Gå til innhold

Appellerer til piraters samvittighet (PC)


Anbefalte innlegg

Du kan ikke bare si at det er jamnt over bedre og si at da er det greit. Bare fordi det koster 750kr for et konsollspill betyr det ikke at et spill til pc som koster 500kr er en god pris.

 

Sett vekk fra collector's editions så finner man knapt pc-spill til over 400kr.

 

på cdon.no f.eks ligger dawn of war 2 på rundt 319kr og empire total war på 369kr. Killzone 2 er på 579kr. Det er 260kr i forskjell. Gjennomsnittet vil jeg tro er på rundt 200kr på nye AAA titler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

samvittighet? :dontgetit:

 

Du kan ikke bare si at det er jamnt over bedre og si at da er det greit. Bare fordi det koster 750kr for et konsollspill betyr det ikke at et spill til pc som koster 500kr er en god pris.

 

Sett vekk fra collector's editions så finner man knapt pc-spill til over 400kr.

 

på cdon.no f.eks ligger dawn of war 2 på rundt 319kr og empire total war på 369kr. Killzone 2 er på 579kr. Det er 260kr i forskjell. Gjennomsnittet vil jeg tro er på rundt 200kr på nye AAA titler.

i fysiske butikker ligger så god som alle store nye tittler på minst 500,-

Lenke til kommentar

Nå har jeg bestemt meg. Demigod og Zeno Clash skal kjøpes i morgen. Du verden hva en slik artikkel kan gjøre.

 

Bare det at dere publiserte dette har antageligvis gikk utviklerne en del tusenlapper.

 

Vi trenger flere slike artikler, dette er den rette veien å gå!

Lenke til kommentar

Dette selskapet fortjener berøm og jeg kjøper alltid spill jeg liker, selv om jeg kjøper de fleste spill uprøvd. Skulle dog ønske de aller fleste kom med en fullverdig men tidsbegrenset demo av spillet sitt hvor savegames osv. kan spilles videre etter kjøp.

 

Dette spillet falt dog ikke helt i smak akkurat nå, skulle det endre seg vil jeg kjøpe. ( Har ikke prøvd, kun sett video ). Demigod er jeg mer nysjerrig på, men skulle gjerne hatt en god demo.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Nettopp det jeg mente. Og det hjelper ikke om spillet er billig i en nettbutikk om man må betale 70kr frakt og 93kr oppkrav.

well served ;)

 

 

Altså, jeg aner ikke hvor du henta de tallene fra. Fakta:

 

Tittel Antall á pris Sum

Warhammer 40.000: Dawn of War II 1 319 kr 319 kr

Frakt: 29 kr

TOTAL: 348 kr

 

Man bestiller ikke norgespakken når man skal kjøpe spill. Spillene får man plass ned i brevform. Vanskelig å si, men jeg antar at det er en stund siden du har bestilt over nett. Eller så har du bestilt såpass mange spill/filmer at en pappeske må benyttes.

 

På platekompaniet(fysisk butikk så vel som nettbutikk) koster et fåtall PC-titler 499,- Prisene avhenger som regel på hvor mange spill butikkene bestiller inn, og hvor bra deals de får fra distributøren. På platekompaniet er fortsatt konsollspill jamt 200kroner dyrere.

Lenke til kommentar

Neida, jeg handler mye på nett jeg. Større ting som hardware ol da.. Det er ikke alle nettbutikker som sender med brev pga faren for skade på varen regardless hva man skal ha.

 

Problemet er at jeg bor i en liten by hvor vi ikke har noen fancy platekompaniet eller noe. Vi har en musikkforretning, og Expert. Der koster nesten alt av nye titler 449 eller 499 :(

Endret av Beef Supreme
Lenke til kommentar
Neida, jeg handler mye på nett jeg. Større ting som hardware ol da.. Det er ikke alle nettbutikker som sender med brev pga faren for skade på varen regardless hva man skal ha.

 

Problemet er at jeg bor i en liten by hvor vi ikke har noen fancy platekompaniet eller noe. Vi har en musikkforretning, og Expert. Der koster nesten alt av nye titler 449 eller 499 :(

 

Skjønner, jeg kommer selv fra en slik plass, og det er ikke morro. Derfor har jeg som regel benyttet meg av nettbutikker. De mest etablerte nettbutikkene har gode "pre-order" ordninger også. Så om du vil ha starcraft 2 på release, evt dagen før, er nettbutikk en god deal.

 

Prisguiden på siden her er jo et bra verktøy, så kan man også se erfaringer og finne ut om det er en butikk som holder ord.

Lenke til kommentar

Informerer om at Dragon Age ikke vil ha DRM. Eneste som trengst er at CD'en er inni når du starter opp spillet. (sett at du kjøper fysiskkopi)Den digitale versjonen vil ikke forlange cd, selvsagt. Forresten så er EA distributør for spillet.

 

http://www.shacknews.com/onearticle.x/58480

 

Noen vil selvsagt kjøpe spillet siden spillet ikke har DRM, men jeg tipper at spillet blir piratkopiert i stor skala som andre storspill uten DRM har blitt. Dessverre vil pirater fortsatt komme opp med andre unnskyldninger for å piratkopiere.

 

Håper jeg tar feil dog :)

Lenke til kommentar

Disse utviklerene er ikke alene om å ha spill uten DRM og ha det tynt økonomisk. Det skal ikke mye til for at selv de store utviklerene(for pc-plattformen) å komme i økonomisk uføre. Særlig om man utvikler singleplayer spill.

 

Realiteten for utviklerene bak Zeno Clash er mye det samme hos de fleste utviklere, dette må pirater ha i bakhodet!

Lenke til kommentar

Joda, men det har jo mye med hvilken fremgangsmåte de bruker.

 

De får ikke akkurat mye sympati hvis et stort gigantselskap tvinger på brukerne et dårlig system og truer de med søksmål. Er det derimot snakk om et "stakkars" lite utviklerselskap i Chile (?) som ber brukerne kjøpe spillet, tror jeg kanskje det kan virke. Det gjenstår jo å se. Personlig prøvte jeg demoen i går, og du skal ikke se bort fra at jeg kjøper det.

 

Men uansett er det jo dramatisk for utviklere hvis kundene ikke kjøper spillene deres. Det kan være at noen av spillprodusentene bør se etter andre måter å få solgt spill på.

Lenke til kommentar
Alternativet er å kun formidle sine spill via steam ol.

 

Mulig dette kunne være løsningen. Hva med en løsning hvor butikkene, istedet for å ha DVD, CD, og spill i hyllene, at de har små "docking-stations" til iPods og MP3-spillere, hvor man kjøper musikk med f.eks Visa slik som på iTunes. Musikken kan da ikke tas med hjem, rippes av en CD og deles ulovlig. Samme med film og spill. Med spill måtte man for eksempel kjøpe et plastikk-kort med en kode på, som en gikk hjem og aktivert f.eks på Steam. Altså, sålenge det finnes medier som en fritt kjøper, tar med hjem og kan gjøre som en vil med (omtrent), burde en kanskje bruke slike "elektroniske sikre metoder" ? :p

Lenke til kommentar

Vel da kan du heller ikke høre på musikken din på pcen eller noe annet sted, noe som har vært så kontroversielt med Apple sitt system med DRM. Ingen vil kjøpe noe som i etterkant ikke er sitt eget. Dessuten så er det mange som liker å ha et fysisk medie i hylla. Jeg synes steam er greit, men hvem vet når de plutselig endrer politikk og skal ha 350kr i måneden får at jeg skal få logge inn? Da er det mye tryggere å ha en DVD i hylla.

Endret av Beef Supreme
Lenke til kommentar
Vel da kan du heller ikke høre på musikken din på pcen eller noe annet sted, noe som har vært så kontroversielt med Apple sitt system med DRM. Ingen vil kjøpe noe som i etterkant ikke er sitt eget. Dessuten så er det mange som liker å ha et fysisk medie i hylla. Jeg synes steam er greit, men hvem vet når de plutselig endrer politikk og skal ha 350kr i måneden får at jeg skal få logge inn? Da er det mye tryggere å ha en DVD i hylla.

 

Du kan være ganske sikkert på at det ikke skjer, for om den dagen kommer har de ingen kunder mer. :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...