Gå til innhold

Skal folk kose seg i fengsler ?


Anbefalte innlegg

Ikke mer, ikke mindre.

 

Godt sagt dersom du hadde droppet resten! Har man slått ut tennene til noen fortjener man å få slått ut tennene selv, har man knust kjeven til noen fortjener man å få knust kjeven selv, har man brukket armen til noen fortjener man å få armen brukket selv, har man voldtatt noen fortjener man å bli tvangskastrert.. osv...

 

Hvis man skal leve mer eller mindre som normalt i fengsel så blir det jo ingen straff bortsett fra at man ikke får gå der man vil og til de tidene man vil. Da kan man jo like gjerne bli satt i husarrest hjemme med en elektronisk brikke rundt anklen. Hvilket ikke er straff nok!

 

i gamle norden. var det lov å drepe sønnen til han som bygde huset ditt, om sønnen din døde av at huset falt over han. da var det øye for øye, tann for tann. (trenger jeg si mer?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik som jeg har sett det, så lærer jo alle bedre av straff. Stjeler man en bamse som barn, så lærer man bedre om man blir tatt fra lekene i noen dager. Om man begår en kriminell handling i voksen alder, tror jeg det er en kombinasjon av et fint miljø, men hard fysisk og psykisk rehabilitering gjennom hele soningen som er det beste. Man skal jo ikke spise tørt brød og måtte tisse i senga.

Lenke til kommentar
Noen som har tall på hvor vellykket rehabiliteringen i norske fengsler er (gjerne kontra tall fra land der det er endel tøffere å sitte inne)? Greit med tall på bordet istedet for synsing.

Dette er et emne så komplisert at det ikke kan oppsummeres med et par tall, men det står litt om det her:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/re....html?id=527697

Endret av rikspøbel
Lenke til kommentar

Synd at ikke trådstarter fortsatt er aktiv i tråden og kan komme med link til hva han egentlig ville basere kosen i fengslet på. Å kose seg i fengslet kan jo være å ta et varmt bad morgen og kveld, se alle ynglingfilmer på DVD, spille data flere timer eller andre ting som interesserer folk og som de får full tilgang til.

 

Vet ikke hva som foregår i hodet på kriminelle, men vil tro at de får dempet tørste sin etter å begå nye ugjerninger dersom straffen øker drastisk! Iallefall skader det ikke å prøve!

 

Kan du gi kilde til dette om Singapore? Og merk deg at det ikke var denslags barnestraffer jeg tenkte på!

Langt i fra barnestraff det de driver med :)

 

Her finner du en rapport - vel å merke kan noen av bildene være støtende.

 

Det står også kort om det på Wikipedia, men langt i fra like dyptgående:

- Singapore

- Malaysia

 

Og du mener det der er straff nok for hvilke forbrytelser? Så allvorlige som voldtekt og drap? For å ha slått ut noens tenner og knust vedkommendes kjeve? Men det er det altså ikke, ikke på langt nær! De koser seg neppe når de blir utsattfor dette, men det er uansett en mild straff dersom man feks. har skadet en person fysisk for resten av livet!

Lenke til kommentar

Bare sånn at vi er klar over det snakker vi om mennesker her. Mennesket er et vesen drevet av instinkter. Drap i Norge blir nesten utelukkende utført i affekt noe som tilsier at en strengere straff vil ha svært liten betydning. Alle kan utføre kriminelle handlinger under de rette omstendigheter og da ser jeg ingen grunn til å skulle ødelegge mennesket hinsides reparasjon kun på grunn av andre mennesker behov for 'rettferdighet' (aka hevn). Det eneste vi oppnår ved slike straffer er psykisk og fysisk mishandlede personer som kommer til å utføre mye verre handlinger på grunn av det de selv har blitt utsatt for. Kastrerer vi en person for å så sette han ut på gaten igjen har vi skapt et 'monster'. Man trenger ikke penis for å voldta noen.

 

Om folk koser seg i fengsel eller ikke bryr meg ikke. Trenger jeg virkelig minne folk på hvor lite kriminalitet vi har her i Norge? Skal vi begynne å ødelegge mennesker for deres ugjerninger er det for meg en mye mer alvorlig forbrytelse enn han som slår noen helseløse på gaten. Forbryteren gjorde det sannsynligvis i affekt, mens vi skal sitte her helt rolig å bestemme at dette menneskets liv skal ødelegges slik at vi føler at rettferdigheten har skjedd fyllest. Vi straffer ikke fordi folk 'fortjener det', men for å hindre at de gjør det igjen.

 

Kriminalitet er alltid problematisk, men veldig strenge straffer løser ikke den problematikken. Rehabilitering i fengsel og større fokus på forbryterens fremtid tror jeg vil hjelpe. Det er vanskeligere å utføre lovbrudd når man har en fremtid.

 

Når det gjelder at man får strengere straffer for å lange narkotika enn vold har det med den preventive effekten å gjøre. Salg av narkotika er en gjennomtenkt og planlagt handling. Er da straffene strenge vil man sannsynligvis få større skrupler for å utføre dette. Vold finner nesten utelukkende sted i en form for affekt og en slik preventiv tankegang vil i så henseende ikke fungere.

Lenke til kommentar

Hva er mest hensiktsmessig av

1) Tilfredsstillelse av hevnlyst

og

2) Rehabilitering

?

 

Jeg mener nr 2. Noen vil påstå (og har mer eller mindre påstått i denne tråden) at konsekvensene av nr 1 vil føre til rehabilitering, men jeg tviler på det. Avskrekkelse er fint og flott - hvis man vet at det fungerer, dvs at det er bevist empirisk at de fleste fanger faktisk blir bedre mennesker når de kommer ut etter torturfangenskap.

 

Jeg blåser i om fangene koser seg eller ei, så lenge det har en samfunnsnytte. Tviler på at det er så flott å ha innskrenket frihet, da nettopp friheten er noe av det viktigste man har i livet.

Endret av VikingF
Lenke til kommentar
Noen som har tall på hvor vellykket rehabiliteringen i norske fengsler er (gjerne kontra tall fra land der det er endel tøffere å sitte inne)? Greit med tall på bordet istedet for synsing.

 

Jeg synes det er veldig greit å forholde seg til tall, her kan du lese litt kortfattet og enkelt om de faktiske tallene:

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=185270

Lenke til kommentar

 

Synd at ikke trådstarter fortsatt er aktiv i tråden og kan komme med link til hva han egentlig ville basere kosen i fengslet på. Å kose seg i fengslet kan jo være å ta et varmt bad morgen og kveld, se alle ynglingfilmer på DVD, spille data flere timer eller andre ting som interesserer folk og som de får full tilgang til.

 

Vet ikke hva som foregår i hodet på kriminelle, men vil tro at de får dempet tørste sin etter å begå nye ugjerninger dersom straffen øker drastisk! Iallefall skader det ikke å prøve!

 

Kan du gi kilde til dette om Singapore? Og merk deg at det ikke var denslags barnestraffer jeg tenkte på!

Langt i fra barnestraff det de driver med :)

 

Her finner du en rapport - vel å merke kan noen av bildene være støtende.

 

Det står også kort om det på Wikipedia, men langt i fra like dyptgående:

- Singapore

- Malaysia

 

 

Og du mener det der er straff nok for hvilke forbrytelser? Så allvorlige som voldtekt og drap? For å ha slått ut noens tenner og knust vedkommendes kjeve? Men det er det altså ikke, ikke på langt nær! De koser seg neppe når de blir utsattfor dette, men det er uansett en mild straff dersom man feks. har skadet en person fysisk for resten av livet!

Jeg mener at dette ikke er straff for noen forbrytelse - man skal ikke hevne, man skal straffe.

Hvorfor være barbar? Det har ingen hensikt:

 

Så lenge man ikke løser problemet - kun setter problemet i fengsel, hjelper det lite å piske, voldta og brekke fingrene på problemet for å skremme problemet til å løse seg selv ... Problemet er her den kriminelles liv og livsstil, og disse eksisterer tydeligvis fortsatt etter overstått soning.

- Men fritiden er tom. Og det er da man faller tilbake til gamle synder, sier han.

Fra VG-artikkelen NikkaYoichi lenka til.

Lenke til kommentar
Faktisk så er det fengselsbetjente som mener at å gjøre livet surt for visse innsatte er deres plikt, men<snip>

 

Jeg har jobbet som fengselsbetjent i mer enn 12 år, og det du sier er langt fra vanlig i våre rekker. Det var nok innslag av slik oppførsel for en del år siden..

Men det er klart, man høster som man sår, så om en fange oppfører seg som en idiot, kommer man seg ikke videre i soningen (bedre avdelinger, flere goder, etc.). Man blir behandlet profesjonellt. Selv når vi har celleaksjoner med innsatte som er krakilske, blir de behandlet med respekt. Så selv om noen innsatte nok er enig i det du påstår, skyldes nok det at de ikke evner å se sitt eget beste....

 

99% av de fengselsbetjentene som jeg har jobbet med, er profesjonelle og dyktige i jobben sin. Om noen skulle oppføre seg som du beskriver vil vedkommende få korreks på det, og i ytterste konsekvens bli fjernet fra avdeling. 

Nå til dags er fengselsbetjenter mer som miljøarbeidere/sosionomer å regne.

De som er interessert, kan lese mer på http://www.kriminalomsorgen.no og krus.no (fengselsskolen)

:)

Endret av insolvent
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...