Gå til innhold

[Løst]Infisert av virus e.l.; PC starter ikke normalt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En liten oppsummering:

Virut er en 'filinfektor' som infiserer kjørbare filer (. Exe eller programfiler) og scr-filer. Den nye varianten berører også htm, html,. XML. Zip og .rar-filer.

 

Problemet med Virut er at det er en 'buggy' filinfektor og det er grunnen til at antivirusprogrammer ikke desinfisere dem riktig heller. Resultatet er at filene blir skadet selv om de blir renset.

 

Det er mulig å bli noenlunde ren, men jeg ville ikke ha tatt sjansen på å kjøre et system som muligens fortsatt har filer som ikke fungerer slik de skal. Denne infeksjonen er dessverre en av de mer skadelige som surrer rundt på nettet og som best (og sikrest) lar seg løse ved å reinstallere.

 

Du må gjerne prøve verktøyet som er nevnt, men min erfaring tilsier at det er bortkastet tid. Men for all del, prøv det gjerne.

Lenke til kommentar
Komplett.no bruker å sende med XP cd + cd til hovedkort.

 

Du får rope ut når du er klart til å kjøre reinstallering (finn aktuelle cd'er), så vil noe (kan være meg) sikkert lage en liten veiledning til deg :)

Sånn, nå har jeg funnet tre CDer jeg lurer på om jeg skal bruke. Den ene står det "XFX play hard, Driver CD" på; den andre står det "Microsoft Windows XP Pro Norsk SP2" på; den tredje står det "P5N-E SLI Graphics Integrated Motherboard, NVIDIA nForce 650i SLI/ 430i Series Support CD Rev.281.02" på. Regner med at det er den siste som har med hovedkortet å gjøre. Men "Graphics Integrated Motherboard"? Jeg skal da bruke skjermkortet til grafikk?

Lenke til kommentar

Ta en titt på Microsoft's Windows XP Home reinstall step by step (Illustrert engelsk veiledning).

 

Legg merke til følgende:

 

Det kan være andre tastevalg under installasjonen enn det du ser på bildene, så følg veiledningen som kommer fram på DIN skjerm.

 

Etter at du har slettet partisjonen og får valget om å formatere, velg NTFS.

 

Under installasjonen, vil du antakelig bli bedt om å skrive inn produktnøkkelen for din windows-versjon. Den er normalt klistret på pc'n din. Sørg for at du har den tilgjengelig før du begynner.

 

Har du skriver o.l tilkoblet, fjerner du disse før du begynner å installere windows.

 

Når windows er installert, installerer du skjermkortdriveren.

Regner egentlig med at nettverkskort (integrert?) får driveren installert under selve windowsinstalleringen. Ta derfor å oppdatere windows ved å gå til windows update. Evt. manglede drivere av ymse slag tar vi etterpå.

Lenke til kommentar

Takk takk :)

Nei, har ikke integrert nettverkskort så vidt jeg vet. Har et Jensen trådløst PCI-kort, så jeg er ikke sikker på om nettet vil fungere inntil jeg får installert det medfølgende programmet (etter å ha ferdig installert Windows). Kommer dette til å bli et problem? Hva skal jeg forresten med CD'en som hadde med hovedkortet å gjøre?

Lenke til kommentar

Hva bruker du recovery-partisjonen til?

 

Er litt usikker på hvilken måte dette viruset infiserer filer. Antakelig så skjer infeksjonen når man kjører en programfil (.exe) e.l. Hvis tilfelle, så vil jeg tro at 'recovery-partisjonen' ikke er rørt. Det vil uansett være en ide å kjøre en skann på partisjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...