Gå til innhold

Kjøpe Tv, brukes som dataskjerm ~4000


Anbefalte innlegg

Hei

 

Som tittelen sier har jeg lyst å kjøpe meg en ny tv. Bruksområder blir vanlig kabeltv, blueray avspiller og den skal brukes som data skjerm, både til spill film og nettsurfing.

 

Jeg har snakka litt rundt med venner og har vel funnet ut at en 32 tommer er det som passer best både i prisklasse og avstand ( brukte formel = avstand i tommer / 3 for å finne riktig størrelse på tven).

 

Jeg har skjønt såpass at jeg ikke burde ha plasma siden de lett brenner seg. Men nå kommer spørsmålene, burde jeg ha 1080 oppløsning eller holder det med lavere, og er det nødvending med full hd eller holder hd ready? Dessuten for å få full hd må jeg vel ut med med enn 4000?

 

Så noen kommentarer eller forslag på en tv som passer til mitt bruk?

 

Takk for alle svar

 

Christian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Full HD kan være en fordel hvis du skal bruke den mye sammen med datamaskin (til andre ting enn spilling). Jeg gikk selv fra en 720p 32" LCD til en Full HD 42" plasma og er storfornøyd med større arbeidsområde på desktopen. 1360x768 ble litt lite.

 

Innbrenning har jeg absolutt ingen problemer med. Jeg kan ofte se svake "avtrykk" fra vinduer og programmer som har vært aktive lenge men de forsvinner alltid etter kort tid. Og på film/spill/etc. kan man ikke se de.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar, det ser ikke ut som om folk er enige i om jeg trenger full hd eller ikke, så jeg kan hive litt mer spesefikke bruksområder ut på marked:)

 

JEg liker å spille "tekst" baserte spill, type Football manager eller War in the Pacific ( for de som har hørt om det ) så jeg trenger å kunne lese tekst på tven. Jeg hadde også tenkt å surfe så det er vikitg å kunne lese tekst på tven.

 

så trenger jeg full hd eller ikke?:)

Lenke til kommentar
Takk for alle svar, det ser ikke ut som om folk er enige i om jeg trenger full hd eller ikke, så jeg kan hive litt mer spesefikke bruksområder ut på marked:)

 

JEg liker å spille "tekst" baserte spill, type Football manager eller War in the Pacific ( for de som har hørt om det ) så jeg trenger å kunne lese tekst på tven. Jeg hadde også tenkt å surfe så det er vikitg å kunne lese tekst på tven.

 

så trenger jeg full hd eller ikke?:)

 

Nei det trenger du ikke og jeg syntes dette blir tullete spesielt på en 32 skjerm. Jeg har en hd klart 50 tommer med 1366x768 (WXGA) oppløsning og den er strålende både spilling, pc bruk så du trenger slett ikke bekymre deg om teksten da dette blir en smaksak om du liker så høy oppløsning (jeg gjør det ikke)

 

Du ser heller ikke forskjell på720P og 1080P faktisk så klarte ikke mennsker i denne testen å skille 480p, 720p og 1080p fra hverandre...

 

Les denne!!

 

http://teknofil.no/wip4/plasma_best_ser_fo...d.epl?id=19611#

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Man kan kanskje slite med å se forskjell på 720p og 1080p i film. Men til databruk er oppløsningen selvsagt relevant. Jeg ville heller ikke kjøpt en 32" med mål om å bruke den som dataskjerm med mindre den var fullhd. Til databruk ville en oppløsning på 1360x768 vært provoserende lite på en 22" skjerm, da sier det seg selv at det blir for lite på en 32".

Lenke til kommentar
Man kan kanskje slite med å se forskjell på 720p og 1080p i film. Men til databruk er oppløsningen selvsagt relevant. Jeg ville heller ikke kjøpt en 32" med mål om å bruke den som dataskjerm med mindre den var fullhd. Til databruk ville en oppløsning på 1360x768 vært provoserende lite på en 22" skjerm, da sier det seg selv at det blir for lite på en 32".

 

Tull spør man meg hva da med min 50? Jeg burde vært innlagt på sinnsykhus slik du skriver og oppløsning er en smaksak. Det er mange som hater høy oppløsning for man må bruke kikkert for å se ordentlig i mange tilfeller. Det fungerer flott på min skjerm så hvorfor ikke da på en som er 18 tommer mindre...

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Lavere oppløsning kan i mange tilfeller være en fordel. Min TV er "bare" HD-ready, men på grunn av oppløsningen er det null problem å ligge i sofaen å surfe uten å måtte ty til kikkert for å kunne lese skriften.

 

Du har ikke bruk for Full-HD før du bruker TVen på samme måte som en dataskjerm, dvs. at du sitter en armlengde fra skjermen. Da kan høyere oppløsning nyttegjøres.

 

Husk også at til vanlig TV-titting og film så vil en god HD-ready veldig ofte vise mye bedre bildekvalitet enn en billig Full-HD, spesielt merkbart er det når det er snakk om vanlig kabel-TV.

Lenke til kommentar
Lavere oppløsning kan i mange tilfeller være en fordel. Min TV er "bare" HD-ready, men på grunn av oppløsningen er det null problem å ligge i sofaen å surfe uten å måtte ty til kikkert for å kunne lese skriften.

 

Du har ikke bruk for Full-HD før du bruker TVen på samme måte som en dataskjerm, dvs. at du sitter en armlengde fra skjermen. Da kan høyere oppløsning nyttegjøres.

 

Husk også at til vanlig TV-titting og film så vil en god HD-ready veldig ofte vise mye bedre bildekvalitet enn en billig Full-HD, spesielt merkbart er det når det er snakk om vanlig kabel-TV.

 

Veldig godt beskrevet Anti LFC :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg ser meg også enig i at full-hd ikke vil være noe vits. Jeg har akkurat kjøpt meg en Samsung 32" og bruker den som min skjerm nr 3. Har den på veggen og bruker den generelt til vising av filmer, nettsteder etc når jeg har folk på besøk. Jeg kan helt fint lese teksten og har ikke noe problem med desktop plass. P.S: Har aldri ting på desktopen uansett, bruker rocketdock for å få orden i systemet :)

Endret av Lomeus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...