikasjonen laget i linux? Er ikke det lock in? Hva om du trenger å kjøre dritten på windows?

Eller endra bedre, distro avhengig.

 

Men om du lager en svær php tjeneste, som kjører på .net og benytter .net ting ... er det så sannsynlig/viktig at man skal bytte ut .net delen?

 

Og hva i huleste er dette maset om c++. Steinalder. Gammeldags. Latterlig. Uproduktivt. Infisert av gamle bibliotek som bare lager kødd. Spill bruker det fordi de sitter fast i møkkgamle bibliotek, og nye spill-utviklere kommer ikke rekende på ei fjøl. opengl er død.

Trolltec forsøkte vel å løse noe av dette...

 

Sjelden jeg finner jobb annonser for c++ sammenlignet med annet.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke noe behov for hverken post-mortem debugging, eller å kunne bruke det fra kommandolinja fordi etter min mening er det selve poenget med et IDE (frigjøres fra komanndolinja)
Hovedpoenget med kommandolinje interface er ikke nødvendigvis å kjøre den direkte fra kommandolinja. Det gir fleksibilitet, eksempelvis muliggjør det å lage enkle wrappere som det finnes en del av. Det er meget effent når systemet du skal debugge ikke er samme plass som deg. MS har jo nettopp kopiert GNU/Linux og tilbyr nå server uten grafisk desktop.

Remote debugging? funker fint i Visual Studio det, trenger ingen kommandolinje for å gjøre det.

Debug->Attach to process (velg oppsett av transport osv)

 

Jeg har heller ingen problemer med å binde meg til Windows, hvis dette er det beste alternativet til programvareutvikling.
Enn hvis det ikke er det beste da?

Etter min erfaring så er Visual Studio det beste alternativet. Jeg bruker Code::Blocks primært på Linux, fordi jeg fant ut at det var beste alternativet på den plattformen (For C++ altså, selv om det funker til andre språk også)

Dog jeg har ikke linux lenger da, har byttet ut maskinen siden hovedkortet tok kvelden.

 

Hehe, Visual Basic 6.0 ja, det var tider ^^

Nei, det er ikke Visual Basic 6.0 jeg snakker om, men Visual Basic 2008 som er noe ganske annet ;)

Kanskje du heller bør si det til alle de som laget programmet sitt før 2008?

Jeg ser den, og jeg er enig, Men Visual Basic 6.0 er noe ganske annet.

Jeg er gammel VB6 utvikler jeg ^^ men har gått helt over til C# siden det er et bedre språk på alle måter.

 

Og KDevelop er jo like plattformbundet som Visual Studio er :)
KDevelop finnes til alle plattformer. Forskjellen er hvor godt den er portet, hvilket igjen avhenger en god del av hvilke plattformer utviklerne foretrekker. You do the math.

Ok. Vel, KDevelop er langt ifra like omfattende som Visual Studio er allikevel. Blant annet kan jeg ikke se Server Explorer under features, som jeg synes er en ganske nyttig sak i Visual Studio. Og Edit and Continue (rediger kode under debugging) er heller ikke der. Ingen Class Diagram editor (flytdiagram) Query Designer for SQL, den bruker Console under debugging for å vise informasjon, ingen integrert verktøy for å lage setup og det er ingen resource designer.

 

Alt i alt er jeg svært fornøyd med Visual Studio, det er et bra verktøy jevnt over.

Lenke til kommentar

Del del del. Her var det mye rart å ta tak i.

 

Du skriver:

Tenk deg litt bedre om før du starter en post med slike slengbemerkinger.

Min kommentar om religion var ikke en slengbemerkning men en observasjon og siden du hisser deg sånn opp tyder det på at jeg traff ganske godt men den observasjonen.

 

Jeg skrev:

Skal man derimot lage applikasjoner som skal kjøre på flest mulige platformer ville ingen valgt VS.

Til det svarer du dette:

 

Feil. Jeg kjenner profesjonelle utviklere som har brukt VS til å utvikle programmer for *nix. Synd å se et så labert kunnskapsnivå krydret med skråsikre ubegrunnede påstander.

Nå er det slik at det finnes flere platformer enn *nix og Windows. Vi har Symbian, Mac, BeOS, spesial oprativsystemer (finnes i noen panteautomater, biler, satelitter) osv. Nå er det slik at jeg skrev flest mulige platformer og da mente jeg flest mulig. Det er ingen tvil om at Java slår .NET pr dags dato på antall operativsystemer som støttes. Jeg tror at det vil være unaturlig for de fleste å code Java i VS. Selvsagt er det ikke no problem å bruke VS for å programmere mot Linux. VS er strengt tatt bare en avansert text editor. Core av .NET kan kjøres på Linux ved hjelp av Mono. Har man derimot behov for ASP.NET eller Windows forms objekter kreves egne klasser fra Mono prosjektet. Da vil det kanskje være mer naturlig å velge verktøy som har det innebygd.

 

Jeg skrev:

Det er ikke slik at et verktøy er det beste. Det som er avgjørende er hva utvikler kan fra før og hva man skal bruke det til.

Til det svarer du dette:

 

Slike enkeltstående sannheter er jeg redd har ingen verdi, sånn rent bortsett fra å høres fornuftig ut. Du skjønner, hva en utvikler kan og hva han bruker sin kunnskap til er ikke statisk. Det som virker fornuftig på kort sikt kan ende opp med å pisse i buksa for å holde seg varm.

 

Jeg skrev ingenting om kort sikt. Mitt poeng er at folk veldig fort tenderer til å si at et verktøy et det beste i hele verden og alle andre er dårlige og slik er det sjelden. Det er også slik at de verktøy en utvikler eller et utviklerteam ikke vet om bruker de ikke. Med andre ord har kunnskap en innvirkning på valg av verktøy.

 

Jeg skrev:

Nå er det også slik at mange ikke ønsker å lage applikasjoner for for eksempel Linux da den platformet har for liten markedsandel. For mange er det lite å hente økonomisk på å lage applikasjoner som også kjører på Linux. Årsaken til dette er mange men utbredelse er en ting. Det at de som jobber med Linux er vant til at ting ikke skal koste noe gjør det også mindre attraktivt for bedrifter som lever av å selge produkter.

 

Til dette svarer du:

 

På tide å åpne øyene litt. Industrien bruker en hel masse programvare på tvers av plattformer. Vi snakker lisenser som gjerne koster oppi en million per stykk per år, og kjører på GNU/Linux. Faktisk utvikles en god slump slike i Norge.

Igjen så er det en del ting du ikke leser. Det er helt riktig at det er en hel masse programmvare på tvers av platformer men det er fortsatt mange som ikke har det behovet fordi markedet er for lite (Det er ikke alle som lager programmer for industrien). Spesielt med tanke på klient applikasjoner. Når jeg snakker om at de(utviklere) som jobber på Linux ikke er vant til at ting koster noe er det fordi det finnes veldig mange bra Open Source produkter og de er ofte gratis. Et annet moment er at det kan bli mer support av å eksponere sin applikasjon mot Linux da du må supportere veldig mange forskjellige varianter og versjoner.

 

Oser litt religion i noen av kommentarene her.
Tenk deg litt bedre om før du starter en post med slike slengbemerkinger.
Hvis man skal lage applikasjoner utelukkende for Windows ville de aller fleste valgt VS som utviklingsverktøy. VS er et ekstremt bra verktøy når du skal lage applikajsoner utelukkende på Windows platformen.
og likevel er du i løpet av posten ikke i stand til å peke på en eneste konkret styrke til VS. Beklager at jeg ikke er av den religiøse typen, jeg foretrekker saklig argumentasjon fremfor blind tro. Vet du hva som kjennetegner religion?
Skal man derimot lage applikasjoner som skal kjøre på flest mulige platformer ville ingen valgt VS.
Feil. Jeg kjenner profesjonelle utviklere som har brukt VS til å utvikle programmer for *nix. Synd å se et så labert kunnskapsnivå krydret med skråsikre ubegrunnede påstander.
Da ville man gått for Java (Netbeans og Eclipse er to bra verktøy her) eller C/C++ verktøy.
Jepp, netbeans og Eclipse er flotte verktøy til Java. For C/C++ er derimot KDevelop verdt en titt for de som liker opplegget i VS.
Det er ikke slik at et verktøy er det beste. Det som er avgjørende er hva utvikler kan fra før og hva man skal bruke det til.
Slike enkeltstående sannheter er jeg redd har ingen verdi, sånn rent bortsett fra å høres fornuftig ut. Du skjønner, hva en utvikler kan og hva han bruker sin kunnskap til er ikke statisk. Det som virker fornuftig på kort sikt kan ende opp med å pisse i buksa for å holde seg varm.
Nå er det også slik at mange ikke ønsker å lage applikasjoner for for eksempel Linux da den platformet har for liten markedsandel. For mange er det lite å hente økonomisk på å lage applikasjoner som også kjører på Linux. Årsaken til dette er mange men utbredelse er en ting. Det at de som jobber med Linux er vant til at ting ikke skal koste noe gjør det også mindre attraktivt for bedrifter som lever av å selge produkter.
På tide å åpne øyene litt. Industrien bruker en hel masse programvare på tvers av plattformer. Vi snakker lisenser som gjerne koster oppi en million per stykk per år, og kjører på GNU/Linux. Faktisk utvikles en god slump slike i Norge.
Når alt det er sagt så er det viktig at Microsoft lager et så bra VS som mulig. VS har gjort både Netbeans og Eclipse mye bedre enn de var før MS kom med VS. Det som er viktig er at vi som utviklere kan velge mellom flere verktøy og at markedet inneholder relativt likeverdige konkurrenter slik at produktene blir best mulig. Konkurranse gjør alle bedre.
Hm, mener du VS gjør de andre bedre ved å ta fra dem markedet? Det virker som en utbredt misforståelse at MS driver programvare fremover. MS er faktisk i svært liten grad innovative.

 

Kan vi nå være så snill å la religion ligge, og holde oss til sak?

Lenke til kommentar
Jeg har ikke noe behov for hverken post-mortem debugging, eller å kunne bruke det fra kommandolinja fordi etter min mening er det selve poenget med et IDE (frigjøres fra komanndolinja)
Hovedpoenget med kommandolinje interface er ikke nødvendigvis å kjøre den direkte fra kommandolinja. Det gir fleksibilitet, eksempelvis muliggjør det å lage enkle wrappere som det finnes en del av. Det er meget effent når systemet du skal debugge ikke er samme plass som deg. MS har jo nettopp kopiert GNU/Linux og tilbyr nå server uten grafisk desktop.

Nå kan du jo kjøre både kompilerene og debuggerene til VS igjennom kommandolinjen. og har du vel alltid kunne gjort.

 

Og det er ikke noe problem å bytte dem ut. Jeg kjører CUDA sin kompiler og debugger i VS uten problemer. Så nøyaktig hvor er den manglende fleksibiliteten?

 

 

Jeg har heller ingen problemer med å binde meg til Windows, hvis dette er det beste alternativet til programvareutvikling.
Enn hvis det ikke er det beste da?

 

Og KDevelop er jo like plattformbundet som Visual Studio er :)
KDevelop finnes til alle plattformer. Forskjellen er hvor godt den er portet, hvilket igjen avhenger en god del av hvilke plattformer utviklerne foretrekker. You do the math.

 

Hva er dette tullet med at du låser deg fast??

Du er like låst fast til linux om du utvikler et c++ program til linux som om du skulle utviklet det til windows.

Det står ingenting i EULA'en om at MS eier koden som blir utviklet i VS, så jeg ser ærligtalt ikke hvor du er låst fast.

Og det som er det fine med .net er at du kan velge hvilken syntax du skal bruke når du skal utvikle til det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...