Gå til innhold

Info om Core i5 er ute


Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe i7 system, eller burde jeg vente, for systemet jeg skal ha skal vare lenge til gming? :!:

 

Det tar jo gjerne 2-3 måneder etter antatt release før man får tak i saklige systemer til en plattform, da er det jo hjerne nyttår før du faktisk får et greit i5-system, jeg hadde ikke ventet om du vurderer å kjøpe nå.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Intel har nok store problemer med Havendale etter hva jeg har lest, men vi får se hva som skjer videre.

 

One of our sources has provided us with some early Havendale benchmark figures and we're starting to get a clearer picture of why Intel is skipping Havendale and moving straight to Clarkdale, which will hopefully perform better.

 

As we told you on Friday last week, Havendale and Clarkdale feature an upgraded G45-chipset type memory controller, unlike Lynnfield which has a cut-down Nehalem memory controller. However, it seems like Intel bodged something on Havendale, as the memory controller is having some serious performance issues. The Everest memory read tests on the G45 chipset is about 8,000 while the Havendale sample our source has been testing manages an underwhelming 2,600.

Link til hele artikkelen.

Beklager. Det stemmer nok...

Kan uansett ikke se at dette er relevant, da Havendale ikke skal lanseres...

Clarkdale er ett 32nm Westmere-basert produkt, med grafikkontroller på CPU-pakken. Der må GPU og CPU dele minnekontroller. Kommer ikke før tidligt Q4 2009, så det er veldig tidlig i engineering sample enda.

 

Denne tråden handler om Core i5 som i første omgang skal basere seg på Lynnfield...

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Jeg syns det er morsomt at man drar frem AMD sin AM2/3 sokkel som et eksempel på en stabil platform som har vært bakoverkompatibel osv osv.

 

Da AM2 ble lansert så ble s939 droppet som en varm potet, og ganske mange folk måtte bytte både hovedkort, cpu og ram for å få bedre ytelse. I en lang periode gikk brukte opteron cpuer til s939 for langt over nypris, bare for å ta et eksempel...

 

S775 har vært helt siden S478 ble faset ut, og selv mitt utgamle P5W DHD (975X chipset) støtter 45nm C2D/C2Q. Det var problemer i begynnelsen på grunn av at tidlige S775 hovedkort ikke hadde spenningsregulator som klarte lav nok spenning, men det ble ganske fort løst, og i verste fall måtte man bytte hovedkort, men ikke noe mer.

Lenke til kommentar
Jeg syns det er morsomt at man drar frem AMD sin AM2/3 sokkel som et eksempel på en stabil platform som har vært bakoverkompatibel osv osv.

 

Da AM2 ble lansert så ble s939 droppet som en varm potet, og ganske mange folk måtte bytte både hovedkort, cpu og ram for å få bedre ytelse. I en lang periode gikk brukte opteron cpuer til s939 for langt over nypris, bare for å ta et eksempel...

 

S775 har vært helt siden S478 ble faset ut, og selv mitt utgamle P5W DHD (975X chipset) støtter 45nm C2D/C2Q. Det var problemer i begynnelsen på grunn av at tidlige S775 hovedkort ikke hadde spenningsregulator som klarte lav nok spenning, men det ble ganske fort løst, og i verste fall måtte man bytte hovedkort, men ikke noe mer.

 

og poenget er?

Lenke til kommentar

Jeg burde lære meg å ikke skrive innlegg når jeg er stressa..

 

For å sette dette med sokkelbytte litt i perspektiv kan vi ta opp AMDs AM2-lansering i mai 2006, og sammenlikne den med Intels lansering av Core 2 Duo i august samme år. AMD på sin side levere fremdeles glimrende kompatibilitet på noe som ble lansert for snart tre år siden, til tross for å ha krympet arkitekturen betraktelig og spredt sin kompatibilitet over i både DDR2- og DDR3-verdenen. Intel på sin side har totalt forlatt alt som minner om bakoverkompatibilitet over samme periode og krympningssteg.

 

... Dette er det jeg ikke er enig i. Det blir feil å dra frem AMD som "bedre" enn intel på hvordan de håndterer sokkelbytter. AMD lanserte ny sokkel sommeren 2006, AM2. Fra dette tidspunktet ble det etterhvert rimelig vanskelig å få tak i nye cpuer til s939 og prisene økte raskt, spesielt på bruktmarkedet. Siden da har AMD kommet med flere revisjoner av AM2, og det har ikke alltid vært helt trivielt å vite hva som går overens.

Da intel byttet til S775 i 2004 så var det stort sett plankekjøring - utenom da C2D ble lansert sommeren 2006, noe som er forståelig da dette var en ny arkitektur på samme sokkel. En del hovedkort produsert i månedene før juli 2006 kunne bios-oppgraderes til å støtte lavere Vcore (siden interface mellom cpu og NB ellers var likt). Det var også mulig å få tak i Prescott-cpuer i en lang periode etterpå.

 

Såh. ferdig med OT, litt On-Topic nå...

 

Jeg tror Intel bæsja litt på leggen med Ci7, det har neppe kommet godt nok frem at dette er en entusiast/gamerlamer/workstation-platform, og prisen har vært i overkant drøy. Det er ikke til å stikke under en stol at ytelsen er bedre, men det har sin pris. Dette er også grunnen til at jeg har vært en av de på forumet (i den grad jeg har vært aktiv) som har prøvd å holde igjen Ci7-jaget hos enkelte. Ci5 blir nok vesentlig billigere, og har endel features som er bra bla.annet for strømforbruk, la oss bare håpe at ytelsen ikke blir ofret og at prisnivået ikke blir for høyt i forhold til S775. Jeg ville ikke bekymret meg for å bli utsatt for en "hot potato drop" a la AMD sin S939-sak, og jeg har store planer om å fortsette å bruke S775-basert utstyr en god stund fremover, all den tid man fremdeles får mest for penga med S775.

Endret av Wibla
Lenke til kommentar
...

Jeg tror Intel bæsja litt på leggen med Ci7, det har neppe kommet godt nok frem at dette er en entusiast/gamerlamer/workstation-platform, og prisen har vært i overkant drøy. Det er ikke til å stikke under en stol at ytelsen er bedre, men det har sin pris. Dette er også grunnen til at jeg har vært en av de på forumet (i den grad jeg har vært aktiv) som har prøvd å holde igjen Ci7-jaget hos enkelte. Ci5 blir nok vesentlig billigere, og har endel features som er bra bla.annet for strømforbruk, la oss bare håpe at ytelsen ikke blir ofret og at prisnivået ikke blir for høyt i forhold til S775. Jeg ville ikke bekymret meg for å bli utsatt for en "hot potato drop" a la AMD sin S939-sak, og jeg har store planer om å fortsette å bruke S775-basert utstyr en god stund fremover, all den tid man fremdeles får mest for penga med S775.

Tja, man får da i7 prosessorer som yter bedre enn c2q prosessorer, til en billigere penge! DDR3 ram kan vel neppe kalles dyrt lenger, i og med at man får tak i 6 gigs for 800 spenn. i7 var kanskje dyrt i desember, men nå er det da ikke unaturlig dyrt lenger.

Lenke til kommentar
Tja, man får da i7 prosessorer som yter bedre enn c2q prosessorer, til en billigere penge! DDR3 ram kan vel neppe kalles dyrt lenger, i og med at man får tak i 6 gigs for 800 spenn. i7 var kanskje dyrt i desember, men nå er det da ikke unaturlig dyrt lenger.

 

Prisen på cpuen alene er lavere, men pris på hovedkort og ram til Ci7 er høyere enn til C2D/Q, jeg fikk faktisk over en tusenlapp differanse på prisguide.hw.no for cpu+mobo+ram.. de pengene gjør bedre nytte for seg et annet sted enn å betale "Ci7-tax" imnsho.

Lenke til kommentar

"og de tre første siktet for lansering vil skilte med en klokkefrekvens på respektive 2,66, 2,8 og 2,93 GHz" ?!

Å oversette en engelsk setning ord for ord blir sjelden bra... Særlig ikke når man i tillegg bruker feil ord: "Respectively" er "henholdsvis" på norsk.

 

Og siktet, det kan man bli hvis det er mistanke om ulovligheter, eller hvis man er hvetemel. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...