Gå til innhold

Z-drive er klar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Selv om denne ikke kan måle seg med ioDrive eller RamSan 20, så er den med og lager bane for flere PCIe SSDer :D

fra i høst fra StorageMojo med CTO i Fusion-IO som forklarer hvorfor PCIe er mer logisk for flash enn snurrediskprotokoller. Det viser også fordelen med lav latency.

Så forskjellen på dette og et fritt valgt RAID kort med et fritt valgt antall SSD enheter og fritt valg av RAID nivåer er at du mister mange valg, sparer litt plass, sparer ingen penger og får byttet ut 4 SATA kabler med SATA linker på et PCB kort. Tror dere virkelig at ytelsen kommer til å bli så utrolig mye bedre av å sende SATA signalering over PCB fremfor kabel? Det er som å anta at bedre strømkabel vil gjøre PCen raskere... Dette minner skrekkelig om "vitenskapen" som ligger bak valgene hifi-nerder gjør.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Selv om denne ikke kan måle seg med ioDrive eller RamSan 20, så er den med og lager bane for flere PCIe SSDer :D

fra i høst fra StorageMojo med CTO i Fusion-IO som forklarer hvorfor PCIe er mer logisk for flash enn snurrediskprotokoller. Det viser også fordelen med lav latency.

Så forskjellen på dette og et fritt valgt RAID kort med et fritt valgt antall SSD enheter og fritt valg av RAID nivåer er at du mister mange valg, sparer litt plass, sparer ingen penger og får byttet ut 4 SATA kabler med SATA linker på et PCB kort. Tror dere virkelig at ytelsen kommer til å bli så utrolig mye bedre av å sende SATA signalering over PCB fremfor kabel? Det er som å anta at bedre strømkabel vil gjøre PCen raskere... Dette minner skrekkelig om "vitenskapen" som ligger bak valgene hifi-nerder gjør.

Jeg er helt enig i poenget ditt. Dette er en klipp og lim enhet som man fint kan lage bedre enn selv, men den er en PCIe-SSD, og vil forhåpentlivis bidra til at det kommer fler på banen senere. Selvfølgelig håper jeg da at de som kommer er native PCIe, og ikke bruker en unødvendig protokoll (SATA/SAS).

Lenke til kommentar

Jeg må si jeg er litt skeptisk til hvor viktig det er å unngå SAS/SATA grensesnittet på SSD. Jeg tror gevinsten stort sett er marginal. SSD opererer med forsinkelser i størrelsesorden 100 mikrosekunder og oppover. Forsinkelsen knyttet til kontrollere ligger vel ofte langt under det, kanskje så mye som 100 ganger mindre, så i henhold til Amdahls lov skal det ikke ha noen viktig effekt. Den største komponenten vil dominere det minste. Skal det ha noe for seg å gå over til en ren PCIe til NVRAM kontroller så bør en nok ha noe som er raskere enn flash. Kanskje MRAM eller DRAM. Det er viktig å ha et fornuftig forhold mellom hastigheten på mediet og hastighetsfokuset på tilkoblingen. Det er ganske mye som må ofres for å gå fra en åpen standardisert løsning til f.eks denne nedlåste og lite konfigurerbare OZC løsningen. Personlig tror jeg 6Gb SAS kommer til å bli standard for SSD i servere de neste årene. PCIe kort med flash integrert har for lite ekstra å komme med og for mange begrensninger på kort sikt.

Lenke til kommentar
Z -Drive 1:1 TB, reading speed 500 MB/s , writing 470 MB/s , cache 256 MB., price 4000 Euros

Z -Drive 500 Go: 500 GB, reading speed 510 MB/s , writing 480 MB/s , price 2200 Euros

Z -Drive 250 Go: 250 GB, reading speed 450 MB/s, writing 300 MB/s, price 1400 Euros

 

Kilde: http://xtreview.com/addcomment-id-8661-vie...rive-price.html

4000 Euros = ca 35117 kr

2200 Euros = ca 19314 kr

1400 Euros = ca 12291 kr

 

Kilde fra finance.yahoo.com

 

Edit: OCZ Z-Drive 1 TB PCI-Express 4x koste ca 29849

Edit2: OCZ 1TB Z-Drive flekket for "bare" 3.400 €

Endret av Spion
Lenke til kommentar

Interresant å diskutere med deg Anders ;)

 

Når jeg mener det er lurt å bli kvitt SATA/SAS er det ikke pga et trykkende behov akkurat nå i "mainstream" tilnærminger til SSD (alså hardisk formfaktor og direkte harddisk replacement). Mainstream SSDer har allerede nådd taket for SATA2 på sekvensiell lesing, og det vil ikke være lenge til sekvensiell skriv når ca 250MB/s heller. SATA3 kommer jo i år, og vil tilby opp til 600MB/s, men det kan også lett overgåes ved noe større intern parallellitet.

 

Grunnen til at jeg hovedsaklig ønsker at SATA/SAS forsvinner fra SSD er at det definerer SSD som en harddisk erstatter, og tvinger på flash en protokoll designet for snurredisker, men som strengt tatt ikke trengs, og bare krever ekstra regnekraft (pakke data i protokoll, og ekstra ledd i dataveien) og skaper begrensninger. NAND flash har les latency i område 25µs, program latency i område 100µs, og slett på mange ms. Selv om en HBA kanskje har latency under 1µs er det ikke sikkert den klarer å holde unna over 10.000 operasjoner pr sekund, spesielt ikke integrerte HBA man finner på hovedkort. Varierende kvalitet på HBA er også et bra punkt for å unngå SATA.

 

Med bruk av en RAM cache med grei størrelse og batteri backup på SSD kan man fint få "burst"-hastigheter i samme område og med lignende latency til RAM :)

 

Jeg ønsker meg SSD som en "IO-accelerator", på samme linje som et dedikert grafikk-kort, lydkort, eller nettverkskort. I det bruksområdet passer PCIe mye bedre enn SATA/SAS. Men jeg ser fortsatt nytten ved å ha SSDer med diskgrensesnitt for kompatibilitet i en del områder.

(forbehold om skrivefeil, litt trøtt nå :p)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Z -Drive 1:1 TB, reading speed 500 MB/s , writing 470 MB/s , cache 256 MB., price 4000 Euros

Z -Drive 500 Go: 500 GB, reading speed 510 MB/s , writing 480 MB/s , price 2200 Euros

Z -Drive 250 Go: 250 GB, reading speed 450 MB/s, writing 300 MB/s, price 1400 Euros

 

Kilde: http://xtreview.com/addcomment-id-8661-vie...rive-price.html

4000 Euros = ca 35117 kr

2200 Euros = ca 19314 kr

1400 Euros = ca 12291 kr

 

Kilde fra finance.yahoo.com

 

Edit: OCZ Z-Drive 1 TB PCI-Express 4x koste ca 29849

Edit2: OCZ 1TB Z-Drive flekket for "bare" 3.400 €

Også er det norske skatter og avgifter, oh snap, så koster den 50k =)

Lenke til kommentar
Jeg ønsker meg SSD som en "IO-accelerator", på samme linje som et dedikert grafikk-kort, lydkort, eller nettverkskort. I det bruksområdet passer PCIe mye bedre enn SATA/SAS. Men jeg ser fortsatt nytten ved å ha SSDer med diskgrensesnitt for kompatibilitet i en del områder.

(forbehold om skrivefeil, litt trøtt nå :p)

Definitivt en morsom idé. Kan se for meg f.eks RAID kontroller med to nivåer av cache. Første nivå blir DRAM med batteri og andre nivå blir f.eks NAND på ca 10x-100x kapasitet av DRAM cachen. Så kan en koble til tradisjonelle disker bak. Write coalescing fra NAND cachen bør kunne gjøre aksess mot disk nærmest rent sekvensiell og det blir mulig å gjøre read caching av veldig store datasett.

Lenke til kommentar
OK så OCZ har tatt en raidkontroller og 4 SATA SSD disker i RAID 0 og montert det hele på ett PCIe kort. Hva f*** er vitsen med det da? Spare plass?

OCZ vil være først med PCIe SSD i sin prisklasse, samme hvilke kameler, elefanter og dyrehager kundene må svelge på grunn av at produktet er umodent. Hensikten er neppe å etablere noe kvalitetsstempel eller tjene så mye penger. Hensikten er nok å kapre markedsandeler i en tidlig fase pga PR-verdien. Jeg tror det er en smart strategi fordi merket vil få høy status blant dumme kjøpere. Dumme kjøpere er mer lønnsomt enn smarte kjøpere.

Lenke til kommentar
OK så OCZ har tatt en raidkontroller og 4 SATA SSD disker i RAID 0 og montert det hele på ett PCIe kort. Hva f*** er vitsen med det da? Spare plass?

OCZ vil være først med PCIe SSD i sin prisklasse, samme hvilke kameler, elefanter og dyrehager kundene må svelge på grunn av at produktet er umodent. Hensikten er neppe å etablere noe kvalitetsstempel eller tjene så mye penger. Hensikten er nok å kapre markedsandeler i en tidlig fase pga PR-verdien. Jeg tror det er en smart strategi fordi merket vil få høy status blant dumme kjøpere. Dumme kjøpere er mer lønnsomt enn smarte kjøpere.

På den positive siden, OCZ er med å presse markedet fremmover. De var blandt de første som begynte å lage billige SSD for massemarkedet, og var først ute med Indilinx baserte SSDer. Nå med PCIe åpner de forhåpentligvis for at fler følger etter og lager bedre løsninger.

Z-drive er vell egentlig et "klipp og lim" produkt av samme generelle kategori som Apex (2 JMicron kontrollere og en RAID-brikke). Dette produktet har større verdi i hvordan det kan påvirke markedet enn enhetens verdi i seg selv (IMO).

Lenke til kommentar
4 x 60GB vertex á 2000kr = 8000kr

+ R&D = 10.000kr for den minste?

 

har 2 stykke Seatgate Cheetah 15k.6 146Gb (SAS) i raid0. de leser og skriver alene på ca 163mb/s og 2 i raid0 omtrent 300mb/s. kostet under 5tusen. og har 5 års garanti. ~7ms acces tid. hmm vell. rask nøk for meg :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
har 2 stykke Seatgate Cheetah 15k.6 146Gb (SAS) i raid0. ...

Lydnivået er vel relativt markant på diskene vil jeg tippe, der har derimot SSD en av sine fordeler.

Lenke til kommentar
har 2 stykke Seatgate Cheetah 15k.6 146Gb (SAS) i raid0. ...

Lydnivået er vel relativt markant på diskene vil jeg tippe, der har derimot SSD en av sine fordeler.

 

Lydnivået til Seagate 15k.5 og 15k.6 er meget akseptebelt. De er faktisk stillere enn de fleste satadisker. For dem som ikkje vet det enda, så er ikkje antall rpm et mål for høyere decibel :)

 

Velociraptoren på 10k rpm er faktisk den mest stille av ALLE harddisker :)

 

Føritiden så var det et problem med 10k rpm SCSI disker som bråket som et uvær, det var før de hadde noe særlig antivibrasjon i diskene :)

 

En annen ting folk tror er at i et serverrom er det harddiskene som bråker. Det er det de små viftene som går på 9000 rpm i små 1 eller 2U rack kabinetter som gjør ;)

Lenke til kommentar
har 2 stykke Seatgate Cheetah 15k.6 146Gb (SAS) i raid0. ...

Lydnivået er vel relativt markant på diskene vil jeg tippe, der har derimot SSD en av sine fordeler.

 

Lydnivået til Seagate 15k.5 og 15k.6 er meget akseptebelt. De er faktisk stillere enn de fleste satadisker. For dem som ikkje vet det enda, så er ikkje antall rpm et mål for høyere decibel :)

 

Velociraptoren på 10k rpm er faktisk den mest stille av ALLE harddisker :)

 

Føritiden så var det et problem med 10k rpm SCSI disker som bråket som et uvær, det var før de hadde noe særlig antivibrasjon i diskene :)

 

En annen ting folk tror er at i et serverrom er det harddiskene som bråker. Det er det de små viftene som går på 9000 rpm i små 1 eller 2U rack kabinetter som gjør ;)

 

Den mest stille av alle harddisker er vel å overdrive, det er andre 2.5-varianter som er stillere, og helst sikkert enda stillere varianter i mindre formfktor, og greenpower er på samme nivå (GP er noe bedre på seek, og kanskje marginalt verre på idle)

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...