Gå til innhold

er celeron så ille som alle skal ha det til?


Anbefalte innlegg

ser på komplett at jeg kan få meg en rimelig celeron prosessor (boxed) + hovedkort og nytt kabinett for ca 1500 kr.

grei løsning det tenker jeg, men jeg undres...

ser at en amd løsning blir noen hundringser dyrere (cpu+vifte+kabinett)

er det noen av dere som vet om linker til komparative tester mellom de nyeste celeron cpu'ene og amds t-bred baserte cpu'er?

disse er jo rimelig like i pris, men er det vesentlig forskjell i ytelesen?

 

noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da kjøper du AMD oppsettet, det vil du ikke angre på i forhold til celeron. Har desverre ikke noen "head on" tester mellom de 2, men det er et "alment kjent faktum" at celleron er ingenting i forhold til Amd XP. De er beregnet på forskjellige saker, celeron er laget for å kunne lage billige skole/skrive prossesorer, mens AMD er en desctop/gamer CPU. AMD konkurer med P4 mens celeron konkurer med duron.

Om du kunne fått et P4 oppset til et par hundringser mer, hadde du da stusset?

Lenke til kommentar

celeron bør man ikke kjøpe:

 

Read the older reviews of the current Intel Celeron architecture and you will see that it is not just a cut down Pentium 4, it's so far hobbled that it is effectively lame. What is worse is that the processor is simply not scaling in most tasks, the processor is throttled by its memory bandwidth. Intel could launch a 3GHz Celeron tomorrow and it would still be slower than a Pentium 4 2GHz or Athlon 2000+ in many tasks.

 

http://www.theinquirer.net/?article=9267

 

 

http://www.hexus.net/review.php?review=443

Lenke til kommentar

Celeron er helt allright, den er ikke den kjappeste hesten i UT2003 men dersom du skal ha en ok PC, uten stress, støyete vifter og stort sett bare surfe, høre på MP3 og spille litt CS iblandt er det ikke noen grunn for å gå for noe mer. Hovedkortene som kommer med Celeron'ene kjører også P4.

Lenke til kommentar
Celeron funker fint det ;) holder til nok enda, forstår ikke hva alle klager på egentli.

Har du noen gang prøvd en celeron på samme klokkefrikvens mot en p4? Er som en moped mot en motorsykkel :lol:

 

Jeg har faktisk det. Merket ikke store forskjellen på 2GHz P4 og en 2Ghz Celeron. Testet med PC mark og 3dmark.

 

Har du testet dette eller er det bare fordommer på deg? Syns Celeron er en fin prosessor som yter meget bra for prisen. Ville satset på en Celeron. Tenkt kor enkelt det er å bytte til p4 senere.

Lenke til kommentar
Celeron funker fint det ;) holder til nok enda, forstår ikke hva alle klager på egentli.

Har du noen gang prøvd en celeron på samme klokkefrikvens mot en p4? Er som en moped mot en motorsykkel :lol:

 

Vel, man kommer seg til jobb med moped også! Faktisk så er vel det mest effektive sykkel hvis man bor i en by. Uten sammenligning forøvrig.

:lol:

 

btw, det beste er vel å sette hastigheten i BIOS slik at man unngår klokkefrikvenser.

Lenke til kommentar

til alle de som "lovpriser" celeron: har dere noen gang prøvd celeron? selv har riktig nok en gammel bærbar celeron og den er treg som [piiiiip]. At celeron er like rask som p4/pIII kan man bare glemme siden celeron har halvparten så mye cache som p4/pIII.

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk det. Merket ikke store forskjellen på 2GHz P4 og en 2Ghz Celeron. Testet med PC mark og 3dmark.

Ja i test programmene er det ikke noe serlig forskjell, 3dmark tester grafikk ytelsen ikke selve systemet.

Har du testet dette eller er det bare fordommer på deg? Syns Celeron er en fin prosessor som yter meget bra for prisen. Ville satset på en Celeron. Tenkt kor enkelt det er å bytte til p4 senere.

Forskjellen mellom celeron og p4 2GHz er cashen, og ja eg har testet celeron. Ripper og jobber en del med musikk filer, det er da du merker forskjellen.

Hvordan en celeron er i spillene aner eg ikke, det har eg ikke testet.

Lenke til kommentar
kjører en 1.3 celeron ja, klokket den opp til 1.6 og den matchet en P4 1.9 elns da, og jeg trenger_ikke_mer. enkelt å grett.

Nei den matcher ikke en p4 1.9 bare så det er klart hr ueland. Her er en test mellom celeron 1.7 og en P4 1.7.

http://www.tomshardware.com/cpu/20020903/p...celeron-05.html

Men at du ikke trenger noe mere er en annen sak, akkurat som eg, har en P3 1000. Er bra nok til å skrive på forumet, men sovner når den må jobbe kraftig :lol:

Lenke til kommentar
kjører en 1.3 celeron ja, klokket den opp til 1.6 og den matchet en P4 1.9 elns da, og jeg trenger_ikke_mer. enkelt å grett.

Nei den matcher ikke en p4 1.9 bare så det er klart hr ueland. Her er en test mellom celeron 1.7 og en P4 1.7.

http://www.tomshardware.com/cpu/20020903/p...celeron-05.html

Men at du ikke trenger noe mere er en annen sak, akkurat som eg, har en P3 1000. Er bra nok til å skrive på forumet, men sovner når den må jobbe kraftig :lol:

 

Celeron 1.3 (då snakkar ein vel S370), den har 256kb cache. Medan nyare celeron har 128kb. P4 har vel 512kb. Trur gevinsten er større mellom 128 og 256 enn 256 og 512. Samt, det spørs korleis cachen vert utnytta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...