Linnkar Skrevet 6. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 6. mai 2009 noen som har no regler jeg kan få ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9 Skrevet 6. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 6. mai 2009 (endret) noen som har no regler jeg kan få ? Forberedelse_til_skriftlig_eksamen.doc Det var det vi skreiv i timen, kanskje noe du trenger. EDIT: "Jonas er kul"-tingen er der fordi jeg skulle finne frem til mine ark når vi skreiv ut. Endret 6. mai 2009 av Slettet-3t93k9 Lenke til kommentar
Linnkar Skrevet 6. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 6. mai 2009 det man gjør feil. pronomen: noe/noen skrives som på bokmål!! ikke jeg men eg. på bokmål skrives det han/ham. men på nynorsk skrives det han/han.. Dere/dere - de/dykk de/dem - dei/dei det heter ikke man på nynorsk, men ein. hun/henne/hennes - ho/ho/hennar. eks: hun trenger hjelp - ho treng hjelp jeg hjalp henne - eg hjalp ho det er hennes veske - det er hennar veske ordet den kan være prnonem og bestemt artikkel. - står den forran, eks: den jenta, den gutten. da er det bestemt artikkel - står den istedet for substantivet eks. boka mi er hjemme, den er tung. da er det pronomen. den - han/ho Substantiv: (inkjekjønn) eit menneske - det menneske - fleire menneke - alle menneska (ingen ening) - (-et ending) - (ingen ending!!) - (alltid -a ending) eit tre - det treet - fleire tre - alle trea. (Hankjønn) houvdregelen er -en -ar - ane unnatakene er vokalskifte, ender på -a og at det ender på - nad. da er det -en -er og -ene (hokjønn) houvudregelen er -en -er -ene. unnataket er det som endre på -ing. og da er det -en -ar -ane "anbehetelse" substantiv som ender på -et eller -else er ikke lov i nynorsk. eksempler er: forelskelse - forelsking kjærlighet - kjærleik nyhet - nyhende eller nyheit spøkelse - eit spøke følelse - kjensle anbefale - tilrå mens betennelse sa lærern var lov i følge ordboka. har du en forstavelse på an- eller be- skal du da prøve å ungå å skrive det. leit i ordboka etter et annet ord, som du kan skrive i stedet for. ankomme - komme annmeldelse - melde forstavelsen hv- er heller ikke lov i nynorsk. hverdag - kvardag hvilken - kva for hva - kva hvordan - korleis hvor - kor hvis - om !!! hvem - kven hvorfor - kvifor ellers står det vel i ordlista/ordboka tips til hva man skal gjøre FØR man leverer inn nynorskstilen 1. les igjennom teksten, prøv å oppdag div. språkfeil. 2. rett substantiv feil, sett strek under 3. rett verd feil, sett ring rundt. 4. rett andre ordklasser 5. sjekk avsnitt og tegnsettinger.. ved direkte tale bruk andførselstegn eller tankestrek. en stil skal alltid ha overskrift (stor bokstav, og trenger ikke være tegn som punktum o.l. arket skal ha en hovedmarg på 3cm på venstre side, og 1cm på høyere. avsnitt markeres med innrykk. da er det 2cm ekstra på venstre side. og ikke bruk mellom rom mellom avnsittene!! og sist .. ALDRI stol på retteprogrammene på pcn! ALDRI! sjekk alltid, og stol mer på deg selv enn de røde og grønne strekene på dokumentet. Lenke til kommentar
KBSSKB Skrevet 6. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 6. mai 2009 Kom opp i Norsk. Noe dritt 2 tentamener og. Håpet på matte eg og. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 6. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 6. mai 2009 Jeg kom og opp i norsk. Det var det jeg hadde absolutt minst lyst til. Syns temaet var ganske teit også. Humor? :/ Lenke til kommentar
Slaps Skrevet 6. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 6. mai 2009 (endret) Ja vi kom opp i norsk , jaja .. Noen som har ideer , tanker eller "hjelpeark" som kan kan hjelpe oss som leser ? EDIT: Kan også legge til sjangertips som er skrevet av udir (ligger nederst på siden i forberedelseheftet også) sjanger_BM_a4.pdf Endret 6. mai 2009 av henriklb Lenke til kommentar
jk524 Skrevet 6. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 6. mai 2009 Noen som har no notatark til bokmål-delen? Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 6. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 6. mai 2009 Jeg har nok en del mer i morra, etter lesedagen. Kan sikkert poste noe av det, da. Lenke til kommentar
Scrapz Skrevet 6. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 6. mai 2009 Ingen som har noen ark eller noen fakta om de forskjellige virkemidlene og god forklaring på de? Lenke til kommentar
polizei Skrevet 6. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 6. mai 2009 Men hvordan forbereder dere folkens? Jeg har 0 idèer på hva vi kan få oppgaver om.. Dårlig tema spør dere meg .. Noen forslag eller? :-) Lenke til kommentar
Jonzki Skrevet 6. mai 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. mai 2009 Fokuser på skrivemåte, se på tentamener du har hatt før, så ser du hva du sliter med, og fokuser på det. Ikke tenk på så mye på oppgavene, fokuser på språket Lenke til kommentar
MVR Skrevet 6. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 6. mai 2009 Har alle i landet eksamen på sitt hovedmål på fredag, og sidemålet på mandag? Sakprega med hovedmål, og skjønnlitterær med sidemål? Er det mulig å velge? Lenke til kommentar
Runningback Skrevet 6. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 6. mai 2009 * Mine innlegg * Kom opp i Norsk jeg også. Noen som vet hvilke oppgaver vi får? Lenke til kommentar
Engberg Skrevet 6. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 6. mai 2009 *Mine innlegg* Lurer på det samme som Borden, hvilke oppgaver? Lenke til kommentar
Linnkar Skrevet 6. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 6. mai 2009 hm , veit ikke oppgavene, men lærerne mine kunne tenke seg noen oppgaver.. husker ikke hva det var forno, ska få skrivd dem ned, etter at vi ska jobbe med dem i mårra Lenke til kommentar
Jonzki Skrevet 6. mai 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. mai 2009 Oppgavene får vi kl 09.00 @ fredag bokmål og kl 09.00 @ mandag nynorsk Lenke til kommentar
Linnkar Skrevet 6. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 6. mai 2009 jeg forbereder meg til bokmål, ved å lese nynorsk! lurt, lover.. var på biblokteket akkurat å lånte en bokmålbok og to nynorskbøker.. begge skjønnlitærere. og som jeg har sakt, kjøp boka "kva heiter det?" til nynorsken, den er bra, bare 270kr .. lover, den er gullverd. Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 6. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 6. mai 2009 Jeg synes så synd på dere Absolutt det klart verste faget pga. Nynorsk selvfølgelig, og det at en får 2 karakterer på kortet som kommer til å suge. Kom heldigvis opp i matte. Lenke til kommentar
Slaps Skrevet 6. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 6. mai 2009 Har alle i landet eksamen på sitt hovedmål på fredag, og sidemålet på mandag? Sakprega med hovedmål, og skjønnlitterær med sidemål? Er det mulig å velge? Ja alle har det slik Lenke til kommentar
sisk2105 Skrevet 6. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 6. mai 2009 (endret) Er det noen andre som synes at temaet "Skulle bare være morsom" er helt elendig Endret 6. mai 2009 av sisk2105 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå