Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

HP med 250 GB HDD har blitt HP med 32 GB HDD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
HP 6735b med 250 GB harddisk har plutselig blitt en PC med bare 32 GB hardisk.

 

Hva har skjedd? Er det noen som har opplevd det samme?

1. Noen har byttet disk uten at du har lagt merke til det.

 

2. Diskens partisjonstabell har fått en feil.

 

Tilfelle 1 kan jeg ikke gjøre noe med, men 2'ern kan det være håp for. Hvis dette bare skjedde "over natta" uten at du gjorde noe som helst med PC'en eller OS'et, så kan det være ren uflaks.

 

Får du startet opp PC'en? Stopper det opp i BIOS, eller kommer du inn i OS'et?

Et program som heter TestDisk kan i mange tilfeller fikse ødelagte partisjonstabeller. Det kan enten installeres på harddisk og kjøres derfra, eller du kan boote fra en CD og kjøre det derfra. Selv ville jeg være forsiktig med å installere noe på en disk som ikke virker helt frisk ..

 

edit: The Ultimate Boot CD inkluderer TestDisk. (Klikk Download i menyen til venstre.)

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Jeg er litt interessert i den problemstillingen, på grunn at, sist vi arbeidet med en bruker for å se om hvordan man kan få data fra en recovery partition, tilbake på C:\, uten noe Recovery Cds, og med at systemet var i mellomtiden var behandlet både av win7 of XP, at noen av de sectorene på disken, sector 1 , sector 2, henviste faktisk til en 32GB partition, noe som betyr at det er en partitions struktur som pendles under deployment av HP Recovery sak.

 

Jeg har ikke noe HP, og derfor prøver å forstå det jeg kan fra den information jeg  får ut via her.

 

Så spørsmålet er:

 

- fungerer maskinen etter at plutsellig ble 32GB disk?

 

-kunne du ta kopi av noe av de sectorene, slik at vi kan se hva det er?   (har du brukt dskprobe før?)

Lenke til kommentar

Maskina funker helt fint. Har ikke merket noe før jeg skulle kopiere fra en ekstren disk til PC'en og meldingen var "full disk". Rart fordi maskina er ny og jeg har bare installert det mest nødvendige. Jeg er derfor usikker på når dette ble til. Jeg er redd det allerede skjedde da jeg "nedgraderte" (oppgraderte:) til XP.

 

Dette står under systeminformasjon:

 

Beskrivelse Diskstasjon

Produsent (Standard diskstasjoner)

Modell Hitachi HTS542516K9A3 SCSI Disk Device

Byte/sektor 512

Medier lastet inn Ja

Medietype Fixed hard disk media

Partisjoner 2

SCSI-buss 0

Logisk enhet for SCSI 0

SCSI-port 0

Mål-ID for SCSI 0

Sektorer/spor 63

Størrelse 149,05 GB (160 039 272 960 Byte)

Totalt antall sylindre 19 457

Totalt antall sektorer 312 576 705

Totalt antall spor 4 961 535

Spor/sylinder 255

Partisjon Disk #0, partisjon #0

Partisjonstørrelse 32,01 GB (34 373 412 864 Byte)

Startforskyvning for partisjon 32 256 byte

Partisjon Disk #0, partisjon #1

Partisjonstørrelse 9,00 GB (9 665 773 568 Byte)

Startforskyvning for partisjon 150 376 112 128 byte

 

Fant ikke partisjonen med testdisk, men fant den når jeg gikk innom diskbehandling i datamaskinbehandling. Der står den som utildelt. Tenker jeg finner den om jeg starter et partisjoneringsprogram. Da kan jeg sikkert "sveise" den med opprinnelig partisjon oxo.

 

So far tnks!

 

 

(Hva var det du villa ha kopi av? dskprobe? nix ikke brukt det før)

Endret av Giger
Lenke til kommentar
Maskina funker helt fint. Har ikke merket noe før jeg skulle kopiere fra en ekstren disk til PC'en og meldingen var "full disk". Rart fordi maskina er ny og jeg har bare installert det mest nødvendige. Jeg er derfor usikker på når dette ble til. Jeg er redd det allerede skjedde da jeg "nedgraderte" (oppgraderte:) til XP.

 

Dette står under systeminformasjon:

 

Beskrivelse Diskstasjon

Produsent (Standard diskstasjoner)

Modell Hitachi HTS542516K9A3 SCSI Disk Device

Byte/sektor 512

Medier lastet inn Ja

Medietype Fixed hard disk media

Partisjoner 2

SCSI-buss 0

Logisk enhet for SCSI 0

SCSI-port 0

Mål-ID for SCSI 0

Sektorer/spor 63

Størrelse 149,05 GB (160 039 272 960 Byte)

Totalt antall sylindre 19 457

Totalt antall sektorer 312 576 705

Totalt antall spor 4 961 535

Spor/sylinder 255

Partisjon Disk #0, partisjon #0

Partisjonstørrelse 32,01 GB (34 373 412 864 Byte)  -------->XP i dag?

Startforskyvning for partisjon 32 256 byte

Partisjon Disk #0, partisjon #1

Partisjonstørrelse 9,00 GB (9 665 773 568 Byte)    ------->HP_RECOVERY  ?

Startforskyvning for partisjon 150 376 112 128 byte   ---->plass fram til recovery

 

Fant ikke partisjonen med testdisk, men fant den når jeg gikk innom diskbehandling i datamaskinbehandling. Der står den som utildelt. Tenker jeg finner den om jeg starter et partisjoneringsprogram. Da kan jeg sikkert "sveise" den med opprinnelig partisjon oxo.

 

So far tnks!

 

 

(Hva var det du villa ha kopi av? dskprobe? nix ikke brukt det før)

 

Takk for det. Det ser ut likt slik som for den andre saken og. 

 

 

Kunne du vedlegge bilde fra diskbehandlingen, slik at jeg har det for sammenligningen?

 

Har du laget recovery cder?

 

Og disken er vel på 160GB og ikke 250GB, eller?

Lenke til kommentar

Hvis du ser i diskbehandling:

 

-første partition er din Vista

 

-det skal være en svart område etter Vista

 

-helt til slutt skal det være en Partition på ca 10GB som er din recovery.

 

 

 

Hvis det er slik, så kan du extend den første, slik at den vil gå helt på grenser hvor den HP_RECOVERY starter.

 

Det beste vil være at du starter med den Vista DVD plate, slik at den C: er offline, og velg Repair My Computer.

 

Velg Next

 

velg command prompt

 

skrive diskpart

 

skrive select disk 0                (disk 0 er hvis det er en disk)

 

skrive list partition ----se hvilken nr har den C

 

skrive select partition ?     (?= 1 eller 2 eller ...)

 

skrive extend

 

exit

 

 

 

(eller kan du gå videre i install now, og når du kommer til UI (der hvor du ser dine partitioner, å merke den C:, klikk på avansert og klikk extend.)

Lenke til kommentar
Hvis du ser i diskbehandling:

 

-første partition er din Vista

 

-det skal være en svart område etter Vista

 

-helt til slutt skal det være en Partition på ca 10GB som er din recovery.

 

 

 

Hvis det er slik, så kan du extend den første, slik at den vil gå helt på grenser hvor den HP_RECOVERY starter.

 

Det beste vil være at du starter med den Vista DVD plate, slik at den C: er offline, og velg Repair My Computer.

 

Velg Next

 

velg command prompt

 

skrive diskpart

 

skrive select disk 0                (disk 0 er hvis det er en disk)

 

skrive list partition ----se hvilken nr har den C

 

skrive select partition ?     (?= 1 eller 2 eller ...)

 

skrive extend

 

exit

 

 

 

(eller kan du gå videre i install now, og når du kommer til UI (der hvor du ser dine partitioner, å merke den C:, klikk på avansert og klikk extend.)

Det er en XP partisjon vel? Har desverre ikke Vista... Prøvde å Boote med XP, men det ville den ikke.....rart. Den kom til "Trykk en tast for å boote med DC....", men da jeg trykket startet bare XP... Det er ikke mulig å jobbe med disk part uten at C: er "fri". Det er kanskje mulig å kjøre en vanlig Boot disk??

Lenke til kommentar

Det er verktøy som alle burde ha (de som driver med litt...data tukling).

 

Laste og installere i en PC med romslig HD space.http://www.microsoft.com/downloads/details...;displaylang=en

 

Du kan med det lage bootbart usb, cd, og det viktiste vil du kunne arbeider med dine .wim filer.

 

Du kan ta image av en xp partition, særdeles enkelt, du kan lage din egen recovery sak, du kan lage bare den vanlig recovery vista sak på hardisken hvis du vil, slik at du trenger ikke dvd plate.

 

Noe annet viktig er at du kan bruke aik for å få ut din original Vista installasjon. Men det mener at at det skal være et image av Vista som microsoft leverer, inn i en stor wim file i hp recovery. Jeg mener at det må være tilfelle, siden av det jeg har forstått, så er det image i recovery over 6GB, og det er ikke en vanlig Vista image.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...