Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Eksamen 2009 - 10'ende trinn - Skulle bare være morsom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi kom opp i Norsk... :scared: TRAGEDIE!!

 

2 i klassen jublet.. mens resten... (tenk selv :nei: )

 

Det er et elendig tema dette her.. hvordan i all verden skal vi kunne skrive noe saklig om det der?? For noe dritt!!!

 

Bokmålen i seg selv er jo en ting,, men den pokkers nynorsken!! Dritt altså!! :realmad:

 

Det verste er at norsken (ikke fremmedspråklig nynorsk..) er på fredag.. jeg har børsdag da!! EKSAMEN PÅ MIN EGEN BØRSDAG!! DrItT!! :grumpy:

 

Off.. hadde det bare vært matte eller engelsk..men NAI!! Det ble nOrsK, og nYnOrSk!!!

 

 

 

ohh.. what a horrible day :no: Hilsen fortvilet person :wallbash:

Lenke til kommentar

Problemet er jo sakteksten... Noen som har forslag til sakteksten?

 

Jeg tenkte på essay eller kåseri (kanskje leserinnlegg)

_________________________________________________________

 

BTW: jeg tror jeg fant et clue på hvilke sjangere vi får velge mellom. Hvis du ser på sjangertipsene som man får tildelt, står det bare noen, utvalgte sjangere der. Jeg tror det er de vi kan forvente

 

Link til Sjangertips: https://pgsf.udir.no/PreparationRooms/Prepa...anger_BM_a4.pdf

Endret av Hansa88
Lenke til kommentar

Kom opp i dette her jeg også! Men forstår ingenting, og det er viktig for meg å forberede meg! Hvordan kan man skrive en artikkel, som handler om et slikt tema? Noen som har forslag .. tror neppe at det kommer enkle oppgaver der man bare skal skrive en artikkel om hva latter er, osv.

Lenke til kommentar

Klassen min kom opp i norsk, en klasse i matte og 2 i engelsk. Jeg håpa på matte, så norsk var en stooor skuffelse :p

Norsk og nynorsk er de 2 tentamene jeg har fått dårligst på i år, 3+ og 4- :( Tenkte jeg skulle kjøpe den boka, Kva heiter det :) Trenger virkelig hjelp

Endret av Andie93
Lenke til kommentar
Hey, kom opp i norsk:(

 

Ligger på 4/5, men noen tips?

Er god i gramatikken, men IKKE til å finne på historie osv

 

Hold deg til sjangeren, få minimalt med skrivefeil og ha et par argumentasjoner (hvis det er snakk om argumenterende tekster, da skal ikke veien være lang for å få en verdig 5'er ;)).

Lenke til kommentar

Copy paste :D

 

Det finnes ulike måter å oppgi kilder på. I denne sammenheng er det helt nødvendig å være pålitelig. Det betyr at alle kilder som blir brukt til eksamen, skal oppgis på en slik måte at leseren kan finne fram til kilden. Det må stå forfatter og fullstendig tittel på så vel lærebøker som annen litteratur. Dersom du bruker utskrift eller sitat fra nettsider, skal du oppgi nøyaktig adresse og nedlastingsdato. Det er f. eks. ikke tilstrekkelig med www.wikipedia.no.

 

Kildene skriver du inn til slutt.

Endret av Slaps123
Lenke til kommentar
Så hvis jeg skriver: blablabla 3 av 4 ungdommer blablabla. Og på slutten av stilen skriver jeg bare ''www.ssb.no'' ?

Ja men kilden / linken bør være litt mer spesifik

eks

Artikkel om humor blabla...

Kilder: Wikipedia.no/humor

Lenke til kommentar

Burde ikke oppgi Wikipedia som kilde. Hvem som helst kan redigere på siden, og det kan da være tvil om innholdet er korrekt. Bruk heller Wikipedia til å finne flere kilder, under "Referanser".

Lenke til kommentar

Med mindre du ikke tilføyer sitat og lange, sammenhengende tekster du har tatt fra en nettside/bok er det ikke nødvendig å oppgi kilder.

 

Det vil selvfølgelig være lurt å skrive ned kilder på usaklige tall du har hentet fra nettet, men om du finner ord/uttrykk eller at for eksempel innbyggertallet i Tyskland er 83 millioner (noe du har funnet på wikipedia), vil jeg tro det ikke er nødvendig å oppgi dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...