Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC Fryser, ikke blåskjerm, ikke minne.


Anbefalte innlegg

(AMD 3800+, MSI K8N Diamond, Samsung Spinpoint 250G, Kingston HyperX 1Gx2, Asus GeForce 7950GX2)

-Problemet er altså at systemet fryser, (bilde, tastatur, mus og loop-lyd). Må restarte PC med restart-knapp.

Har hatt problemet de siste 12 måneder(ca). Jeg trodde først det var minne, så jeg har bytta ut alt minne. Fant memtest-programmet forige uke, og kjørte det 5 timer+ uten problemer...

-Jeg har akkurat formatert, pga HDD-feil og generell opprydding. Har også sjekket og installert nyeste drivere for alle komponenter. Dette har heller ikke hjulpet.

-Problemet oppstår bare under belastning, vanligvis ved spilling, men skjer også ved andre ting som belaster PC til en viss grad. (Har for eksempel skjedd ved installasjon av programmer).

 

Jeg har lest MANGE forum og poster men forkjellige "løsninger" ved lignende problemer, men med lite hell.

 

Egne tanker om saken:

-Chipset-vifta begynner å bli i dårlig form. Kan høy temp på chipset føre til system-freeze? (Har desverre ikke plass til passiv kjøler pga skjermkort)

 

-Jeg vet jeg har en PSU som kanskje er vel liten.

Jeg mener å ha lest noe om at en kan få system-frys visst minnet har for lite spenning. Ved memtest er jo tross alt ikke resten av PC med LOAD.

Og en kan vel ikke ta utgangspungt i monitor fra Bios, siden det der heller ikke er belastning av noen særlig grad.

PSU'n min var med kabinettet (In-Win X710G(B) Full Tower ATX ), som har en 430W fra Power Man. Jeg måtte lete litt etter for å finne denne nå når jeg skulle skrive posten, og snublet over dette:

Like with the previous units, the output power is overstated: it is actually only 350 watts rather than 430 watts.

3p3r.jpg

3t1.png

 

Jeg prøvde også akkurat å finne ut litt om skjermkortet (Asus GeForce 7950GX2) mitt, som er den "nyeste" komponenten jeg har, og som jeg mistenkte at var hard på strømmen.

Jeg fant lite vedrørende forbruk, untatt dette fra Hardware selv:

Ifølge Nvidias PR-materiale skal et GeFroce 7950GX2-kort forbruke maksimalt 358 Watt

Ser mens jeg leser forhåndsvisningen at jeg nok skulle hatt ny PSU... :roll:

Men jeg vil sjekke ut alle andre muligheter samtidig.

Ja, jeg VET det er en gammel PC, men må holde ut sommeren, da er det i7-prosjekt på gang :thumbup:

 

Spørsmål rundt egne tanker:

KAN for liten PSU føre til slike system-freeze? Og i så fall, HVA er det som forårsaker selve freezen?

 

Takker på forhånd for hjelp og tanker.

Endret av Nurwex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nok det er PSU ja, når du har en mikroprosessor som er på en fast og statisk klokk så trenger du nok strøm til å kunne kjøre den klokken.

 

Det er derfor vi overklokkere må stille opp spenningen til prosessoren, om jeg hadde stillet ned min spenning her og nå så hadde min garantert fryst seg. :)

 

Det som bekrefter dette er at frysingen skjer under belastning, da trenger komponentene mer strøm og vil derfor ikke få den strømmen de trenger.

Endret av Blomsterbob
Lenke til kommentar
Tror nok det er PSU ja, når du har en mikroprosessor som er på en fast og statisk klokk så trenger du nok strøm til å kunne kjøre den klokken.

 

Det er derfor vi overklokkere må stille opp spenningen til prosessoren, om jeg hadde stillet ned min spenning her og nå så hadde min garantert fryst seg. :)

 

Det som bekrefter dette er at frysingen skjer under belastning, da trenger komponentene mer strøm og vil derfor ikke få den strømmen de trenger.

 

Blir PSU-innkjøp...

Imens:

Fins det freeware-programmer for sjekking av de forskjellige spenningene?

Lenke til kommentar

Har SpeedFan oppe og går atm...

Prøvd å sett meg litt irundt, men har ikke funnet noe håndfast;

Hva er akseptable spenninger ut fra de forskjellige railene?

Har lest det er akseptert ca +/- 5% avik?

 

Har dette ved skrivebord fra SpeedFan:

Vcore : 1.41V (varierer fra 1.39-1.46 uten at jeg gjør noe spesielt)

+12V : 12.28V

3.3V : 3.10V

Vcc : 4.99V

Vin2 : 0,00V

5Vsb : 4.91V

Vbat : 0.00V

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...