Gå til innhold

Vi er verdensmestere på likestilling!


Anbefalte innlegg

Med den holdninga folket her har til førstegangstjenesten, så er det ikke rart at de så på det som overgrep. Hadde de derimot satt seg inn for et friår med mye moro, ville det nok endt annerledes. Hva er nå vel 1 år når du lever til du blir 90 uansett? Vel verdt det.

 

Bare fordi du hadde det gøy og hadde et "friår med mye moro" betyr ikke det at tilfellet er det samme for alle andre.

Jeg vet om flere i samme tropp som fikk samme opplevelser enn meg, men som gikk rundt og "hatet". Du kan jo gjette hvilken holdning de fortsatt har til militæret... Så jeg vil tippe at de fleste hater militæret fordi de aldri har satt seg inn for å nyte det.

Noe som i og for seg er komplett irrelevant i denne diskusjonen. Mennesker kan tilpasse seg de utroligste situasjoner, det gjør ikke at man har noe mer rett til å plassere dem i situasjonene. Det er et argument for menneskers tilpasningsdyktige natur, ikke noe argument for at det er etisk forsvarlig med frihetsberøvelse.

 

Prøv igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det skjønner jeg. Var selv på skytetrening i nordnorge med bataljonen, og når vi hadde slik øvelse (høyre om, venstre om, etc), så var det med skarpe skudd. Etter første runden ba jeg om fritak, da jeg ikke følte meg veldig trygg...

 

Men dette blir nesten litt for Off-topic.

 

100% likestilling er mer skadelig enn 0% likestilling.

100% likestilling i teori er bra, å presse det gjennom i praksis blir ikke bra.

 

Mener ikke at jenter burde få tjenesteplikt men heller at gutter burde få slippe.

 

Det er bedre å få en liten knippe frivillige og motiverte personer og bruke 20 ganger mer penger per mann på de enn å tvinge inn de aller fleste.

Lenke til kommentar
Kvinnesaken har forøvrig gått for langt. Bare det faktum at menn ikke "kan" reise seg og si sin mening ang. saken uten å bli kalt sjovinister sier egentlig sitt. Hele saken er ensidig, ensporet og totalt ute av kontroll på mange punkt.

Om ens mening er sjåvinistisk så må en nesten forvente å få svar på tiltale ...

Lenke til kommentar
Hvorvidt verneplikten er et overgrep eller ikke er egentlig helt urelevant i denne trådet, det er derimot noe annet å diskutere hvorvidt jenter også burde kalles inn, noe jeg egentlig syns de burde. Skal man ha like rettigheter skal man ha like plikter som noen så pent sa over meg.

Å tvinge jenter til militærtjeneste er noe annet ja. Det er det motsatte av det å fjerne verneplikten for menn...

 

Hvorvidt verneplikt er et overgrep eller ei, har ikke direkte noe å gjøre med likestilling, det er klart. Men det diskuteres i sammenheng med hvorvidt det er riktig med verneplikt kun for menn, og da blir det med ett relevant. Det samme gjelder forøvrig for forslaget ditt også.

Lenke til kommentar

Jeg har hørt at grunnen til at kvinner ikke har verneplikt er fordi menn er sterkere fysisk oppbygd. Hvorfor kan vi ikke bare si at alle kvinner skal være hjemme og lage middag og passe barn da? Det er ikke likestilling før det er likt. Uansett om det er i kvinner eller menns favør.

Lenke til kommentar

^Ok, en plasserer kvinner på kjøkkenet igjen for å rettferdiggjøre de forksjellene en finner i menns disfavør... :new_woot:

 

Forresten litt uenig med deg at det ikke er likestilling før det er likt. Menn og kvinner er forskjellige, og av den grunn kan det aldri bli helt likt. Likestilling vil si at man uansett kjønn skal ha de samme mulighetene. Så får ens personlige egenskaper og evner avgjøre resten. Likestilling er ikke sosialisme.

Endret av macros.
Lenke til kommentar
Er jeg en av de eneste som synes likestillingen for kvinner har gått FOR langt enkelte steder?

Nei.

Mye av problemet ligger i ordet "likestilling". Det er ikke likestilling vi snakker om! Det er prioritering og fremhevelse av kvinner. Likestilling er en mellomting. Det vil si at man ikke gjør forskjell på kjønnene. Kvotering, som man har nå - er det motsatte av likestilling!

 

Vi burde aldri bruke ordet! Feministene vinner dersom de får bruke det. Vi burde brukt et annet ord. "Kvinnekamp" er riktig. Det å velge en person, fordi hun er kvinne - er det samme som å IKKE velge en person, fordi hun er kvinne. Begge deler er galt! Det riktige er mellomstillingen. Likestilling er å ikke ta hensyn til om en person er mann eller kvinne. Det er å se alle som en, som personer.

Lenke til kommentar

Og for klarhetens skyld er jeg en varm tilhenger av likestilling. Likestilling er en selvfølgelighet. Feminisme kan jeg styre meg litt mer for, mannsjåvinisme også for den saks skyld.

 

Man skal ikke robbe feminismen for ære. Feminismen som bevegelse har ført til et mer likestilt Norge (det samme gjelder andre land). Men vi skal ikke glemme at Islam i utgangspunktet førte til et klart forbedret kvinnesyn, og saklig sett mer likestilling enn det en hadde i tiden før Islam. Det betyr ikke nødvendigvis at likestilling er Islams hovedparole.

 

Feminismen skal ikke likestilles med likestilling, men det er like fullt ingen tvil rundt feminismens rolle i kampen for likestilling.

 

:)

Lenke til kommentar

Hæ? Jeg tror du har misforstått feminisme en del. Her er hva Wikipedia definerer feminisme som:

 

Feminism is the idea that women should have political, social, sexual, intellectual and economic rights equal to those of men

 

De færreste feminister identifiserer seg med Valerie Solanas ...

Lenke til kommentar
Feminism is the idea that women should have political, social, sexual, intellectual and economic rights and duties equal to those of men

Nå korrigerte jeg det til hvordan det burde vært. Men feminister er kun opptatt av den positive siden, nemlig rettigheter. Pliktene sees det fullstendig bort ifra.

 

Når det er sagt, så er Europa på vei til å bli muslimsk. Man vil nok se en helt annen kvinnerolle om 50-70 år. Det er bare å sjekke innvandringen og fødselsraten til muslimer.

Lenke til kommentar

Jeg ble nesten litt redd når jeg så filmen, men det er mye faktafeil i filmen. F.eks. han hevdet at Belgia har 25% muslimer. Belgia har 4% muslimer, og det skal litt til før de får over 25% muslimer. For det andre er det ikke sånn at 1.3 fertilitetsrate vil føre til katastrofe. Globalis har gjort beregninger på dette, og anntall over 60 år vil ikke øke til mer enn 30-40%. Vi kan også kjempe mot det ved å øke pensjonalderen og få folk ut i arbeid. Altså, det stikk motsatte av hva Norge gjør nå.

 

Vil dere ha ordentlig statistikk, titt her

http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/4385768.stm

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Hæ? Jeg tror du har misforstått feminisme en del. Her er hva Wikipedia definerer feminisme som:

 

Feminism is the idea that women should have political, social, sexual, intellectual and economic rights equal to those of men

 

De færreste feminister identifiserer seg med Valerie Solanas ...

Jeg burde spesifisert ekstrem feminisme. :)

Lenke til kommentar
Feminism is the idea that women should have political, social, sexual, intellectual and economic rights and duties equal to those of men

Nå korrigerte jeg det til hvordan det burde vært. Men feminister er kun opptatt av den positive siden, nemlig rettigheter. Pliktene sees det fullstendig bort ifra.

Hvilke plikter er det feminister ser bort ifra?

Lenke til kommentar
Feminism is the idea that women should have political, social, sexual, intellectual and economic rights and duties equal to those of men

Nå korrigerte jeg det til hvordan det burde vært. Men feminister er kun opptatt av den positive siden, nemlig rettigheter. Pliktene sees det fullstendig bort ifra.

Hvilke plikter er det feminister ser bort ifra?

 

F.eks verneplikten.

Lenke til kommentar
Feminism is the idea that women should have political, social, sexual, intellectual and economic rights and duties equal to those of men

Nå korrigerte jeg det til hvordan det burde vært. Men feminister er kun opptatt av den positive siden, nemlig rettigheter. Pliktene sees det fullstendig bort ifra.

Hvilke plikter er det feminister ser bort ifra?

 

F.eks verneplikten.

Du mener at feminister ser bort fra verneplikten? Jeg kjenner mange feminister, meg selv inkludert, som er for allmenn verneplikt for alle, inkludert kvinner. Når jeg tenker meg om, de fleste feminister jeg kjenner. At feminister i staten ikke er for allmenn verneplikt for alle har nok mer med forsvaret å gjøre enn med feminisme å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...