Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Homofili -- et valg?


Anbefalte innlegg

Jeg forandret på topic slik at den er korrekt med innhold.

 

http://borngay.procon.org/viewanswers.asp?questionID=19

 

"Michael Bailey and Richard Pillard who focused on identical twins, non-identical twins, non-adopted siblings and adopted siblings... found a 52% concordance rate for the identical twins which means that for every homosexual twin, the chances were about 50% that his twin would also be homosexual...

 

Kenneth Kendler, MD, Director of the Virginia Institute for Psychiatric and Behavioral Genetics, et. al, reported in the Nov. 2000 American Journal of Psychiatry article "Sexual Orientation in a U.S. National Sample of Twin and Nontwin Sibling Pairs":

 

"In accord with findings from prior twin studies, resemblance for sexual orientation was greater in monozygotic [identical] twins than in dizygotic [fraternal] twins or nontwin sibling pairs. These results suggest that genetic factors may provide an important influence on sexual orientation.

 

The concordance rate for nonheterosexual sexual orientation in monozygotic twins found in this sample (31.6%) is similar to that found in the one previous general population twin study but lower than the approximately 50% concordance rates found in the two previous studies that ascertained twin pairs through homophilic publications."

 

 

 

Neil Whitehead, PhD, Scientific Research Consultant, reported in his Apr. 20, 2006 article "The Importance of Twin Studies," published on the website of the National Association of Research and Therapy of Homosexuals (NARTH):

 

"Identical twins have identical genes. If homosexuality was a biological condition produced inescapably by the genes (e.g. eye color), then if one identical twin was homosexual, in 100% of the cases his brother would be too. But we know that only about 38% of the time is the identical twin brother homosexual. Genes are responsible for an indirect influence, but on average, they do not force people into homosexuality...

 

 

 

Ontario Consultants on Religious Tolerance, in the Apr. 21, 2007 article "Homosexuality and Bisexuality: Is Homosexuality Genetically Determined?" published on its website, explained:

 

"Religious conservatives often point to studies of identical twins who were separated at birth and raised independently. If one is gay, then the other twin is found to be gay only about 55% of the time.

 

 

 

 

Data fra forskning er altså i området 35-55% dvs. omtrent 45% i gjennomsnitt noe som er under 50% faktisk. Det beviser at homoseksualitet er et valg og ikke medfødt.

Endret av Oxygen07
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer at eneggete tvillinger ikke nødvendigvis begge er homofile, men du kan ikke fra dette konkludere at legningen er et valg. Påvirkninger under svangerskapet kan være et potensielt vesentlig moment der hvor forklaringen "det skyldes genene" kommer til kort.

 

Livsstil er et valg (f.eks. å tvinge seg til å leve i et parforhold som heterofil mens man egentlig har lyst på medlemmer av samme skjønn), legning er det neppe.

Lenke til kommentar
Jeg er hetro og klarer ikke å tenne på jenter for alt i verden. Jeg kan synes jenter er pene og seksuellt aktraktive, men ha sex med en jente? Eller bli forelsket og leve sammen med en jente som partner? Jeg kan ikke bare velge å trives med det.

 

Forelskelse er ikke et aktivt valg, så dette kan du egentlig ikke si sikkert før du dør. :p

Lenke til kommentar

Leste en artikkel om en amerikansk lege som skanna hjernen til heterofile kvinner og menn og homofile kvinner og menn. Mønsteret som gikk igjen på alle var at:

 

Heterofile menn og homofile kvinner hadde samme hjerneform.

Heterofile kvinner og homofile menn hadde samme hjerneform.

 

Skal se om jeg kan grave opp den for dere, veldig interessant lesing.

Lenke til kommentar
Data fra forskning er altså i området 35-55% dvs. omtrent 45% i gjennomsnitt noe som er under 50% faktisk. Det beviser at homoseksualitet er et valg og ikke medfødt.

 

La oss gå utifra at disse tallene er riktig. Konklusjonen din harmonerer ikke med tallene. 50% er langt høyere enn raten hadde vært om det ikke var noen genetiske komponenter i det hele tatt. Så jeg kan like gjerne si "dette beviser at homoseksualitet ikke er et valg". "Fasiten" er jo som den nesten alltid er at det er et komplisert samspill mellom gener og oppvekst som påvirker hverandre og kommer fram til et resultat. Gener påvirker miljø, mijø påvirker gener, tilsammen får man et resultat. Påstanden din blir omtrent som å påstå at det det er følytisten og ikke fløyta som lager en melodi når det spilles. Det er en gjennsidig påvirkning og symbiose mellom de to faktorene.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvis homofili er et valg, hvorfor vil noen da velge en seksualitet som er bevist vanskeligere å leve enn heterofili?

 

Folk tar jo stadig vekk valg som ikke gjør livet deres lettere.

 

AtW

 

Vel ja, ut av f.eks. desperasjon, at de har vanskelig for å tenke klart osv. Når det gjelder seksualitet har man jo tre alternativer.

 

Jeg mener det ikke er et valg, men at man er født slik.

Lenke til kommentar
Hvis homofili er et valg, hvorfor vil noen da velge en seksualitet som er bevist vanskeligere å leve enn heterofili?

 

Folk tar jo stadig vekk valg som ikke gjør livet deres lettere.

 

AtW

 

Vel ja, ut av f.eks. desperasjon, at de har vanskelig for å tenke klart osv. Når det gjelder seksualitet har man jo tre alternativer.

 

Jeg mener det ikke er et valg, men at man er født slik.

 

Folk tar valg som ikke gjør livet deres lettere hele tiden, pga kortsiktighet, lite gjennomtenkthet, fordi de ikke har forutsetninger for å si noe om konsekvensene, fordi andre ting er viktigere for de enn om noe er lett, osv osv.

 

AtW

Lenke til kommentar
Folk tar valg som ikke gjør livet deres lettere hele tiden, pga kortsiktighet, lite gjennomtenkthet, fordi de ikke har forutsetninger for å si noe om konsekvensene, fordi andre ting er viktigere for de enn om noe er lett, osv osv.

 

AtW

 

Haha. Relevanse ftw.

 

Edit: Legning er ikke et valg. Det er en konklusjon jeg trekker utifra mitt subjektive ståsted. Seksuelle akter? Sure, det kan jo forekomme avvik ved visse omstendigheter, men hele sulamitten? Nei.

Endret av J@cob
Lenke til kommentar

Som Frohman sa lengre oppe her, har jeg også lest noe om dette. Nemlig at hos homofile menn som det ble gjort tester på, var den ene hjernehalvdelen større enn hos heterofile menn.

Tidligere har jo også forskere kommet med teorier om at homofili ligger i genene våre, og de påsto også at de hadde funnet "homo-genet". Dette har i senere tid blitt trukket tilbake, og ikke like mange forskere stiller seg bak denne teorien i dag.

 

Jeg tror personlig at homofili er medfødt, og at det kanskje kan bli "trigget" av det miljøet man vokser opp i.

Til syvende og sist er det egentlig urelevant også, om det er medfødt eller ikke. Det skal ikke gjøre noen forskjell på oss uansett hva utfallet av forskningen blir. Noen velger å leve og karakterisere seg selv som homofil, og dette skal respekteres, uansett grunn.

Lenke til kommentar
Leste en artikkel om en amerikansk lege som skanna hjernen til heterofile kvinner og menn og homofile kvinner og menn. Mønsteret som gikk igjen på alle var at:

 

Heterofile menn og homofile kvinner hadde samme hjerneform.

Heterofile kvinner og homofile menn hadde samme hjerneform.

 

Skal se om jeg kan grave opp den for dere, veldig interessant lesing.

 

Så homser mannlige homser har mindre hjerne?

Lenke til kommentar
Som Frohman sa lengre oppe her, har jeg også lest noe om dette. Nemlig at hos homofile menn som det ble gjort tester på, var den ene hjernehalvdelen større enn hos heterofile menn.

 

 

Så homser mannlige homser har mindre hjerne?

 

Tydeligvis ikke.

 

---------------------

 

Homo eller ei, respekt skal man ha. Segretering og diskriminering basert på noe så banalt passer ikke inn i vår tid.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...