Gå til innhold

Engangs Windows?


tag1

Anbefalte innlegg

Leste i siste nummer av PC før alla, om at preinstallerte Windowsversjoner leveres direkte på harddisken. Dette blir levert uten CD.

I Sverige utgjør nå denne typen leveranser 90% .

 

Dvs at du kjøper en PC med XP og Office installert. Etter 2 år ønsker du å kjøpe en ny harddisk og diverse annet. Men operativsystem kan du ikke overføre til den nye hardisken.

 

Du må altså kjøpe en helt nye maskin eller hardisk med operativsystem (OEM installert)

 

Dette ifølge Bjørn Alexanderson hos MS i Sverige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Du må altså kjøpe en helt nye maskin eller hardisk med operativsystem (OEM installert)

 

Dette ifølge Bjørn Alexanderson hos MS i Sverige.

 

Ikke tro på alt du hører, dette har også blitt mer og mer vanlig praksis i Norge også, særdeles er dette på blant annet eldre OS som 2000. Når det er utført slike innstalasjoner ligger som regel installfilene på harddisken. Du har da full rett til å brenne ut disse.

 

Terje

Lenke til kommentar

På den gamle pc'n min fulgte Windows (og all anne programvare) med på harddisken på en egen partisjon, som man ellers ikke får brukt til noe (2GB).

Det fulgte også med et program for å brenne ut disse 2GB'ene på cd.. krevde noen cd'er for å si det sånn..

 

Det har med kostnader og gjøre..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
På den gamle pc'n min fulgte Windows (og all anne programvare) med på harddisken på en egen partisjon, som man ellers ikke får brukt til noe (2GB).

Det fulgte også med et program for å brenne ut disse 2GB'ene på cd.. krevde noen cd'er for å si det sånn..

 

Det har med kostnader og gjøre..

Og siden en masseprodusert CD i cover koster over hele 2 kroner så er det der man bør kutte kostnadene ?

2GB, ja det blir jo formidable 6kr spart.. :roll:

Lenke til kommentar

Dette var et påfunn Microsoft fikk for noen år siden. De fant ut at dersom pc-produsenten leverte cd med OS kom kjøperne heilt sikkert til å brenne denne eller låne bort til kompiser. Slik sett fremma det piratinstallsjoner. Dette skulle de unngå ved at OS blei pre-installert på alle pc'er, og du fikk istedet med en recovery-plate fra produsenten som skulle brukes i tilfelle re-installasjon.

 

OEM programvare er ment å brukes på den pc'en det selges med, og ikkje på andre. Derfor skal programvaren "dø" med pc'en og du må kjøpe ny neste gang. Lisensen på f.eks Windows tilhører installasjonen og ikkje cd-en. Altså retten til å bruke produktet.

 

dumt syns jeg, og heldigvis tror jeg at de fleste produsenter leverer med cd...

Lenke til kommentar

øøøø grunnen til å ikke levere med cd'en har ikke med piratkopiering mener nå eg....men heller et økonomisk ting. Microsoft sparer jo endel på å selge windows uten å levere med cd.... og dessuten så blir jo ferdig pc'er levert med recovery cd'en som da supportmessig for leverandøren er bedre å bruke. ... som igjenn er meget økonomisk gunnstig... Har du kørt recovery cd'en ? ikke prøv d... vips...problemet løst. masse penger spart i support. MS slipper å lage masse cd'er med dette vanskelig_å_kopiere_trykket på platene + cover + manual + fancy eske.

 

OEM er åsså en ting for å spare penger, og er gjerne knyttet opp mot salg av hardware.... eg mener at viss du kjøper en pc, harddisk, cpu så kan du spør om å få kjøpe en OEM windows...som da blir solgt billigere en den fancy butikk windowsen i fancy dyr pakke. Hardware selges på samme måte, du får jo kjøpt skjermkort i retail og bulk versjon, der den ene utgaven kommer i fancy pakke m spill, og anna dill mens den andre kommer i grå pakke, uten masse ekstra kabler og dill m/kun drivere viss du er heldig.

 

Dessuten når dell skal produsere 10 000 pc'er, så får de en sabla rabatt på å kjøpe 10 000 ting samtidig.

 

har fint lite med piratkopiering å gjøre, men med kosnader. Dessuten så mener eg at MS goddtar kopiering til eget bruk, altså backup, men at man følger lisens reglene...altså hver maskin som skal ha windows skal ha sin lisens.

 

...du skal være rimelig utmeldt fra samfunnet, eller ha lav iq viss du har problem med å finne en piratversjon av windows...eg kan ikke huske det de siste 10 åra...

 

dessuten viss du ringer MS og sier at du har en piratcd m windows på og spør om du kan kjøpe lisens, så begynner de ikke å klage akkurat...de blir bare glad for å slippe å sende ut cd...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...