Gå til innhold

Vista SP2 klar for levering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Microsoft har kunngjort at Vista SP2 og Windows Server 2008 har nådd RTM-stadiet"

 

Burde det ikke heller stått:

Microsoft har kunngjort at SP2 for Vista og Windows Server 2008 har nådd RTM-stadiet ?

 

Eller snakker vi om R2? Server 2008 har vært ute en stund nå.

Lenke til kommentar

Mulig jeg ikke har forstått hvordan søkefunksjonen fungerer eller hvilket potensiale den har, men det er i så fall fordi den ikke er veldig intuitiv. Hvis jeg f.eks skal søke etter filer av filtypen .abc som har et navn som inneholder "efg" og hvor teksten "hij" fremkommer i selve filen, da kommer jeg til kort.

post-39805-1241000765.jpg

Endret av Bradbury
Lenke til kommentar

Tydelig at du ikke har satt deg inn i det ja. :)

 

Hvis du for eksempel skal søke etter et *.doc som heter "hutiheita.doc" skriver du %heita%.doc. Stjerne brukes bare som variabel når man ikke bryr seg om navnet/filtypen på filen.

 

Edit: Prosent har vært i bruk i maaaange år, men det stemmer at det kunne vært mer intuitivt. Det skulle også helt klart vært bedre dokumentert, og stått i hjelpfila til søkboksen.

Endret av novastrum
Lenke til kommentar

Nei, det er sant. De har gjort det enda enklere. Søkmenyen finnes både i startmenyen og oppe i høyre hjørne i utforskeren.

 

Søket i startmenyen må konfigureres før praktisk bruk, men i utforskeren er den så integrert som det kan få blitt.

Du klikker på mappen som skal søkes igjennom og skriver f.eks. %hij% %efg%.abc. Da søker den igjennom alle filer og undermapper, og finner filer som inneholder "hij" og har et filnavn med noe med "efg" og filtype ".abc"

 

Får ikke lastet opp bilde nå, men kan vise i kveld hvis det er interesse for det.

 

Edit: Så ut til at jeg misforsto en ting. For å samtidig søke gjennom innhold i dokumentet så må du sette på indeksering på plasseringen først - for at dette skal gå kjapt..

Endret av novastrum
Lenke til kommentar

At det er mulig å foreta samme type søk – ja, det kan jeg tro.

At det er enklere – nei.

 

På jobbmaskinen min har jeg XP, og jeg må ofte sjekke leveranser til våre kunder. Da åpner jeg mappen hvor jeg har lagret disse leveransefilene, trykker F3, skriver kundenummeret (siden dette fremkommer i filnavnet), trykker TAB, så skriver jeg inn navn eller nummer på den artikkelen jeg skal sjekke. Da får jeg opp alle leveransefilene til denne kunden som inneholder den aktuelle artikkelen.

 

Jeg skal innrømme at jeg ikke har satt meg veldig godt inn i søkefunksjonen til Vista, men første gang jeg hadde behov for å foreta et tilsvarende søk hjemme, da fant jeg ingen logisk måte å gjøre dette på. Det endte med at jeg først søkte på akkurat det jeg ville filnavnet skulle inneholde, så kopierte jeg alle filene i søkeresultatet til en egen mappe og foretok et nytt søk hvor jeg da søkte gjennom innholdet.

 

Unødvendig å si at dette er en meget tungvindt måte å gjøre det på, så jeg er mottakelig for tips.

Lenke til kommentar

Jeg ser problemet, og er veldig enig i ditt tilfelle. "Avansert" søk er ikke like intuitivt som det bør være. Har aldri sett problemet selv tidligere, men ser helt klart poenget.

 

Foreslår at du prøver å skrive %<navn/nummer>% %<kundenummer>%.<filformat> i et søk og ser om du får informasjonen du søker etter.

Endret av novastrum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...