Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forslag til ny bil


Tmz

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har allerede bil, men har litt lyst til å bytte ut den jeg har nå. Har en colt 1.3 liter, som jeg synes er litt slapp i tillegg til at 2 dører blir veldig upraktisk i lengden. Denne gangen har jeg lyst på en litt sprekere bil, har sett litt på bmw, men de er somregel ganske dyre. Er det noe farlig å kjøpe en bmw som har runda 200 000? Min oppfatning er jo at bmw somregel holder endel lengre, men synes det kanskje er litt drøyt å betale 100 000 for en bil som har gått så langt. 3 serie og 5 serie er da de jeg har sett litt nærmere på. Er åpen for andre merker også, men vil helst ha bakhjulstrekk i tillegg til at den skal være litt sprekk, 240 ol. kan dere bare glemme:p men 200+ hester blir for mye hehe:P Maks 100 000kr helst mindre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvorfor bakhjulstrekk? setter seg fast om vinteren da.. hvis du skal ha bakhjulstrekk for å burne og herje, så vil jeg heller anbefale deg å kjøpe en skikkelig bil, og heller kjøpe en gammal bakhjulstrekker så du kan herje i stykker. kan forbruke mange "skrotbiler" for det det koster i slitasje og ødeleggelser når du herjer med en bmw i 100.000kr klassen. Se etter en bmw fra 96mod og oppover, unngå de som har gått langt er mitt tips. helst finn en med service hefte, da en røket register kjede kan forårsake en del uforutsette utgifter :p

Endret av Gridset
Lenke til kommentar

Bakhjulstrekk setter seg fast på vinteren? Eh... kanskje, om du RYGGER OVERALT?

 

Se på E39, som er 5-serien til BMW. Alt fra 520 til 528 bør holde for de fleste. Da snakker vi ca 150 hester og oppover.

Bruk det avanserte søket til finn/autodb, å vil biler mellom f.eks 40 og 120 tusen.

Jeg, personlig, hadde aldri betalt 100 lapper for en bil som har runda 200.

 

Min bmw 520 (91mod), var gått 200.000km når jeg kjøpte den for 50.000 i 2005. I dag har den gått ca 320.000km, så det er en slitesterk og godt sammenskrudd bil etter min erfaring.

Lenke til kommentar

Kanskje det er du som er umulig. Bakhjulstrekk har aldri vært noe problem om vinteren for meg iallefall. Siden jeg forstår det sånn at du vil ha bmw, og ganske stor bil ville jeg personlig gått for en 5-serie av nyere type. Hvis ikke du skal herje da, isåfall ville jeg heller sett i retning av en japansk sportsbil - men da er du igjen tilbake på det med plass.

Lenke til kommentar

Bakhjusltrekk er da ingen problem på vinteren, har man antispinn og det som hører med så er det jo hvertfall ingen forskjell.

 

Du må se litt på e39, vill absolutt ikke se på e39 520i som sprek da det er en tung bil men heller da 523 blir et bedre alternativ, 2,5L 170hk.

Spessielt da med automat så blir 520i litt i det minste laget.

 

Du vil uansett bli overasket over hvor god komfor med sportslige egenskaper det er i e39en, samt det er en solid kunstruksjon.

Endret av LianLidude
Lenke til kommentar
Bakhjusltrekk er da ingen problem på vinteren, har man antispinn og det som hører med så er det jo hvertfall ingen forskjell.

Du må gjerne si det til de som står på kryss og tvers om vinteren her hvor jeg bor. Tror ikke de er veldig enig med deg. Har en nabo med splitter ny 5-serie også, og dersom ikke føret er bra er Poloen han tar ut av garasjen på vinterstid. Og at det ikke er noen forskjell dersom man har antispinn er bare tull. Antispinn har en tendens til å virke mot sin hensikt, ved at den kveler motoren og hindrer at man klarer å opparbeide seg fart. Dermed kan man ved flere tilfeller være tjent på å slå av antispinn.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Bakhjusltrekk er da ingen problem på vinteren, har man antispinn og det som hører med så er det jo hvertfall ingen forskjell.

 

Du må se litt på e39, vill absolutt ikke se på e39 320i som sprek da det er en tung bil men heller da 523 blir et bedre alternativ, 2,5L 170hk.

Spessielt da med automat så blir 520i litt i det minste laget.

 

Du vil uansett bli overasket over hvor god komfor med sportslige egenskaper det er i e39en, samt det er en solid kunstruksjon.

 

 

 

Du mener vel E36 ?

Lenke til kommentar

Nå er det også større forskjeller på effektivitet av disse hjelpemidlene, noen er bedre enn andre.

Har kjørt bakhjustrekk i 2 år nå hvilket er like lenge jeg har hatt lappen og kjører no på realtivt svingete veier og til tider krevende vinterføre men kjører da fint fordet.

 

Da må de lære seg at man ikke har like bra feste på vintern som på sommern, burde være åpenbart. Man skal jo alltid tilpasse farten etter forholdene.

 

Bakhjusltrekk er da ingen problem på vinteren, har man antispinn og det som hører med så er det jo hvertfall ingen forskjell.

 

Du må se litt på e39, vill absolutt ikke se på e39 320i som sprek da det er en tung bil men heller da 523 blir et bedre alternativ, 2,5L 170hk.

Spessielt da med automat så blir 520i litt i det minste laget.

 

Du vil uansett bli overasket over hvor god komfor med sportslige egenskaper det er i e39en, samt det er en solid kunstruksjon.

 

 

 

Du mener vel E36 ?

Ups, mente vel 520i, ikke 320i :)

Lenke til kommentar

Riktig nok med bare 2 dører, men har bakhjulstrekk og ok på vinteren.

Grei for bykjøring, og populær hos damene ;)

Obs rekkevidde, men snurrer ikke lett da vekt er bra fordelt.

 

Super service også, men passer kanskje best i storbyen.

Ny fra 135.000.-

 

http://www.elbilnorge.no

 

Ja, glemte det, rask akselerasjon men ikke så høy toppfart.

Endret av Erigon
Lenke til kommentar

Angående vinterkjøring: Man skal ikke trykke på gassen så mye at bilen spinner på stedet i snøen, da graver man seg dypere i snøen, og man sitter fast. Skal akkurat nok til slik at man rolig beveger seg over snøen istedet. Hvertfall min lille erfaring :p

 

Som sagt, 5-serie er mer romslig enn 3, men igjen det gir kanskje utslag i prisen også. Mitt inntrykk av en praktisk og helt fin bil til den prisen ville kanskje vært en 3-serie? Jeg mener å huske også at MB har bakhjulstrekk. Håper du finner noe du liker da =)

Endret av morningstar665
Lenke til kommentar
Ups, mente vel 520i, ikke 320i :)

 

Skjønte nesten det, måtte bare pirke :)

Forresten, bor du på Gimse ?

Ikke på Gimse, men på Melhus ja :)

Hvem der? :p

 

 

 

Angående 3-serie vs 5-serie så er jo e46en et par år nyere platform, man får somregel mer bil for pengene med e39en slik det er nå. Finnes jo og e36, en av de siste årsmodellene som ble laget, 97 mod f.eks men disse er svært sjelden i Norge og værtfall med en slik KM stand men de finns. Da kan man nesten likeså velge og vrake i motorutgaver selv om det ikke kommer over 100K kr.

 

 

Da må de lære seg at man ikke har like bra feste på vintern som på sommern, burde være åpenbart. Man skal jo alltid tilpasse farten etter forholdene.

Var det et svar til meg? Hjelper jo ikke å tilpasse farten etter forholdene når man ikke kommer framover. :p

Nei, det var et svar til de du snakka om som snurra på kryss og tvers nede ved hvor du bodde :p

Lenke til kommentar
Da må de lære seg at man ikke har like bra feste på vintern som på sommern, burde være åpenbart. Man skal jo alltid tilpasse farten etter forholdene.

Var det et svar til meg? Hjelper jo ikke å tilpasse farten etter forholdene når man ikke kommer framover. :p

Nei, det var et svar til de du snakka om som snurra på kryss og tvers nede ved hvor du bodde :p

Okey, for å ta et eksempel. I vinter kjørte jeg bak en ny 5-serie stasjonsvogn. Den fikk fort stopp et lite stykke opp i bakken i svak sving. Det som skjedde når det skulle kjøre nd igjen var at framhjula låste seg så fort det ble tråkket på bremsen, og fronten sklei ut. Dermed havnet bilen på tvers. ABS'en burde jo hindret dette, den gjør ihvertfall det på min bil. Det var forøvrig ikke bare denne bilen som hadde problemer, flere andre med bakhjulsdrift tok beina fatt eller sleit seg opp. Så å si at bakhjulsdrift er like bra, ihvertfall med antispinn, er bare tull. Det kan du spørre alle i bygda her om også som tidligere har hatt eller har en bil med bakhjulsdrift.

Lenke til kommentar

Joda, sant det kansje ikke er like bra til tider, men det har jo også med at forhjulsdrevne biler har som regel mer vekt frem i front enn en bakhjustrekker har og dermed mer vekt over drivhjula = mer grep.

 

Har selv kjørt en godt brukt e30 opp en svingete bakke hvilket har veldig lite feste på bakhjula på vinterstid. Med e36en ble bakken til en lek, det er så stor forskjell på disse bilene på vinterføret sitter jeg med intrykket av. Dekkene var så og si det samme.

Kan også finne på og sette meg fast i et lysryss om det er skikkelig slapsnø og ikke brøyta, hvor ellers e36en min eller andre biler kom seg greit frem.

 

I utganspungtet skal det gå meget fint med bakhjusldrevet bil om vintern, det blir også litt annen kjørestil da man må passe på rumpa mer. En del er jo mer nervøse på vinterføre enn andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...