Gå til innhold

BK: House of Dreams (infrarødt)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan du fortelle noe om hvilken setup du har for å ta infrarøde bilder? Eksponeringsdata? Har du et speilrefleks konvertert for IR-fotografi? Film og filter? Digicam? Forøvrig veldig kult bilde, artig å se at folk eksperimenterer med ting litt utenom det vanlige! :)

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt meg et Nikon D40 med standardkit og et Hoya R72 filter.

D40 sies å være godt egnet til infrarødt på grunn av dets dårlige filtrering av infrarødt lys. D70 er vel kanskje det mest kjente og brukte alternativet til infrarød fotografering, men gadd ikke ta meg bryet å kjøpe et fra ebay. Fant ingen butikker som solgte det.

 

Det som er fint med et R72-filter, er at du slipper å konvertere kameraet. Ulempen er "lange eksponeringer" og at du må først stille fokusen uten filteret for å så montere det når du har funnet fokusen.

Jeg vurderer å konvertere etterhvert når jeg har råd til det. Da slipper man lange eksponeringer og montering av filter og fokusjusteringer. :)

 

EXIF:

Make: NIKON CORPORATION

Model: NIKON D40

Shutter Speed: 16/10 second

F Number: F/8.0

Focal Length: 18 mm

ISO Speed: 200

Lenke til kommentar

Var stili bildet dette.

Er noe slik jeg drømmer om når sola finner på og komme tilbake fra under skyene og gresset blir grønt her oppe.

 

Synet du har lyktes bra med dette bildet.

Du har sikkert lagt merke til selv at det er litt utbrent forran huset, og jeg kunne tenkt meg en litt lysere himmel, med kanse litt mere blått i, sånn i forhold til resten av bildet...

 

Jeg konverterte selv mitt kamra, bestilte ferdig kappet IR filter som passet til mitt kamra og sprettet det opp selv.

Var ikke noen problemer med det, eneste i dag er 1 støv flekk som jeg fikk på sensoren, men den er lett og fjerne i lightroom og er så liten alikevell.

 

Ligger mange gode guider for konvertering av forskjellige merker på nett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...