Gå til innhold

Thermaltake Volcano 11


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis du setter jumperen på slik at viften går for fullt, så skal det gå fint å bruke en hvilken som helst annen rheobus.

 

OBS: Skal du bruke rheobus- eller den temperaturstyrte metoden må denne jumperen ikke monteres. Ellers vil viften kjøre konstant på full hastighet.

 

Uttalelsen i testen gjør for meg ikke mye mening. Setter man jumperen på og justerer vifta med en rheobus senker man jo volten og da er det da umulig for den å kjøre på full hastighet...

 

 

Elektronikken til Tt SmartFan2 er konstruert på en måte jeg ikke vet hvordan fungerer, men følgende kan jeg si:

I utgangspunktet skal en vifte kjøre på full hastighet når man kobler den til en vanlig rheobus. Derfor må jumperen settes på slik at Tt SmartFan2 går på full hastighet, ellers vil man starte å justere viften ved halv hastighet.

 

Selvfølgelig kan dette utnyttes til å oppnå enda lavere hastigheter ved å ikke montere jumper. Valget er ditt :wink:

Lenke til kommentar

Nostradamus: Jumperen kortslutter strømmen over den medfølgende rheobusen, noe som fører til at vifta vil gå på full hastighet uavhengig av de medfølgende hastighetsreguleringene.

 

Hvis du bruker en ekstern rheobus er dette akkurat det du vil, ettersom du da styrer spenningen/hastigheten i forkant av jumperen. Da vil rheobusen din oppfatte Volcano 11 som ei helt vanlig vifte uten noen form for styring.

Lenke til kommentar

Jeg bare lurer, syns dere nesten 65C på full load er bra?

 

Jeg sitter med en kjøler fra komplett til 108,- elsn å kjører 37c - 39c på full vifte og Load (32db)

 

og 52 på full load med vifta på 5v (ca. 15db?! Hører ikke!!!! Den bråker mindre enn papst på 19db)

 

Dette syns jeg er bra da.. Men jaja.. Jeg er rar vettu! :o

Lenke til kommentar

Nå har det vel aldri vært snakk om 65 grader, men ved laveste hastighet endte vi på 58 grader. Da var den også nesten lydløs. Ved full hastighet krøp den seg derimot ned til 44 grader, bare to grader bak en SLK800 med Delta vifte. Så ja, vi syns denne kjøleren er bra.

Lenke til kommentar
Nostradamus: Jumperen kortslutter strømmen over den medfølgende rheobusen, noe som fører til at vifta vil gå på full hastighet uavhengig av de medfølgende hastighetsreguleringene.

 

Hvis du bruker en ekstern rheobus er dette akkurat det du vil, ettersom du da styrer spenningen/hastigheten i forkant av jumperen. Da vil rheobusen din oppfatte Volcano 11 som ei helt vanlig vifte uten noen form for styring.

 

Litt sent ute med svar.. :)

 

MAO. må du montere jumperen for å få justere hastigheten skikkelig med rheobus'en? I testen står det jo man ikke skal montere den hvis man skal bruke rheobus.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner at testen kan misforstås, men det er hvis du skal bruke den medfølgende rheobusen at jumperen skal fjernes. Se på det som tre medfølgende muligheter - rheobus (manuelt justerbar), thermistor (temperaturregulert) og jumper (konstant full hastighet).

 

Hvis du skal sette på en rhebus eller annen regulering utenfor dette bør du koble ut de medfølgende reguleringene med jumperen. Hvis ikke kan du risikere at vifta stopper helt...

Lenke til kommentar
Thermaltakes Volcano-kjølere er velkjent. Nå er Volcano 9 oppgradert både hva utseende og kjøleribbe angår. La oss ta en titt på godsaken. :)

 

Les testen her.

 

På forummet diskuter.no ble yummy sin test trukket i tvil. Flere har bestridt at volcano 11 er i toppklasse som kjøler. Yummy mener kjøleren er i toppklasse slik jeg forstår testen. Hvem skal vi tro? :roll:

Lenke til kommentar

Det er Espen R. Larsen som utførte testen, ikke Vidar Fagerjord aka. yummy. For øvrig trenger du ikke bry deg med hva du leser om meg på diskuter.no. De er allikevel så fiendtlige mot meg at alt jeg sier eller gjør trekkes i tvil.

Lenke til kommentar

Heisann. Dette er bare en prøve, - for jeg fikk ikke svart på et annet innlegg. "Invalide session".

 

Så kommer jeg inn å får svare i denne tråden, - men får ikke slettet prøveinnlegget etter få sekunder, ... Hvorfor er opsjonen: Slett borte?

Lenke til kommentar

Jeg monterte denne vifta nettopp, og med en systemtemp på 36 grader ligger cpu på 50 blank idle. Og den bråker som et helikopter!!! Jeg hadde riktignok en Silent Twin tidligere, og den høres jo som de fleste vet, ikke i hele tatt med en idle temperatur på 55 grader, men jeg syns ikke 5 grader forbedring er verd helikopterlyd. Har en XP2100+ Palomino. Noen kommentarer til tempen?

 

Kan det være shimsen jeg monterte som gjør at kontakten mellom kjøler/cpu ikke er helt bra? Første gang med shims...

 

PS: Jeg bruker temperatursensor- "oppsettet" og vifta ligger på 4560 rpm

Lenke til kommentar

Jeg fjernet shimsen. Nå ligger tempen på 50 grader idle på laveste rpm. :D

Det var noe sånt jeg var ute etter. Samme behagelige lyden, men med mulighet for å kjøre på med godt med kjøling når Battlefield skaper varme.

Jeg satte vifta på full pinne, og kopla den på rheobusen jeg har i front av kabinettet mitt. Så for de av dere som lurer på det, så funker "ekstern" manuell viftekontroll helt fint.

 

Ahhh... temp = 65 grader, aldri mer...

Super vifte!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...