Gå til innhold

Er vitenskap mer troverdig enn religion?


Anbefalte innlegg

Jeg koblet informasjon til åndsverksloven, ikke til "ånder" som i fiktive/overnaturlige fenomener.

For å bli kvitt "overnaturlige ånder" raderer du helt ut eksistensen av ånd ?

 

Du har hørt om åndfraværelse, åndsevner, åndsvak, åndsfrisk, eller åndsfrende ?

 

Når mennesker kommuniserer så utveksler de ånd (tanker/følelser m.m.) med hverandre.

 

Dette kan være både positivt og negativt, hvis du skjønner ?

 

Når jeg påpeker at "ånder" ikke eksisterer mener jeg det som er definert som ånd. Jeg tilater meg og quote meg selv:

 

En ånd er per definisjon: "Ånd er et mangetydig begrep som er blitt brukt i filosofi og religion. Ordet kan brukes synonymt med sjel, spøkelse eller bevissthet. I religiøs sammenheng brukes ordet om særlig om ikke-materielle skapninger som kan være gode eller onde. I kristendommen oppfattes engler som åndsmakter og den hellige ånd personifisert som en gud."

 

Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/%C3%85nd

 

De bergepene som du har kommet med her er ikke åndelig i den forstand, de er bare i daglidags og mekanisk sammenheng masseløse i seg selv, men like fult bundet av en fysisk eksistens/tilstand. F eks tanker og følelser er elektriske signaler, som er bundet av sine kretser og komponenter, hjernen. Folk kaller det "åndelig" fordi er masseløst og ikke bundet av romlig utstrekning. Slik som noen forestiller seg at det finnes guder, engler og ånder, som ikke har romlig utstrekning eller fysisk masse, bortsett fra at sistnevnte begreper ikke kan forklares ved fenomener som eletriske signaler, informasjon eller andre tilstander som avhenger av fysisk eksistens.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vitenskapsmenn har sin måte å se verden på, og de forklarer alt med sine egne termer. Hvem kan si at det er vitenskapsmennene som har rett, og ikke teologene?

Vitenskap fungerer. Så enkelt er det. Og kan verifiseres og falsifiseres.

 

... og best av alt, det er fritt opp til ALLE å finne noe bedre.... :)

 

Så isteden for å komme med påstander om ditt og datt er valget enkelt: Bevis det!

 

Det er fritt for alle å motbevise hva pokker de vil bevise, men det må da, såklart, også kunne falsiferes.....

 

Det ER en grunn til at religiøst vissvass IKKE er vitenskap..... :)

Lenke til kommentar

Vitenskap er ikke enkeltpersoner, eller -hendelser. Vitenskap blir ikke overført muntlig gjennom generasjoner, og er ikke påvirket av følelser og "overtro". Det er ikke én vitenskapsmann som sier at sånn er det, og da tror alle på det. Langt i fra.

 

Vitenskapsmenn setter spørsmål ved ting, og prøver å finne ut av det. Det er derfor de kaller det TEORIER. De setter spørsmål ved hverandre, og samarbeider/konkurerer om å bevise/motbevise alt de kommer over. Ingen ting skal overlates til tilfeldigheter eller generellt pisspreik. Det skal bevises. Det skal måles. Hvis ikke er og blir det en teori, og folk kommer fortsatt til å stille spørsmål.

 

Så ja, vitenskap er noe mer troverdig enn diverse religioner som i praksis ikke er store på verken å bevise ting, eller motta kritikk :)

Lenke til kommentar
vitenskapen har fått oss på månen, hvem skulle trod dette for 2000 år siden?

Og, sad, but true, vi hadde landet på månen allerede for hundre år siden, hvis ikke før, hvis vi hadde vært UTEN religiøst vissvass.... Religion er fremdeles den største bremseklossen mennesket har for utvikling, derom hersker ingen tvil....

Lenke til kommentar
Er vitenskap mer troverdig enn religion.

Har ingen ting med hverandre å gjøre.

Religion dreier seg om den åndelige verden.

Vitenskap dreier seg om den matriele verden.

 

PS: ånden står selvfølgelig over materien.

En som har forstått det... Gud har skapt alt, hvorfor skulle det være så vanskelig å bryte fysikklovene osv, som han skapte i utgangspunktet?

 

MIN mening...

Lenke til kommentar
Er vitenskap mer troverdig enn religion.

Har ingen ting med hverandre å gjøre.

Religion dreier seg om den åndelige verden.

Vitenskap dreier seg om den matriele verden.

 

PS: ånden står selvfølgelig over materien.

En som har forstått det... Gud har skapt alt, hvorfor skulle det være så vanskelig å bryte fysikklovene osv, som han skapte i utgangspunktet?

 

MIN mening...

Men hvem skapte gud? OG ikke kom med nonsense som "han er alltid vært utenfor tid og rom" eller lignende...

 

Og hva er galt med å si "jeg vet ikke" ? Hvorfor putte gud inn i dette når vi ikke har en eneste indikasjon på at det er noen gud der? Det er like dumt som å putte hva som helst annet inn og si at det også gjorde det, men dere klarer ikke å se dette dere eller? Med jesus briller på? Det er i så måte INGENTING som skiller gud fra spagetti monstret....

 

Blir bare barnslig å hoppe til slike konklusjoenr uten en liten flik av bevis en gang... Og spørsmålet mitt er som følger: Gjør dere det med alt i livet eller bare med guden deres? Hopper dere alltid til slike brilliante antagelser eller gjelder det bare gud? Jeg vil gjerne vite det, for jeg vil så gjerne stole på religiøse mennesker og at de tar riktige valg, ikke bare hopper på det første og beste de TROR kan være riktig isteden for å se på fakta....

Lenke til kommentar

Jeg forklarte bare hva jeg tror, jeg prøver ikke å bevise noe ellerno, bare si hva jeg tror...

 

Vi hopper ikke bare på det vi tror er riktig... Irriterer meg at folk klager på hvordan kristne er, uten å forstå hvordan de er... Er ikke så lett å forklare heller, når ingen hører uansett, så orker ikke forklare det...

Lenke til kommentar

Poenget er: Du tror at en allmektig skapning skapte deg ELLER at en allmektig skapning har en plan for deg etter livet, fordi det står det i en bok som støtter dødsstraff, støtter kvinnediskriminering, støtter drap av små barn, støtter slaveri, og som inneholder dusin på dusin av faktapåstander som er helt feil.

 

Hvilke andre ting i livet er det vi baserer på slike kilder, eller stoler på når kildene eller kontraktene ser slik ut?

Matematikk?

Nei.

Økonomi?

Nei.

Kjærlighetslivet?

Nei.

Jobb?

Nei.

Skole?

Nei.

Etikk og moral?

Nei.

Medisin?

Nei.

Forsikring?

Nei.

Elektronikk?

Nei.

Politikk?

Tja...

Men politikk ER løgn og egen-reklame..!

 

Poenget er:

Som ateister VET VI IKKE hva som skjer etter at vi dør.

Som kristne VET DERE IKKE hva som skjer etter at vi dør.

 

Vi anerkjenner bare det faktum at vi ikke vet, og at det ikke er noen grunn til å spekulere, da det ikke finnes noen troverdige kilder på guder eller eksistensen.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Jeg forklarte bare hva jeg tror, jeg prøver ikke å bevise noe ellerno, bare si hva jeg tror...

 

Vi hopper ikke bare på det vi tror er riktig... Irriterer meg at folk klager på hvordan kristne er, uten å forstå hvordan de er... Er ikke så lett å forklare heller, når ingen hører uansett, så orker ikke forklare det...

 

I lige måde.. :D

 

Har gitt opp jeg også..... blir i de fleste tilfellene som å kaste svin på perler.... totalt bortkastet, for dere som er religiøse har rett og slett ikke evnen til å se logisk og rasjonelt på ting selv om det ligger metervis med fakta og bevis rett foran nesa på dere.... alt dere vil (og tørr å se, for nåde den som tviler....) er guden deres... og de stupide dogmene dere holder så høyt av og bryr dere ikke om dere setter guden deres høyere enn mennesker...

 

 

Legg merke til en ting kjermy.... vi hadde ikke ytrings frihet og menneske rettigheter FØR vi ble kvitt krsitendommens kvelertak... Det er først ETTER at kristendommen mistet sin makt i det store og hele at vi fikk dette og hvorfor det? Hvorfor kom ikke ytringsfrihet og menneskerettigheter SAMMEN med han fantastiske jesusen din? Hvorfor kom de nesten to tusen år ETTER? Sier i hvertfall MEG at kristendom og religion er menneskefientlig, for i det store og hele driter dere i mennesker så lenge guden deres får ha rett....

 

Kristendommen er, når en begynner å se skikkelig på den, ikke annet enn en destruktiv menneskefientlig dommedags sekt.... Og sånn sett burde du skamme deg for å tro på dette, den største hemskoen som noengang har rammet oss!

 

Og vær så snill å slutt å kommenter at du ikke kan diskutere mer... Det er HELT greit at du ikke kan det, du også må jo spise, gå på do og sove akkurat som andre femte ganerasjons aper... :) Vi skjønner det, så du trenger ikke å kommentere dette hver gang :)

Lenke til kommentar

Nå ble jo ikke Jesus så godt godtatt i den tida... Om du har sett en statue av et kors med en mann hengende på, kan du se det....

 

Men hvor støtter Bibelen slaveri og drap av babyer?

Jeg hører ikke på den såkalte logikken, det kan jeg innrømme... Problemet med disse diskusjonene, er at når vi mener forskjellig, så bryr vi oss ikke om de samme tingene, og det vi selv syns er viktig, bryr ikke motparten seg om...

 

Derfor tror jeg ikke vi noen gang kan bli enige om dette over internett-diskusjon...

 

 

Og hver gang jeg poster, så bestemmer jeg meg for å slutte å diskutere, men så blir jeg revet med allikevel... Er ikke lett, og uansett om jeg skriver om jeg skal slutte eller fortsette, så får dere bare se når jeg til slutt får slutta :p

Lenke til kommentar

Les de ti bud... Der støtter de slave hold....

 

Du skal ikke ***** eller hans husdyr, slaver etc etc....

 

Står der, sort på hvitt...

 

Barnedrap var vanlig for guden din før i tiden det, når han befalte "folket" sitt å hærta andres land... Men det blir av en eller annen grunn mindre og mindre populært i de kretsene, for en ser ikke så mye av det lenger fra guden din... Kanskje han møtte noen som hadde jern vogner, for de klarer han jo ikke å bekjempe :)

 

Les bibelen du og se selv! :)

 

En heller blodig og VELDIG urettferdig gud som kun er ute etter din tilbedelse, hvis ikke er det lukt ned til en viss fyr som ikke må nevnes med navn og skuffe kull vet du... :) Si med, virker den skremsels propagandaen på deg også?

Lenke til kommentar

Tja, Guds kjærlighet funker bedre enn "skremsels propaganda", men det med barnedrap må du rett og slett gi meg et Bibelvers på for at jeg skal tro deg...

 

På de ti bud fant jeg "10. Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste."

 

Arbeidsfolk, ikke slaver...

Lenke til kommentar
Tja, Guds kjærlighet funker bedre enn "skremsels propaganda", men det med barnedrap må du rett og slett gi meg et Bibelvers på for at jeg skal tro deg...

 

På de ti bud fant jeg "10. Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste."

 

Arbeidsfolk, ikke slaver...

Vel, Gud sier ikke at vi skal drepe babyer, men har selv kommandert drap på selv de minste:

Les 1.Samuel 15.2-3 og Ezekiel 9.5-6

Lenke til kommentar
Tja, Guds kjærlighet funker bedre enn "skremsels propaganda", men det med barnedrap må du rett og slett gi meg et Bibelvers på for at jeg skal tro deg...

 

På de ti bud fant jeg "10. Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste."

 

Arbeidsfolk, ikke slaver...

 

Å?

 

Så den NORSKE oversettelsen er mer riktig enn den ORGINALE?

 

Seriøst.

Selv i den ENGELSKE oversettelsen har de skrevet det riktig:

(Eller rettere sagt, de har ikke LØYET med vilje i den engelske)

 

14 But the seventh day is a sabbath to the Lord your God; you shall not do any work—you, or your son or your daughter, or your male or female slave, or your ox or your donkey, or any of your livestock, or the resident alien in your towns, so that your male and female slave may rest as well as you.

 

15 Remember that you were a slave in the land of Egypt, and the Lord your God brought you out from there with a mighty hand and an outstretched arm; therefore the Lord your God commanded you to keep the sabbath day.

 

16 Honor your father and your mother, as the Lord your God commanded you, so that your days may be long and that it may go well with you in the land that the Lord your God is giving you.

 

17 You shall not kill

 

18 Neither shall you commit adultery.

 

19 Neither shall you steal.

 

20 Neither shall you bear false witness against your neighbour.

 

21 Neither shall you covet your neighbour’s wife. Neither shall you desire your neighbour’s house, or field, or male or female slave, or ox, or donkey, or anything that belongs to your neighbour.

 

Så...

Jødene var ARBEIDSFOLK i Egypt, den var ny!

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...