Gå til innhold

Overvekt på fly


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her må jeg bare skrive tankene mine altså, ettersom jeg jobber delvis i innsjekk. Skal jeg ha betalt for overvekt er det umiddelbart dårlig service. Skjerpings på disse folkene altså. Og jeg driter i om du nettopp kom fra Thailand og ikke betale en skit der. Det at de som sjekket deg inn der ikke gjorde jobben sin er ikke min feil.

Syns det også er rart at folk ikke forstår at de må betale overvekt. Man kan jo ikke ha med seg ubegrenset med bagasje- så derfor må grensen gå et sted. 23 kilo er ikke "greit" hvis grensa er 20. Og hadde grensa vært 23 skulle det vel vært greit med 26 også. Mange flyselskap trenger faktisk overvektspengene og tillegg for f.eks. spes.bag. for å overleve!

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

har en liten issue her.. dro til usa, pakket to smekkfulle kofferter og matte betale rundt 400 kr overvekt pa flyet, skal jo hjem igjen, og har kjopt ganske mye rart, alt fra basketball til playstation. Kan jeg reise med tre bager + handbagasje eller ma jeg presse alt inn i to kofferter?

 

teller helheten, altsa to kolli 15 + 25 = 40, er dette OK, eller er regelen at begge kofferter skal under 20kg?

Endret av TGV
Lenke til kommentar

har en liten issue her.. dro til usa, pakket to smekkfulle kofferter og matte betale rundt 400 kr overvekt pa flyet, skal jo hjem igjen, og har kjopt ganske mye rart, alt fra basketball til playstation. Kan jeg reise med tre bager + handbagasje eller ma jeg presse alt inn i to kofferter?

 

teller helheten, altsa to kolli 15 + 25 = 40, er dette OK, eller er regelen at begge kofferter skal under 20kg?

 

Nesten alle flyselskaper har i dag kun ett kolli, á 23 kilo inkludert i billettene til USA, hvorav kolli nummer to kan kjøpes for omlag 50 EUR/USD (~400 NOK). Her er det antall kolli som sjekkes først, og deretter vekten. Reglen er da at kofferten(eventuelt begge koffertene) må veie under 23 kilo. Skal du ha med en tredje koffert varierer det veldig fra selskap til selskap - noen tillater den tredje kofferten for kun 50 EUR/USD - andre tar da oppimot 200 USD/EUR for kolli utover de to første. Ofte er da billigere å betale en overvektsavgift som er flat - og som lar deg ta med 32 kilo i et kolli, i stedet for 23. Denne avgiften ligger stort sett mellom 50 og 100 USD/EUR. Dette må du imidlertid sjekke opp i mot hvilket flyselskap du skal reise med - altså for å finne ut hva som er billigst av et tredje kolli eller to svært tunge kofferter...

Endret av PlatinumFlyer
Lenke til kommentar

har en liten issue her.. dro til usa, pakket to smekkfulle kofferter og matte betale rundt 400 kr overvekt pa flyet, skal jo hjem igjen, og har kjopt ganske mye rart, alt fra basketball til playstation. Kan jeg reise med tre bager + handbagasje eller ma jeg presse alt inn i to kofferter?

 

teller helheten, altsa to kolli 15 + 25 = 40, er dette OK, eller er regelen at begge kofferter skal under 20kg?

 

Nesten alle flyselskaper har i dag kun ett kolli, á 23 kilo inkludert i billettene til USA, hvorav kolli nummer to kan kjøpes for omlag 50 EUR/USD (~400 NOK). Her er det antall kolli som sjekkes først, og deretter vekten. Reglen er da at kofferten(eventuelt begge koffertene) må veie under 23 kilo. Skal du ha med en tredje koffert varierer det veldig fra selskap til selskap - noen tillater den tredje kofferten for kun 50 EUR/USD - andre tar da oppimot 200 USD/EUR for kolli utover de to første. Ofte er da billigere å betale en overvektsavgift som er flat - og som lar deg ta med 32 kilo i et kolli, i stedet for 23. Denne avgiften ligger stort sett mellom 50 og 100 USD/EUR. Dette må du imidlertid sjekke opp i mot hvilket flyselskap du skal reise med - altså for å finne ut hva som er billigst av et tredje kolli eller to svært tunge kofferter...

 

Ok, takk for svar! Men vet du noe om billetter? har bestilt hjemreise i oktober, men mulig jeg ma dra et par uker senere enn den reisedatoen jeg har na! Det star pa billetten at dette ikke kan gjores uten ekstra kostnader, vet du noe hvordan jeg gar frem og ca. kostnader for dette?

Lenke til kommentar

Hadde 5 kilo overvekt fra Cape Town. De ville ha 1450 kr i avgift. Tok på et par ekstra jakker og pakket om til håndbagasjen. Den veide de ikke så det gikk bra. Jeg kunne egentlig bare kastet noen t-skjorter, blir billigere enn å betale overvekt uansett. Dette var South African air/SAS.

 

Arne M

Lenke til kommentar

Om en må betale eller ikke kommer litt ann på hvordan flyet er lasta. Har det vært mange passasjerer foran deg med lite bagasje er det nok ikke så farlig.

 

Virker på meg som de ser litt ann hvordan flyet er lasta, vs antall liter med flybensin de har rekvirert osv?

 

Av en eller annen grunn har jeg alltid hatt uflaks når det gjelder slikt.

Lenke til kommentar

Om en må betale eller ikke kommer litt ann på hvordan flyet er lasta. Har det vært mange passasjerer foran deg med lite bagasje er det nok ikke så farlig.

 

Virker på meg som de ser litt ann hvordan flyet er lasta, vs antall liter med flybensin de har rekvirert osv?

 

Av en eller annen grunn har jeg alltid hatt uflaks når det gjelder slikt.

 

Nei nei nei, antall passasjerer og last har ikke noe med saken å gjøre...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Hvordan er det med overdimensjoneert bagasje paa Ryanair....har noen filmplakater lagt paa lerret og de er jo 140 cm i lengde , skulle nok kunne ta flere av disse med og likevel under 10 kg grensa.

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Filmplakatene dine kan fort bli litt dyre.

 

Regner med at det er håndbagasje inne på flyet det er snakk om, ettersom du referer til 10kgs grensen som Ryanair har på håndbagasje.

 

Ryanair tillater kun 55 X 40 X 20 CM i målene sine, og der tror jeg du kan slite litt. Da må du evt sende den som bagasje når du er på flyplassen, og det koster drøyt 80 EUR. En som sendte en stereo som det i forrige uke, så jeg husker det.

Lenke til kommentar

Filmplakatene dine kan fort bli litt dyre.

 

Regner med at det er håndbagasje inne på flyet det er snakk om, ettersom du referer til 10kgs grensen som Ryanair har på håndbagasje.

 

Ryanair tillater kun 55 X 40 X 20 CM i målene sine, og der tror jeg du kan slite litt. Da må du evt sende den som bagasje når du er på flyplassen, og det koster drøyt 80 EUR. En som sendte en stereo som det i forrige uke, så jeg husker det.

 

Har reist med Ryanair noen ganger nå og hatt håndbagasje som ville ha gått som overvekt hvis det var innsjekk. Har som regel hatt en trillebag + en stor veske, og noen poser, selv om det ikke er lov, og jeg har aldri fått noe tilsnakk. Vil nok tro at du skal klare å lure det med deg, hvis du er lite umoralsk som meg.

 

Forresten vet jeg at de sjekker størrelsen på bagasjen på Stansted (hvis du skal dit) - ved sikkerhetskontrollen, uansett hvilket selskap en reiser med. Er det for stort må du sjekke inn eller kvitte det med det, så det er jo noe å være litt obs på, hvis det er ditt reisen går.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...