Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Regler angående bygging av levegg


Ekko

Anbefalte innlegg

Hei

 

Bor i rekkehus og skal sette opp en levegg mot naboen.

 

Jeg har søkt på nettet og funnet ut at reglene er ganske greie i utgangspunktet. Jeg kan sette opp en 1,8m høy vegg langs seksjonsgrensen. Ettersom denne grensen er mellom seksjonene i en rekke med rekkehus gjelder ikke 4 metersreglen med avstand til nabogrense.

 

Så kommer vrien: Husene ligger på ulike plan. Mitt hus ligger nesten en meter høyere en naboens. Jeg er ganske sikker på at naboen vil argumentere for at denne meteren må trekkes fra den lovlige høyden på 1,8 meter. Der er jeg uenig, men foreløpig er det bare ord mot ord, jeg har ikke funnet noen referanser som støtter noen av sidene.

(Denne diskusjonen har ikke funnet sted enda, men den kommer nok til å gjøre det og da ønsker jeg å vite om/at jeg har rett).

 

 

Det jeg på den andre side ser på som logisk er følgende:

  • Veggen blir bygget på min eiendom, på min side av grensen, derfor må det være 1,8 meter fra denne høyden som gjelder
  • Dersom høyden måles fra naboens flate: Hva hvis høydeforskjellen hadde vært så mye som 1,2 meter?
    Jeg måtte vel da ha hatt lov til å sette opp noe høyere enn 0,6 meter? Jeg har vel mest sannsynlig et ansvar for å sette opp et gjerde høyere enn 0,6 m da.

Det er lite vits i en levegg for meg dersom den ikke blir høyere enn en knapp meter. Greit, man vil ikke få vind på anklene, men utover det er den ikke annet enn et tett gjerde.

 

Det enste jeg finner er at "den ikke skal være til ulempe for nabo", som jo er en ganske vag formulering. Det er nok stor forskjell på hva jeg synes naboen bør være forulempet av og hva naboen vil hevde hun er forulempet av.

 

For å sette ting i perspektiv vil jeg mest sannsynlig få en helt lik vegg mot meg fra naboen på min andre side og synes det er helt greit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis loven sier at du har lov å sette opp en 1,8m levegg på din tomt, og du mener dette ikke skaper noen ulemper for naboen din. Da kan jeg ikke se hvorfor dette skulle være lov.

 

Om du og naboen din ønsker å være "fiender" i flere år fremover er helt opp til dere.

Jeg foreslår at dere forsøker å komme til enighet, siden du sier "du er ganske sikker" på at naboen vil argumentere, høres det ikke ut som du har lagt dette frem for han.

Lenke til kommentar

Jeg har foreløpig svart at "jeg har ikke bestemt meg helt for hvordan jeg vil gjøre det" fordi jeg ønsket å vite hva jeg har lov til å bygge før jeg evt går inn i en diskusjon. Jeg ønsker selvsagt ikke å komme på kant med naboen, så hvis man først skal gå inn i en diskusjon er det greit å kunne komme med gode, gyldige argumenter og kunne overbevise naboen om at det jeg gjør egentlig er innenfor hva jeg har lov til.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Eg er usikker på korleis høgda på denne veggen blir rekna, men eg ser ikkje vekk ifrå at naboen din kan kreve å få høgden på leveggen rekna fra hans plan. Dette kan nok begrunnast med ulemper som skygge, kjensle av å være bygd inne, tap av utsikt, osv.

 

Denne regelen om eit 1,8m høgt (og maxs 10 meter lang) levegg som du siktar til her er det maksimale du kan bygge utan å søke eller gi melding til kommunen.

 

På grunn av den store faren for ei nabokonflikt her med forskjellige tolkningar osv så vil eg anbefale ein av to ting for å få fortgang i saka:

1) Send søknad til kommunen sjølv denne leveggen i utganspunktet ikkje er søknadspliktig. Kommunen kan då ta stilling til om dette er greit eller ikkje. Om det viser seg at den rette tolkninga er at leveggen skal målast frå naboen sitt plan så blir leveggen over 1,8 meter høg og er uansett søknadspliktig.

2) Alternativt få til ein privat avtale med naboen din og finn ei løysning som begge kan være fornøgde med. (Eit alternativ can f.eks være at denne leveggen består av treverk den fyrste meteren og glass/plexiglass resten av høgda, då vil veggen skjerme mot vær og vind utan å skygge nemneverdig for naboen).

Lenke til kommentar
Jeg har foreløpig svart at "jeg har ikke bestemt meg helt for hvordan jeg vil gjøre det" fordi jeg ønsket å vite hva jeg har lov til å bygge før jeg evt går inn i en diskusjon. Jeg ønsker selvsagt ikke å komme på kant med naboen, så hvis man først skal gå inn i en diskusjon er det greit å kunne komme med gode, gyldige argumenter og kunne overbevise naboen om at det jeg gjør egentlig er innenfor hva jeg har lov til.

Om naboen min hadde fortalt meg at han skulle sette opp en levegg foran terrassen min på 1,8m, fordi det kunne han i følge lovene, da hadde ikke jeg nølt med å kontakte noen for å få den fjernet. Selv om du gjør det i følge regelverket, betyr jo ikke det at naboen din er fornøyd. Jeg vil tro det beste er å legge frem hvorfor du trenger de 50 centimeterne ekstra på veggen og på den måten komme til enighet.

Lenke til kommentar

Hvorfor jeg trenger de ekstra 50cm er jo åpenbart. En levegg på 1,20-1,30 er ingen levegg. I tillegg vil man sitte og se ned på naboene hvis man sitter langs veggen eller går på terrassen. Dette er ikke jeg interessert i å gjøre (og kan egentlig ikke skjønne at naboen er interessert i at jeg kan).

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Det greieste eg slik jeg ser det å ta en telefon til byggesaksbehandler e.l. i kommunen der du bor. H*n vil forhåpentligvis kunne gi der svar på det du lurer på, og hvordan regelen praksiseres.

 

Slik jeg forstår deg skal leveggen bygges på en eksisterende terrasse. Antar at høyden på leveggen må måles fra bakkenivå? Får i såfall det noen betydning for høyden ift. nabotomten?

Lenke til kommentar

Eg har leita rundt ein del, og sjølv om eg ikkje har funnet ei direkte referanse så ser det ut som at vanlig praksis er å bruke gjennomsnittshøgda i terrenget.

 

Så om høgdeforskjellen er 1 meter mellom dei to plana så ser det ut som at leveggen ikkje kan være høgare en 1,3 meter målt frå ditt plan (dette gjer at leveggen blir 2,3 meter høg målt fra naboen sitt plan).

 

Men sidan det ikkje står direkte noken plass som eg har funnet, så må du nesten snakke med ein saksbehandler i kommunen for å være sikker.

 

Her står det litt:

http://www.be.no/PDFs/T-1459.pdf

Lenke til kommentar

Hei

 

Tusen takk for ditt innspill. Selv om som du sier det ikke står noe svart på hvitt så er innføringen av begrepet "gjennomsnittsnivå" noe hverken jeg eller de jeg har diskutert det med har tenkt på. Dokumentet så vel mest ut til å omhandle utnyttelsesgrad, men er jo mulig begrepene brukes i andre sammenhenger og.

 

Jeg må måle mer nøyaktig, men jeg vil tro at høydeforskjellen ligger i området rundt 0,7 m, alt etter hvordan man regner. Om jeg kan (med god samvittighet) sette opp en vegg som er 1,5m så er det allerede langt bedre enn 1,3 m slik naboen i utgangspunktet har skissert.

Lenke til kommentar

Plan og byggningsloven oppererer berre med to typer høgder, gesimshøgde og mønehøgde, men dette er når det er snakk om byggverk.

Men sjølv når det er gesimshøgde som blir målt så er det utifra gjennomsnittleg planert terreng. Eg vil derfor anta at dette prinsippet også kan brukast i andre samenhengar der det er snakk om måling av terreng.

 

Ellers så får du ha lykke til med bygginga og husk på at om det er tvilstillfeller så bør du sende søknad sjølv om du meiner på at du har ditt på det tørre innanfor dei dimensjonane som ikkje er søknads eller meldepliktige. Det aller beste hadde vært å få til ein avtale med naboen, husk på at dette er ein vegg som skal være til nytte for dere begge.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan komme med en oppdatering, fikk svar på en mail.

 

Spørsmålet var: Kan jeg sette opp en vegg på 1,8 meter nårjeg ligger på et høyere plan enn naboen.

 

Kommunen min svarer at man kan bygge 1,8m fra sitt eget plan uansett høydeforskjell.

 

Jeg kan og informere om at jeg har redigert mine tidligere innlegg ved å kuttet litt ned på detaljnivået i informasjonen slik at det ikke blir gjenkjennelig for en eventuell bekjent/nabo.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar
Kan komme med en oppdatering, fikk svar på en mail.

 

Spørsmålet var: Kan jeg sette opp en vegg på 1,8 meter nårjeg ligger på et høyere plan enn naboen.

 

Kommunen min svarer at man kan bygge 1,8m fra sitt eget plan uansett høydeforskjell.

 

Jeg kan og informere om at jeg har redigert mine tidligere innlegg ved å kuttet litt ned på detaljnivået i informasjonen slik at det ikke blir gjenkjennelig for en eventuell bekjent/nabo.

 

Takk for oppdateringa, er greit å vite.

Lenke til kommentar
hva med å ta opp dette med naboen på et generelt plan? kan hende han synes det er greit å titte på hva du (og din familie) gjør til enhver tid når dere er ute på terassen.

 

Vel, nå det kommer til den biten så liker egentlig jeg hverken å bli tittet på eller titte på nabeon, så selv om han skulle synes det er greit, så er det ikke i min interesse. Men det viktigste poenget her er å få en levegg som skjermer for vinden.

Lenke til kommentar

Husk når du beregner høyde på hvor stor levegg du trenger, at du mesteparten av tida sitter, og kanskje tilogmed ligger bak leveggen. Da trenges ikke så veldig høy levegg for å ha le for vinden.

 

For inn-og utsyn bør du også ta med i betraktningen at naboen er på et lavere plan enn dere. Om veggen bygges i en høyde hvor du så vidt ser over når du sitter tett inntil veggen, og naboen ser deg fra nesa og opp når han står i bortre hjørne i sin hage, vil dere pga. synsvinkler ikke ha sjans til å se hverandre når du sitter litt unna veggen, eller når han går tett inntil veggen.

 

Men det som kan være mest sjenerende i hager ved rekkehus eller tett eneboligbebyggelse er at lyden bærer så godt, og at naboene hører hvert ord og hver fjert, noe man lett glemmer når man sitter bak en levegg og ikke ser noen.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest Slettet+127836

Jeg ser at forslaget om levegg i plexiglass eller plast har blitt oversett, det vil vel være en løsning begge kan leve med? (hun kan se på hva dere driver med, og dere slipper å fryse på alt over anklene)

Lenke til kommentar

Jeg ser at forslaget om levegg i plexiglass eller plast har blitt oversett, det vil vel være en løsning begge kan leve med? (hun kan se på hva dere driver med, og dere slipper å fryse på alt over anklene)

 

Eit fullt års bump faktisk.

 

Forslaget om plexiglass er ei kompromiløysning som er heilt avhengig av samarbeid mellom begge partar. Regelverket tar i utganspunktet ikkje høgde for kva type materiale som blir brukt i konstruksjonen.

Du kan derfor ikkje berre bygge f.eks eit høgt glastårn på tomta di med det argumentet at det er nesten heilt usynleg.

Sjølv ved bruk av plexiglas så må konstruksjonen være lavare en makshøgda (med mindre naboane blir einige om at det er greit å bygge ein ulovleg levegg sidan ingen av partane ønsker å gå til byggningsmyndigheitane med saka).

 

Sidan tråden fyrst er bumpa, korleis gjekk det med denne leveggen Ekko?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...