Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Problem med å høre teksten på sanger. Normalt?


Gjest høre

Anbefalte innlegg

Gjest høre

Er det normalt å ikke høre teksten på sanger? Eller hva som blir sunget med andre ord? Blir svært flaut da jeg ikke klarer å synge med på sanger på fylla. Har ellers litt problem med å hugse teksten etter jeg faktisk har forstått hva som blir sunget.

 

Er dette unormalt eller er det bare det at jeg er litt umusikkkal?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett fra mitt synspunkt tror jeg dette er nokså normalt. Jeg hører på flere sanger jeg synes er bra uten og ane et puck om hva de synger.

 

Det kommer vel litt ann på hvordan man hører på sangen. Hvis jeg har lyst til og høre hva de synger, så kan jeg gjøre det. Men det er ikke noe jeg tenker på når jeg bare hører på musikk i hverdagen.

Søstern min derrimot plukker opp teksten med en gang, så det er vel forskjellig fra person til person.

Lenke til kommentar

For meg har jeg aldri brydd meg noe særlig om teksten, som oftest er det det musikalske som bestemmer om jeg liker en sang eller ikke. Jeg hører etter for å finne mønster og dynamikken i selve sangen. I noen sanger er det likevel relativt greit å høre på teksten. Jevnt over har jeg ikke peiling hva folk synger om, jeg gir faen også!

Lenke til kommentar
Er det normalt å ikke høre teksten på sanger? Eller hva som blir sunget med andre ord? Blir svært flaut da jeg ikke klarer å synge med på sanger på fylla. Har ellers litt problem med å hugse teksten etter jeg faktisk har forstått hva som blir sunget.

 

Er dette unormalt eller er det bare det at jeg er litt umusikkkal?

Tenker du på norske eller engelske sanger? Eller begge?

Lenke til kommentar

Faktisk litt morsomt. Jeg er veldig letthørt når det gjelder sangktekster, til forskjell fra mange av venne mine. Anntar det bare er sånn at noen lett kan skille musikk fra stemme, mens andre ikke.

 

Selvfølgelig oppstår det en del tulleord. Det beste er å lese teksten samtidig som du hører, da vil du klare å skille de forskjellige tingene fra hverandre mye lettere :)

Lenke til kommentar

Sansynligvis handler dette om hva du hører på i en sang.

For å si det enklere:

Hvis vi deler opp sangen opp i 2 deler der vi har Tekst og Instrumentalen. Når du hører på en sang fokuserer du mest på instrumentalen og da greier du psykisk å sette opp "lydnivåt" på instrumentalen og dermed blir dette i fokus. Tror det er mest vanlig blant folk flest å ubevisst fokusere på teksten.

 

Dette er en teknikk man etterhvert kommer når man spiller med andre, da spesielt i et middels skolekorps. Når du spiller i et skolekorps er det folk som rett og slett spiller feil og etterhvert lærer du deg til å ignorere dette.

 

Prøv å hør på en sang og prøv og fokuser på f.eks trommer, bass eller andre instrumenter som komper. Da vil du kanskje legge merke til at dette blir litt fremhevet fra resten av sangen.

 

Røyksopp - Eple er en sang jeg rett og slett syntes var en kjedelig sang før jeg "lot merke til" alt som skjedde i bakgrunnen, for det er jo faktisk det som skaper hele denne sangen!

Endret av Hidephix
Lenke til kommentar

Er nok ganske normalt å ikke "forstå" teksten i en sang, ikke til å begynne med hvertfall. Er en del sanger jeg ikke kan teksten eller noe til, og liker de fordi de er fete instrumentale. Men om det er en fet sang jeg hører, men ikke klarer å tolke teksten til, så leser jeg teksten mens jeg hører sangen, og etterpå, så tolker jeg alt som blir sunget ganske enkelt. :)

Lenke til kommentar
Kommer vel ann på hva slags musikk du mener.. Er forskjell på DDE og Dimmu borgir.

forsovidt. men etter å ha hørt en del dimmu plukker jeg opp mesteparten av det som blir "sunget".

 

kommer litt ann på hvordan man hører på musikken og hvem som hører. man kan lære seg til å plukke opp slike ting, men det er ikke unormalt å ha problemer med det. jeg må konsentrere meg litt for å få med meg hele "handlingen" i nye sanger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...