Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Flytte ut, men usikker på økonomi


Anbefalte innlegg

Fullt klar over at denne kanskje er feilpostet, men fant ingen bedre kategori og det handler jo tross alt om hus.

Jeg er da 18 år gammel og jobber som lærling til elektrikkerfaget. Jeg begynner egentlig å bli lei av og bo hjemme, vi har nettopp flyttet et par mil unna byen der alle kompisene mine bor, det er greit nok men i det nye huset har vi bare en stue og rommet mitt er sånn 6m2 så er ikke akkurat sånn at jeg kan ha så mye besøk og sånn. hele 2.etg og 3.etg er "åpent" hvis man ser bortifra soverom og bad så er liksom ikke noe sted jeg kan være med venner i fred da. Så jeg har da som flere andre på min alder begynt å titte litt på leiligheter. Jeg tenker egentlig litt sånn at det å leie er å kaste penger ut av vinduet, men alle pengene mine går jo ut av vinduet uansett så :p og kjøpe har jeg ikke økonomi til.

 

Det som da er problemet er da at jeg bodde i et ganske sentralt strøk så det er ganske dyrt der, de aller billigste leilighetene koster sånn 4-5000 kroner, så har tenkt litt på å heller kanskje leie en leilighet med 2 soverom og bo sammen med en kompis. Tenkte det kanskje var litt greit å tenke gjennom hva det faktisk koster da jeg ikke tjener så alt for mye. Jeg sitter igjen med 7000 etter skatt og bsu trekk og det jeg lurer på er egentlig om dette er nok?

Hvis jeg og en kompis finner en leilighet til 8000 kroner da, da blir det 4000 kroner på hver i leie og jeg sitter igjen med bare 3000. Er det noe regninger som kommer i tillegg til leie? Kommunale avgifter, eindomskatt osv eller slepper jeg det når jeg leier? Strøm må jeg såklart regne med å betale da men. I tillegg har jeg da bil som jeg ikke ønsker å kvitte meg med, så går noen kroner der til bensin, i tillegg må jeg jo ha mat. Jeg har alltid bodd hjemme så vet ikke helt hva det innebærer av utgifter å flytte ut så tenkte jeg skulle spørre her, er det i det hele tatt mulig med min inntekt? Får jeg noe form for støtte? Bortebostipend ol? iom at jeg er "student" altså lærling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går det så mye som 3000 til mat? Jaja da kan jeg slite litt, forbruket mitt nå ser sånn ca slik ut:

 

Bensin: 1500kr

Mat: 2000kr (Spiser mye ute)

Kino osv 500kr

Festing 1500kr

Røyk/snus 1500kr

andre ting 1000kr

 

Så må nok legge om litt her isåfall ja :p Nå har det seg sånn at jeg også pleier å kjøre kompiser litt rundt om kring og drar kanskje inn et par tusen der og, men er vel ikke akkurat noe man burde putte opp i et budsjett. Får nesten se om jeg finner noe billig isåfall, 3000kr er ca det jeg vil ha i måneden å sløse bort så kan bli vanskelig :p Går opp i lønn i juni og så får se hehe

Lenke til kommentar

Er nok sikkert smart. Sitter i samme situasjon som deg. Er elektrikerlærling på andre halvår, med gode 8000 i måneden etter skatt.

 

Lever rimelig godt for å si det sånn, mtp penger, sparing og lignende, og kan ikke tenke meg hvordan det blir når jeg nærmer meg 20000 i måneden og fortsatt bor hjemme. Skal nemlig studere etter jeg har fått fagbrev, hvis jeg følger planen min da.

 

Men ser problemstillingen din. Vil nok si at du bør avvente litt, for det kan være vanskelig å avvenne seg med fastfood o.l, samt andre kostbare vaner.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg og samboeren min klarer oss fint på 3000 i matbudsjett hver måned. Vi handler to ganger i måneden. Pluss brød og melk engang i uka. Fryser ned brødet ferdig oppskjært osv.

 

Så å klare seg på 2000 pr måned for en person tror jeg går helt fint. Det krever litt planlegging, men jeg har troa på at det går helt fint.

 

Vi gikk fra 5500 pr måned til 3000 pr måned bare ved å planlegge og lage handlelister. Vi holder oss alltid til lista. Litt snop blir det jo seff i helgene.

 

Marius

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...