Gå til innhold

Støtter nesten alltid "XP-modus"


Anbefalte innlegg

Svar på bOMS sitt innlegg:

 

Det finnes Vista støtte i VMware Workstation (som ett eksempel), dersom du ikke krever Aero og 3D-effekter. Dette kan allerede ha forandret seg fra versjon 6.5.0, og vil sannsynligvis være på plass i senere versjoner. Denne støtten er til f.eks. Windows XP eller Windows Vista som verts-OS (host OS). Men jeg ser ikke helt vitsen med å virtualisere Vista, på Windows 7 (som artikkelen fokuserer så mye på med Windows XP på Microsofts virtualiseringssystem). Og jeg regner med at en må få det offisiellt fra VMware gjennom en ny versjon før Windows 7 støttes som verts-OS.

 

Da Windows 7 ikke er så fryktelig mye forskjellig fra Vista så tror jeg uviklingsveien for støtte i en ny versjon er nokså kort, og sannsynligvis jobber de med det nå istedet for å vente med å begynne på det til Final Release av Windows 7.

 

PS!: Husk at for å virtualisere med ett 64-bit gjeste-OS, så kreves 64-bit ordentlig virkelig CPU på vertsmaskinen. Så det er litt å holde styr på for å forstå tingene her. Altså Verts-OS på Verts-maskin, Virtuell-CPU/CPU'er (noe du velger i innstillinger/ evt. automatisk om du følger en wizard), og Gjeste-OS.

 

Kilde til info i spoiler under:

 

Forklaring til oversikten nedenfor. Slik jeg tolker informasjonen så er Processor Type altså den virtuelle prosessoren som du kan velge å kjøre det undervalget du har mulighet til å kjøre Operating System Edition på (sistnevnte er gjesteOS, og førstnevnte gjeste-hardware).

Supported Guest Operating Systems

Table 1-3 provides a simplified list of guest operating systems supported for virtual machines running in Workstation. For the most recent list, including details about specific operating system versions, service packs, and updates supported, see the VMware Guest Operating System Installation Guide, on the VMware Web site. The guide also provides notes on installing the most common guest operating systems.

Processor Type Windows 32-bit

 

Operating System Edition

Windows Vista Home Basic and Premium

Windows Vista Business

Windows Vista Enterprise

Windows Vista Ultimate

(Aero and 3-D effects not yet supported)

 

Windows Server 2008 Standard Edition without Hyper‑V

Windows Server 2008 Datacenter Edition without Hyper‑V

Windows Server 2008 Enterprise Edition without Hyper‑V

(Aero and 3-D effects not yet supported)

 

Windows Server 2003 Standard Edition

Windows Server 2003 Small Business Edition

Windows Server 2003 Web Edition

Windows XP Professional

Windows XP Home Edition

Windows PE

Windows RE

Windows 2000 Professional

Windows 2000 Server

Windows 2000 Advanced Server

Windows NT 4.0 Workstation with SP6

Windows NT 4.0 Server with SP6

Windows NT 4.0 Terminal Server Edition with SP6

Windows Me

Windows 98

Windows 95

Windows for Workgroups

Processor Type Microsoft MS-DOS

 

Operating System Edition MS-DOS

Processor Type Windows 64-bit

 

Operating System Edition

Windows Vista Home Basic and Premium

Windows Vista Business

Windows Vista Enterprise

Windows Vista Ultimate

(Aero and 3-D effects not yet supported)

 

Windows Server 2008 x64 Standard Edition without Hyper‑V

Windows Server 2008 Datacenter x64 Edition without Hyper‑V

Windows Server 2008 Enterprise x64 Edition without Hyper‑V

(Aero and 3-D effects not yet supported)

 

Windows Server 2003 x64

Windows Server x64

Windows XP Professional x64

Windows PE x64

Windows RE x64

Processor Type Linux 32-bit

 

Operating System Edition

Asianux Server

CentOS

Mandrake Linux

Mandriva Linux

Mandriva Corporate Desktop

Mandriva Corporate Server

Novell Linux Desktop

Oracle Enterprise Linux

Red Hat Linux

Red Hat Enterprise Linux

Red Hat Enterprise Linux Advanced Server (AS)

Red Hat Enterprise Linux Enterprise Server (ES)

Red Hat Enterprise Linux Workstation

Red Hat Enterprise Linux Desktop with or without the Workstation Option

Red Hat Enterprise Linux Advanced Platform with or without the Workstation Option

SUSE Linux

openSUSE Linux

SUSE Linux Enterprise Server

SUSE Linux Enterprise Desktop

Turbolinux Server

Turbolinux Enterprise Server

Turbolinux Workstation

Turbolinux Desktop

Ubuntu Linux

Processor Type Linux 64-bit

 

Operating System Edition

Asianux Server

CentOS

Mandriva Linux

Mandriva Corporate Desktop

Mandriva Corporate Server

Oracle Enterprise Linux

Red Hat Enterprise Linux

Red Hat Enterprise Linux Advanced Server (AS)

Red Hat Enterprise Linux Enterprise Server (ES)

Red Hat Enterprise Linux Workstation

Red Hat Enterprise Linux Desktop with or without the Workstation Option

Red Hat Enterprise Linux Advanced Platform with or without the Workstation Option

SUSE Linux

openSUSE Linux

SUSE Linux Enterprise Server

SUSE Linux Enterprise Desktop

Turbolinux Server

Ubuntu Linux

Processor Type Novell NetWare 32-Bit

 

Operating System Edition

NetWare

Processor Type Novell Open Enterprise Server 32-bit

 

Operating System Edition

Open Enterprise Server 32-bit

Processor Type FreeBSD 32-bit

 

Operating System Edition

FreeBSD 32-bit

Note: If you use SCSI virtual disks larger than 2GB with FreeBSD 4.0–4.3, the guest operating system does not boot. To work around this issue, see the VMware Guest Operating System Installation Guide.

Processor Type FreeBSD 64-bit

 

Operating System Edition

FreeBSD 64-bit

Processor Type Sun 32-bit

 

Operating System Edition

Solaris x86 32-bit

Sun Java Desktop System (JDS)

Processor Type Sun 64-bit

 

Operating System Edition

Solaris x86 64-bit

 

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

XP lever i beste velgående her på jobb og det kommer det til å fortsette med inntil den ferdige W7 er testet og godkjent i små og mellomstor skala. Først da starter en utfasing av XP til fordel for W7. Dvs. at hver maskin som skal inn til service for en eller annen grunn blir oppgradert. De som funker bra fikses ikke før de må.

 

På tide å få bena ned på jorda. XP lever i beste velgående og vil fortsette med det inntil man må oppgradere eller det blir gode nok grunner for å oppgradere tidligere.

 

Funker XP bra frem til Windows 8 kommer så kan man jo hoppe over W7 også.

Lenke til kommentar

Ikke glem XP x64 Edition. Per dags dato Microsofts beste desktop-OS etter min mening. (Driverproblemene fra 2004-2005 er selvsagt historie nå om du lurer). Win7 x64 har potensiale til å kunne tronen etter XP x64. Vi får se om det faktisk gjør det når det er helt ferdig og ute for salg.

Lenke til kommentar
XP lever i beste velgående her på jobb og det kommer det til å fortsette med inntil den ferdige W7 er testet og godkjent i små og mellomstor skala. Først da starter en utfasing av XP til fordel for W7. Dvs. at hver maskin som skal inn til service for en eller annen grunn blir oppgradert. De som funker bra fikses ikke før de må.

 

På tide å få bena ned på jorda. XP lever i beste velgående og vil fortsette med det inntil man må oppgradere eller det blir gode nok grunner for å oppgradere tidligere.

 

Funker XP bra frem til Windows 8 kommer så kan man jo hoppe over W7 også.

 

Er ganske enig der. winXP kan gjøre alt man trenger til vanlig kontorarbeid uten problemer, så hvorfor bytte?

 

 

Problemet blir manglende støtte etter hvert, men intill da er det ingenting å mase med.

 

Har vel vært problemet en stund. F.eks har vi på jobb ett klassesett med 5 år gamle PCer vi bruker til kurs. De bruker en 1,4GHz celleron prosessor, og bortsett fra at de ble oppgradert fra 256 til 768MB med ram, har de levd i beste vellgående og klarer å gjøre stort sett alt man skal av nettbruk, tekstredigering og bruk av programeringsprogrammer for å programere diverse styringer. Så det er vel ikke bare OSet som ikke behøver å byttes, men veldig mye eldre maskinvare som også klarer å levere til vanlige kontorapplikasjoner helt fint.

 

Det er vel kanskje en av grunnene til at jeg er litt overasket over at MS ikke har gått over til en leie løsning av OSet, dvs f.eks 200,- i året eller noe slikt for home premium og kontinuelig oppdateringer. Så hadde de sluppet å finne på superløsninger for å få folk til å oppgradere, men istedenfor kunne konsentrert seg om å levere ett gjevnt over godt produkt.

Lenke til kommentar
Kan ikkje leve i steinalern for alttid Simen1

 

Men så klart må programma fungere i Vista 64/Win7 64, og det er det ikkje alle som gjer enda.

 

Vista/win7 32 er det liten vits i i grunn.

Da har man som regel for slapp pc.

 

Når steinalderen er mer effektiv, mer stabil, mer brukervennelig så ser jeg ingen grunn til å bytte det ut med nyere "dårligere" teknologi.

 

Spiller egentlig ingen rolle hvor rask maskin man har. Man vil alltid søke etter metoder for å gjøre den enda raskere og da er det en enkel løsning å hive ut Vista og slenge inn XP istedet.

Sier vel egentlig sitt når eneste løsningen for å få folk vekk fra XP er å fjerne støtten for det i ny hardware/software. Det er etter min mening en uhorvelig dårlig løsning.

Det blir det samme som å forby folk å spille fotball på gress fordi kunstgress er oppfunnet.

 

Man kan kutte software og hardware støtte når OS'et er såpass avlegs at flesteparten har gått vekk fra det. Så langt er vi ikke kommet, by far.

Endret av Revox
Lenke til kommentar
Stabil?

Effektiv?

Brukervenlig?

 

Du meiner at Vista er ustabilt?

Du meiner at Vista er lite effektivt?

Du meiner at Vista er lite brukervenlig?

Jeg vil svare for meg, ikke Revox: Det er vel ingen bombe for deg at mange fortsatt mener XP er mer stabilt, mer effektivt og mer brukervennlig enn Vista.

 

Men for å komme tilbake til temaet XP-modus i W7: Er det noen som vet om XP-modus fungerer uten hardware-støttet virtualisering? (Det finnes jo mye programvarebasert virtualisering)

Lenke til kommentar
Stabil?

Effektiv?

Brukervenlig?

 

Du meiner at Vista er ustabilt?

Du meiner at Vista er lite effektivt?

Du meiner at Vista er lite brukervenlig?

 

1 : Ja, skrudde av ipv6 her omdagen og systemet skrudde av netverket og nektet og skru det på igjen.

2 : Uten tvil, det ble målt til svært mye tregere på io særlig en det xp var. Kjører en pc med vista (uten sp1, sp1 instalasjonen klikka på clean install, fikk beskjed etter 2-3 timer om å instalere windows update helper, når jeg instalerte det klikka windows'en så jeg måtte bruke rescue cd, etter det nekta sp1 igjen å instalere orntlig).

3 : Igjen uten tvil, det har det jo også vært nok av diskusjoner rundt.

Lenke til kommentar

Effektivitet måles ikke i benchmarks! Prefetch gjør underverker om du har rikelig med ram! Jeg ville aldri gå tilbake til xp på min stasjonære. Er drittlei av min bærbare pc(som kjører xp(2 gb ram)) som bruker 3-5 minutter å åpne msn, firefox, spotify og windows live mail(som er de programmene jeg bruker). Mens på min stasjonære åpner alle de programmene på under 10 sek(uten hardisk aktivitet) om pcen er ferdig startet opp. Og det med en eldre og mye mer rotete vista instalasjon(har nå gått over til W7 RC).

 

Og stabiltetsprogblemer i vista er ikke værre enn xp. På en pavilion pc som er kjøpt til alle hordalands 91 årgang har alle pcene det problemet at skjermen nekter å skru seg på 25-50% av gangene man vekker pc fra ventemodus. Av og til nekter windows å styre WIFI fordi den mener et annet program har tatt over kontrollen(dette skjer også etter oppvekking av sleep), og det kan bare løses av reboot. Det er et helvete å være klassens data kyndige i en xp klasse også!

Lenke til kommentar
Stabil?

Effektiv?

Brukervenlig?

 

Du meiner at Vista er ustabilt?

Du meiner at Vista er lite effektivt?

Du meiner at Vista er lite brukervenlig?

 

1 : Ja, skrudde av ipv6 her omdagen og systemet skrudde av netverket og nektet og skru det på igjen.

2 : Uten tvil, det ble målt til svært mye tregere på io særlig en det xp var. Kjører en pc med vista (uten sp1, sp1 instalasjonen klikka på clean install, fikk beskjed etter 2-3 timer om å instalere windows update helper, når jeg instalerte det klikka windows'en så jeg måtte bruke rescue cd, etter det nekta sp1 igjen å instalere orntlig).

3 : Igjen uten tvil, det har det jo også vært nok av diskusjoner rundt.

 

 

1. Brukerfeil

2. Brukerfeil

3. Ja, nesten fristende å skrive brukerfeil her også

 

Vis pc'n din klikker med Vista SP1 er det noke gale med enten deg eller pc'n din, ikkje Vista'n.

 

Windows 7 rasket, Vista hakk i hel, og XP langt der bak.

 

http://www.anandtech.com/systems/showdoc.a...i=3557&p=17

Lenke til kommentar
Stabil?

Effektiv?

Brukervenlig?

 

Du meiner at Vista er ustabilt?

Du meiner at Vista er lite effektivt?

Du meiner at Vista er lite brukervenlig?

 

Du spurte ikke meg. Men jeg er enig i at Vista er ineffektivt og lite brukervennlig. Ustabiliteten har ikke jeg opplevd, men så var Vista forhåndsinnstallert på min PC, og da pleier (bør) det ihvertfall ikke være ustabilitet.

Lenke til kommentar
Stabil?

Effektiv?

Brukervenlig?

 

Du meiner at Vista er ustabilt?

Du meiner at Vista er lite effektivt?

Du meiner at Vista er lite brukervenlig?

 

1 : Ja, skrudde av ipv6 her omdagen og systemet skrudde av netverket og nektet og skru det på igjen.

2 : Uten tvil, det ble målt til svært mye tregere på io særlig en det xp var. Kjører en pc med vista (uten sp1, sp1 instalasjonen klikka på clean install, fikk beskjed etter 2-3 timer om å instalere windows update helper, når jeg instalerte det klikka windows'en så jeg måtte bruke rescue cd, etter det nekta sp1 igjen å instalere orntlig).

3 : Igjen uten tvil, det har det jo også vært nok av diskusjoner rundt.

 

 

1. Brukerfeil

2. Brukerfeil

3. Ja, nesten fristende å skrive brukerfeil her også

 

Vis pc'n din klikker med Vista SP1 er det noke gale med enten deg eller pc'n din, ikkje Vista'n.

 

Windows 7 rasket, Vista hakk i hel, og XP langt der bak.

 

http://www.anandtech.com/systems/showdoc.a...i=3557&p=17

 

1 : Skru av IPV6 er ikke en brukerfeil, gå inn i netverksinstillinger og trykke av en checkbox er ikke voldsomt komplisert. Og jeg har vært data teknikker i svært mange år. Ikke vær idiot..

2 : Brukerfeil, instalere SP1 på en 100% clean vista instalasjon og det er brukerfeil at den feiler? Og at å instalere windows update helper greia som microsoft foreslo i feilsøking tok ned windowsen, igjen, ikke brukerfeil. Du skriver brukefeil når du ikke har noe svar hva?

3 : Heh, ja, popups hver 15 sec på admin access er absolutt brukerfeil.... Du har ikke noe å komme med hva?

 

Kan nevne en annen fin en også, satt og jobbet på jobb i dag, og fikk meldingen at jeg har 5 min på å lagre ting, for nå skrur pc'en seg av. Det er (pga at jeg ikke er admin) ikke mulig å pause/gjøre det seinere. At noen på noen måte kan prøve å si at noe sånt er brukervennelig er helt sinsvakt. Og ikke klag på admin's heller, de har ikke resursjer til å instalere patcher på alle pc'er om natten/før vi kommer, så det blir gjort automatisk (windows update standard) når vi logger på.

 

Og ja, jeg kan dra inn random benchmarks jeg og.

http://www.pcworld.com/article/164485/wind...benchmarks.html - ikke merkbar forskjell.

http://www.pcworld.com/article/128305/lab_...e_hardware.html - Treigere en xp (quote "The Polywell system endured a 25 percent hit in its frame rate, plummeting from 114 frames per second at 1024 by 768 resolution without antialiasing under XP to 85 fps in Vista.").

Lenke til kommentar

Dec 27, 2006 9:00 am ble den artikkelen publisert, før vista ble lansert. Har sett nyere benchmarks som viser noe helt annet.

 

Uansett så måles ikke effektivitet i benchmarks. Om du driver med programmer og gjør oppgaver som begrenses av hardware, har du nok ofte noen sekunder å hente i xp. Men jeg er veldig glad for at Vista og W7 faktisk bruker minnet mitt til noe fornuftig utenom spilling.

 

Legger til: Vista ble vel lansert i november 06 for bedrifter. Men ble ikke lansert før slutten av januar of private.

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar

Er så herlig å sjå folk trekker fram gamle benchmarks. Vi har nå kommet til mai 2009.

Testen eg fant var fra 5 mai i år. Ergo ganske så fersk, men snart ute på dato i data verden. Ergo ingen random benchmark slik som du limer inn.

 

Skriver brukerfeil når det åpenbart er brukerfeil.

UAC burde ikkje være noke problem å bli kvitt. Er du litt erfaren så skrur du av den, uerfarne brukere merker den svært lite.

Kanskje det er erfaring det mangler på?

Lenke til kommentar
Stabil?

Effektiv?

Brukervenlig?

 

Du meiner at Vista er ustabilt?

Du meiner at Vista er lite effektivt?

Du meiner at Vista er lite brukervenlig?

 

Du spurte ikke meg. Men jeg er enig i at Vista er ineffektivt og lite brukervennlig. Ustabiliteten har ikke jeg opplevd, men så var Vista forhåndsinnstallert på min PC, og da pleier (bør) det ihvertfall ikke være ustabilitet.

 

Preinstallert Vista fra produsenter er som regel ikkje så sprekt. Masse bloatware installert som toolbars, antivirus (prøve sak på 60dager) og anna skrot!

Formater skjiten og legg inn Vista på nytt, så går det mykje bedre skal du sjå.

Lenke til kommentar
Er så herlig å sjå folk trekker fram gamle benchmarks. Vi har nå kommet til mai 2009.

Testen eg fant var fra 5 mai i år. Ergo ganske så fersk, men snart ute på dato i data verden. Ergo ingen random benchmark slik som du limer inn.

 

Skriver brukerfeil når det åpenbart er brukerfeil.

UAC burde ikkje være noke problem å bli kvitt. Er du litt erfaren så skrur du av den, uerfarne brukere merker den svært lite.

Kanskje det er erfaring det mangler på?

 

Kan du forklare for meg hvordan det er brukerfeil å skru av ipv6?

Kan du forklare meg hvordan det er brukerfeil å instalere vista, laste ned sp1 og så instalere den?

Hva tenker du når du sier at det er brukerfeil å ikke skru av UAC?

 

Jeg liker at du skriver "brukerfeil" uten noe som helst utdypning eller informasjon på ting som åpenbart ikke er brukerfeil, det får deg til å se svært erfaren og voksen ut...

 

Jeg har mange mange års erfaring fra software utviklings bransjen (windows, linux, embeded, drivere, encryption, filsystem, symbian, windows mobile, android som nøkkelord) og server bransjen (blir mest lamp løsninger, der også windows og linux).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...