Gå til innhold

Ny stasjonær til ca 10 k


Anbefalte innlegg

Hei! Da er det på tide for meg å kjøpe en ny pc etter som den gamle begynner og bli sliten.

 

Jeg kommer først og fremst til å bruke denne pcn til se på filmer(HD)/skolearbeid, men også litt gaming(Tenker Far cry 2 og Fallout 3). I tillegg til dette her kommer jeg nok til å bruke en raptor disk fra den gamle pcn som windows/spill disk.

Jeg har havnet på dette oppsettet:

Handlevogn@Prisguide

 

Det jeg lurte på er om dere har noen innvendinger til dette oppsettet? Noe som eventuelt kan forbedres eller byttes ut med noe annet? Er litt usikker akkuratt det på prosessorern om jeg behøver quad, men prøver å være litt fremtidsrettet. Selv om jeg ikke er helt up to date på data fronten har jeg hørt om i7 typen. Hvordan er dette i forhold til den prosessoren jeg har valgt nå?

EDIT: Nytt oppsett: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=97181

Endret av Fibber
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja ok, som jeg sa mine data kunnskaper er begrenset.

 

Jeg så på oppsettet ditt, men det jeg la merke til var at på minne var det bare 3 gig. Samtidig ser jeg at du har valgt GTX 285 er det mye bedre Radeon 4890 ?(prisforskjell på 1000 kr verdt det?)

 

Her er hvertfall det nye oppsettet uten ram og skjermkort etter som jeg er meget usikker på det. Kravet mitt er at det skal være minimum 4 gig totalt(greit med 2 gig per modul(?) etter som det kan være lettere å oppgradere), og at skjermkortet skal tåle spill som nevnt ovenfor: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=97181

 

Samtidig så ser det også ut som om budsjettet mitt sprekker noe etter som jeg bare har ca 3000 kr igjen til skjermkort og minne :(

Endret av Fibber
Lenke til kommentar

Du kan såklart ha 12 gb! Bare å kjøpe to sett med 6gb-ram ;)

Man kan også ha andre kombinasjoner, men x58 benytter seg av tre-kanals minne, noe som gir mye bedre ytelse.

 

Lett forklart betyr det at du kjøper et sett på 3 brikker, hvor hver brikke er på enten 1 eller 2GB :)

 

Men 32bit OS støtter ikke mer enn ca 3,5GB. Jeg har desverre ikke kompetanse til å svare på hvorfor, da det er heller avansert. 64bit OS fikser dog det ;)

Lenke til kommentar
Du kan såklart ha 12 gb! Bare å kjøpe to sett med 6gb-ram ;)

Man kan også ha andre kombinasjoner, men x58 benytter seg av tre-kanals minne, noe som gir mye bedre ytelse.

 

Lett forklart betyr det at du kjøper et sett på 3 brikker, hvor hver brikke er på enten 1 eller 2GB :)

 

Men 32bit OS støtter ikke mer enn ca 3,5GB. Jeg har desverre ikke kompetanse til å svare på hvorfor, da det er heller avansert. 64bit OS fikser dog det ;)

 

Jeg kan svare på den siste der for deg.

 

Et 32-bit OS (Windows XP) drar ikke nytte av mer enn 3,5gb RAM. Det er en bevisst begrensing Microsoft har satt selv.

Kunden hadde nok klagd mye mer dersom all RAMen viste men bare 3,5gb av kanskje 6gb.

Windows Vista 32-bit derimot støtter 4gb og 64 bit XP støtter vel rundt 8 - 16 gb, er litt usikker her. Vista støtter noe rundt 32gb.

 

Det er i grunnen bare at XP-32 ikke drar nytte av mer pga den ikke er "like smart" som et 64 bit OS.

(Google det om du skal ha et bedre svar).

Lenke til kommentar

Ja ok :) Jeg måtte nesten google litt bare for å sjekke litt hvor mye ram eventuelt Windows 7 kunne få bruk for, men det her var jo bare helt vilt (64bit):

As far as the 32-bit editions of Windows 7 are concerned, the limit continues to be 4 GB of RAM. However, even if Windows 7 correctly reports all 4 GB of RAM installed on a machine, the 32-bit versions of the platform will not be able to address all of it.

 

But this is not the case for the 64-bit flavor of Windows 7. The Home Basic and Starter SKUs can manage up to 8 GB of RAM, with Home Premium taking the limit to 16 GB. The Professional, Enterprise and Ultimate versions of Windows 7 will support as much as 192 GB of RAM.

Kilde

Nå blir vel neste innkjøp av operativsystem ganske lett? Virker nesten som om 64 bit av windows 7 skal være 10x bedre, selv om mange programmer har kompabilitet problemer med denne plattformen.

Lenke til kommentar
Ja ok :) Jeg måtte nesten google litt bare for å sjekke litt hvor mye ram eventuelt Windows 7 kunne få bruk for, men det her var jo bare helt vilt (64bit):
As far as the 32-bit editions of Windows 7 are concerned, the limit continues to be 4 GB of RAM. However, even if Windows 7 correctly reports all 4 GB of RAM installed on a machine, the 32-bit versions of the platform will not be able to address all of it.

 

But this is not the case for the 64-bit flavor of Windows 7. The Home Basic and Starter SKUs can manage up to 8 GB of RAM, with Home Premium taking the limit to 16 GB. The Professional, Enterprise and Ultimate versions of Windows 7 will support as much as 192 GB of RAM.

Kilde

Nå blir vel neste innkjøp av operativsystem ganske lett? Virker nesten som om 64 bit av windows 7 skal være 10x bedre, selv om mange programmer har kompabilitet problemer med denne plattformen.

 

Kjører Win7 64 bit build 7000, har ikke merket noe program enda utenom Uniblue som ikke fungerer på Win7. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...