Gå til innhold

Takk til dere pirater :)


Anbefalte innlegg

...

 

Grunnen til at Valve og Blizzard har gjort det så bra er fordi man må ha en orginal kopi for å spille online.

Helt klart et veldig godt poeng. Så lenge det IKKE FINNES alternativer er folk villige til å betale for det. For min del kan spill gjerne KREVE online tilkobling for å unngå piratkopiering - og jeg vil gladelig kjøpe spillet, men så lenge jeg har mulighet til å spille noe gratis så benytter jeg meg av det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AP = Anonyme Pirater

 

Der har vi nøkkelordet. Anonymt. Over nettet har du ingen personlighet. Du er kun et navn, og mange blir "tøffe" av det. De gir rett og slett faen fordi ingen er der for å ta hånd om de. Ingen konsekvenser for handlingene dine.

 

Hvis muligheten for å spille et spill gratis er til stede - hvorfor i all verden skal man betale for det?

 

For å støtte utvikleren så de har økonomien til å fortsette med støtte for spillet og kan produsere andre kvalitets spill i fremtiden?

 

Hvis dieselen hadde vært gratis ETT sted i nærheten av der jeg bor, hadde jeg jo fylt diesel der - selv om jeg visste at det gikk utover de andre bensinstasjonene i nærheten.

 

Passer ikke inn en plass. Går vi ut fra at noen betalte for dieselen har du heller ikke stjelt noe. Har de som gir ut gratis diesel stjelt det, ja da får du ta konsekvensene når du blir tatt. Hvis det da er sånn at du kan bli medskyldig ofc. Nå er jeg ikke ekspert på lover og slikt.

 

Pirat-diskusjonen har ikke noe med moral/etikk å gjøre lengre. Så lenge muligheten er til stede vil piratvirksomhet alltid finnes.

 

Hvordan kan det ikke ha med moral å gjøre? Men jeg kan gjette på at folk ikke bryr seg siden det er så sosialt akkseptert. Det betyr ikke at det ikke har noe med moral eller etikk lenger.

 

At man i tillegg skal "straffes" når man kjøper et spill lovlig med å få DRM og annet "skait" installert hjelper ikke på argumentene for hvorfor man skal betale for noe som er gratis 1000 andre steder.

 

Det finnes mange gode spill uten DRM som blir piratkopiert. Igjen en unnskyldning for å laste ned.

 

Skal jeg slutte å handle billig irsk kjøtt på REMA1000 fordi jeg burde ha dårlig samvittighet for MENY som selger dyrt norsk kjøtt?

 

Igjen kan ikke sammenlignes, fordi her betaler du for deg, det gjør du ikke ved piratkopiering.

 

Jeg har nok av penger til å kjøpe meg spillene jeg har lyst på - men bruker heller de pengene på ting som IKKE kan skaffes gratis.

 

Og her har vi grunnen til at DRM er på plass.

 

Må ikke glemme at Valve og Blizzard er kjent for å høre på kundene sine og slippe ut geniale spill. EA-games jobber med saken, men de har jo fortsatt en tusen varianter av samme møkka (madden, need4speed, etc).

 

Blizzard hører faktisk ikke så mye på kundene, men alle de som liker typen spill som Blizzard produserer vet at det er av høyeste kvalitet.

Lenke til kommentar
...

Koselig at du siterer meg på så mye, men vi kommer uansett aldri til å bli enige. Dersom en spillutvikler IKKE leverer DRM, og allikevel klager over piratkopiering har de jo kun seg selv å skylde. Det finner helt andre måter å få til dette på enn å benytte software som installeres på brukerens (kjøperens) PC - men som krever internett-tilgang.

 

Det er feil å si at det ikke koster å laste ned piratkopier, og at dette ikke kan assosieres med gratis diesel eller billig kjøtt. Jeg betaler rundt 600 kroner måneden for internett-tilgang, og 95% av båndbredden i måneden går til å laste NED piratkopier. Slik sett går mine penger til bredbåndsleverandøren, og ikke til en grisk, sytete spillprodusent.

 

Hvis du hadde fått tilbud om å FÅ en gratis Rolex-kopi av en gateselger, og som i tillegg er MER driftsikker enn originalen - hadde du takket nei og gått hjem og trøstet deg med at du har god moral?

 

Hvis JA - så er jeg ennå mer overbevist om at vi aldri kommer til å skjønne hverandre...

 

EDIT: Blizzard er en av mine favoritt-utgivere - uten at jeg derimot har mer lyst til å betale de enn andre.

Endret av oslo72
Lenke til kommentar
Koselig at du siterer meg på så mye, men vi kommer uansett aldri til å bli enige. Dersom en spillutvikler IKKE leverer DRM, og allikevel klager over piratkopiering har de jo kun seg selv å skylde. Det finner helt andre måter å få til dette på enn å benytte software som installeres på brukerens (kjøperens) PC - men som krever internett-tilgang.

 

Nå nevnte jeg vel gode spill? Om noen prøver å ta betalt 600 kroner for et spill som er så dårlig utført at du heller ville betalt for flash spill, så kunne jeg ikke brydd meg mer om det blir piratkopier eller ikke. Folk burde ikke bli belønnet for å lage drit heller. Men hvorfor laster du det da ned for å spille det? Og ja folk har forskjellig smak, men da bedømmer man vel litt feil om det er din egen smak man går ut i fra. Så poenget er vel at selv om du ikke liker et spill betyr ikke det at spillet er dårlig utført. Peker vel litt mot EA her hvor mange spill kunne vært gjort så mye bedre. Men for å ikke trekke det for langt, om du liker et spill burde man da støtte utvikleren mener nå jeg.

 

Det er feil å si at det ikke koster å laste ned piratkopier, og at dette ikke kan assosieres med gratis diesel eller billig kjøtt. Jeg betaler rundt 600 kroner måneden for internett-tilgang, og 95% av båndbredden i måneden går til å laste NED piratkopier. Slik sett går mine penger til bredbåndsleverandøren, og ikke til en grisk, sytete spillprodusent.

 

Jo det blir helt feil. Det at du betaler for internett tillgang og strøm for PCen har ingen ting med betaling for spill. Du betaler for en tjeneste, altså tillgang til internett, og for strøm som du trenger for at PCen i det hele tatt skal stå på. Dette er i mine øyne enda en dårlig unnskyldning. Assosiasjonen med diesel blir som om noen andre hadde betalt for nettlinja de og strømmen, mens den med billigere kjøtt blir vel som å si at du bytter til en billigere nett leverandør. Det gjør fortsatt ikke piratkopiering mer riktig. Dessuten ville nok pengene dine gått til en ISP uansett.

 

Hvis du hadde fått tilbud om å FÅ en gratis Rolex-kopi av en gateselger, og som i tillegg er MER driftsikker enn originalen - hadde du takket nei og gått hjem og trøstet deg med at du har god moral?

 

Jeg er ikke interesert i klokker, men skal leke med for argumentenes del ;)

 

Ja jeg ville nok tatt den med. Først og fremst fordi jeg tidligere har fastslått at jeg ikke er noen helgen selv. Jeg har lasta ned spill og musikk før, men jeg unnskylder det ikke. Uansett så hadde jeg nok tenkt over det en stund. For det andre så har de som produserte Rolex-kopien betalt penger for å produsere den, altså jeg stjal den ikke fra de, selv om det ikke er riktig.

 

Hvis JA - så er jeg ennå mer overbevist om at vi aldri kommer til å skjønne hverandre...

 

Selv om jeg ikke er enig tror jeg nok vi må nøye oss med og være enig om å uenig. :p

 

EDIT: Blizzard er en av mine favoritt-utgivere - uten at jeg derimot har mer lyst til å betale de enn andre.

 

:nei::tease:

Lenke til kommentar

Har ikke lyst til og bla gjennom alle sidene akkerat nå.

Men det er kommet single-player spill som krever internett forbindelse og en konto hos produsenten for å spille.

Kan nevne Battlefield 2142.

 

Så kommer vi over til Crysis Warhead some krever internett for å kjøre, for ikke å snakke om at man kan kun installere spillet 3 ganger, og så få denne telleren tilbakesatt med en god grunn.

 

Spillmakerne er stappfulle av gode spill ideer, så hvorfor ikke fundere på noe som forminsker piratiseringen?

 

Laster ned en del filmer, spill og musikk selv via piratsider.

Men dette err mine typer for "demoversjoner".

Siden enkelte spill, musikk osv. er langt fra originalproduktet.

Kan nevne Need For Speed Prostreet, som hadde noen feil i optionsmenyen, der jeg skulle sette grafikkeggenskapene på det høyeste, og der låste den seg.

 

Ja, jeg laster ned hele spill osv. for å prøve hele spillet før jeg kjøper, og som oftest gjør jeg det.

Lenke til kommentar

Jeg har sagt det før og sier det igjen:

 

Når produsentene implementerer en online-sjekk som umuliggjør å spille spillet uten en verifisering vil det ikke være mulig å legge ut piratkopier som fungerer - og følgelig vil det heller ikke være marked for det. Så lenge bransjen ikke benytter seg av dette, og heller bruker ressursene sine på å lage DRM og annet tull kommer det alltid å finnes marked for piratkopiering.

 

Når nettbanker og andre online-tjenester klarer det så fatter jeg ikke hvorfor spillindustrien ikke skal klare det. Her går det mer på vilje/holdning enn kunnskap.

 

Inntil da kommer jeg alltid til å plukke opp eplet som ligger på bakken og gi lang tunge til eplebonden.

Lenke til kommentar
Jeg har sagt det før og sier det igjen:

 

Når produsentene implementerer en online-sjekk som umuliggjør å spille spillet uten en verifisering vil det ikke være mulig å legge ut piratkopier som fungerer - og følgelig vil det heller ikke være marked for det. Så lenge bransjen ikke benytter seg av dette, og heller bruker ressursene sine på å lage DRM og annet tull kommer det alltid å finnes marked for piratkopiering.

 

Når nettbanker og andre online-tjenester klarer det så fatter jeg ikke hvorfor spillindustrien ikke skal klare det. Her går det mer på vilje/holdning enn kunnskap.

 

Inntil da kommer jeg alltid til å plukke opp eplet som ligger på bakken og gi lang tunge til eplebonden.

 

Problemet er at onlineverifisering ikke fungerer så lenge innholdet ligger på DVDn du kjøper. Grunnen til at spill som World of Warcraft ikke blir piratkopiert i særlig grad, er at store deler av spillet ligger på serverne til Blizzard. Store filer som modeller, teksturer og lyd installeres av brukeren, men nesten alt annet kjøres direkte fra serveren.

 

Hvis man skal lage et system som du skisserer, vil det bety at mesteparten av innholdet til singelplayerspill må ligge på en server og kjøres derfra. Dette er SVÆRT kostbart og ressurskrevende, og for at dette skulle vært mulig måtte de fleste spillselskaper begynne å ta seg betalt pr. måned akkurat som med MMO spill.

 

Hvis dette skjer er mine dager som gamer over. Jeg godtar ikke at spill jeg kjøper kanskje blir utilgjengelig om noen år fordi utgiveren har gått konkurs. Jeg er heller ikke interesert i å betale ekstra for å spille et singelplayer spill i form av månedlig betaling, eller betaling pr. time ol.

 

Valve prøvde seg på en mellomting med Half-Life 2. Der var mesteparten av dataen kryptert, og hver gang du installerte spillet måtte du dekryptere filene via Steam, noe som den gang kunne ta MANGE timer. Resultatet var at de som kjøpte spillet fikk masse ekstra bry, mens piratene kunne laste ned spille fra piratebay i ferdig dekryptert version.

 

Kort oppsummert: Så lenge innholdet til spill ligger på brukerens PC i sin helhet, vil det være umulig å sikkre det mot piratkopiering.

Lenke til kommentar
"We ended up with 140,000 connected users, of which about 12% were actually legitimate customers," reads a status update from Stardock CEO Brad Wardell. An earlier message had put the percentage of pirated users at about 85%.

 

http://www.shacknews.com/laryn.x?story=58213&page=2

 

Carmel wrote that a few players had illegally downloaded the game and then decided to make a purchase, but added that those buyers formed a "very small percentage."

 

Spillet har ikke DRM og er billigere enn vanlige PC-spill. Demo hadde de ikke, men det hadde derimot World of Goo, som var enda billigere.

 

"2D Boy's World of Goo (PC, Wii) is being pirated at the rate of "about 90%," according to co-creator Ron Carmel."

 

http://www.shacknews.com/onearticle.x/55906

 

Det alle antipirater alltid glemmer når de bruker statitstikk er at av de 90% som har spillet uten å ha betalt for det, ville et ubestemt antall aldri kjøpt spillet uansett. Hadde muligheten til å nedlaste ulovlig ikke vært der, ville de ikke spilt spillet i det hele tatt.

 

Altså er slik statistikk verdiløs i piratkopieringsdebatten.

Endret av angry_norwegian
Lenke til kommentar

Blir vel færre og færre spillhus som går konkurs dersom de faktisk får spillerne til å betale for seg? Lar et spill gladelig sjekke om jeg har internett-tilgang fremfor å la det installere ting som ødelegger resten av PCn.

 

Jeg har mer enn god innsikt i kryptering/sikkerhetsalgoritmer, så jeg VET at spillbransjen kan løse dette ENKELT for alle parter.

 

Så lenge de ikke gidder så velger JEG å ikke ha dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Uh, for tungvindt å gå inn på Direct2Drive og dra fram kredittkortet istedenfor å laste ned? Tviler. Har med holdningen til personer å gjøre. Er det mulig og skaffe det uten å betale, med liten risiko, 'hvorfor ikke'.

 

Man må faktisk gå inn for å ikke ha den holdningen. Hadde dere likt det om dere hadde lagd en sang som skulle bli lagt ut på Itunes, for så å bli delt ut til millioner av pirater iløpet av de neste månedene? Hvorfor hadde man ikke likt det? Jo fordi millioner av personer som skulle ha betalt for det du laget bare TOK det istedet.

 

Nå vet jeg at enkelte sier "Men det betyr jo ikke noe, det er en kopi. Det er jo ubegrenset".

 

Joda, det er ubegrenset, men personen som lagde det ville tjent betraktelig mye mer om ALLE hadde betalt for det, og dermed ungått økonomiske problemer.

 

Ja, rike artister og skuespillere blir til slutt rammet de og, selv om de er rike fra før.

 

 

At det er tungvindt å kjøpe spill, musikk, film og annet er bort imot den dårligste forklaringen på hvorfor man laster ned jeg har hørt noensinne.

Endret av Slettet-1ZSK0pUMX2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
At det er tungvindt å kjøpe spill, musikk, film og annet er bort imot den dårligste forklaringen på hvorfor man laster ned jeg har hørt noensinne.

Det er fint du setter deg inn i saken fra begge sider.

 

Hva er den andre siden av saken da? Hvor forferdelig det er å måtte betale for produktet?

Lenke til kommentar
At det er tungvindt å kjøpe spill, musikk, film og annet er bort imot den dårligste forklaringen på hvorfor man laster ned jeg har hørt noensinne.

Det er fint du setter deg inn i saken fra begge sider.

 

Hva er den andre siden av saken da? Hvor forferdelig det er å måtte betale for produktet?

Kjøper du lakris om du ikke liker det?

Lenke til kommentar
RRhoads: Har du søkt om lov til å benytte coveret i avataren din?

 

Mange ting som kan piratkopieres...

 

platecover til avatar er ikke en av dem.

 

forøvrig bør rust in peace(albumet som corevet kommer fra) bli kjøpt av alle som liker metall.

 

Uansett.

 

Ser at folk fortsetter å komme med DRM unnskyldninger, faktum er at "hissig" DRM og x antall innstalleringer er historie. Selv EA har droppet securom. Man må huske at CD-key, eller andre former for verifisering av gyldig produkt, er en form for DRM som er helt nødvendig i spill med høg fokus på multiplayer, som f.eks Warcraft 3.

 

 

Det alle antipirater alltid glemmer når de bruker statitstikk er at av de 90% som har spillet uten å ha betalt for det, ville et ubestemt antall aldri kjøpt spillet uansett. Hadde muligheten til å nedlaste ulovlig ikke vært der, ville de ikke spilt spillet i det hele tatt.

 

Altså er slik statistikk verdiløs i piratkopieringsdebatten.

 

"antipirater" hehe.. Jeg får vel be om unnskyldning til deg for at jeg liker å betale for produketene andre lever av å utvikle! Og ved å gi penger til disse utviklerene så vil dette resultere i flere spill i fremtiden. Om utviklerene ikke går i pluss så vil de se til andre måter å tjener penger på.

 

Jeg er enig med deg at man vet aldri om hvor mye et spill ville selgt om det ikke fantest piratkopiering. Men det statistikker gjør er å gi pekepinner på holdninger o.l.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
At det er tungvindt å kjøpe spill, musikk, film og annet er bort imot den dårligste forklaringen på hvorfor man laster ned jeg har hørt noensinne.

Det er fint du setter deg inn i saken fra begge sider.

 

Hva er den andre siden av saken da? Hvor forferdelig det er å måtte betale for produktet?

Kjøper du lakris om du ikke liker det?

 

Om jeg ikke liker det, har jeg vel kjøpt det? Hvordan skal man ellers vite hva det smaker? Piratkopiering er ikke et alternativ. For det er ikke et alternativ å naske i butikken.

 

Enten kjøper man hele ruklet, eller så lar man være :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...