Gå til innhold

Norges kjøp av kampfly - Debatt og synspunkter på kjøp!


Norges kjøp av kampfly - Debatt og synspunkter på kjøp  

462 stemmer

  1. 1. Hvilket kampfly burde vi ha valgt?

    • JFS F35-A
      215
    • JAS Gripen
      83
    • Eurofighter
      79
    • Vet ikke/ingen formening
      86
  2. 2. Støtter du valget av kampfly?

    • Ja
      264
    • Nei
      142
    • Vet ikke/ingen formening
      57
  3. 3. Trenger Norge denne investeringen?

    • Ja
      317
    • Nei
      102
    • Vet ikke/ingen formening
      44


Anbefalte innlegg

Jeg er helt enig, flyet har ikke noe bra utseende. Dog, det har bra egenskaper.

 

Vent til du får se den på norsk jord. ;-)

 

Fra defence Tech
The "U.S. Defense Department ha downgraded the stealth capability of the F-35 Joint Strike Fighters," the AFP reports, "meaning the planes would be less able to evade radar detection and enemy attack than earlier believed."

 

Peter Goon, a former air force flight test engineer, told The Sydney Morning Herald newspaper the change in the JSF's stealth rating would mean the difference between the warplane appearing as a "marble and a beach ball" on enemy radar...

 

And a Liberal MP and former senior defence analyst, Dennis Jensen, warns that the fighters - at $15 billion the most expensive defence purchase in Australia's history - will be unable to maintain air combat dominance.

 

Les mer her.

 

Australia vil helst ha F-22 men USA vil ikke salge dem dette. Derfor driver de og ser litt ned på stealthen til F-35 siden den er litt dårligere enn F-22 => de poengterer at F-35 har dårligere stealth enn F-22 for og lobbyere litt imot kjøp av F-22.

 

Peter Goon og den uavhengige organisasjonen Air Power Australia representerer ikke Australias offesielle syn. Australske myndigheter går inn for F-35.

 

Ift. nyheten om at F-35s stealth ble "nedjustert" var dette kun en omdefinisjon av begrepet fra DoD og hadde ikke noe med ytelsene i seg selv å gjøre.

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Politisk sett ville en Saab Gripen vært det beste valget etter min mening.

Hvordan hadde vi tjent politisk på dette?

 

:)

Et samarbeid med vårt naboland vil jeg tro vi tjener mere på enn et samarbeid med USA, men jeg vil understreke at dette er noe jeg antar.

 

Kan jeg spørre om hvorfor du tror det? Forsvarsmessig har Sverige - med all respekt - ikke mye å bidra med etter de siste nedskjæringene. Trenger vi "assistanse" er det vel naturlig å se til de og den vi har vært alliert med i årtier?

Lenke til kommentar
Politisk sett ville en Saab Gripen vært det beste valget etter min mening.

Hvordan hadde vi tjent politisk på dette?

 

:)

Et samarbeid med vårt naboland vil jeg tro vi tjener mere på enn et samarbeid med USA, men jeg vil understreke at dette er noe jeg antar.

 

Kan jeg spørre om hvorfor du tror det? Forsvarsmessig har Sverige - med all respekt - ikke mye å bidra med etter de siste nedskjæringene. Trenger vi "assistanse" er det vel naturlig å se til de og den vi har vært alliert med i årtier?

Forsvarsinvesteringer skal gagne forsvaret. hvis vi har to alternativer som er operativt likestilte (altså, har de samme operative kapasitetene), så kan vi velge det alternativet som gir best politiske fordeler (så lenge det ene flyet er helt uspiselig å kjøpe, for eksempel russisk). All den tid F-35 er et fly som overgår gripen på de aller, aller fleste (alle?) relevante punkter operativt, så kjøper vi F-35.

 

Dessuten kjøper vi allerede veldig mye utstyr fra Sverige. Beltevogner og stormpanservogner, blant annet. vi vurderer også en svensk stridsvogn, men det er langt inn i framtiden.

Lenke til kommentar
Jeg synes den er pen og futuristisk, spesiellt på kloss hold. Det er ingen tradisjonelle nagler og sammenføyninger, og et massivt cockpitdeksel og luftinntak gir det et ganske maskulint inntrykk.

Nei nei du tar helt feil, et jagerfly skal en kvinnes kropp, slankt, smekkert og med et absolutt minimalt innslag av maskulinitet! ;) Derav også den perfekte overflaten som du indikerer. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

OT men noen som så det prog om spionflyet Predator.....nytter ikke å lure seg unna da man kan bli spotta selv på 8 km's avstand lol ;)

Lenke til kommentar
Jeg synes den er pen og futuristisk, spesiellt på kloss hold. Det er ingen tradisjonelle nagler og sammenføyninger, og et massivt cockpitdeksel og luftinntak gir det et ganske maskulint inntrykk.

Nei nei du tar helt feil, et jagerfly skal en kvinnes kropp, slankt, smekkert og med et absolutt minimalt innslag av maskulinitet! ;) Derav også den perfekte overflaten som du indikerer. :)

 

:D

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar

Forsvarsminister Anne-Grethe Strøm-Erichsen vet, visste, eller burde ha visst at jagerflyet F-35 Lightening II tilbys i Nederland til en pris på vel 32 milliarder kroner for 48 jagerfly. Regnestykket baseres på stykkpris for levering av totalt 85 jagerfly til det nederlandske luftforsvaret. Dette bekrefter den nederlandske avisen De Telegraaf. :ermm:

 

Den svenske jagerflyprodusenten Saab, eid av Wallenberg og British Aerospace, tilbød 48 jagerfly for 22 milliarder kroner med en industripakke på SEK 30 milliarder som motytelse. Det svenske tilbudet er dermed 10 milliarder billigere enn tilbudet fra amerikanerne som altså ikke er bundet av fastpris. Problemet er altså at hverken den norske, nederlandske eller danske regjeringen tilbys fastpris for kjøp av amerikanske jagerfly. Dermed har prisen på 48 jagerfly av typen F-35 Lightening II allerede steget til 32 milliarder kroner. :hrm:

 

Regjeringen Jens Stoltenbergs problem er at man ikke har fastprisavtale med jagerflyprodusenten Lockheed Martin. Det betyr at kostnaden for 48 jagerfly øker hver neste dag frem mot året for inngåelse av kontrakt som er 2014. Dermed vil 48 jagerfly av typen JSF, F- 35 Lightening, kunne koste nærmere 40 milliarder kroner som nærmer seg den amerikanske riksrevisjonens(GAO`s) prisanslag. :ohmy:

 

Dersom dette skjer, vil det svenske jagerflyet Gripen N/G (Next Generation), være 20 milliarder biligere ved kjøp av 48 jagerfly om fire år. :cool:

Endret av Mimer
Lenke til kommentar
Regjeringen Jens Stoltenbergs problem er at man ikke har fastprisavtale med jagerflyprodusenten Lockheed Martin. Det betyr at kostnaden for 48 jagerfly øker hver neste dag frem mot året for inngåelse av kontrakt som er 2014.

Eller evt. at prisen synker hver dag etterhvert som programmet kommer mer på skinner og produksjonen blir økende... :shrug:

 

Dersom dette skjer, vil det svenske jagerflyet Gripen N/G (Next Generation), være 20 milliarder biligere ved kjøp av 48 jagerfly om fire år. :cool:

Er det greit å kjøpe et fly som ikke oppfyller operative krav, bare det blir billig nok?

Lenke til kommentar
Forsvarsminister Anne-Grethe Strøm-Erichsen vet, visste, eller burde ha visst at jagerflyet F-35 Lightening II tilbys i Nederland til en pris på vel 32 milliarder kroner for 48 jagerfly. Regnestykket baseres på stykkpris for levering av totalt 85 jagerfly til det nederlandske luftforsvaret. Dette bekrefter den nederlandske avisen De Telegraaf. :ermm:

Det blir helt feil å sammenligne prisen Nederland får og prisen Norge skal betale. Akkurat på samme måte som det blir feil å sammenligne prisen Israel fikk og prisen Norge fikk. Nederland skal være med i operativ testfase, og de skal blandt annet ha to av flyene som bygges nå tidlig i programmet. Dette er selvsagt veldig fordyrende.

 

Dessuten skal Nederland ha 85 maskiner, ikke 48.

Lenke til kommentar
Forsvarsminister Anne-Grethe Strøm-Erichsen vet, visste, eller burde ha visst at jagerflyet F-35 Lightening II tilbys i Nederland til en pris på vel 32 milliarder kroner for 48 jagerfly. Regnestykket baseres på stykkpris for levering av totalt 85 jagerfly til det nederlandske luftforsvaret. Dette bekrefter den nederlandske avisen De Telegraaf.

 

Den svenske jagerflyprodusenten Saab, eid av Wallenberg og British Aerospace, tilbød 48 jagerfly for 22 milliarder kroner med en industripakke på SEK 30 milliarder som motytelse. Det svenske tilbudet er dermed 10 milliarder billigere enn tilbudet fra amerikanerne som altså ikke er bundet av fastpris. Problemet er altså at hverken den norske, nederlandske eller danske regjeringen tilbys fastpris for kjøp av amerikanske jagerfly. Dermed har prisen på 48 jagerfly av typen F-35 Lightening II allerede steget til 32 milliarder kroner.

 

Regjeringen Jens Stoltenbergs problem er at man ikke har fastprisavtale med jagerflyprodusenten Lockheed Martin. Det betyr at kostnaden for 48 jagerfly øker hver neste dag frem mot året for inngåelse av kontrakt som er 2014. Dermed vil 48 jagerfly av typen JSF, F- 35 Lightening, kunne koste nærmere 40 milliarder kroner som nærmer seg den amerikanske riksrevisjonens(GAO`s) prisanslag.

 

Dersom dette skjer, vil det svenske jagerflyet Gripen N/G (Next Generation), være 20 milliarder biligere ved kjøp av 48 jagerfly om fire år.

 

Mimer,

 

Anbefaler å legge ved kildehenvisning når du kopierer tekst fra andre klider, som her fra Nordens Nyheter.

 

Men dette er en sterk overforenkling. Nordens Nyheter har tradisjon for å være svært upresise i sin fremstilling av kampflysaken og kostnadsbildene, noe som bla. kommer klart frem i følgende utsagn:

 

"[..] Lightening II tilbys i Nederland til en pris på vel 32 milliarder kroner for 48 jagerfly. Regnestykket baseres på stykkpris for levering av totalt 85 jagerfly til det nederlandske luftforsvaret"

 

Vi får gå ut i fra at NN ikke mener at Nederland kun har fått tilbud på 48 fly, men å endre antallet fra 48 til 85 fly endrer også kostnadsbildet og det er dermed ikke mulig å sammenligne dette direkte med Norges tilbud.

 

Det er heller ikke mulig å sammenligne Norge og Nederlands kampflykjøp uten å vite detaljene i hvert enkelt tilbud. Men disse detaljene er undratt offentligheten. Det er fascinerende at Nordens Nyheter mener de har mer kunnskaper om saken enn Forsvarsministeren.

 

Det vi vet om Nederlands flykjøp, derimot, at de estimerer å betale ca. EUR 6.2 mrd. for 85 fly. Jeg går ut i fra at NN sikter til dette estimatet. Men det tar ikke høyde for at Nederland investerer i 2 testfly til en pris av EUR 274 mil. (hvilket er 2-3 ganger dyrere enn Norges fly) og videre at 16 fly skal leveres 1-2 år før Norge og dermed vil koste vesentlig mer. Som vi ser av bildet under skal disse leveres 2014-2015 mens Norge ønsker å starte sin leveranse i 2016.

 

post-62501-1243086789_thumb.png

 

Videre var tilbudet på Gripen på NOK 24 mrd. og ikke 22 mrd. og det er tilsynelatende ikke tatt høyde for endringer i valutakurser, som kan gi markant utslag på regnestykket alt etter tidspunktet man velger å sammenligne med. Tilbudet fra i fjor er heller ikke justert for inflasjon.

 

Nordens Nyheter hevder altså at JSF er blitt 10 mrd. dyrere, men ser man nærmere på dette forvitrer disse milliardene fort og vi havner ganske ganske nært tilbudet vi fikk i fjor.

 

Noen av de samme misforståelsene ligger bak tolkningen av GAO-rapporten og gir da det samme misvisende kostnadsbildet. Se evt. mitt innlegg om saken i siste utgave av Norges Forsvar.

 

 

Videre anbefaler USAs forsvarsdepartement (DoD) å kjøpe inn 169 ekstra JSF-fly i perioden 2010-2015, noe som vil senke prisen betraktelig i denne perioden. Dette fører altså til rimeligere fly for Nederland om det blir vedtatt av Kongressen. Dette vil også ha positiv effekt på Norges pris, fordi produksjonen effektiviseres. DoD sier at partnerlandene kan spare USD 2 mrd. mens USA vil spare USD 13 mrd. på en slik aksellerert produksjon.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Endret av bbolsoy
Lenke til kommentar

Ser ut som FRP er de eneste som ennå ikke har skjønt at det var kun JSF som oppfylte Norges militære krav.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-p...hp?artid=553829

Blir spennende å se hva FRP faktisk mener man burde gjøre, teoretisk sett. Jeg ser egentlig bare to alternativer, begge helt uakseptable:

1.Bruke pengene på et annet fly som rett og slett er for dårlig.

2.Droppe flykjøpet fullstendig og beholde gamle fly som også er for dårlige i henhold til krav.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...