Gå til innhold

Hvorfor skal jeg ikke stemme venstre? (Stortingsvalg 2009)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vel... Håper ikke du er utdannet statsviter fordi den tittelen kan hvem som helst med et par meninger ikle seg uten utdannelse ;)

Med Sponheim i spissen er det ganske useriøst... tja til EU... :p

 

....enda en aktør som mener at realfag utdannelsen er den eneste utdannelsen i verden :roll: Vel, jeg opptrer i det minste rasjonelt og lar å vær å rakke ned på andre fagretninger, noe som du ikke kan skryte på deg.

 

Heldigvis så er det aktører med statsvitenskapelig bakgrunn som besitter de fleste stillinger der viktige samfunnsbeslutninger tas, og påvirker dem i mye større grad enn de fleste er klar over, i stede for de med realfag. De med realfag kan det de er utdannet til, og de er flinke på sitt område, men å påstå at alle som har en mening kan ikle seg tittel statsviter er å trå i salaten opp til hode. Jeg vil gjerne se aktører med realfag utdannelsen i en rolle som offentlig forvalter eller politisk rådgiver, hadde vært meget underholdene og morsomt å se.

 

At Sponheim svarer tja til EU er fult berettiget per i dag fordi EU debatten er nå for tiden død. Politikere bruker det som er på dagsorden og aktuelt for å få flest mulig stemmer. En slik prosess kalles for poliitkk dvs. vite når og hva som skal debateres med formål å få størst mulig oppslutning. Hvorfor skal han bruke tid på EU spørsmålet nå når samfunnet står frem for mer alvorlige, og mer aktuelle, utfordringer. Skal du sitte her å påstå at du har klar svar på alt? Skal du sitte her å påstå at du ikke tviler på noen ting? At du er skråsikker i absolutt alt?

 

Den dagen Pricks svarer mer utfyllende i stede for å skyte fra hoften slike kommentarer slik som han gjør i dette tilfellet, så skal jeg også svare mer presist og omfattende. Så lenge det ikke skjer så har ikke jeg heller behov for å legitimere mine påstander.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar
Heldigvis så er det aktører med statsvitenskapelig bakgrunn som besitter de fleste stillinger der viktige samfunnsbeslutninger tas, og påvirker dem i mye større grad enn de fleste er klar over, i stede for de med realfag.

Så det du sier er at det er mennesker uten reell livserfaring som tar avgjørelsene? Vi ser jo bl.a. i AP at folk blir yrkespolitikere, og totalt mister kontakten med folkets virkelighet.

Lenke til kommentar

Det er vel blitt en slags teori at yrkespolitikere ikke bør få ta avgjørelser, ettersom de lever fjernt fra "folk flest". Dette gjelder isåfall også Siv Jensen. For meg blir dette bare enda en måte å ta mannen og ikke ballen. Enkelte synes tydeligvis at politikken ikke er personfokusert nok.

Endret av AvieN
Lenke til kommentar
Heldigvis så er det aktører med statsvitenskapelig bakgrunn som besitter de fleste stillinger der viktige samfunnsbeslutninger tas, og påvirker dem i mye større grad enn de fleste er klar over, i stede for de med realfag.

Så det du sier er at det er mennesker uten reell livserfaring som tar avgjørelsene? Vi ser jo bl.a. i AP at folk blir yrkespolitikere, og totalt mister kontakten med folkets virkelighet.

 

Nå er jeg litt usikker på hva du mener? Reell livserfaring? Hva legger du i denne begrepsbruken, fordi livserfaring kan innebære så mangt? Mener du at statsvitere er folk uten ”reell livserfaring” mens de med for eksempel realfag utdanning har ”reell livserfaring”? Da må du gjerne begrunne hvorfor du mener at spesifikk statsvitere er folk uten ”reell livserfaring”, i sammenligning med andre fagretninger på høyere nivå.

 

At AP folk er yrkespolitikere er noe som jeg ikke ønsker å diskutere her fordi dette er tråd om Venstre. Du kan gjerne starte en ny tråd om dette, og jeg skal gjerne være med på den diskusjonen. Men jeg forstår ikke hva dette har med statsvitere å gjøre. Pricks, du er nødt å være mer presis når du kommer med slike kommentarer fordi jeg ønsker ikke at vi skal prate forbi hverandre, eller missforstå hverandre.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar
Poenget er at en statsviter vet like lite om politikk, som en investor om aksjemarkedet :p

Eksperter med subjektive meninger er ikke bra uansett. Og vet normalt ikke mye mer enn alle andre ofte mindre.

 

Hva krever du av meg på et offentlig forum? At jeg skal komme med faglig-teoretisk dyptgående analyse av det partipolitiske systemet som andre hadde betraktet som et stort vitenskapelig gjesp? Har prøvd det for lenge siden, responsen fra andre forumsmedlemmer var klar å tydelig: "Hold retorikken på en forståelig nivå sånn at majoriteten av forumsmedlemmer kan være med på diskursen". Dermed hadde ikke jeg noen andre valg enn å bøye meg for majoritetens vilje med formål å overleve som en debattant, slik at folk ikke oppfatter meg som arrogant og ovenpå. Derfor prøver jeg å holde diskursen og retorikken på normalt nivå.

 

Jeg kan gjerne komme med en slik detaljert forklaring til deg ved å involvere teoretiske tilnærminger som forklarer slike prosesser uten subjektive preferanser. Men da hadde du forstått like lite som jeg hadde forstått en investor som prøver å forklare aksjemarkedet :whistle: Jeg tror det beste er at vi holder oss til subjektive meninger slik som majoriteten av alle andre forumsmedlemmer.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar
Nei gjerne kom med noe smart ... for jeg lurer fælt på hva dere lærer som er så smart at vanlige folk ikke forstår det ;)

 

Vel, da må du komme med forslag hva du vil vite. Statsvitenskap innebærer så mye. Ikke bare at faget inkluderer andre samfunnsfaglige retninger slik som for eksempel sosiologi, historie, filosofi og antropologi, men faget er i tillegg fragmentert i flere forskjellige områder. Noe av disse er statsbygging, internasjonal politikk, fredsstudie, partipolitiske systemer, regime-sammensetning, kommunal forvalting, moderne lederskap og organisering (som også inkluderer en god del samfunnsøkonomi) osv. Hvilket område man spesialiserer seg i er opp til en hver å bestemme underveis i utdannelsen. Men du kan gjerne starte en ny tråd om dette eller ta det på PM til meg, fordi hvis jeg skal presentere noen av disse temaer så blir innleggene slettet siden dette er off topic i forhold til denne tråden som egentlig handler om partiet Venstre. Egentlig er det rart at vi ikke allerede har fått en advarsel. Jeg kan ikke gjøre noe annet enn å beklage til trådstarteren.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar
Nei gjerne kom med noe smart ... for jeg lurer fælt på hva dere lærer som er så smart at vanlige folk ikke forstår det ;)

Det har ikke noe med smart eller ikke smart å gjøre. Vanlige folk kan absolutt forstå det, men de færreste gjør det fordi en god fortsåelse krever innsikt i faget på lik linje med at man må ha innsikt i medisinfaget for å bli lege.

Endret av Geir M
Lenke til kommentar
Nei gjerne kom med noe smart ... for jeg lurer fælt på hva dere lærer som er så smart at vanlige folk ikke forstår det ;)

Det har ikke noe med smart eller ikke smart å gjøre. Vanlige folk kan absolutt forstå det, men de færreste gjør det fordi en god fortsåelse krever innsikt i faget på lik linje med at man må ha innsikt i medisinfaget for å bli lege.

Nå er det mye feilmedisinering... både av statsvitere og medisinere... :p

Lenke til kommentar
Så det du sier er at det er mennesker uten reell livserfaring som tar avgjørelsene? Vi ser jo bl.a. i AP at folk blir yrkespolitikere, og totalt mister kontakten med folkets virkelighet.

Hva med Siv Jensen og Carl I. Hagen? Du mener de besitter den egenskapen å ha «kontakten med folkets virkelighet»? Hvem er i så fall «folket»?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...