Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Eksamen 2009 - 10'ende trinn - Skulle bare være morsom


Anbefalte innlegg

Med mindre du ikke tilføyer sitat og lange, sammenhengende tekster du har tatt fra en nettside/bok er det ikke nødvendig å oppgi kilder.

 

Det vil selvfølgelig være lurt å skrive ned kilder på usaklige tall du har hentet fra nettet, men om du finner ord/uttrykk eller at for eksempel innbyggertallet i Tyskland er 83 millioner (noe du har funnet på wikipedia), vil jeg tro det ikke er nødvendig å oppgi dette.

Skader vel ikke å oppgi kilden likevel ? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med mindre du ikke tilføyer sitat og lange, sammenhengende tekster du har tatt fra en nettside/bok er det ikke nødvendig å oppgi kilder.

 

Det vil selvfølgelig være lurt å skrive ned kilder på usaklige tall du har hentet fra nettet, men om du finner ord/uttrykk eller at for eksempel innbyggertallet i Tyskland er 83 millioner (noe du har funnet på wikipedia), vil jeg tro det ikke er nødvendig å oppgi dette.

Skader vel ikke å oppgi kilden likevel ? :)

 

Nei, er du usikker. Så bare skriv den opp, skader aldri!

Lenke til kommentar

Akkurat når det kommer til det med Tysklands innbyggertall kunne du jo ha skrevet: Ifølge statistikkbanken.no er innbyggertallet..[..] Men når det kommer til små uttrykk du tar fra, for eksempel, en bok, og setter inn i en annen setning og sammenheng, vil jeg si det ikke er noen vits å oppgi dette. Da prater jeg spesielt om skildringer du syns virker fine å ta i bruk. Og det gjelder jo for det meste skjønnlitterære tekster :)

Endret av Howwy
Lenke til kommentar

Hm...Vi har nesten ikke fått forberedt oss på skolen i dag...Vi hadde vanlig skole mesteparten av tiden, har sittet å lest gjennom teksthefte nå. Og jeg må si at jeg ikke har blitt så veldig mye klokere. Jeg har ikke så mange ideer til en sakpreget tekst om det teamet...

 

Men en annen ting, med sjangere og slikt, noen tips til hvordan skrive et godt kåseri eller essay. har skrevet artikkel for det meste og det har godt bra. spørsmålet er, burde jeg safe og skrive en artikkel uansett hva det handler om, eller skal jeg prøve meg på et kåseri evt. essay? har skrevet det en gang, det gikk stort sett greit og fikk 5+ på det, men det var bare en liten innlevering. Sensorene er vel litt strengere??

 

Tusen takk hvis noen gidder å lufte ideene sine! Skal lufte mine hvis de kommer! ;)

Lenke til kommentar

Jeg står litt i stå akkuratt nå, og er ikke helt sikker på hvordan jeg skal gå videre med forberedelsen til bokmålen, som er sakprosa. Jeg tror alle som skal ha norsk eksamen om emne "Skulle bare være morsom" er interesert i å få ideer som kan hjelpe dem å skrive en artikkel eller noe lignende. Hvilke oppgaver kan bli gitt? Hvilke kilder kan være smart å sjekke? Hva slags tema og literatur kan væresmart å trekke inn? Bare kom med alt dere tenker på.

Lenke til kommentar

Prøv å finne en definisjon på humor, og reflekter rundt den i et essay eller kåseri. Håper man får muligheten til å gjøre noe sånt på eksamen, da skal jeg ihvertfall gjøre det. :) Visst ikke, så er det bare å sanke opplysninger om spøker som har endt i tragedie, hvilken slags type humor folk tolererer/ikke tolererer og studere "morsomme tekster" for å få inspirasjon. Det er det jeg har tenkt å gjøre. Og dersom du er usikker på sjangertrekk og selve skrivingen din, burde selvsagt også lese i basisboken. ;)

 

(Er det noen skrivefeil i dette innlegget? Vil gjerne vite, er ikke så flink i bokmål)

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Hm...Vi har nesten ikke fått forberedt oss på skolen i dag...Vi hadde vanlig skole mesteparten av tiden, har sittet å lest gjennom teksthefte nå. Og jeg må si at jeg ikke har blitt så veldig mye klokere. Jeg har ikke så mange ideer til en sakpreget tekst om det teamet...

 

Men en annen ting, med sjangere og slikt, noen tips til hvordan skrive et godt kåseri eller essay. har skrevet artikkel for det meste og det har godt bra. spørsmålet er, burde jeg safe og skrive en artikkel uansett hva det handler om, eller skal jeg prøve meg på et kåseri evt. essay? har skrevet det en gang, det gikk stort sett greit og fikk 5+ på det, men det var bare en liten innlevering. Sensorene er vel litt strengere??

 

Tusen takk hvis noen gidder å lufte ideene sine! Skal lufte mine hvis de kommer! ;)

 

Læreren din kan faktisk være sensor, for en annen skole selvfølgelig. Så sensorer kan oppleves som både strenge og milde når det kommer til retting av stiler, utifra hva du er vant til hos din norsk- eller nynorsklærer. Så du får håpe på en snill sensor :)

 

Når det kommer til dette med ideer til hva man kan skrive om under emnet; "Jeg skulle bare være morsom", spesielt da en saklig tekst, har jeg et par ideer.

 

Hvor går grensen mellom hva som er forsvarlig å tulle med og ikke?

Hvordan kan en liten artigstrek få mye alvorligere konsekvenser enn først planlagt?

Hva er humor/latter?

Drøft uttrykket: "En god latter forlenger livet"

 

Det er hvertfall det jeg kommer på i farten :)

 

 

Prøv å finne en definisjon på humor, og reflekter rundt den i et essay eller kåseri. Håper man får muligheten til å gjøre noe sånt på eksamen, da skal jeg ihvertfall gjøre det. :) Visst ikke, så er det bare å sanke opplysninger om spøker som har endt i tragedie, hvilken slags type humor folk tolererer/ikke tolererer og studere "morsomme tekster" for å få inspirasjon. Det er det jeg har tenkt å gjøre. Og dersom du er usikker på sjangertrekk og selve skrivingen din, burde selvsagt også lese i basisboken. ;)

 

(Er det noen skrivefeil i dette innlegget? Vil gjerne vite, er ikke så flink i bokmål)

 

 

HVIS ikke. Ingenting som heter visst, etter hva jeg vet. Det er i hvertfall ikke riktig å bruke det i den sammenhengen :)

 

EDIT: Så er det jo mye om og men på dette med "i hvertfall". Er det i hvert fall, eller i hvertfall?

Endret av Howwy
Lenke til kommentar

Eg kom også opp i norsk. Eg blei utruleg glad.

 

Eg ser at det er mangen som ikkje liker att dei må ha sidemål. Eg kjem frå ein nynorsk komune som dykk heilt sikkert allerede har forstått etter det dykk har lese. Så for meg er det berre bra med sidemål fordi bokmål er enkelt. Og nynorsk er eg vant med.

 

Eg veit ikkje korleis eg har tenkt å skriva teksten min, men det eg veit er at eg skal skriva eit essay.

Endret av troyka
Lenke til kommentar

@slaps123

Det der er eksempeloppgaver, ingenting med eksamen å gjøre.

De ble brukt som tentamen for tiende klasse i år, og eksamen for fjorårets tiende klasse.

aka vi får IKKE de oppgavene

Endret av Jonhe008
Lenke til kommentar
@slaps123

Det der er eksempeloppgaver, ingenting med eksamen å gjøre.

De ble brukt som tentamen for tiende klasse i år, og eksamen for fjorårets tiende klasse.

aka vi får IKKE de oppgavene

Det er sant, men jeg mente det som eksempel til at oppgavene i 08(eksempeloppgavene) er ikke veldig avhengige av forberedelseheftet og ganske så åpne . Derfor tror jeg ikke disse kommer til å bli det heller. (09 eksamensoppgaver)

Var bare et lite tips. Ble litt dårlig forklart ;)

Endret av Slaps123
Lenke til kommentar
Noen som vet sånn ca hvor mange ord som er anbefalt å skrive? mellom 500 - 1000? eller noe i den gaten?

 

Vi har en uskreven regel om at vi skal skrive minst 750 ord. Men jeg for min del skriver alltid mye mer, rundt 1400. Men det spørs egentlig hva du skriver. Og husk: Bedre med kort og godt enn langt og dårlig ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...