Gå til innhold

Hvorfor skal jeg ikke stemme venstre? (Stortingsvalg 2009)


Anbefalte innlegg

Har begynt å sondere terrenget forran neste valg. Og venstre begynner å bli mer og mer interesant. Leste litt om saker jeg intereserer meg for på sidene deres og så langt ser det bra ut.

Men det er en ting som irriterer meg. Venstre ligger midt i mellom alle partiene jeg ikke liker. Og havner de i regjering blir det med en av disse.

 

Det jeg er enig med venstre i er:

-Skolepolitikken

-Styrking av personvern. Stoppe digital overvåkning.

-Skilling av stat og kirke, samt religionsfrihet for landets ledere.

 

Men uansett til saken. Noen som har noen innspill til hvorfor jeg ikke skal stemme venstre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det blir noe unyansert å bare be om de negative sidene, og det hjelper ikke stort at du ikke sier noe særlig om hvor du står og hva du misliker. Men jeg kan gi deg de punktene jeg selv mener er de mest negative hos Venstre:

 

- Vennligheten overfor KrF - Partiet som ikke har ordet "liberal" i sitt vokabular. Dette er nok den verste.

- Fokuset på miljø. Det er en viktig sak, men ikke en hovedsak. Det fremstår for meg som et forsøkt på posisjonering, og noen av forslagene virker unyanserte og lite gjennomtenkte.

- Svak innvandrings- og integreringspolitikk. Venstre er utydelige og vage, og adresserer ikke de nåværende samfunnsproblemene skikkelig. Jeg er heller ikke enig i så mange av forslagene.

- EU-spørsmålet. Ikke en stor sak i dag, siden de fortsatt ikke har tatt et skikkelig standpunkt. Men det går mot et Ja, og det liker jeg så absolutt ikke. Friheten ved selvstendighet burde gå foran økonomi og (til dels illusjonen om) global solidaritet.

 

Ellers er jeg stort sett enig med Venstre i alt annet.

 

Edit: Det skal nevnes at jeg var i utlandet i helgen, og derfor ikke er helt oppdatert på hva som skjedde på Venstres landsmøte. (Men så fikk jeg til gjengjeld med meg det historiske valget på Island på nært hold da :) )

Endret av rikspøbel
Lenke til kommentar
Første er jo regjeringsalternativene, Krf og Høyre. Tenk nøye gjennom det, ønsker du en slik regjering? En annen sak er skilling av stat og kirke, det vil sannsynligvis bli vanskelig å gjennomføre med Krf og Høyre.

 

- Vennligheten overfor KrF - Partiet som ikke har ordet "liberal" i sitt vokabular. Dette er nok den verste.

Ja dette er nok det største problemet med venstre. Venstre prøver å fremstå som et moderne liberalt parti. Som de nok på mange måter er. Men er sammtidig venner med et av norges, ja kanskje norges mest konservative og gammeldagse parti. Som jeg virkelig ikke har sansen for.

 

- Fokuset på miljø. Det er en viktig sak, men ikke en hovedsak. Det fremstår for meg som et forsøkt på posisjonering, og noen av forslagene virker unyanserte og lite gjennomtenkte.

- Svak innvandrings- og integreringspolitikk. Venstre er utydelige og vage, og adresserer ikke de nåværende samfunnsproblemene skikkelig. Jeg er heller ikke enig i så mange av forslagene.

Disse sakene bryr meg egentlig ikke så mye. Alle partiene har en miljøpolitik. Det er ingen som ønsker å fremstå som politisk ukorrekt.

 

Invandring er det vel ingen partier som har peiling på. Hittil har det vert alt for mye snillisme og naivitet ute å gått. Og kommer man med noe lure utsagn blir man stemplet som frp-rasist. Så er vell kanskje like greit at de ikke har noen politik på området. Uansett ikke viktig for meg.

 

- EU-spørsmålet. Ikke en stor sak i dag, siden de fortsatt ikke har tatt et skikkelig standpunkt. Men det går mot et Ja, og det liker jeg så absolutt ikke. Friheten ved selvstendighet burde gå foran økonomi og (til dels illusjonen om) global solidaritet.

 

Nå er jeg på vippen selv her akkurat som venstre. :) Men som sponheim sa; dette blir uansett ikke relevant i denne perioden.

 

Virker som om valget for meg blir å velge venstre; som står for mye av det jeg mener. Eller frp for å få en mest mulig høyrevidring så jeg slipper alle fjasepartiene.

 

Tanken på krf i regjering får meg til å grøsse. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Disse sakene bryr meg egentlig ikke så mye. Alle partiene har en miljøpolitik. Det er ingen som ønsker å fremstå som politisk ukorrekt.

Alle partier har, og bør ha, en miljøpolitikk, ja. Men det burde etter min mening ikke være en kampsak. Problemet med det er at kvoten for upopulære forslag vil brukes opp på dette, og det vil gjøres kompromisser hvor viktigere saker forkastes til fordel for miljøsaker. Slik fungerer nå politikken.

 

Invandring er det vel ingen partier som har peiling på. Hittil har det vert alt for mye snillisme og naivitet ute å gått. Og kommer man med noe lure utsagn blir man stemplet som frp-rasist. Så er vell kanskje like greit at de ikke har noen politik på området. Uansett ikke viktig for meg.

At ingen partier har særlig peiling på innvandring og integrering er et godt poeng, som jeg glemte å ta med. Venstre er nok ikke verre enn andre, men vi kan ikke ha en god samfunnsdebatt om ikke de moderate politikerne kommer med i innvandringsdebatten med sterke budskap. Debatten er absolutt polarisert i dag, men blir ikke mindre polarisert av at man lar de radikale få ha scenen for seg selv.

 

Ingen av disse sakene er voldsomt viktige for meg heller, men det er verdt å påpeke.

 

Virker som om valget for meg blir å velge venstre; som står for mye av det jeg mener. Eller frp for å få en mest mulig høyrevidring så jeg slipper alle fjasepartiene.

 

Tanken på krf i regjering får meg til å grøsse. :thumbdown:

KrF vet man ihvertfall hvor man har. Jeg frykter FrP langt mer. Og for så vidt SV, men de får ikke igjennom stort av sin politikk allikevel, og kommer ikke til å komme i regjering alene på mange år enda.

Lenke til kommentar
Vennligheten overfor KrF - Partiet som ikke har ordet "liberal" i sitt vokabular. Dette er nok den verste.

Dette viser Venstres dobbeltmoral og løgnaktighet. De kan liksom ikke samarbeide med Frp, men homsehaterne i Krf har de ingen problemer med!

 

Jaggu.

 

Merkelig hvordan det ikke er så farlig med homsenes sak så lenge muslimene hater homser. Vi elsker jo som kjent islam nå for tiden. Alt som er islam er bra, og kan ikke kritiseres. Derfor ble Fritt Ord-prisen også delt ut til en homsehater og homsehetser.

Lenke til kommentar
Jeg synes det blir noe unyansert å bare be om de negative sidene, og det hjelper ikke stort at du ikke sier noe særlig om hvor du står og hva du misliker. Men jeg kan gi deg de punktene jeg selv mener er de mest negative hos Venstre:

 

- Vennligheten overfor KrF - Partiet som ikke har ordet "liberal" i sitt vokabular. Dette er nok den verste.

- Fokuset på miljø. Det er en viktig sak, men ikke en hovedsak. Det fremstår for meg som et forsøkt på posisjonering, og noen av forslagene virker unyanserte og lite gjennomtenkte.

- Svak innvandrings- og integreringspolitikk. Venstre er utydelige og vage, og adresserer ikke de nåværende samfunnsproblemene skikkelig. Jeg er heller ikke enig i så mange av forslagene.

- EU-spørsmålet. Ikke en stor sak i dag, siden de fortsatt ikke har tatt et skikkelig standpunkt. Men det går mot et Ja, og det liker jeg så absolutt ikke. Friheten ved selvstendighet burde gå foran økonomi og (til dels illusjonen om) global solidaritet.

 

Ellers er jeg stort sett enig med Venstre i alt annet.

 

Edit: Det skal nevnes at jeg var i utlandet i helgen, og derfor ikke er helt oppdatert på hva som skjedde på Venstres landsmøte. (Men så fikk jeg til gjengjeld med meg det historiske valget på Island på nært hold da :) )

 

Hmm, skal vi starte parti? ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
I så fall: sier ikke det alt om vinglepartiet FrP som sier en ting og gjør noe helt annet? ;)

Frp blir ikke et vingleparti bare fordi enkeltpersoner i partiet ikke er enige med alt partiet foretar seg. Frp blir et vingleparti hvis de begynner å oppføre seg som AP og stadig forandre partiets faktiske politikk.

Lenke til kommentar
Merkelig hvordan det ikke er så farlig med homsenes sak så lenge muslimene hater homser. Vi elsker jo som kjent islam nå for tiden.

Det at du i det hele tatt tror det er sammenheng her er skremmende.

 

Alt som er islam er bra, og kan ikke kritiseres. Derfor ble Fritt Ord-prisen også delt ut til en homsehater og homsehetser.

Nei, Islam har ikke blitt kritisert i det hele tatt. Det var nok garrantert på grunn av Islam at Fritt Ord prisen gikk til Monsen, ja. For en absurd konklusjon.

Lenke til kommentar
Merkelig hvordan det ikke er så farlig med homsenes sak så lenge muslimene hater homser. Vi elsker jo som kjent islam nå for tiden.

Det at du i det hele tatt tror det er sammenheng her er skremmende.

Det er helt åpenbart en sammenheng mellom venstresiden og islam. I allefall så langt at venstresiden bejubler islam fordi de har en felles fiende, nemlig det frie, vestlige samfunn.

 

Alt som er islam er bra, og kan ikke kritiseres. Derfor ble Fritt Ord-prisen også delt ut til en homsehater og homsehetser.

Nei, Islam har ikke blitt kritisert i det hele tatt. Det var nok garrantert på grunn av Islam at Fritt Ord prisen gikk til Monsen, ja. For en absurd konklusjon.

Det er jo merkelig at er plutselig er så spiselig å hetse homofile. Tilfeldigvis er det nettopp homofile som spesielt muslimer har enorme problemer med. Talsmenn for "moderate" muslimer i Norge klarte ikke engang å automatisk ta avstand fra dødsstraff for homofile da de ble spurt om de godtok slikt. Det er skremmende.

Lenke til kommentar

Det spørsmålet du bør stille deg er hvorfor du velger å gå til stemmeurnene for å avgi din stemme.

 

Du har ulike vonder å velge mellom. Du kan velge et av dem eller unngå dem helt. Alternativt kan du aktivt gå inn for å endre dem.

 

Men tilbake til saken.

 

Hvorfor ikke velge Venstre!

 

Sponheim er en arrogant klovn som nekter å vurdere et bredt borgerlig samarbeid. Han er med andre ord en garantist for en videre blodrød regjering. En garantist for økte klasseskiller i samfunnet hvor de rike slipper helsekøer og hvor kun de ressursterke blir gitt muligheter til god utdanning. Det kan også virke som han tror en sentrumsregjering med KrF, Høyre og Venstre vil bli et reelt alternativ. Snakk om å være desillusjonert.

 

Med dine kriterier så er nok en stemme til FrP og Høyre like aktuelt. Gitt at du ikke hater den kompetasehevingen som følger større konkuranseutsetting av offentlige institusjoner som skole og helse.

Lenke til kommentar

Stemmer sjølv Venstre, er det einaste partiet eg klare å stemma på med god samvittigheit. Sjølv om KrF linken er ganske iriterande. Ser ikkje på EU som eit så ummidelbart alternativ, sjølv om eg ikkje er så ekstremt negativ, så det skremmer meg ikkje heller.

 

Har starta ei gruppa på facebook for å fremma Venstre på facebook, dei som måtte ville ønska å hjelpa til har bare å melda seg inn ;)

 

http://www.facebook.com/home.php?ref=home#...7758&ref=nf

 

 

er drittlei AP. FRP.. hehe. høyre mtp FRP. SV, SP og Rødt blir bare for useriøst for meg :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...