Gå til innhold

Er nasjonal stolthet teit?


Anbefalte innlegg

Nei, det blir for dumt måten du holder på nå... Du skal få være så stolt som bare det over at du ble født i Norge. Men at akkurat DU ble født, akkurat HER er veldig tilfeldig. Bare at du ble valgt ut av tusenvis av sædceller, og at det ikke skjedde i Somalia, er og blir TILFELDIG.

 

Det er ikke gitt at det er tilfeldig hvor sædcellen og egget jeg ble satt sammen av kommer fra. Jeg driter i hva du mener er dumt. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klart man kan. :)

 

Selv liker jeg å se på meg selv som patriot. Jeg er stolt av å være norsk, hvor irrasjonelt det enn måtte være. Jeg får tårer i øynene av nasjonalsangen, når jeg hører frasen "kongen under krigen, en far og sønn i lag" i Gitarkameratenes sang "Frihet" får jeg en klump i halsen og jeg ville gladelig ofret meg selv for nasjonen om det skulle bli nødvendig.

 

Men det betyr ikke at jeg sitter med eiendomsretten på dette landet. Noe av det som varmer meg mest er når folk feirer nasjonaldagen vår i noe annet enn bunad eller dress. Kvinner fra andre himmelhjørner med fargerike kjoler, barn med mørk hud som synger "Ja vi elsker" like friskt, vifter like hardt med flagget og er like gale etter russekort som etnisk norske barn, det varmer meg innvendig. Det gjør meg på sett og vis stolt av å være en del av noe større, et samfunn som på tross av sine feil faktisk er et fordømt bra samfunn å leve i.

 

Noe av det som gjør meg stoltest av å være norsk er at folk faktisk ønsker å komme hit fra andre land. Noen har feil motivasjon, og dersom vi skal være naive kan vi si at det er trist. Men det er likevel fantastisk at mennesker fra andre land virkelig syns Norge er et bedre sted å bo.

 

Ikke angrip meg for naivisme. Jeg er ikke naiv, jeg innser problemene. Dette er bare det jeg i utgangspunktet føler om innvandring.

 

Vi har nå en finanskrise, vi har en regjering som har vært litt vinglete og vi har en krise i NAV. Men å bli født norsk er fortsatt et avsindig stykke flaks, og vi kunne hatt det mye, mye, mye verre.

 

:)

Lenke til kommentar
En blogger skriver:

 

Being proud of nationality, origin or race seems to be dumb for me. You can't choose nationality, origin or race so how could you judge anyone because of something that is given not chosen.

 

Videre skriver vedkommende:

 

But there are people who really need something to be proud of and because of lack of their own achieves they are proud of that what they were born with.

 

En annen blogger skriver:

 

Being proud of a country you were born in is like being proud of a piece of steak that someone cooked for you.

 

I hvilken grad er dere enig med bloggerne?

 

Dersom man tilhører et folk, så er det naturlig å føle stolthet over å være en organisk del av denne nasjonen. Det samme blodet flyter i dine årer som i dine barske forfedres årer, og dette er en kilde til åndelig styrke og inspirasjon. Tidligere var det en selvfølge å ta del i kulturen fra barnsben av, slik at det ikke var noe tvil om hvorvidt man var stolt eller ikke av nasjonen/stammen sin. Bloggerens resonnering må sees i lys av det systemet vi har i dag, hvor kultur viskes ut og erstattes med en illusjonær liberalistisk individualisme som fornekter at vi har røtter i folk og land. Tidligere forpliktet det nemlig å være en del av samfunnet, slik at alle derfor også kunne føle stolthet når de betraktet nasjonen sin, historien sin og rasen man var en del av. Man har fremdeles rett til å være stolt av å tilhøre en kultur/rase dersom man kjemper for å beskytte den.

Lenke til kommentar

Vel, så mener du også at Hitler var en stor frihetsforkjemper som kjempet mot den parasittiske jødedommen.

 

 

Jeg er stolt, vel, ja, sort of. Jeg er stolt av det norske samfunnet, landet forfedrene våre har vært med på å skape, over naturen og alt annet. Har jeg noen grunn til det? Mjah, egentlig ikke, men følelser er som oftest irrasjonelle, som Simon allerede har nevnt.

 

Men det går selvfølgelig en grense for min del, fra det å være stolt over landet, kulturen og folket til det å være en nasjonalist og som andre her, rasist. Jeg ser ikke helt hva som er poenget med å være stolt over ett avgrenset territorium, en nasjon, jeg er stolt av det som befinner seg i dette landet, uavhengig om det hadde vært en nasjon eller ei og har ihvertfall ingen grunn til å være stolt av den germanske rasen jeg tilhører, med tanke på hvor heterogen den rasen er.

Lenke til kommentar

Nasjonal stolthet er ikke teit, så lenge det ikke glir over til at man ser ned på andre nasjoner. Personlig er jeg glad for å være født som nordmann, jeg er stolt av det mine forfedre har gjort, og stolt av min familie. Jeg kunne egentlig ikke tenkt meg å ha noen annen bakgrunn enn den jeg har.

 

Men når det er sagt, så er jeg ikke stolt av å bo i Norge. Jeg hater det ikke, men jeg kan ikke si at det er noe jeg sier med noe særlig stolthet.

Lenke til kommentar

Fant ikke en like detaljert norsk definisjone, men ordet betyr det samme på engelsk og norsk:

 

http://www.merriam-webster.com/dictionary/pride

 

1: the quality or state of being proud: as a: inordinate self-esteem : conceit b: a reasonable or justifiable self-respect c: delight or elation arising from some act, possession, or relationship

 

Nasjonal stolthet tilhører da den sistnevnte varianten. Ser ingen problemer med moderat nasjonal stolthet og patriotisme heller. Det gjør en nasjon sterkere og mer sammenknyttet.

Endret av O89
Lenke til kommentar

Jeg tror signaturen min forteller hva jeg synes om patriotisme :p

 

Men ja, jeg, i likhet med bloggeren, synes også at det er sært med nasjonal stolthet. Nå kommer dette selvfølgelig veldig ann på definisjonen av stolthet man bruker, og mange synes det er helt greit å være stolt over landet sitt.

 

Men jeg synes det blir rart å være stolt over noe man ikke har bidratt til i nevneverdig grad. Å være stolt over seg selv er enkelt fordi man ser lett koblingene mellom egen handling og resultat. Å være stolt over familie og venner er heller ikke så vanskelig siden man gjerne hjelper og støtter dem og kan derfor ta en liten del i "æren" om de lykkes. Men jeg føler at denne delen blir mindre og mindre jo fler folk det er som skal dele på æren og når man kommer til en hel nasjon så blir det helt absurd. Norge er rikt pga våre økonomimodell og våre naturressurser. Har jeg laget naturressursene våre eller utformet vår økonomiske modell? Nei, jeg er bare heldig som er født her. Jeg ser ikke at det at jeg er heldig for at jeg er født her skal gi meg noe større grunn til stolthet enn noen fra sverige, Mexico eller Nigeria.

 

Særlig patriotisk er jeg heller ikke da. Jeg ser på meg selv som heldig for at jeg bor i Norge fordi jeg synes det er et av verdens beste land å bo i. Men jeg ville ikke dødd for å forsvare Norge, det ser jeg virkelig ikke poenget i. Og jeg ser på folk som er villige til dø for landet sitt som like skummelt som folk som er villige til å dø (eller drepe) for religionen sin.

 

Jeg skal dog inrømme at jeg følte meg litt patriotisk etter å ha sett Max Manus, men når man vokser opp vår kultur og man har mennesklige følelser som stolthet og man ser en film som er laget for å vekke disse følelsene om et spesielt emne så er det vanskelig å la være :p

Lenke til kommentar

Det er en forskjell på å være stolt av at man tilfeldigvis er født i et rikt land, hvilket jeg er enig i er absurd, og å være stolt av de verdier landet står for. Verdier som man selv ønsker å fremme.

 

Ellers er jeg enig i at den nasjonalstoltheten man får av filmer som Max Manus og lignende er ganske oppkonstruert. Men dette er personer som risikerte og ofret livet sitt for norske verdier, ikke norsk rikdom, og det er da en verdig sak å dø for. Gitt at verdiene er truet på grunn av invasjon, riktignok. Å ofre livet for å spre våre verdier i Afrika er ikke helt det samme :)

Lenke til kommentar
Men jeg synes det blir rart å være stolt over noe man ikke har bidratt til i nevneverdig grad. Å være stolt over seg selv er enkelt fordi man ser lett koblingene mellom egen handling og resultat. Å være stolt over familie og venner er heller ikke så vanskelig siden man gjerne hjelper og støtter dem og kan derfor ta en liten del i "æren" om de lykkes. Men jeg føler at denne delen blir mindre og mindre jo fler folk det er som skal dele på æren og når man kommer til en hel nasjon så blir det helt absurd. Norge er rikt pga våre økonomimodell og våre naturressurser. Har jeg laget naturressursene våre eller utformet vår økonomiske modell? Nei, jeg er bare heldig som er født her. Jeg ser ikke at det at jeg er heldig for at jeg er født her skal gi meg noe større grunn til stolthet enn noen fra sverige, Mexico eller Nigeria.

Tror egentlig det er få som prøver å ta æren for landets tidligere bragder e.l fordi de er stolte av landet sitt. Det er vel heller en stolthet over å være en del av helheten som landet utgjør.

Lenke til kommentar

Det med for og mot nasjonal stolthet er vel litt som janteloven;

 

Hvis du er rik har du ikke noe imot at andre blir rike, hvis du er fattig misliker du sterkt andre sin suksess.

Hvis du har noe å være stolt over (eks. sitt eget land) synes du det er en fin ting å vise det, hvis du ikke har noe å være stolt over synes du ingen andre burde få lov til å være stolt over sitt heller.

 

Å snu kappen etter vinden er en fin ting å gjøre uansett vindstyrke, bare synd egoismen i det skinner igjennom :)

 

PS: Husk gjennomsnitt og standardavvik.

Endret av Jens72
Lenke til kommentar
Men hvorfor har du større grunn til å være stolt av norsk natur bare fordi du er født i Norge? Har du mer av æren for norsk natur enn newzealandsk natur?

 

hehe foreldrene mine har bodd i new zealand hele live sitt. stol på en som har vært der 10-12 ganger norge er best :D

Lenke til kommentar

rikspøbel: Det er helt korrekt at det er noe helt annet å fremme verdier og være stolt av det. Men det er ikke det inntrykket jeg får av folks tanker rundt patriotisme og nasjonal stolthet. Og om det virkelig er verdiene det står på så er det da ingen grunn til å være spesielt stolt over Norge? Det er da mange land i den vestlige verden, spesielt de nært oss som deler disse verdiene.

 

Problemene av nasjonalisme dukker ofte opp når landets ledere endrer verdiene, men beholder det symbolske som er det folk ofte knytter tilhørigheten og stoltheten sin til (flagg, landegrenser, etc)

 

tjetta: Tilhørighet er jo det som danner grunnlaget for diskriminering. Hvis man ikke skiller mellom dem og ogss er det mye vanskeligere å diskriminere.

 

Jens72: Du har forsåvidt rett, men jeg tror at folk som vil være stolte over slikt er stolte over tilhørighet uavhengig om det faktisk er noe å være stolt av.

Lenke til kommentar
rikspøbel: Det er helt korrekt at det er noe helt annet å fremme verdier og være stolt av det. Men det er ikke det inntrykket jeg får av folks tanker rundt patriotisme og nasjonal stolthet. Og om det virkelig er verdiene det står på så er det da ingen grunn til å være spesielt stolt over Norge? Det er da mange land i den vestlige verden, spesielt de nært oss som deler disse verdiene.

 

Problemene av nasjonalisme dukker ofte opp når landets ledere endrer verdiene, men beholder det symbolske som er det folk ofte knytter tilhørigheten og stoltheten sin til (flagg, landegrenser, etc)

Vi snakker om nasjoner, ikke stater. Verdiene ligger i nasjonalkulturen, og det er ikke politikerne som endrer på dem. Kun folket selv kan gjøre det (men politikerne kan selvfølgelig påvirke til en viss grad).

 

Mange land har omtrent de samme verdiene som Norge, men det er vanskelig å være stolt av noe man ikke er en del av. Man kan allikevel være stolt av Skandinavia, for eksempel, men Europa har nok for store forskjeller.

 

tjetta: Tilhørighet er jo det som danner grunnlaget for diskriminering. Hvis man ikke skiller mellom dem og ogss er det mye vanskeligere å diskriminere.

Tilhørighet skaper også trygghet og er viktig for identiteten. Det ligger i menneskets natur å danne grupper. Du foreslår derfor å kurere lungekreft ved å fjerne lungene.

Lenke til kommentar
Vi snakker om nasjoner, ikke stater. Verdiene ligger i nasjonalkulturen, og det er ikke politikerne som endrer på dem. Kun folket selv kan gjøre det (men politikerne kan selvfølgelig påvirke til en viss grad).

 

Det jeg mener er at nasjonalisme og patriotisme raskt fører til en ubetinget forsvaring av det staten gjør.

 

Tilhørighet skaper også trygghet og er viktig for identiteten. Det ligger i menneskets natur å danne grupper. Du foreslår derfor å kurere lungekreft ved å fjerne lungene.

 

Jeg er fult klar over at gruppetilhørighet ligger i menneskers natur, men det betyr ikke at jeg synes det er en positiv ting. Fremmedfrykt ligger også i menneskets natur. Jeg vil vel heller sammenligne det med å kurere blindtarmbetennelse med å fjerne blindtarmen. Jeg er av den mening at gruppetilhørighet ikke er en nødvendighet og fører med seg spesielt mye positivt.

 

Men jeg sier dog ikke at jeg selv ikke fører gruppetilhørighet, det er nok noe som til en viss grad alltid vil være en del av vår natur. Men det betyr ikke at man trenger å opphøye det til et positivt ideal som man skal se opp til og strebe etter.

Lenke til kommentar
Det jeg mener er at nasjonalisme og patriotisme raskt fører til en ubetinget forsvaring av det staten gjør.

Vi snakker da strengt tatt ikke om hverken nasjonalisme eller patriotisme.

 

Jeg er fult klar over at gruppetilhørighet ligger i menneskers natur, men det betyr ikke at jeg synes det er en positiv ting. Fremmedfrykt ligger også i menneskets natur. Jeg vil vel heller sammenligne det med å kurere blindtarmbetennelse med å fjerne blindtarmen. Jeg er av den mening at gruppetilhørighet ikke er en nødvendighet og fører med seg spesielt mye positivt.

 

Men jeg sier dog ikke at jeg selv ikke fører gruppetilhørighet, det er nok noe som til en viss grad alltid vil være en del av vår natur. Men det betyr ikke at man trenger å opphøye det til et positivt ideal som man skal se opp til og strebe etter.

Jeg ser ingenting negativt med gruppetilhørighet i seg selv, men det kan legge grunnlag for en del negative holdninger. Det virker etter min mening helt bak mål å prøve bekjempe et positivt fenomen som ligger i vår natur, heller enn de negative fenomenene som følger. Da gjør man bare kampen langt vanskeligere for en selv. Tvert i mot vil det styrke saken å få alle dem føler nasjonal stolthet, men ikke diskriminerer, til å distansere seg fra dem som bruker det til å diskriminere. Det gjør man ved å opphøye gruppetilhørighet til et positivt ideal, og heller sette lys på den negative diskrimineringen. De som ikke vil assosiere sin gruppe med diskriminering vil da føle veldig sterkt for å bekjempe det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...