Markus84 Skrevet 28. april 2009 Forfatter Skrevet 28. april 2009 Ville kanskje kjøpt 2gb til med ram, og muligens et HD4890 skjermkort! Da kan du kjøpe et skjermkort til av samme typen senere, og kjøre de i CrossFire (sammen), siden du har Crossfire hovedkort. Har windows xp, støtter det 4 gb ram da?
Hugo_Hardnuts Skrevet 28. april 2009 Skrevet 28. april 2009 XP støtter totalt 4GB ram, noe som betyr at du får utnyttet ca. 3-3,5GB når minnet til GPUen(e) er trukket fra. Men du vil merke en forskjell ja, og de lave minneprisene nå tatt i betraktning, så er det en oppgradering som lønner seg. Ellers er det vel ikke umulig at du hopper over på Windows 7 x64 etter hvert nå som Microsoft er i ferd med å "avlive" XP, og da får du utnyttet langt mer enn 4GB.
Markus84 Skrevet 28. april 2009 Forfatter Skrevet 28. april 2009 (endret) Forresten tror eg har 4GB ram, er det ikke et program som viser det? men det beste alternativet er Radeon HD4890? så etter kan jeg kjøre en till? har aldri kjørt SLI eller hva det nå heter, det følger vell me alle deler som jeg trenger med kortene? forresten er det mye forkjell på GDDR3 og GDDR5? Endret 28. april 2009 av Markus84
Hugo_Hardnuts Skrevet 28. april 2009 Skrevet 28. april 2009 Med CPU-Z kan du finne ut det meste om RAM, CPU og chipset på PCen din. Jeg mener at HD4890 er det beste alternativet for ditt oppsett ja, med tanke på hvilket hovedkort du har, særlig hvis du har planer om Crossfire senere. SLI er Nvidias system for bruk av flere skjermkort i et oppsett, og hovedkortet ditt støtter ikke dette. Nvidia kun har tillatt SLI-støtte på hovedkort basert på sine egne Nforce chipset og på Intel X58-baserte hovedkort som implementerer en Nforce 200 brikke. Dette betyr dog ikke at du ikke kan bruke ett enkelt av multi-GPU kortene fra Nvidia, som feks Geforce GTX295 og 9800GX2 - du kan bare ikke kjøre flere av disse kortene sammen. Forskjellen i GDDR3 og GDDR5 ligger i hvilke hastigheter minnet kan kjøre på. GDDR5 takler høyere frekvenser noe som har gjort at ATI har kunne minske minnebus'en på kortene (= billigere produksjon pga enklere design) uten at det går ut over minnebåndbredden og dermed ytelsen. I praksis har dette lite å si for deg som forbruker, men det er altså noe av forklaringen på hvorfor ATI ligger så godt an pris/ytelsemessig for tiden.
Markus84 Skrevet 28. april 2009 Forfatter Skrevet 28. april 2009 Sorry, er skikkelig nub i skjermkort. men hva er Crossfire?
Flimzes Skrevet 28. april 2009 Skrevet 28. april 2009 (endret) Sorry, er skikkelig nub i skjermkort. men hva er Crossfire? God forklaring her. Endret 28. april 2009 av Flimzes
Cleaf Skrevet 28. april 2009 Skrevet 28. april 2009 XP støtter totalt 4GB ram, noe som betyr at du får utnyttet ca. 3-3,5GB når minnet til GPUen(e) er trukket fra. Men du vil merke en forskjell ja, og de lave minneprisene nå tatt i betraktning, så er det en oppgradering som lønner seg. Ellers er det vel ikke umulig at du hopper over på Windows 7 x64 etter hvert nå som Microsoft er i ferd med å "avlive" XP, og da får du utnyttet langt mer enn 4GB. Nå er det vel slik at 32-bit XP ikke utnytter mer enn 3,5gb. 64 bit derimot utnytter opptil 8 eller noe slikt. Sorry, er skikkelig nub i skjermkort. men hva er Crossfire? ATI sin form for SLI som betyr flere skjermkort som jobber sammen og øker ytelse. Flimzes Lagt til I dag, 20:18 QUOTE(Markus84 @ 28/04-2009 : 20:00) * Sorry, er skikkelig nub i skjermkort. men hva er Crossfire? God forklaring her. unødvendig?
Skrujernet Skrevet 28. april 2009 Skrevet 28. april 2009 Markus84: Med tanke på hva slags hovedkort du sitter på ville jeg gått for et Radeon HD4890. X48-chipsettet har nettopp den fordelen at det har full støtte for Crossfire. Så kan du putte i et ekstra kort senere ved behov og/eller når prisene har falt litt. Vil påstå at GTX295 blir bortkastet siden du må kjøre spill i høyre oppløsning enn det skjermen din klarer for at dette kortet virkelig skal få vist kreftene sine. atriC: Hva slags skjerm har du da, siden du tror du har behov for 2 stk GTX295? Kjøp heller HD4890 eller GTX275/285 og bruk resten av pengene på noe annet gøy. Noe sier meg at den lille ekstra ytelsen du får med det dyreste alternativet ikke står i stil til prisen, og skrytefaktoren forsvinner altså raskt. Ellers satser jeg på at du er såpass oppegående at du har et hovedkort som støtter både SLI og CF... :!: Skal gå for 285 etter en grundig gjenomgang med meg selv. Pengene som blir går vel til en raptor/ssd.
Skrujernet Skrevet 28. april 2009 Skrevet 28. april 2009 285 er et godt kort det. Har det selv Tar vel de fleste spill på max?
Markus84 Skrevet 28. april 2009 Forfatter Skrevet 28. april 2009 ok, da kjøper jeg 2GB ram til, så klocker jeg prosessoren litt, og kjøper Radeon HD4890? kankje kjøper jeg 2, høres det rikig ut? forresten allt til crossfire følger med, og det er vell ikke så vanskelig?
Loefthal Skrevet 28. april 2009 Skrevet 28. april 2009 (endret) @atric Hvis jeg husker riktig skal vel du gå for i7 så da skulle nok det gå fint ja. Koster dog litt mer enn de smaker etter min mening. Endret 28. april 2009 av Ohlja
Skrujernet Skrevet 28. april 2009 Skrevet 28. april 2009 @atric Hvis jeg husker riktig skal vel du gå for i7 så da skulle nok det gå fint ja. Koster dog litt mer enn de smaker etter min mening. Hovedkort, CPU og kabinett er allerede kjøp kontoen ble tømt, men om 15 dager skal riggen være på plass
Markus84 Skrevet 29. april 2009 Forfatter Skrevet 29. april 2009 Ok, da kjøper jeg 2GB ram til, så klocker jeg prosessoren litt, og kjøper Radeon HD4890? kankje kjøper jeg 2, høres det rikig ut?
Persn Skrevet 29. april 2009 Skrevet 29. april 2009 To ekstra GB med RAM og et eller to Radeon HD4890 kommer til å gi deg en ganske OK PC To 4890 er vel strengt tatt ikke nødvendig, men kjekt å ha viss du føler for å spille på høyeste oppløsning.
Cleaf Skrevet 29. april 2009 Skrevet 29. april 2009 To ekstra GB med RAM og et eller to Radeon HD4890 kommer til å gi deg en ganske OK PC To 4890 er vel strengt tatt ikke nødvendig, men kjekt å ha viss du føler for å spille på høyeste oppløsning. Bare et 4890 skal da vel klare ganske høye oppløsninger alene?
oslo72 Skrevet 29. april 2009 Skrevet 29. april 2009 To ekstra GB med RAM og et eller to Radeon HD4890 kommer til å gi deg en ganske OK PC To 4890 er vel strengt tatt ikke nødvendig, men kjekt å ha viss du føler for å spille på høyeste oppløsning. Bare et 4890 skal da vel klare ganske høye oppløsninger alene? Helt klart - men virker ikke som pengene er problemet...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå