Gå til innhold

Norges kjøp av kampfly - Debatt og synspunkter på kjøp!


Norges kjøp av kampfly - Debatt og synspunkter på kjøp  

462 stemmer

  1. 1. Hvilket kampfly burde vi ha valgt?

    • JFS F35-A
      215
    • JAS Gripen
      83
    • Eurofighter
      79
    • Vet ikke/ingen formening
      86
  2. 2. Støtter du valget av kampfly?

    • Ja
      264
    • Nei
      142
    • Vet ikke/ingen formening
      57
  3. 3. Trenger Norge denne investeringen?

    • Ja
      317
    • Nei
      102
    • Vet ikke/ingen formening
      44


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg kan ikke operette en tråd på det da man trenger noen av de tidligere innlegge også :

 

men hva var det som nå var galt med flyene ?

slik jeg husker det så var Grippen de som var best tilpasset nordiske forhold , men de ble for umoderne samt at de norske flyene også måte brukes utenfor Norden

 

Eurpfighter var visstnok for mye ferdig utviklet og da gikk det slik det gikk

Hva er det som skiller "nordiske forhold" fra resten av verden når det gjelder jagerfly bortsett fra bremsekjerm pga korte og glatte rullebaner?

 

Begge alternativene kommer med bremseskjerm. Så du må nok spesifisere akkurat hva du mener gjør gripen mer egnet til "nordiske forhold".

Lenke til kommentar

Nå menr jeg det bokstavelig så da kan jeg ikke spesifisere det mere .

 

Det jeg ville frem til var at den var spesielt tilpasset de forholdene den vil komme ut for i Norden, slik som klima , terrenget og korte rullebaner .

Nå er jsf programmet utviklet i sammarbeid med Norge og er ett fly som også USA vil komme til å opperere under arktiske forhold. Hvis du ikke kan peke på noen konkrete punkter tror jeg at jeg ville droppet hele påstanden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hva vet amerikanere om attiske forhold ?

 

Jas gripen er jo fra Sverige som har arktiske forhold

De har da Alaska, som er omtrent like langt nord som Sverige og har værforhold som er lik dem man finner i Skandinavia. Så jeg vil tro dem har rikelig med erfaringer der i fra, spesielt med tanke på at det var ganske stor militær tilstedeværelse i Alaska under den kalde krigen.
Lenke til kommentar

 

Men hva vet amerikanere om attiske forhold ?

 

Jas gripen er jo fra Sverige som har arktiske forhold

De har da Alaska, som er omtrent like langt nord som Sverige og har værforhold som er lik dem man finner i Skandinavia. Så jeg vil tro dem har rikelig med erfaringer der i fra, spesielt med tanke på at det var ganske stor militær tilstedeværelse i Alaska under den kalde krigen.

 

Men det er jo i Canada og det er jo ingen selvfølgelig at Canada velger amerikansk.

eller må de gjøre det på grum av amerikanske erfaringer i attiske strøk der ?

Lenke til kommentar

Nå menr jeg det bokstavelig så da kan jeg ikke spesifisere det mere .

 

Det jeg ville frem til var at den var spesielt tilpasset de forholdene den vil komme ut for i Norden, slik som klima , terrenget og korte rullebaner .

 

Jo du må spesifisere det. "Nordiske forhold" er et diffust intetsigende begrep. Når du mener noe er bedre til nordiske forhold så må du spesifisere hvordan.

 

Og som sagt begge leveres med bremseskjerm.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Men hva vet amerikanere om attiske forhold ?

 

Jas gripen er jo fra Sverige som har arktiske forhold

To punkter:

 

1: Se på kartet, USA er ikke helt fremmede selv for å måtte sloss i arktiske forhold.

 

2: Norge har som nevnt vært med i utviklingen av flyet.

 

Igjen, om du ikke finner noen punkter i det hele tatt blir det litt dumt å prøve å gjøre en greie ut av det.

Lenke til kommentar

Det ville vært unnfallenhet av myndighetene å ikke ta med alle faktorer av betydning i vurderingen av nye kampfly. Blant mange punkter er det også noen som en del har problem med å erkjenne:

  • Vårt historisk gode forhold til amerikanerne forplikter.
  • Vi har internasjonale forpliktelser som setter andre krav til kampfly enn om de bare skulle benyttes til Norges forsvar.
  • Vi har avtaler og har allerede brukt betydelige summer på utvikling av amerikanernes F-35.

Dette er ikke avgjørende punkter, men de har stor realpolitisk betydning. Å tro at valget kun dreier seg om pris og militærfaglige spørsmål er å lukke øynene for at avgjørelsen er politisk.

Lenke til kommentar

Det ville vært unnfallenhet av myndighetene å ikke ta med alle faktorer av betydning i vurderingen av nye kampfly. Blant mange punkter er det også noen som en del har problem med å erkjenne:

 

  • Vårt historisk gode forhold til amerikanerne forplikter.
  • Vi har internasjonale forpliktelser som setter andre krav til kampfly enn om de bare skulle benyttes til Norges forsvar.
  • Vi har avtaler og har allerede brukt betydelige summer på utvikling av amerikanernes F-35.
Dette er ikke avgjørende punkter, men de har stor realpolitisk betydning. Å tro at valget kun dreier seg om pris og militærfaglige spørsmål er å lukke øynene for at avgjørelsen er politisk.

Selvfølgelig er det politikk med i bildet, men faktum er at under de simuleringene som ble gjort var f-35 best under scenariene som utspilte seg i ett forsvar av Norge, mens det eneste der gripen tilfredstilte minimumskravet var i utenlandsoperasjoner.

 

Da blir det for dumt å late som gripen er det beste flyet til forsvar av Norge, når lite tyder på det.

Lenke til kommentar

Kanskje på samme måte som at alle vet at det selvsagt bare er svenske biler som er egnet og duger for "Nordiske Forhold"?

 

Ja jeg skjønner ikke hvorfor folk driver å kjøper Samsung, Apple, HTC og LG mobiltelefoner når alle jo vet at det bare er gode gamle Finske Nokia som duger for "nordiske forhold". :ermm:

Lenke til kommentar

Da blir det for dumt å late som gripen er det beste flyet til forsvar av Norge, når lite tyder på det.

Jeg har ingen formening om det. Det jeg mener noe om, er prosessen, og enkeltes evne til å lukke øynene for ubehagelige politiske realiteter.

 

 

Selvfølgelig er det politikk med i bildet

 

Et godt understatement. :)

Lenke til kommentar

Konspirasjonsteorien du mener å ha lest finnes bare i ditt eget hode. Er det fordi du helst lukker øynene enn å erkjenne vanskelige faktum?

Hehe, ja du får komme med de såkalte "faktum" da. :) (Hint: "faktum" <> påstand.) Har du lest noe som helst av denne tråden egentlig?
Lenke til kommentar

Hehe, ja du får komme med de såkalte "faktum" da. :) (Hint: "faktum" <> påstand.) Har du lest noe som helst av denne tråden egentlig?

Ikke mye av de 92 sidene jeg har leste, nei. ;) Godt mulig det gjemmer seg mye konspiratorisk der, men mine kommentarer skal jo ikke tolkes i lys av andres meninger, når kanskje det eneste vi deler er å stille spørsmål. Dette er et eksempel på dikotomisk tankegang.

 

Lenke til kommentar

Ikke mye av de 92 sidene jeg har leste, nei. ;) Godt mulig det gjemmer seg mye konspiratorisk der, men mine kommentarer skal jo ikke tolkes i lys av andres meninger, når kanskje det eneste vi deler er å stille spørsmål. Dette er et eksempel på dikotomisk tankegang.

Om du hadde kommet med noen kilder fremfor å bare fremsette løse påstander type "dette var avtalt spil" etc. så hadde det straks vært interessant. Når absolutt ingenting tyder på dette og du har null og niks av kilder da blir det rett og slett en konspirasjonsteori fra din side, som igjen er helt uinteressant her i tråden.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...