Gå til innhold

Unngå bompenger i Oslo?


Gjest medlem-98070

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-98070

Jeg skulle kjøre til Oslo her om dagen, og siden jeg ikke er spesielt kjent så stilte jeg inn ruta på gpsen (TomTom). Da fikk jeg spørsmål om jeg vil unngå bompenger. Da svarte jeg seff ja. Når du kjører fra Drammen langs E18 kommer du til den første bommen like før tunnelen. Der ble jeg bedt om å ta av til høyre. Jeg gjorde det, og så ikke noen spesielle skilt annet enn hva avkjørselen het. Men så la jeg merke til at det bare var taxier der, og at bare etter å ha kjørt noen meter så var jeg rett inne på e18 igjen i tunnelen (måtte bare gjennom en liten rundkjøring). På den lille veien hvor jeg tok av så var det eget taxifelt men er ganske sikker på at det andre feltet var et fanlig felt :S

Det jeg ble usikker på er om dette er lovlig, eller om det er en vei kun for taxier så de skal slippe bompenger? VIrka litt merkelig om det skulle være lov for alle å kjøre den veien, for da hadde det jo ikke vært noe poeng med bomstasjonen... men jeg la ikke merke til noe skilt og er ganske sikker på at det var et vanlig felt der også, + at er jo merkelig om GPS-en ber meg om å kjøre der om det er ulovlig.

 

(Jeg skriver bomstasjon, men er klar over at det bare blir knipset et bilde, ja...)

 

En annen gang så kjørte jeg motsatt vei på E18 uten GPS-en og rota litt, og tok av til Skøyern. Jeg kjørte til høyre i en rundkjøring og midt i byen der det var null trafikk (det var seint på natta) kom det opp at det var en bombpengestasjon lenger framme (når det var umulig å snu). Tror det kosta 25 kr. Først når jeg hadde kjørt forbi fikk jeg snudd. Denne stasjonen så ganske nedlagt ut tbh, og jeg skjønner ikke helt vitsen med å betale bompenger på et sånt sted? Jeg er ikke noe kjent i Oslo, noen som vet åssen det er? Synes det er litt stivt å betale 25 kr bare for å ha tatt av feil i en rundkjøring midt i byen :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ut som du snakker om bomstasjonen ved Sjølyst/Skøyern. Da har du i så fall tatt ruten som vist på følgende bilde:

 

 

 

route1.jpg

 

 

 

Men hvis vi ser nærmere på der du kommer inn igjen på E18...

 

 

 

route2k.png

route3a.png

 

 

 

Du er helt sikker på at du ikke passerte en bomstasjon når du kjørte inn igjen?

 

Og ellers sier du at det er en bomstasjon i Skøyen sentrum, det er riktig. Grunnen til det er at bomringen i Oslo er lagd ut fra prinsippet om at man ikke kan kjøre inn til byen uten å passere en bom ett eller annet sted. Gjennom Skøyen går det jo en alternativ rute inn til byen, og hvis man ikke hadde en bomstasjon der ville det jo vært lett å "snike" seg forbi bomringen ved å kjøre gjennom der.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Jeg er sikker på at jeg ikke kjørte forbi noen stasjon ja! Og jeg mener at jeg tok av omtrent like før bommen, og kom raskere inn på E18 igjen... virket liksom litt for enkelt, som at det åpenlyst var en vei kun for taxier (så en hel kø med taxier der, ingen vanlige biler)

Lenke til kommentar
Jeg er sikker på at jeg ikke kjørte forbi noen stasjon ja! Og jeg mener at jeg tok av omtrent like før bommen, og kom raskere inn på E18 igjen... virket liksom litt for enkelt, som at det åpenlyst var en vei kun for taxier (så en hel kø med taxier der, ingen vanlige biler)

Taxi er ikke fritatt for bompenger. Og om de var det kunne de vel fortsatt passert på samme steder som andre biler, da ville det vært registrert i systemet at de er fritatt. Ellers har jeg lett rundt på flyfotoer av området, men greier ikke å finne noen åpenbare kjøreruter uten bom gitt at du tar av like før bomstasjonen.

 

EDIT: Ser nå at det er en raskere rute, men den har ikke noen rundkjøring som du sier.

 

 

 

route5.png

 

 

 

Uansett mistenker jeg at du har "lurt" deg selv her. Bomringen i Oslo er laget for å være "vanntett", og det finnes ihvertfall ikke noen "taxiruter" utenom den. I tillegg er bomringen nå helautomatisk, så man kan prestere å passere en bom uten å merke det i det hele tatt om man er uoppmerksom i et lite øyeblikk.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Vær obs på når man bruker "unngå bomstasjoner"-funksjonen på GPS'en så kan man bli tatt med på veldig lange omturer, ulovlige veier eller bomturer pga omkjøringen er sperret(for å unngå at folk sniker).

 

Funksjonen burde egentlig ikke vært der da den kan lage forvirringer og bruke mer tid. De kunne heller laget en funksjon som heter "eg har god tid, ta meg på en ekstra lang omvei" eller "eg vil ikke hjem til familien med en gang, ta meg på en omvei".

Lenke til kommentar

Og uansett er denne funksjonen meningsløs her i Norge fordi her lager vi bomringene "vanntette" slik at det ikke går an å snike seg rundt dem, uansett. En kan si alt det en vil om denne politikken, men slik er det.

 

I andre land er det ikke uvanlig at det finnes omveier rundt bomstasjoner da det ikke er noen spesiell politikk for å sperre omveier, man kan unngå å betale men da får man finne seg i å bruke avsidesliggende kjerreveier istedenfor motorveien. Det er nok slike forhold denne funksjonen er beregnet for.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Jeg må innrømme jeg ble lettere stressa (fikk nesten litt noia) når jeg trodde jeg var kommet inn på en ulovlig vei kun for taxier, og at dette var noe jeg kunne bli tatt for :p Så jeg satt ikke og småsov akkurat, jeg kjørte sakte og så meg nøye rundt, 90% sikker på at jeg ikke kjørte fordi noen bombstasjon (når du kjører på E18 er det lett å se når du kjører forbi)

 

Mener jeg har kjørt gjennom oslo et par ganger før også med GPS, uten å få regning i posten!

 

Hver gang så blir jeg bare bedt om å ta en avkjørsel en eller annen gang før bommen, de som f.eks tar av for å kjøre hjem trenger vel ikke å betale? Er jo for de som bare skal følge E18 gjennom Oslo... så surrer jeg gjennom en del rundkjøringer og på små veier, så er jeg plutselig ute på E18 igjen.

 

Om noen er 100% sikker på at dette er umulig, og at jeg ikke greier å lure meg unna og får en regning i posten så er ikke det noen krise, det jeg var mest redd for var at dette er ulovlig og at jeg kan bli tatt for det. Jeg ble jo litt redd for at jeg kjørte på en vei kun for taxier, og at dette kunne taxisjåfører bli litt sure for og ringe til politiet (jeg har tidligere bl.a blitt stoppet av politiet pga taxisjåfører som ringte inn og anmeldte at jeg stoppet på en taxistasjon en gang for å plukke opp en kompis :S)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det var kanskje her trådstarter kjørte?

 

Bommene er markert med rødt, der jeg tror de befinner seg.. Noen som gidder å "dobbeltsjekke" om dette funker?

post-71079-1241140772_thumb.jpg

Da måtte trådstarter etter det jeg kan se ha tatt en svært krapp sving inn gjennom det som svært tydelig er en utkjøring, noe jeg tviler på at trådstarter gjorde. Pluss at h*n sa at h*n kom inn igjen før tunnelen.

 

Angående dine "bomfrie" ruter, det er faktisk bomstasjon på Mosseveien så den første er ikke bomfri, og den andre ruten går via det som ser ut som en liten sti i skogen, jeg tviler sterkt på at det er tillatt/farbart for biler der (men vet ikke helt sikkert, har ikke vært der).

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Da måtte trådstarter etter det jeg kan se ha tatt en svært krapp sving inn gjennom det som svært tydelig er en utkjøring, noe jeg tviler på at trådstarter gjorde. Pluss at h*n sa at h*n kom inn igjen før tunnelen.

 

Angående dine "bomfrie" ruter, det er faktisk bomstasjon på Mosseveien så den første er ikke bomfri, og den andre ruten går via det som ser ut som en liten sti i skogen, jeg tviler sterkt på at det er tillatt/farbart for biler der (men vet ikke helt sikkert, har ikke vært der).

 

Åpner du linken ser du tydelig at man unngår bomstasjonen på mosseveien. Men man må kjøre en del på gangstier ser det ut som... Noen som kjenner veiene oppi ekebergåsen??

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar
10 km køyring eller 1/3 av ei øl på by'n. Hjelper lite å plukke opp kronestykker frå gata når ein gladeleg betaler med hundrelapper i butikken.

 

Jeg kjøper ikke øl på by'n... Men jeg kjører daglig inn til oslo, bruker 400 kr pr måned på faenskapen!!!!!

 

 

Skal vi fortsette på TOPIC??

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Vi får jo se om jeg får noen regning i posten... ;) men jeg har jo kjrøt en del ganger gjennom Oslo og hakke fått noen regning ennå...

 

Mulig jeg ikke kom inn før tunnelen, men inni tunnelen, husker ikke 100%.

 

Det jeg kan gjøre er jo å slå opp ruta i gpsen igjen og skrive av veibeskrivelsen hvis det sier noen noe...

Lenke til kommentar
Vi får jo se om jeg får noen regning i posten... ;) men jeg har jo kjrøt en del ganger gjennom Oslo og hakke fått noen regning ennå...

 

Mulig jeg ikke kom inn før tunnelen, men inni tunnelen, husker ikke 100%.

 

Det jeg kan gjøre er jo å slå opp ruta i gpsen igjen og skrive av veibeskrivelsen hvis det sier noen noe...

 

Det tar tid før du får regning. Tror du må samle opp 100kr i "gjeld" før de sender deg regning. Men husker du datoen da du "kjørte gjennom gratis" så kan du sjekke om det har blitt registrert, for du får en liste med datoer og steder du har passert.

 

Ellers har jeg hørt noen si at hvis du ligger i midten av begge filene når du passerer disse automatiske slipper du unna.

 

Dette må testes. Har bare prøvd MED brikke og da blir den registrert i høyre felt selv om jeg ligger midt i.

 

Men kjører du rett bak en lastebil/buss og i tillegg har møkkete skilter fram og bak, skal det nok litt til for at de skal se hvem det er.. kjør uten brikke da

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar
Det var kanskje her trådstarter kjørte?

 

Bommene er markert med rødt, der jeg tror de befinner seg.. Noen som gidder å "dobbeltsjekke" om dette funker?

post-71079-1241140772_thumb.jpg

 

Andre gratis(?) veier inn i oslo:

 

Mosseveien inn til Oslo

 

E6 sørøstfra inn mot oslo

 

Når man kjører under jenbanen får andre gang er det ikke lenger en bil vei, men en gang vei. Kunne kjøre der før hvis man krusset et fortau. ER nå dersværre satt opp betong klosser der. :\

 

Eller er det en annen vei på skøyen hvor men kan snike, hvis man åpner en bom, men denne er litt vanskelig å finne ...

Lenke til kommentar

Kan bekrefte at det ikke er mulig å snike i bomringen i Oslo. På småveier og gangveier som kunne vært alternativer er det sperret med låst bom, betongblokker eller store steiner.

 

Eneste mulighet (og bare noen steder), og som jeg absolutt ikke anbefaller, er å kjøre i motgående kjørefelt (galskap) eller skikkelig røff off road-kjøring (idioti).

Endret av Mr D
Lenke til kommentar
Det var kanskje her trådstarter kjørte?

 

Bommene er markert med rødt, der jeg tror de befinner seg.. Noen som gidder å "dobbeltsjekke" om dette funker?

post-71079-1241140772_thumb.jpg

Da måtte trådstarter etter det jeg kan se ha tatt en svært krapp sving inn gjennom det som svært tydelig er en utkjøring, noe jeg tviler på at trådstarter gjorde. Pluss at h*n sa at h*n kom inn igjen før tunnelen.

 

Angående dine "bomfrie" ruter, det er faktisk bomstasjon på Mosseveien så den første er ikke bomfri, og den andre ruten går via det som ser ut som en liten sti i skogen, jeg tviler sterkt på at det er tillatt/farbart for biler der (men vet ikke helt sikkert, har ikke vært der).

 

Åpner du linken ser du tydelig at man unngår bomstasjonen på mosseveien. Men man må kjøre en del på gangstier ser det ut som... Noen som kjenner veiene oppi ekebergåsen??

 

Så vidt jeg vet er det umulig å unngå bomstasjonene på ekeberg på LOVLIG måte.. Verken sjøsiden/sjømannskolen, ekebergveien eller over lambertseter og via Ring 3.. Eneste mulighet er vel å kjøre på motsatt felt (eller på fortauet)... Det er ganske "trygt" på ekebergveien, da det er helt rett strekning og man ser ca. 2-300 m foran seg.. Veien ned fra Holtet via sjømannskolen har også denne muligheten, men der er det mindre oversiktlig... Tenkte aldri på at man kunne gjøre det før en bil gjorde det rett foran meg en dag...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...