Gå til innhold

Lost 5x16-17:"The Incident, Part 1 & 2"(USA)


  

102 stemmer

  1. 1. Var det en bra sesongfinale?

    • Bra, yes 60 feet Jacob!
      74
    • God, men hva er innholdet i kassa til Hurley?
      24
    • Dårlig, Let`s brawl like Jack and Jim
      4
  2. 2. Beste døden i sesongfinalen?

    • Juliet.
      52
    • Phil "Clippy"
      27
    • Jacob
      23


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Da jeg hadde engelsk på videregående skole, leste vi ofte noveller som vi tolket i etterkant. Læreren spurte alltid om to ting: "Whats the story about?" og "Whats the story really about". Jeg er ikke flink til å skrive lange sammendrag av historier, men vil oppsummere de bakenforliggende aspektene i serien slik jeg tolker den.

 

- Menneskelige relasjoner

- Fri vilje

- Valg og konsekvenser

 

Den samtalen mellom Ben og Jacob inne i tempelet er så utrolig bra. Jacob forklarer Ben at uansett hva Locke har fortalt ham, så har han et valg. Ben føler seg urettferdig behandlet av flere årsaker og sier til Jacob: "What about me?". Svaret han får er "What about you?". Tror det er det beste jeg har hørt i løpet av serien og Jacob har helt rett. Valgene vi tar er helt opp til oss selv, og det gjelder oss alle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pheow... da var det omsider slutt for denne gang.. (snufs)

 

Da skjermen ble hvit, og den svarte LOST logoen dukket opp, gikk det noen sekunder før jeg kom til meg selv, mens en bølge av følelser kom strømmende oppover ryggraden.. og etter et par minutter kunne jeg høre meg selv si: WHAT??

 

4502_119656005080_550950080_3039350_2908709_n.jpg

 

Dette var garantert den mest episke sesongfinalen til nå.. Jeg må si at den ikke var perfekt, for det var et par dialoger som jeg følte var litt ulogiske.. f.eks Rose og Bernards konkluson, Jacks motivasjon for å sprenge en atombombe på øya og til slutt Juliets plutselige "change of heart" , men dette kan diskuteres som bagateller eller feiltolkninger fra min side.

 

 

Etter de fire første minuttene, måtte jeg spole tilbake for å få med meg samtalen igjen.

Jacobs samtale med Den Sortkledde, mener jeg er super-viktig for hele plottet i LOST..

 

Det begynner med at Den Sortkledde spør Jacob hvordan seilskuta fant øya.

 

4502_119656085080_550950080_3039362_548808_n.jpg

Jacob sier at han kan spør de når de ankommer stranda.. Men den sortkledde vet at det var Jacob som brakte dem her. Han legger til at det alltid ender på samme måte; De sloss, de ødelegger og korrupterer.

Jacob mener at alt bare kan ende en gang, og at alt som leder opp til det punktet er framskritt.

n550950080_3039356_7416436.jpg

 

OK, timeout... Her har vi to forskjellige sjeler som har to helt forkjellige filosofier om menneskeheten.

Jacob har tro på at mennesker kan leve i harmoni, mens den sortkledde mener det motsatte.

Begge prøver å motbevise hverandre... Hmm.. interresant!

 

Men det er her samtalen tar en brå vending, når den sorkledde spør

"Fatter du hvor mye jeg vil drepe deg?"

og Jacob svarer..

"ja.."

"Før eller senere kommer jeg til å finne et smutthull min venn"

"når du gjør det, vet du hvor du finner meg.."

 

wtf?

 

OK, her må det være noen usagte regler for hvordan disse entitetene, om du vil, kan påvirke hverandres tilværelse.. De kan ikke drepe hverandre..?

Jeg tenkte med en gang på Christian Shepard nede i The Orchid, som ikke kunne hjelpe John opp etter han knakk foten sin... De kan tydeligvis gi innflytelse med hva de sier (som vi ser Jacob gjøre med lostiene i alle flashbacksene sine), men kan ikke gi noen fysisk påkjenning.

Når det er sagt, hadde Jacob fysisk kontakt med alle lostiene på en mer eller mindre signifikant måte.. den mest signifikante var på Locke, der han tilsynelatende vekket han tilbake til live etter fallet sitt.

Bryter Jacob "reglene" her? Gjelder disse "reglene" kun på øya? Hmm...

 

Jeg digget karakterene Jacob og den sortkledde.. Seriøst.. man får ikke en bedre introduksjon enn dette..

 

4502_119656000080_550950080_3039349_5365828_n.jpg

 

Vi får vite at svaret til "What lies in the shadow of the statue" er noe på latin, som mange har oversatt til" He who will protect/save us all"... ok.. fett nok.. men det leder bare spørsmålet videre til Hvem i granskauen er "he"?? Er det Jacob? Er det noen vi ikke har møtt ennå? Er det en av lostiene?

 

4502_119656040080_550950080_3039355_1508646_n.jpg

 

Revealen at John Lockes kropp lå i containeren, var grøssende herlig.. Hvem er denne mannen som poserer som John? Er det den sortkledde fra begynnelsen av episoden? Mest sannsylig, ja.. men hva er dette "smutthullet" han har funnet..??

 

4502_119656025080_550950080_3039353_779149_n.jpg

 

Og hva mener han med at han har ingen ANING om hva han måtte gennomgå for å komme her..? Betyr det at den sortkledde måtte personlig gjennomgå det tragiske livet til Locke for at han skulle få sjansen til å få et face-to-face møte med Jacob?

 

 

 

Har hørt mange doppelganger teorier også.. f. eks at når man drar i the donkeywheel, så blir det generert en doppelganger som kaninen i The Orchid outtake filmen, comic con 2007..

Det er også en slettet scene fra "The shape of things to come" der Ben kikker på en kropp liggende uti ørkenen som har nøyaktig samme polarjakke, som han.. Kroppen ser livløs ut, så man kan anta at han har drept seg selv.. (For hvem vil ha 2 av Ben springene rundt? ) Kan trekke paraleller til fimen "The Prestige" uten å avsløre for mye av den..

 

4502_119656010080_550950080_3039351_1367079_n.jpg

 

Tilbake til Jacob.. Hvis Jacob bor i statuen, hvem var så personen vi så i "Jacobs hytte"? Og hvorfor er det en sirkel med aske rundt der?

Teori: Den sortkledde besatte kroppen til Christian Sheperd. Jacob fanger den sortkledde og fengsler han i hytta. Personen som sa "Help me" til John i episoden "The man behind the curtain", var ingen andre en den sortkledde som er holdt fanget der inne ved hjelp av askesirkelen.. Så fikk den sortkledde hjelp utenifra med å bryte sirkelen, og rømte der ifra.. siden har han vist seg for Claire, Michael, Locke, Lapidus og Sun.. De to sistnevnte er de eneste som ikke er død.

 

4502_119656015080_550950080_3039352_5568129_n.jpg

 

Christian Sheperd sier han snakker på Jacobs vegne.. Load of BS.. Den sortkledde har en masterplan om å drepe Jacob, og han vet at John er den neste lederen av The others.. Hmm.. siden han ikke kan overta kroppen hans på øya (pga øyas healing kraft), må han be han forlate øya ved å dra i The Donkey Wheel.. OG SAMTIDIG SI AT HAN MÅ DØ for å få resten av lostiene tilbake..

Dette leder igjen tilbake til doppelganger teorien, men skal ikke gå for mye inn på den nå..

 

UnLocke manipulerer Ben til å drepe Jacob.. Bens "Hva med meg-tale" til Jacob var fantastisk..

 

 

 

I denne scenen skjer det 3 viktige ting før Ben stabber Jacob til døde:

1. Jacob gir Ben et valg, som bringer tilbake inn dette med fri vilje tematisk..

2. Det virker som Jacob ville dø, med hans kalde "What about you" replikk..

Mange som har dradd paraleller med Aslan og steinbordet fra Narnia bok en.

3. "They're Coming".. wtf? who? Lostiene?

 

4502_119656070080_550950080_3039359_641703_n.jpg

 

 

 

Til slutt var det konklusjonen i 1977.. Jeg skal ikke gå i for mye detalj (kanskje fordi hjernen min har gjennomgått en psykisk meltdown etter denne episoden) annet enn at scenen med Juliet og Sawyer ved The Swan er noe av det mest følelsesladde øyeblikket jeg noen gang har sett i LOST.

Mange bra og memorable scener her også..

 

4502_119656030080_550950080_3039354_2691920_n.jpg

 

Fy f.. for en finale.. og etter eksplosjonen er det ikke godt å si hva som kommer til å skje i neste sesong.. Begynner de på nytt? Blir de flashet tilbake i nåtiden? eller noe annet?

Jeg håper på "noe annet", for de 2 første opsjonene vil være for enkelt..

 

Takk LOST-skapere, for nok en awesome sesong! =)

Nå får jeg gå å kjøle ned hodet i en bøtte med is..

 

 

n550950080_3039361_5900968.jpg

 

 

 

EDIT: slengte inn noen bilder =)

Endret av OCKi
Lenke til kommentar

Nei. Hadde eg visst at serien skulle vare i 30 år hadde eg neppe giddet se den. Det at den ikke har mer enn neste sesong gjør at eg ser lyset i tunnelen, og det ville ikke vært mulig med så mange flere sesonger. Da måtte de på en måte avsluttet en tråd og begynt på en ny, som i Alias og lignende serier. Og det blir sjeldent så bra.

 

Å ha en slutt er viktig i en slik serie som dette.

Lenke til kommentar

Symbolene som statuen holder i hånden er symbol på evig liv forresten. Kan ha blitt nevnt tidligere men jeg gidder ikke å lese 5 sider. Syns episoden var middels. Det at Richard tydeligvis har levd ekstremt lenge og den dinosaurstatuen er definitivt det jeg syns er mest spennende. Hva tror dere om de?

 

[edit] her er symbolet: http://en.wikipedia.org/wiki/Ankh

Endret av Mushaboom
Lenke til kommentar
Symbolene som statuen holder i hånden er symbol på evig liv forresten. Kan ha blitt nevnt tidligere men jeg gidder ikke å lese 5 sider. Syns episoden var middels. Det at Richard tydeligvis har levd ekstremt lenge og den dinosaurstatuen er definitivt det jeg syns er mest spennende. Hva tror dere om de?

 

[edit] her er symbolet: http://en.wikipedia.org/wiki/Ankh

 

Har vi fått sett statuen fra en annen vinkel? Det er lett å se den holder noe i den venstre hånden også, men hva? En ankh er symbol for liv, så hva er det andre symbolet? Enda en ankh? Symbol for død? Noe annet?

Lenke til kommentar

Ikke kom her og si at Alias hadde en dårlig avsluttning iforhold til serien. Er nesten en av mine favoritt serie-slutter den Alias hadde.

 

Forresten symbolet som statuen holder er også samme symbolet mannen til Amy hadde rundt halsen(hun som Sawyer og Co reddet og hjalp sikkert dem å komme mer inn i Dharma).

Lenke til kommentar
Ikke kom her og si at Alias hadde en dårlig avsluttning iforhold til serien. Er nesten en av mine favoritt serie-slutter den Alias hadde.

 

 

Noget OT. Men nei, ikke slutten. Men de tynte ut handlingen før de lagde den slutten. Var kun det som var poenget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...