Gå til innhold

Skal folk kose seg i fengsler ?


Anbefalte innlegg

Nå er det stor forskjell på hvordan forbrytelser og kriminelle behandles i USA og hvordan de behandles i Norge. Dessuten er det forskjell på hva slags sosiale tjenester og rettigheter man har i utgangspunktet.

Man kan søke om hjelp og i svært mange situasjoner har man rett til det før man havner på så feil spor at man blir kriminell og havner i fengsel.

Og har man først begått en kriminell handling så må man stå til annsvar for det. Man må selvsagt behadles hardere etter hvor allvorlig forbrytelsen er, men som grunnleggende regler må man møte en hard og kald linje og samfunnet må først prioritere å beskytte samfunnet mot de kriminelle før man prioriterer å rehabilitere de kriminelle!

men, hvis man rehabiliterer de kriminelle så beskytter man jo samfunnet. samfunnet slipper også byrden av å måtte bære på de kriminelle. Desutten er jo de kriminelle også egentlig en del av samfunnet.

 

men jeg skjønner hva det er du sier.

 

Først og fremst må de kriminelle innse hva de har gjort, føle konsekvensene og lide for det! Hvis det deretter er håp om at de kan rehabiliteres så kan man fokusere på det. Men konsekvensene først.

 

Godt at du forsto så raskt. Har hatt denne diskusjonen svært mange ganger nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken effekt mener du dette vil ha for Norge?

 

At de kriminelle lærer seg at forbrytelser får konsekvenser og dermed tar seg sammen for å unngå å havne i fengsel igjen!

Kan du underbygge at dette vil være konsekvensen?

 

Er det ikke en mer logisk konsekvens at menneskene blir forbitrede og ødelagte?

 

Ble de behandlet på en langt mer hard, kald og tøff linje så ville de nok lære og IKKE ha lyst til å vende tilbake til fengslet igjen. ;)

 

Om de ble ødelagt så ville det bare være snakk om kriminelle og dermed ikke noe tap for verden uansett!

Lenke til kommentar

De har gjort noe kriminelt, hvilket må få konsekvenser! Er ikke det nok utdypning? Dersom de bare skal bli tatt vare på og bli sendt til et drøss med psykologer, psykologer og andre tullinger som viser all mulig forståelse og kommer med oppmuntrende ord så blir det en stor belønning for de kriminelle! Og det er ikke belønning de fortjener!

Lenke til kommentar
De har gjort noe kriminelt, hvilket må få konsekvenser! Er ikke det nok utdypning? Dersom de bare skal bli tatt vare på og bli sendt til et drøss med psykologer, psykologer og andre tullinger som viser all mulig forståelse og kommer med oppmuntrende ord så blir det en stor belønning for de kriminelle! Og det er ikke belønning de fortjener!

Er ikke fengsling en konsekvens?

 

Det jeg lurte på var hva du legger i "føle konsekvensene og lide for det!".

Lenke til kommentar
Først og fremst må de kriminelle innse hva de har gjort, føle konsekvensene og lide for det! Hvis det deretter er håp om at de kan rehabiliteres så kan man fokusere på det. Men konsekvensene først.

 

Godt at du forsto så raskt. Har hatt denne diskusjonen svært mange ganger nå.

 

Selv om jeg forsto er det ikke dermed sagt jeg er enig, men en ting.

 

hva om det ikke er håp om at de kan rehabiliteres fordi de har vært i fengsel og ikke fått hjelp tidsnok?

Lenke til kommentar

jmk

 

Nei, fengsel som inkluderer fritidsaktiviteter, luftegård, rett til tv, rett til data, rett til aviser, rett til varriert mat og drikke, rett til permisjon osv er ikke en konsekvens! Iallefall når du ser på vrkelig storkriminelle! Når det gjelder sånt småpakk som lommetyver, butikktyver og hustyver burde de selvsagt sperres inne på cellen sin og bli værende der mutters alene frem til soningen er gjort! Ignen besøk, ingen brev, ingen telefonsamtaler, ingen spasertur i luftegård, ingen fritidsaktiviteter og mat bestående av brød og vann til hvert måltid inntatt alene på cellen! DET ville være en konsekvens og DA ville de ha innsett at det kriminelle de gjorde var galt og miste lysten til å gjøre noe slikt igjenn!

 

Værre forbrytere som voldsforbrytere burde bli utsatt for det som de selv har utsatt andre for! Altså, har de slått ut tennene på noen så få slått ut tennene selv, har de knust kjeven på noen så få knust kjeven sin selv, har de brukket en arm på noen så få brukket armen selv, har de brukket et bein hos noen så få brukket beinet selv, har de brukket en finger på noen så få brukket fingeren selv, har de slått ned noen så bli slått ned selv osv.

 

Voldtekstforbrytere burde tvangskastreres før de ble sperret inne på cellen og mordere burde henrettes!

 

Så når det komme til trådstarters spørsmål, om folk skal få kose seg i fengsler så er svaret rungende NEI! Det finnes forskjellige måter å kose seg på og alt burde være utelukket i fengsel! Men savner fremdeles å se en kilde fra trådstarter ang. påstanden i åpningsinnlegget.

Endret av Glimti
Lenke til kommentar

 

jmk

 

Nei, fengsel som inkluderer fritidsaktiviteter, luftegård, rett til tv, rett til data, rett til aviser, rett til varriert mat og drikke, rett til permisjon osv er ikke en konsekvens! Iallefall når du ser på vrkelig storkriminelle! Når det gjelder sånt småpakk som lommetyver, butikktyver og hustyver burde de selvsagt sperres inne på cellen sin og bli værende der mutters alene frem til soningen er gjort! Ignen besøk, ingen brev, ingen telefonsamtaler, ingen spasertur i luftegård, ingen fritidsaktiviteter og mat bestående av brød og vann til hvert måltid inntatt alene på cellen! DET ville være en konsekvens og DA ville de ha innsett at det kriminelle de gjorde var galt og miste lysten til å gjøre noe slikt igjenn!

 

Værre forbrytere som voldsforbrytere burde bli utsatt for det som de selv har utsatt andre for! Altså, har de slått ut tennene på noen så få slått ut tennene selv, har de knust kjeven på noen så få knust kjeven sin selv, har de brukket en arm på noen så få brukket armen selv, har de brukket et bein hos noen så få brukket beinet selv, har de brukket en finger på noen så få brukket fingeren selv, har de slått ned noen så bli slått ned selv osv.

 

Voldtekstforbrytere burde tvangskastreres før de ble sperret inne på cellen og mordere burde henrettes!

 

Så når det komme til trådstarters spørsmål, om folk skal få kose seg i fengsler så er svaret rungende NEI! Det finnes forskjellige måter å kose seg på og alt burde være utelukket i fengsel! Men savner fremdeles å se en kilde fra trådstarter ang. påstanden i åpningsinnlegget.

 

Helt enig med deg

Endret av roberteh
Redigerte unødvendig quoting.
Lenke til kommentar
Først og fremst må de kriminelle innse hva de har gjort, føle konsekvensene og lide for det! Hvis det deretter er håp om at de kan rehabiliteres så kan man fokusere på det. Men konsekvensene først.

 

Godt at du forsto så raskt. Har hatt denne diskusjonen svært mange ganger nå.

 

Selv om jeg forsto er det ikke dermed sagt jeg er enig, men en ting.

 

hva om det ikke er håp om at de kan rehabiliteres fordi de har vært i fengsel og ikke fått hjelp tidsnok?

 

Forsto da godt at du ikke nødvendigvis var enig, men at du forsto argumentasjonen med det samme var imponerende. :thumbup: Har diskutert dette noen ganger før og der har folk rett og slett stort sett nektet å forstå argumentasjonen.

 

Ang spørsmålet ditt: Straffen først, rehabilitering siden og ingen unntak! Om det skulle være for sent å rehabilitere dem har det ingen ting å si da de er kriminelle og ingen ting å spare på uansett!

Lenke til kommentar

Med henhold til §10 i retningslinjene er korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster, straffbare. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's. På bakgrunn av dette forsvant "1" innlegg.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Eventuelle reaksjoner på moderasjon skal gjøres via "Personlig Melding".

 

:)

Lenke til kommentar
Først og fremst: Kan du besvar reste av innlegget.

Ref. trådene om dødsstraff, vil ikke dette være til nytte for noen av oss - du har et helt annet menneskesyn enn det jeg har.

 

Ellers, ville du lengtet tilbake til slike forhold?

Nei.

Men så er jeg lydig den norske lov generelt, så jeg har kanskje allerede innsett at kriminalitet ikke skal begås ...

 

Derfor spør igjen:

 

DET ville være en konsekvens og DA ville de ha innsett at det kriminelle de gjorde var galt og miste lysten til å gjøre noe slikt igjenn!

Hvordan vet du det?

Vel å merke, hvordan vet du at kriminelle vil innse dette?

Vil hardere og vondere straffer, gjøre en slutt på gjengangskriminelle?

 

Ut i fra dette:

Vet du om man har gjengangskriminelle i Singapore? Der får tyvene nemlig ris på baken - den typen ris som gir arr.

Lenke til kommentar

Med henhold til §4 i retningslinjene må jeg ærbødigst be debattanter holde seg til trådens tema. Ytterligere overtredelse av §4 vil bli møtt med reaksjoner. Ønsker du å diskutere en bestemt sak som ikke er direkte relatert til tråden, oppretter du en egen tråd i korrekt kategori. På grunnlag av dette ble "1" innlegg fjernet.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Eventuelle reaksjoner på moderasjon skal gjøres via "Personlig Melding".

 

:)

Lenke til kommentar

Skal folk kose seg i fengsler?

 

Godt spørsmål. Fengsler er redskaper for å berøve friheten til de insatte. Det er det som er straffen deres for det de har gjort. Da skal man altså ikke gjøre livet surt for de insatte ellers. Jeg vil si at et normalt liv for en nordmann hjemme i stuen sin burde være gjennomsnittet for et fengselsopphold.

Lenke til kommentar
Først og fremst: Kan du besvar reste av innlegget.

Ref. trådene om dødsstraff, vil ikke dette være til nytte for noen av oss - du har et helt annet menneskesyn enn det jeg har.

 

Ellers, ville du lengtet tilbake til slike forhold?

Nei.

Men så er jeg lydig den norske lov generelt, så jeg har kanskje allerede innsett at kriminalitet ikke skal begås ...

 

Derfor spør igjen:

 

DET ville være en konsekvens og DA ville de ha innsett at det kriminelle de gjorde var galt og miste lysten til å gjøre noe slikt igjenn!

Hvordan vet du det?

Vel å merke, hvordan vet du at kriminelle vil innse dette?

Vil hardere og vondere straffer, gjøre en slutt på gjengangskriminelle?

 

Ut i fra dette:

Vet du om man har gjengangskriminelle i Singapore? Der får tyvene nemlig ris på baken - den typen ris som gir arr.

 

Vet ikke hva som foregår i hodet på kriminelle, men vil tro at de får dempet tørste sin etter å begå nye ugjerninger dersom straffen øker drastisk! Iallefall skader det ikke å prøve!

 

Kan du gi kilde til dette om Singapore? Og merk deg at det ikke var denslags barnestraffer jeg tenkte på!

 

Skal folk kose seg i fengsler?

 

Godt spørsmål. Fengsler er redskaper for å berøve friheten til de insatte. Det er det som er straffen deres for det de har gjort. Da skal man altså ikke gjøre livet surt for de insatte ellers. Jeg vil si at et normalt liv for en nordmann hjemme i stuen sin burde være gjennomsnittet for et fengselsopphold.

 

Samtidig skal det være straff/ konsekvens og ikke bare en omflyttning fra hjemmet til fengsel.

Lenke til kommentar

Isolasjon fra verden utenfor er mental tortur. Fysisk tortur kan ikke måle seg med det.

Mental tortur går enda lengre inn på en, og vil mest sannsynlig få folk på andre tanker.

 

Men ingen bør egentlig ha tilgang til internett og TV om de har gjort noe virkelig galt.

Jeg snakker ikke stjele et smykke eller lignende, men snakker vold eller overgrep.

Slike folk burde isoleres skikkelig slik at de nesten ikke kjenner seg igjen når de slipper ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...