Gå til innhold

Norges kjøp av kampfly - Debatt og synspunkter på kjøp!


Norges kjøp av kampfly - Debatt og synspunkter på kjøp  

462 stemmer

  1. 1. Hvilket kampfly burde vi ha valgt?

    • JFS F35-A
      215
    • JAS Gripen
      83
    • Eurofighter
      79
    • Vet ikke/ingen formening
      86
  2. 2. Støtter du valget av kampfly?

    • Ja
      264
    • Nei
      142
    • Vet ikke/ingen formening
      57
  3. 3. Trenger Norge denne investeringen?

    • Ja
      317
    • Nei
      102
    • Vet ikke/ingen formening
      44


Anbefalte innlegg

Det samme gjelder resten av spekulasjonene dine, komm med troverdige kilder ellers tror ihvertfall ikke jeg på noe av dette våset

 

http://www.answers.com/topic/stealth-aircraft

Hva er dette ment å dokumentere?

 

Edit:

 

Värre än vad jag trodde. Rättegång för fusk med "Stealth". :ph34r:

Merk at denne saken kun gjelder F-22. Norge skal ha F-35.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Merk at denne saken kun gjelder F-22. Norge skal ha F-35.

 

Det är samma företag som tillverkar flygplanet. Om Lockheed inte får stealth att fungera på sitt "top of the line stealth air craft F-22", hur ska dom då få det att fungera på F-35?

 

Kom inte och påstå att F-35 har bättre stealth, sist påstod ni att F-22 är överlägsen. Ni måste bestämma er nu, har F-22 bättre stealth än F-35?

Lenke til kommentar
Merk at denne saken kun gjelder F-22. Norge skal ha F-35.

 

Det är samma företag som tillverkar flygplanet. Om Lockheed inte får stealth att fungera på sitt "top of the line stealth air craft F-22", hur ska dom då få det att fungera på F-35?

 

Kom inte och påstå att F-35 har bättre stealth, sist påstod ni att F-22 är överlägsen. Ni måste bestämma er nu, har F-22 bättre stealth än F-35?

Slik jeg ser det gjelder påstanden at Lockheed i en periode har brukt endel defekt overflate "maling" på F-22 for å kutte kostnader og tidsfrister fremfor å bruke materiale som var 100%. Det er altså ikke snakk om å "ikke få stealth til å fungere" som du skriver. Men alt som står i dokumentet er spekulasjoner og intet bekreftet.

F-35 er et vesentlig nyere fly enn F-22 hvor mye av teknologien er utviklet utifra erfaring fra F-22. Det at F-35 har en større Stealth-signatur enn F-22 skyldes ikke at Lockheed ikke klarer å lage den mindre, men er rett og slett en design-feature.

Lenke til kommentar
Stealth tech from Lockheed is 'defective'.

 

IN THE UNITED STATES DISTRICT COURTFOR THE CENTRAL DISTRICT OF CALIFORNIAWESTERN DIVISION

Case No.: CV-07-06385 R (CWx)

LOCKHEED MARTIN CORPORATION (Defendant)

 

:thumbdown:

HA HA HA!

 

Elsker folk som poster linker de ikke skjønner hva handler om!!

 

Dette har ingenting med F-35 å gjøre i det heletatt. Det du har funnet er derimot dokumenter om en påstand fra en person at Lockheed i en periode har brukt en maling som ikke var 100% opp til spesifikasjonene.

 

 

Klarer egentlig ikke helt å se hvordan dette kan være relevant for Norge's kjøp av F-35.

Lenke til kommentar

Innlegget til Espen Barth Eide, Statssekretær i Forsvarsdepartementet, i Klassekampen i går:

 

Tilsvar til John Berg

 

I sin kommentar i Klassekampen 24. juni presenterer John

Berg nok en gang en rekke faktafeil knyttet til både prosess

og økonomi rundt kampflyanskaffelsen. Jeg ser meg igjen

nødt til å understreke det faktum at regjeringen valgte F-35

(Joint Strike Fighter, JSF) fordi dette flyet i motsetning til

Gripen NG tilfredsstilte alle våre operative krav. Det er rett

og slett ikke mulig å velge Gripen NG, gitt de behovene vi

legger til grunn for vårt kommende kampfly.

 

På hvilket grunnlag, og ikke minst hvordan Berg kommer

frem til sine tall, er for meg helt uforståelig. Vi sitter tross

alt med et svært omfattende og gjennomarbeidet materiale

basert på opplysninger fra leverandørene selv og våre egne

nasjonale behov.

 

Når Berg skriver at anskaffelsesprisen er økt fra 18 til 42

milliarder, sammenligner han nok en gang to helt ulike

størrelser. Som vi redegjør for i kampflyproposisjonen,

refererer tallet 42 milliarder seg til anslått en økonomisk

ramme for 56 fly inkludert våpen, initiell logistikkstøtte og

usikkerhetavsetning med hensyn til dollarkurs, antall

produserte enheter og tidspunkt for anskaffelsen. 18

milliarder refererer seg til den tilbudte anskaffelsesprisen for

48 fly uten logistikk, våpen og usikkerhetsavsetninger.

 

Samlet levetidskostnad for JSF er beregnet til 145

milliarder (med betydelig avsetting av usikkerhet), for

Gripen er dette tallet beregnet til å være vesentlig høyere. Vi

har for øvrig gjort nøyaktig samme type beregninger og

brukt de samme metoder for begge kandidatene både når det

gjelder valutaberegninger og beregnet investerings- og

levetidskostnad.

 

Vi har beregnet totale levetidskostnader og disse er entydig

definert på en likeverdig måte. Altså, helt likt for begge

kandidater. Det er viktig å understreke at levetidskostnadene

inneholder langt mer enn hva leverandørene er spurt om. For

eksempel er det i disse beregningene lagt inn forventede

kostnader til våpen, infrastruktur, erstatningsfly, drivstoff,

organisasjon inkludert lønninger, utdanning med mer. Like

lite som vi har bedt Gripen anslå fremtidig lønnsnivå i

Norge, eller hvor mange kampflybaser vi trenger, har vi

spurt amerikanerne om dette. Våre tall for levetidskostnader

fremkommer som en kombinasjon av opplysninger vi får fra

leverandørene, vår egen kvalitetssikring av disse

opplysningene, og forhold som vi faktisk er best skikket til å

vurdere her i Norge.

 

Gjennom våre serier med ulike beregninger, som også

ekstern kvalitetssikrer stiller seg bak, er vår faste konklusjon

at F-35 vil bli et rimeligere fly for Norge enn Gripen NG.

Samtidig må jeg igjen understreke at om vi hadde kommet

til den motsatte konklusjonen - altså at det svenske flyet var

billigere i både innkjøp og drift - ville det fremdeles ikke

være aktuelt å kjøpe et fly som ikke fyller de operative

kravene.

 

Espen Barth Eide,

statssekretær i Forsvarsdepartementet

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar

Klarer egentlig ikke helt å se hvordan dette kan være relevant for Norge's kjøp av F-35.

 

HA HA HA på dig själv. Lockheed Martin har inte klarat stealth specifikationerna på F-22. Hur faan ska de då fixa det på F-35? :dontgetit:

 

Föresten så syns radarabsorberande stealth mycket bättre än flygplan utan stealth. Det blir ett så kallat radarhål "radar hole" där planet befinner sig.

Lenke til kommentar
Takk for at du la ut denne i denne tråden Bjørnar, men i forhold til våre svenske venner så tror jeg dessverre du kaster bort energien din - jeg tror ikke de ønsker å skjønne/godta hvordan det har blitt regnet her..

 

Då har alla andra som också köpt F-35 JSF räknat fel. "Bara Norge har räknat rätt", alla andra får betala 2-3 gånger mer.

Lenke til kommentar
Det er altså ikke snakk om å "ikke få stealth til å fungere" som du skriver. Men alt som står i dokumentet er spekulasjoner og intet bekreftet.

 

Jasså, det är ingenjören som står bakom stealth planet F-117 Stealth Fighter, B-2 Stealth Bomber & F-22 Raptor som påstår detta. Det verkar väldigt trovärdigt i mina ögon. Dokumentet beskriver exakt det som man alltid har hört om raptor. Planet flyger ett uppdrag, och sedan så blir det stående i 5-7 dagar på grund av reparation av stealth.

Lenke til kommentar
Takk for at du la ut denne i denne tråden Bjørnar, men i forhold til våre svenske venner så tror jeg dessverre du kaster bort energien din - jeg tror ikke de ønsker å skjønne/godta hvordan det har blitt regnet her..

 

Då har alla andra som också köpt F-35 JSF räknat fel. "Bara Norge har räknat rätt", alla andra får betala 2-3 gånger mer.

 

Kanskje du kan vise hvordan "alle andre" har regnet?

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar

Klarer egentlig ikke helt å se hvordan dette kan være relevant for Norge's kjøp av F-35.

 

HA HA HA på dig själv. Lockheed Martin har inte klarat stealth specifikationerna på F-22. Hur faan ska de då fixa det på F-35? :dontgetit:

 

Föresten så syns radarabsorberande stealth mycket bättre än flygplan utan stealth. Det blir ett så kallat radarhål "radar hole" där planet befinner sig.

 

Argh...

 

Typisk Gripen-fanboylogikk her:

 

Gripen er bedre enn F-35 fordi....

 

a.) Nye magiske radarer kommer "snart" til å kunne detektere VLO/Stealth

 

eller

b.) F-35 er ikke så VLO/stealthy som LM skal ha det til

 

eller

c.) Stealth som konsept er unødvendig air-to-air

 

 

Om a, b eller c skulle stemme, så kommer gripen-fanboyens kronargument til sin rett - Iogmed at F-35 er bygget for stealth - og derfor har elendig aerodynamikk, så er alle eldre fly - Gripen inkludert - mye bedre, fordi de er så mye bedre på alt annet.

 

 

 

Jeg har sett sååå mange diskusjoner som avspores av SWESTRONG!1111!!-gjengen fordi de har kommet over en liten notis fra en eller annen fjott på nett som understøtter teoriene deres om at stealt ikke fungerer, at det er unødvendig etc, og at billig-Gripen(som faktisk er dyrere) derfor er best.

 

 

Back to topic -> Sier du at du har lest hele det dokumentet uten å faktisk skjønne hva det dreide seg om?? Mener du faktisk at F-22 ikke er VLO???

Lenke til kommentar
Kanskje du kan vise hvordan "alle andre" har regnet?

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

 

Är det någon ide att diskutera när inte ens Lockheed Martin vet priset? Jag vet vad U.S.A. har betalat, och vad Israel får betala. Vad andra nationer får betala spekuleras det bara om. Med andra ord är det ingen som vet vad slutpriset blir förrän efter 2012.

Lenke til kommentar
Takk for at du la ut denne i denne tråden Bjørnar, men i forhold til våre svenske venner så tror jeg dessverre du kaster bort energien din - jeg tror ikke de ønsker å skjønne/godta hvordan det har blitt regnet her..

 

Då har alla andra som också köpt F-35 JSF räknat fel. "Bara Norge har räknat rätt", alla andra får betala 2-3 gånger mer.

 

Siden du er slik en bøkeskog av kunnskap, så hadde jeg blitt helt fra meg av takknemmelighet om du faktisk kunne være så elskverdig å dele med resten av verden hvem som faktisk har kjøpt F-35, hvilken pris de har kommet frem til og hvordan de har regnet.

 

PS. Jeg begynner å tro at du ikke er så "dum" som du later som og at du faktisk koser det med flamebatingen din :blush:

Lenke til kommentar
Det er altså ikke snakk om å "ikke få stealth til å fungere" som du skriver. Men alt som står i dokumentet er spekulasjoner og intet bekreftet.

 

Jasså, det är ingenjören som står bakom stealth planet F-117 Stealth Fighter, B-2 Stealth Bomber & F-22 Raptor som påstår detta. Det verkar väldigt trovärdigt i mina ögon. Dokumentet beskriver exakt det som man alltid har hört om raptor. Planet flyger ett uppdrag, och sedan så blir det stående i 5-7 dagar på grund av reparation av stealth.

 

Dokumentet beskriver fint lite om hverdagen i dag og sier ingenting om F-35. At du vet noen ting som helst om vedlikeholdssyklusen til F-22 er også definitivt utelukket.

Lenke til kommentar
Kanskje du kan vise hvordan "alle andre" har regnet?

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

 

Är det någon ide att diskutera när inte ens Lockheed Martin vet priset? Jag vet vad U.S.A. har betalat, och vad Israel får betala. Vad andra nationer får betala spekuleras det bara om. Med andra ord är det ingen som vet vad slutpriset blir förrän efter 2012.

 

USA har kjøpt et lite antall F-35, Israel har ikke kjøpt et eneste et. Prisen på de flyene USA har kjøpt nå kunne gjerne ha vært XXX milliarder per fly, det har ingen sammenheng med den prisen Norge må betale for våre F-35. Om du nekter å skjønne den biten av regnestykket, så kommer du aldri til å skjønne dette. Prisen på de F-35 som har blitt kjøpt i år er unormalt høy fordi en stor del av utviklingskostnadene avsettes på disse flyene og fordi produksjonsvolumet fortsatt er lavt og en har enda ikke kommet frem til optimal produksjonsmetode. Når Norge skal kjøpe og betale for sine fly, så kommer prisen til å bli mye lavere.

 

Argh...

 

Typisk Gripen-fanboylogikk her:

 

Jag var faktisk F-22 fanboy en gång i tiden, tills jag gjorde värnplikten som utbytessoldat på ett amerikanskt flygförband.

 

Hehehe... Og jeg var Gripen-fanboy en gang i tiden, helt frem til jeg tjenestegjorde for det svenske luftforsvaret som Gripen-pilot på øvelse i Norge og så de nydelige og spreke F-16-flyene!!! :cool:

Lenke til kommentar
Kanskje du kan vise hvordan "alle andre" har regnet?

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

 

Är det någon ide att diskutera när inte ens Lockheed Martin vet priset? Jag vet vad U.S.A. har betalat, och vad Israel får betala. Vad andra nationer får betala spekuleras det bara om. Med andra ord är det ingen som vet vad slutpriset blir förrän efter 2012.

 

Med andre ord, er det ingen ting som tyder på at Norge eller noen andre har regnet feil?

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar

Hadde vært fint om du hadde et svar på denne:

Det samme gjelder resten av spekulasjonene dine, komm med troverdige kilder ellers tror ihvertfall ikke jeg på noe av dette våset

 

http://www.answers.com/topic/stealth-aircraft

 

Hva i all værden skal dette vise? at stealth fungerer?

For det virker på meg som at det ikke står noe som motsiger F-35 sin stealth eller fordelene med stealthfly i denne artikkelen.

 

Klarer egentlig ikke helt å se hvordan dette kan være relevant for Norge's kjøp av F-35.

 

HA HA HA på dig själv. Lockheed Martin har inte klarat stealth specifikationerna på F-22. Hur faan ska de då fixa det på F-35? :dontgetit:

 

Föresten så syns radarabsorberande stealth mycket bättre än flygplan utan stealth. Det blir ett så kallat radarhål "radar hole" där planet befinner sig.

Så nå påstår du at gripen har mindre RCS enn F-35? dette må du forklare.

 

Du graver deg selv bare dypere og dypere ned med disse udokumenterte påstandene dine Obliterator.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...