Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Regler angående bygging av levegg


Ekko

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+127836

Hehe, oj, beklager jeg kikket ikke så nøye på datoen.

 

Og The Avatar: Jeg forstår da at materialvalg ikke spiller inn, men i den situasjon hvor kommunen sier bygg og naboen blir vrang så er det i mange tilfeller bedre med ett slikt kompromiss enn en nabo som krangler på alt i 15 år fremover.. :) Ikke for det, hvis naboen er virkelig vrang så er det ikke godt nok med glassvegg heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja er enig i det. Om du får lov for kommunen medan naboen fortsatt er vrang så er det nok best å bygge veggen så massiv og solid som mulig :!:

 

Det som ofte er problemet i slike saker er at det er nesten heilt umogleg å bli einige om det først oppstår ueinigheiter. Det blir då ofte to ytterpunkter der kompromisset er ei løysning som ingen av partane er fornøgde med.

Lenke til kommentar

Sidan tråden fyrst er bumpa, korleis gjekk det med denne leveggen Ekko?

 

Den ble bygget som jeg planla, naboen gav inntrykk av at den ble større enn han hadde håpet, men så behovet mitt for å ha en levegg som var så høy at den hadde en god funksjon, kontra hva han oppnådde mhp bedrede lysforhold ved at høyden ble redusert.

 

Diskusjonen gikk på 2 ting:

-Fra min side ville jeg ha god le-effekt

-Fra hans side ville han ikke ha en høy vegg tett innpå seg og han mente det ville påvirke lysforholdene hos seg.

(Videre er høydeforskjellen såpass at innsyn til oss vil ikke være noe problem så lenge veggen var over 1,4m)

 

En vanskelig nabo ville nok slått seg vrang og jeg må jo si at naboforhold er viktig, jeg trives personlig ikke med at naboen var misfornøyd med veggen min, synes det er dumt. Når valget står mellom at jeg blir misfornøyd og han blir misfornøyd (eller et kompromiss der begge blir litt misfornøyd) ville nok valget vært lett for mange, men det var vanskelig for meg å si at "sånn blir det".

 

Plexiglassløsningen har faktisk ikke vært oppe, den hadde komplisert og fordyret ting, men kunne nok kanskje vært verdt en titt på et tidligere tidspunkt.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Kan komme med en oppdatering, fikk svar på en mail.

 

Spørsmålet var: Kan jeg sette opp en vegg på 1,8 meter nårjeg ligger på et høyere plan enn naboen.

 

Kommunen min svarer at man kan bygge 1,8m fra sitt eget plan uansett høydeforskjell.

 

Jeg kan og informere om at jeg har redigert mine tidligere innlegg ved å kuttet litt ned på detaljnivået i informasjonen slik at det ikke blir gjenkjennelig for en eventuell bekjent/nabo.

Hallo Ekko, har du noen mulighet og informere om hvilken kommune du bor i så jeg kan sende en mail til de med samme forespørsel. Vi sliter med samme problemet at ingen kan si fra hvilket nivå en skal måle høyden på le-veggen. Kommunen jeg bor i er ikke enig med seg selv så det hadde vært fint å kunne dokumentert at det finnes kommuner som sier en skal måle fra det planet le-veggen er bygget på. MVH tott69
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...