Gå til innhold

Mye å hente ved plansliping av cpu?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Svar: IKKE GJØR DET. Hvis du ikke vet noe om det, er det ekstremt idiotisk å gjøre det.

hehe xP har lest en del guides osv om det så sitter med teorien men ikke praksisen ;( btw: cpu-en som jeg vurder å gjøre det på er ikke hoved cpu-en min så det gjør ingen ting om det går fryktelig gærnt.

I hovedsak var det bare temp forskjellene jeg lurte på.

Lenke til kommentar

iNeo: En plass må man jo begynne :p

 

Det kan være snakk om 10 grader forskjell, dersom du får bra mount på kjøler/blokk :) Har selv gjort det, og det funker kjempefint. I tillegg er det utrolig artig å holde på med.

 

Men, gjør research først. Du har sikkert surfa rundt, men jeg leggger et par linker som du burde få med deg.

 

http://www.youtube.com/watch?v=sVXuZTuoEuE...feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=5L1s1-nXj0o...feature=related

 

Og litt av prosessen når jeg gjorde det (for å vise et lite eksempel på hvordan det kan bli):

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=12870430

Lenke til kommentar
Den der er så konkav at du kan bruke den som suppetallerken :p Åssen temps hadde du før du begynte å lappe btw?

 

PS: det er viktig at du ikke bare sliper i en retning, ellers risikerer du å slipe den så den skrå'er, og da går vinninga opp i spinninga fort.

 

 

finnes noen maskiner som klarer det, men ville ikke tatt sjangsen på hvem som helst maskin :p

 

men er passe skjev ja.

Lenke til kommentar
Min ble også skeiv og ugjevn, selv om jeg gjorde det som i youtube linken. :(

 

Cluet er at du bør passe på å ha trykket noenlunde rett ovenfra, så det ikke er særlig mer trykk på noen steder av IHS'en enn andre, siden du da vil slipe mer på stedene med mest trykk. Et annet poeng er å slipe et visst antall ganger (25-30 kanskje) på en side, og så snu chipen 90 grader, slipe samme antall ganger på den siden, ogsåvidere, da øker du sjansene for å få en flat IHS som ikke heller.

Lenke til kommentar
Den der er så konkav at du kan bruke den som suppetallerken :p Åssen temps hadde du før du begynte å lappe btw?

 

PS: det er viktig at du ikke bare sliper i en retning, ellers risikerer du å slipe den så den skrå'er, og da går vinninga opp i spinninga fort.

 

Har gjort det 30-40 per side å deretter snu 90 grader :whistle:

med stock kjøleren hadde jeg cirka 50 grader idle med termisk pasta xD 70grader load omg...

Lenke til kommentar

Jeg har testet dette på en Intel E8500 og en Noctua NH-U12P. Fikk "bare" 3-4grader forbedring på idle. Jeg anbefaler å bruke et barberblad som rettholdt for å sjekke behovet for "lapping".

I mitt tilfelle var det kjøleblokken som var mest å hente på. Litt skuffende å se på en kjøleblokk som folk har skrytt opp i skyene....

 

Anbefaler ikke hvermansen å begi seg ut på dette btw :)

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar
Jeg har testet dette på en Intel E8500 og en Noctua NH-U12P. Fikk "bare" 3-4grader forbedring på idle. Jeg anbefaler å bruke et barberblad som rettholdt for å sjekke behovet for "lapping".

I mitt tilfelle var det kjøleblokken som var mest å hente på. Litt skuffende å se på en kjøleblokk som folk har skrytt opp i skyene....

 

Anbefaler ikke hvermansen å begi seg ut på dette btw :)

takk for respons :yes:

Jobbet litt inatt med ihs-en og no idag bestemte jeg meg for å se om det ble resultat å det ser lovende ut :cool:

stock kjøler:

før idle 50 grader cirka

etter idle 40-45 cirka.

før load 70-74 grader

etter 55-60 grader.

så til å med nå når jeg ikke har pusset den helt speil blank ser jeg gode resultater. ;)

prøvde zalman 9500led kjøleren min å det endte opp med 25-30 grader idle og knapt 50 (nærmere 45) grader load

 

edit

den er pusset ned til kun kobberet å deretter pusset med 800 papir

post-136348-1240749333_thumb.jpg

Endret av reger
Lenke til kommentar
Som nevnt så kan du slipe kjøleren også. Tempen din er rimelig bra, husker jeg ahdde en gammel x2 3800+ som ble 57 load med 9500led på 2,9ghz og stock volt :p Den kunen vel trengt en lapping, men endte vel med at jeg fjerna hele IHS'en for å teste den på vannkjølinga.

ehe :!:

du har væll ikke en fin guide for å fjerne ihs-en da :p

kansje jeg skal gjøre det senere :whistle:

Lenke til kommentar

Man sliper ikke vekk toppen :p

 

Ang. det at den kan bli skeiv osv, så er det viktig at underlaget man sliper på er helt rett (=glassplate, speil osv). Å gjøre det med en bok eller rett på bordet er ikke optimalt.

 

Også skal det nevnes at man ikke burde legge trykk på prosessoren (dersom man gjør det som i youtube-linken). La vekten av CPU'en gjøre jobben!

Lenke til kommentar
Man sliper ikke vekk toppen :p

 

Ang. det at den kan bli skeiv osv, så er det viktig at underlaget man sliper på er helt rett (=glassplate, speil osv). Å gjøre det med en bok eller rett på bordet er ikke optimalt.

 

Også skal det nevnes at man ikke burde legge trykk på prosessoren (dersom man gjør det som i youtube-linken). La vekten av CPU'en gjøre jobben!

 

 

Det forklarer jo en del av saken! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...