Gå til innhold

Sjekk om PC-en takler Windows 7


Anbefalte innlegg

Folk har helt urealistiske forventninger til Microsoft. Det er ingen som tviler på at Win7 er kun en forbedring av Vista! Det er i ordet forbedring det ligger. Jeg har kjørt Win7 RC siden den lekka på nettet. Altså ca 2 uker. Så langt har jeg ikke opplevd noen store problemer med den.

 

Virker som folk som kjører WinXP eller Linux kun hører på dem som har negative erfaringer med Vista/Win7! :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ang. ytelse så kjører W7 RC så det suser på min Lenovo-netbook, er ikke det bra nok, så er det urimelige krav ute og går.

 

Det høres fint ut. Det daler en Lenovo Ideapad ned i postkassen min om ikke så lenge også (av det slaget som både har SSD og vanlig harddisk). Jeg tenkte jeg skulle prøve å få til en trippel-boot. Windows XP på SSDen, Windows 7 og en eller annen linux distro på hver sin partisjon. Det skal bli spennende. Windows 7 RC er allerede lastet ned, så det eneste som gjenstår er å finne ut hvordan jeg skal installere dette direkte fra minnepinne.

Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er om man kan få 'classic win2k' modus til w7, prøvd forsiktig å google litt på det, men jeg ender bare opp med å finne w7 skins til xp.

 

Windows bruker jeg kun på en spillmaskin, og vil ha minst mulig fjas og effekter. Samme gjør jeg på jobblaptop, arbeidspc hjemme og netbook, skrur kun på compiz for å vise desktop cube, slik at jeg kan visualisere godt hva virtuelle desktops er og hvorfor det er tøft :-)

Lenke til kommentar
Har brukt win7 litt til og fra siden det kom i beta, og har fortsatt ikke kommet over ting som jeg savner i winxp. Kan noen sluttbrukere nevne ting som de kan gjøre i win7 som de ikke får gjort i winxp?

Det er ingen som tvinger deg til å bruke Win7, så hvorfor klage?

Lenke til kommentar
Det jeg lurer på er om man kan få 'classic win2k' modus til w7, prøvd forsiktig å google litt på det, men jeg ender bare opp med å finne w7 skins til xp.

Du kan bruke Windows Classic themen i Win7 ja. Men vinduer blir ikke helt identisk da.

På Vista og Win7 så ser Aero best ut, og systemet er designet for at vi skal bruke det.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
Har brukt win7 litt til og fra siden det kom i beta, og har fortsatt ikke kommet over ting som jeg savner i winxp. Kan noen sluttbrukere nevne ting som de kan gjøre i win7 som de ikke får gjort i winxp?

Det er ingen som tvinger deg til å bruke Win7, så hvorfor klage?

Misforsto du noe? Jeg klager ikke. Endret av mandela
Lenke til kommentar

mandela : Sorry jeg misfortod kanskje.

 

WinXP 32bit klarer som du sikkert vet ikke å utnytte mer enn 3GB RAM. Dette begynner vel å begrense hvordan vi bruker PC'ene våre. WinXP 64bit kan man jo bruke, men jeg har selv erfart at den er mindre kompatibel med programvare enn det Vista x64 og Win7 x64 er.

 

Dessuten støtter WinXP ikke DX10, som er kjekt å ha for spill som kommer i år og fremover.

 

Win7 er også bedre optimalisert for flerkjerne prosessorer. Den nye kjerna burde da være bedre på multitasking enn kjerna til XP.

 

Win7 er også bedre for oss som har en SSD.

 

Win7 har etter min mening et bedre GUI enn XP. (veldig subjektivt så klart)

Lenke til kommentar

Pc`er som tåler XP og vista tåler Win7, uten tvil.

 

MS er vel ikke så dum at de slår av ressurskrevende prosesser for å skape en illusjon om at deres nye OS er mindre krevende enn forgjengeren, vel ?

 

Jeg kan vel ikke akkurat kalles en tilhenger av M$, men fy flate nå må det snart bli slutt på alt negativt piss som blir slengt i trynet på alt som kommer fra dem. Til og meg jeg begynner å bli møkk lei all dritten som blir nevnt om Win7.

 

Slik jeg ser det er Win7 det beste som er blitt utviklet av MS siden Windows NT.

 

De har denne gang også en mye bedre framgangsmåte på denne releasen enn tidligere, og for meg virker det som MS er på rett vei når det gjelder Win7 og måten de lanserer det på.

 

Gleder meg til å teste den ferdige Win7.

Jeg tror faktisk dette blir bra.

 

-x-

Lenke til kommentar
Jeg er redd mange har jublet litt for tidlig angående ytelsesbehov for W7. Beta og RC har kjørt med mange services avslått som standard, mens release antagelig vil ha de slått på som standard. Klart det er jo mulig å rydde litt selv.

 

Det er jo i såfall litt å skyte seg selv i foten. Skape en enorm hype, og et godt inntrykk med beta og RC, for så å gå på et skikkelig mageplask med release?

Gjorde de ikke det samme med Vista da? Mener å erindre at Vista fikk mye positiv omtale i beta utgave, og vi vet jo hvordan det gikk videre.

Jo jeg tror også det. Vet jeg har lest noe om dette en plass, men klarer ikke å finne noen referanser til det lengre. Håpet noen her kunne kaste litt mer lys over dette da det er av spesiell interesse for meg. Skal mest sannsynlig rulle ut et titalls W7 maskiner så snart RTM er klar for nedlasting fra MS.

Lenke til kommentar

Kan fortelle litt om min erfaring med Windows 7. Installerte build 6078(?) for en stund siden på min Dell Studio 17 laptop etter å ha hatt Vista i over ett år. Forskjellen var enorm rent generelt. Systemet var langt raskere og responderte mye bedre. Det føltes rett og slett mer behagelig å bla rundt omkring på maskinen.

Installerte så Build 7100 og merket egentlig ingen forskjell.

 

Så, etter å ha lest en del om Windows 7 og at folk sier at det krever veldig lite så tenkte jeg at jeg skulle prøve å installere det på pcen til fattern, en Asus eee pc 900 med Celeron 900 Mhz og megatreg harddisk på knappe 15 GB. Den hadde hatt både Linux og XP installert og begge deler har vært temmelig trege. Windows XP var nLited også i tillegg og hang som fy bare man skulle skrive noe.

For å ikke snakke om browsing på internett rent generelt. Hakking var stikkordet.

 

Installasjonen av Windows 7 tok over 2 timer, ikke til å forvente noe annet. Og etter installasjonen så var alt opp nesten av seg selv.

Likevel litt smålugging, så jeg slo av Paging File og Indexing av C:\. Samt slo av visual styles fullstendig, bortsett fra visual styles på vinduer og knapper. Så jeg slapp pre-win 2000-feelingen.

 

Og jeg må si at jeg er mektig imponert over Windows 7 etter dette! Det var en ren ISO install uten noen form for nLite eller noe. Og ytelsen overgår både Linux og XP så det holder, noe jeg ikke hadde trodd for å være helt ærlig.

 

Edit: Hadde litt problemer med nettleser her også. Prøvde først IE8, men denne hang nesten umiddelbart. Prøvde så Firefox, men det tok flere minutter før den faktisk kom opp. Google Chrome var langt raskere og kom opp nesten umiddelbart, men den hang når nettsider ble lastet, samt hadde store problemer med Java. Pcen er jo ment for å være en nettbank-pc hovedsaklig, så dette var et stort ankepunkt.

 

Prøvde så IE8 igjen og fant ut at grunnen til at den hang til å begynne med var alle veiviserne osv som kommer frem til å begynne med. Kjørte gjennom disse og denne var faktisk raskere enn Google Chrome også. Og ingen lagg når nettsider lastes, samt hadde ingen problemer med Java og nettbank. :) Fornøyd nå!

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar

Jeg hater MS!

Jeg installerte Windows 7 på vekkerklokken i går, og det gikk skamtreigt! Nokia 3310-en som jeg har liggende klarte heller ikke kjøre W7 stabilt :(

 

Fra spøk til alvor så virker W7 som en veldig god oppgradering, og betaen som jeg kjører på PC-en hjemme virker veldig lovende. W7 lager ikke kaffe og kurerer heller ikke kreft, men for de som er ute etter et solid OS og ikke får allergisk reaksjon av å bruke Windows så tror jeg en oppgradering til W7 er verdt pengene.

Lenke til kommentar
Win7 er ikke annet enn Vista i ny wrapping. Når ting virker for godt til å være sant, så er det nettopp det. Alle som tror noe annet vil få seg en stor skuffelse. Igjen. Det eneste som holder Microsoft gående enn så lenge er Office og MSN/Hotmail og til en viss grad XP.

 

 

Og dette har du kommet frem ved å prøve "Pre-beta" applicasjon? Mener du virkelig det du skriver? eller er du bare utter etter bråk ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...