Gå til innhold

Kjøpte mindre enn børspost - tabbe!?


Prosit

Anbefalte innlegg

Hei!

 

I dag brukte jeg for første gang min konto hos min nettmegler. VELDIG fersk med aksjer, og impulsiv som

jeg var, kjøpte jeg 400 GOGL-aksjer, altså under børsposten på 2000! Dermed minket depotet mitt på 3000

en del, og nå sitter jeg med disse. Har mer enn nok penger til å anskaffe en hel børspost, men hva burde

jeg gjøre?

 

Setter pris på hjelp! Og vil gjerne ikke høre at jeg har vært dum,

for det har jeg fått høre nok om:)

 

Edit: skrivefeil.

Endret av Prosit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar! Det dempet uroen litt. Men slik jeg forstod det på noen andre jeg snakket med på en chattekanal, var det som om jeg hadde mistet pengene allerede, på grunn av kurtasjen? (9kr hos nordnet) GOGL ligger i overkant av 6kr i kurs nå.

 

Og en ting til; hva har jeg tapt om jeg selger nå på mandag?

Endret av Prosit
Lenke til kommentar
Takk for svar! Det dempet uroen litt. Men slik jeg forstod det på noen andre jeg snakket med på en chattekanal, var det som om jeg hadde mistet pengene allerede, på grunn av kurtasjen? (9kr hos nordnet) GOGL ligger i overkant av 6kr i kurs nå.

 

Og en ting til; hva har jeg tapt om jeg selger nå på mandag?

 

Du kjøper 400 GOGL aksjer og betaler 6kr per aksje, totalt = 2400 kroner + kurtasje som er 95 kroner.

Du har altså betalt 2495 kroner. Selger du på mandag for 6kr per aksje betaler du også 95 kroner kurtasje, ergo, du har tapt 95+95 = 190 kroner. Men hvis du er fersk i aksjer og akkurat meldt deg inn i Nordnet er det vel en kampanje ja, mulig det var 9 kr kurtasje.. I såfall har du tapt 18 kroner.

Lenke til kommentar
Takk for svar! Det dempet uroen litt. Men slik jeg forstod det på noen andre jeg snakket med på en chattekanal, var det som om jeg hadde mistet pengene allerede, på grunn av kurtasjen? (9kr hos nordnet) GOGL ligger i overkant av 6kr i kurs nå.

A) Du har misforstått

eller

B) De du snakket med har ikke snøring

 

Du betalte kr 9,- totalt for transaksjonen, det blir trukket automatisk av kontoen din på nordnet etter en liten stund.

Du eier 400 aksjer til en verdi av kr 6,- pr. aksje, som da totalt blir ca. kr 2400,-

 

Du har ikke gått på en smell, men jeg kan nevne for deg hva ulempen med å ikkje kjøpe en hel børspost er:

1. Det er vanskeligere å omsette 'odd lots' (antall som ikke går opp i børsposten, slik som du har kjøpt). I et selskap som GOGL, som omsettes hele tiden, er det ikke problem å selge og kjøpe odd lots, men det kan hende at du får noen øre mindre for aksjene eller at de koster deg noen øre mer (fordi du ikke får solgt/kjøpt aksjen til sist omsatte pris, da ingen vil kjøpe/selge odd lots til den prisen).

 

2. Desto mindre sum du kjøper og selger, desto mer må du tjene for å veie opp for kurtasjen du betaler. Kjøper du én aksje til 6 kr, og kurtasjen er 9, må altså aksjen gå over 150% for at du skal tjene noe på kjøpet. Kjøper du 1000 aksjer til 6 kr, og kurtasjen frendeles er 9, må aksjen gå over 0,15% for at du skal tjene på kjøpet.

 

Nå er ikke 9 kr mye penger, men når tilbudet ditt går ut, og du betaler 95kr, er det desto viktigere.

 

Og en ting til; hva har jeg tapt om jeg selger nå på mandag?

Det spørs vel hva du kjøpte aksjene for, og hva du selger de for på mandag. Du har i utgangspunktet et tap på kr 9,- rett etter kjøp. Si at du kjøpe aksjene for 6,50, og aksjen åpner på 6,40 og du selger da, har du tapt 0,10 kr * 400 aksjer = 40 kr. Du betaler kurtasje for både kjøp og salg, så totalt har du da tapt (kjøp) 9 kr + (salg) 9 kr + (realisert tap i aksjen) 40 kr = 58,- i tap.

 

Dersom GOGL av en eller annen grunn skulle åpne opp på 6,70 og du selger de, har du tjent 0,20 kr * 400 aksjer minus 18 kr i kurtasje = 62 kr i gevinst.

 

Gevinst og tap blir likevel noe redusert når du tar hensyn til skatt.

Lenke til kommentar

Ikke alle markeder har børsposter. Av de plassene jeg har handlet er det kun norge som opererer med det.

 

Jeg må nevne en ting før du handler i utlandet. Det er nemlig lite gunstig for deg om du handler i små beløp. Kurtasjen er forskjellig fra børs til børs, og 9 kronerstilbudet gjelder kun på Oslo børs. Det betyr at om du handler amerikanske aksjer for 1600 kr, har du igrunn allerede tapt ~10% (26 dollar), da kurtasjen der er på 13 dollar per salg eller kjøp.

 

Men desto større beløp vi snakker, desto mindre betyr kurtasjen.

Lenke til kommentar

Å kjøpe oddlotter blir sett ned på, og jeg blir sur av de som mener at oddlotter er verdens onde.

 

Det er absolutt ingen problem. GOGL har høy omsetning. Kanskje megleren din må dele opp kjøpet/salget ditt bittelitt, men det går automatisk. Jeg er kunde i Netfonds, og har ikke betalt noe mer for å kjøpe eller selge oddlots. Det har kanskje tatt litt lengre tid, og jeg har sett på sluttseddelen at handleren har foregått over to, tre, kanskje fire handeler. Jeg har likevel ikke betalt mer i kurtasje for det. Det har heller ikke skjedd at det har gått over en dag, altså har handelen min blitt fullført samme dag. Jeg handler vanligvis om morgenen, dvs, legger inn ordre før jeg legger meg.

 

*sukk*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...