sdf123 Skrevet 13. mai 2009 Skrevet 13. mai 2009 Her i hjemmet har vi i dag 4 pcr, 2 laptoper, 1 stuepc og en server. Alle kjører XP utenom server som kjører win2k3. Jeg vurderer på sikt å gå over til kun å bruke linux for å slippe kostnader osv til slikt. Ettersom jeg har mer datakunnskap en dama så er det store spørsmålstegnet om hun vil kunne greie å bruke linux. Hun bruker den stort sett til surfing, web-tv, msn, dokumenter(word, excel), musikk og bilder. Etter hva jeg tror kan det ikke bli så vanskelig å bytte fra xp til linux da? Mitt bruk er ca det samme, bare at jeg er litt mere nysgjerrig så jeg diller egentlig med det meste. Serveren brukes til backup, nedlasting og streaming mot squeezebox(musikk) og stue pc(film). Stue PC er kanskje det jeg lurer mest på og mest usikker på. Jeg kjører i dag XP + XBMC noe som jeg er meget fornøyd med. Så er litt skeptisk til den biten. Hører det er mye problemer med lyd&bilde med tanke på drivere ol. I tillegg har jeg en logitech harmony fjernkontroll som jeg ønsker å bruke slik jeg bruker i dag. I tillegg så øsnker jeg at alt skal være på et så stabilt LAN som mulig, ogå enkelhet med å kunne browse filer etc på serveren fra hvilken som helst pc. Og ha backup muligheter fra alle pcr til serveren. Og dette med nettverk, hører så mye om domene ol man må sette opp for at alt funker, er det vanskeligere å gjøre dette i linux enn å sette opp nettverk i windows? Når jeg sier domene så snakker jeg om lokalt, ikke noe internett domene. Noen tips innspill? Noen som har gjort noe lignende før? Ser for meg at Ubuntu ville passe greit til alt her?
Demantios Skrevet 13. mai 2009 Skrevet 13. mai 2009 Surfing - Går bra web-tv - Kan være problematisk med noen sider msn - Går bra, litt designforskjeller, om det ikke er ønskelig kan wlm kjøres i wine dokumenter(word, excel) - doc og xls kan kjøres i OpenOffice, evnt MS Office i wine musikk og bilder - fungerer uten problemer backup - kan være litt mer avansert, men går bra med bacula nedlasting - går bra streaming mot squeezebox(musikk) og stue pc(film) - funker med VLC I tillegg så øsnker jeg at alt skal være på et så stabilt LAN som mulig, ogå enkelhet med å kunne browse filer etc på serveren fra hvilken som helst pc. Og ha backup muligheter fra alle pcr til serveren. Nettverk er mer stabilt på linux, og SMB share fungerer mye bedre enn på windows Dem kan legges i domene, men linux har ikke DC/AD, men kan kobles mot det via LDAP om ønskelig (som det sikkert ikke er)
jonnor Skrevet 13. mai 2009 Skrevet 13. mai 2009 Hva er poenget med å bruke SMB/CIFS hvis man ikke skal ha noen Windows maskiner? Ville heller brukt SSH(FS), alternativt NFS.
ways Skrevet 13. mai 2009 Skrevet 13. mai 2009 start med en av maskinene som ikke er kjempeviktig. da ser du om det passer deg og dine eller om det bare er stress. selv kjører jeg xbmc på ubuntu helt smertefritt. starter du en maskin med en ubuntu live-cd, kan du teste at lyd, bilde og nett fungerer som det skal.
Bolson Skrevet 13. mai 2009 Skrevet 13. mai 2009 Jeg ville startet med serveren. I alle fall ligger det ingen problemer i forhold til bruksområdene akkurat der. Jeg kjører i dag SqueezeCenter på Ubuntu, har alle filmer og musikk lagret på denne. Det samme gjelder bilder, dokumenter etc. Har faktisk valgt i stedet for å bruke backup av de vanlige maskinene, å lagre alt ett sted med backup til ekstern disk. Den bærbare jeg bruker i jobb har jeg synkronisering av de mappene jeg trenger på, eller har jeg uansett tilgang til serveren uansett hvor jeg er og jeg har nettverk. På de andre maskinene har jeg blanding av OpenSuse, XP og Win 7.
nebrewfoz Skrevet 13. mai 2009 Skrevet 13. mai 2009 Ettersom jeg har mer datakunnskap en dama så er det store spørsmålstegnet om hun vil kunne greie å bruke linux. Den enkleste måten å få svar på det på er å la henne prøve. Med WUBI (the Windows Ubuntu Installer) kan du installere Ubuntu på en Windows-maskin som et hvilket som helst annet Windows-program. Det er altså ikke nødvendig å sette av en egen partisjon osv. Alt som har med Ubuntu å gjøre foregår inni en diger fil - så det bør være noen GB med ledig plass på maskinen for å kunne gjøre dette. (Jeg tror jeg valgte 4GB, men det fungerer med mindre enn det.) For å kjøre Ubuntu må du restarte maskinen; da kan du velge om du vil starte Windows eller Ubuntu. Wubi/Ubuntu kan fjernes fra maskinen via Add/Remove Programs. Det går selvsagt an å kjøre Ubuntu fra en LiveCD, men det blir tregere og gir ikke et like godt inntrykk av Ubuntu, etter min mening.
µT. Skrevet 17. mai 2009 Skrevet 17. mai 2009 Stue PC er kanskje det jeg lurer mest på og mest usikker på. Jeg kjører i dag XP + XBMC noe som jeg er meget fornøyd med. Så er litt skeptisk til den biten. Hører det er mye problemer med lyd&bilde med tanke på drivere ol. I tillegg har jeg en logitech harmony fjernkontroll som jeg ønsker å bruke slik jeg bruker i dag. XBMC finnes også til linux, så den biten er på plass. Angående drivere, så kommer det an på hvilken PC det er snakk om. Noe fungerer uten problemer, mens på andre maskiner så kan det bli litt konfiguering og knoting. Men en ting er sikkert; er det noe som ikke fungerer som det skal, så finnes det garantert noen andre som har hatt det samme problemet, og som da har klart å fikse det. Trenger man hjelp er Ubuntuforums et sted å være. Kan anbefale deg å allerede ta en titt der nå, slik at du får et inntrykk av nivået, og kompetansen i forumet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå